Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

keesthemad

Meeldauw De Oplossing!

Recommended Posts

Hallo,

 

Ik had bij mijn kleine binnenkweekje nogal een meeldauw probleem, eigenlijk zat de meeldauw overal op het blad en was het nogal hardnekkig en korrelig. Ik heb lang gedacht om dit te bespuiten maar dat leek me toch weer een moreel probleem. Toen ben ik even harder na gaan denken en ik herinnerde me iets wat ik enkele dagen eerder gelezen had, lampen met UV licht. De lampen die wij nu gebruiken geven wel UV licht maar dit haalt de plant niet want het wordt tegengehouden door de lampenveloppe aangezien dit borosilicaatglas is en geen quartzglas wat wel UV door laat.

 

UV is een straling met een mogelijke mutagene kracht. Eiwitten worden afgebroken en DNA kan er door worden veranderd. Cellen gaan er kapot aan. Bacteriën, schimmels en alle andere "simpele" organismen kunnen hier uiterst slecht tegen, daarom zul je nooit een schimmelcultuur in de volle zon zien.

 

Onze planten maken onder andere hars aan om UV belasting omlaag te helpen. In ons leven krijgen we allemaal UV straling binnen want dit zit in het spectrum van de zon. Van een deel van het ultraviolette spectrum worden we bruin. Dit gedeelte is ook het deel dat ons gaat helpen. Het wordt trouwens in ziekenhuizen gebruikt om schimmelinfecties te genezen alsmede ernstige eczemen en psoriasis te behandelen.

 

Nu heb ik mijn kweekje dus behandeld met UV licht. Hoe heb ik dat gedaan ?

41930745_1.jpg

Juist ja, zo dus!

 

Ik heb ze één keer behandeld voor zo'n 20 minuten en de meeldauw is op de terugweg... Ik weet niet of het volledig dood is, maar het verspreid niet meer...

 

Behandelwijze:

 

Dag 1: 15 minuten onder de lamp (50cm onder 1200W).

Dag 3: 15 minuten onder de lamp (50cm onder 1200W).

 

Voordelen: Geen resistentie, makkelijk, geen spuitmiddelen, goede verdeling, zelf een bruin gezicht!

Nadelen: UV lampen zijn vrij prijzig (gezichtsbruiner/hoogtezon)

Bijwerkingen: Ander ongedierte en schimmels verdwijnen van de bladeren, ook de gezonde cultuur! Meer THC productie, snellere afrijping, geen spuitmiddelen meer nodig!

 

Even twijfelde ik of ik dit voor mezelf wilde houden, maar ik post het toch maar!

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Kees.je hebt denk ik wel een goede oplossing daar- simpelweg elke dag een behandeling- noem het een"kuurtje".

 

Je kan met terrarium uv-tl buizen een rekje maken dat je in je luchtinlaat bouwt.

Ook is het voor de kwaliteit van de high gunstig om standaard een paar minuten per dag uv bij te schijnen.

Dat kan je opbouwen met staoppen van 5 minuten , van 5 inuten naar 30 minten per keer , opgebouwd in 3 weken( langzaam opbouwen).

De plant wordt er zelf ook iets je sterker van schijnt het.

Zelf allemaal nooit geprobeerd- teveel geklooi met toeters en bellen - helaas niet aan toegkomen door tijdgebrek.

Edited by afghaan-gek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zou preventief werken,.....in dit geval zijn de planten al besmet :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Preventief kun je gewoon een paar UV lampen/TL's ophangen... Dit zou al een klein beetje problemen kunnen schelen en slechts enkele watt's gebruiken...

 

(plus meer THC)

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedrocan, van de offi mediwiet, gebruikt gamma straling om alles uit te roeien geloof ik. Is dat hetzelfde als UV?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gamma straling is iets anders, dit wordt ook achteraf gebruik met hetzelfde doel, al het leven en sporen van schimmels te vernietigen. Gammastraling is hier iets effectiever in dan UV. Alleen gammastraling is wel veel ----EDIT----verwekkender dan UV straling dat in lage dosis zelfs essentieel is voor het (voort)bestaan van leven.

 

Bedrocan heeft voor de inlaten HEPA filters zitten waardoor er al niet eens schimmelsporen de ruimte binnen komen. Ze werken met overdruk dus kieren doen er minder toe. Daarbij wordt er in pakken gewerkt. De bestraling met gammastraling is een eis van medische zijde waarbij ieder geneesmiddel gewoon zuiver moet zijn een aangaande het feit dat dit om plantenmateriaal gaat mag er dus geen schimmel (ook geen goede schimmels) in zitten.

 

Voor de gewone gebruiker geeft dit echter geen probleem.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor de gewone gebruiker geeft dit echter geen probleem.

 

uhm nou wel ff off topic misschien.

ik heb samen met velen mensen het gevoel dat met gamma bestraalde wiet een verandering optreed in de werking.

Dit zou de belangrijkste reden zijn waarom deze wiet bij veel medi gebruikers neit goed genoeg is.

 

Ik heb dit altijd vanuit mijn gevoel ge-orakeld.

later ben ik andere mensen tegen gekomen die dit meer konden onderbouwen.

 

---toch maar is kijken naar zo'n buisje--kan dus nooit kwaad----

 

 

greetz weetje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oook al zou ik alles zelf oproken.

 

Dan nog vind ik dit wel erg ver gaan en ook gewoon niet doen.

Er zijn wel grenzen en dit is er een van.

 

 

gr ert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ert, zonlicht bevat UV-A en UV-B, veel UV-A en iets minder UV-B. Op een zonnige dag zit er wat meer UV-B in, hierdoor verbrand je huid, hetzelfde gebeurt onder je zonnebank. Voor de plant veranderd er niets. De plant wordt niet zomaar een spacend plantje.

 

Ben je wel eens in New-York geweest ? Dan heb je daar geen chloor in je water maar:

New York City has approved the construction of a 2 billion gallon per day ultraviolet drinking water disinfection facility[25]. There are also several facilities under construction and several in operation that treat waste water with several stages of filters, hydrogen peroxide and UV light to bring the water up to drinking standards. One such facility exists in Orange County California.

Quote @ wiki

 

Gammastraling door je wiet zou best iets kunnen veranderen. UV licht veranderd ook wat aan de THC, het rijpt het af. Net zoals anders over tijd gebeurt met je wiet als je het zou curen.

 

UV-C zou ik van afblijven. UV-C is het dichtste bij gammastraling en heeft een hele hoge energie per deeltje. In principe is scheikunde een kansberekening. Men berekend de kans dat als 2 deeltjes elkaar ontmoeten er een reactie plaats vindt. Bij sommige deeltjes is deze kans bijna 1. Bij andere praktisch 0. Van gekleurd licht is de kans dat het een binding breekt vrijwel nul, in de praktijk nul. Hoe lager de golflengte van een electromagnetische golf (UV-licht, zichtbaar licht, infrarood wat warmtestraling is) deste krachter het deeltje, de foton. Deze energie wordt uitgedrukt in eV (electron*volt, electronvolt), UV-A en UV-B zitten tussen de 3 en 4.5 eV. UV-C kan tot 12eV komen, dus dan kun je een inschatting maken van de hoeveelheid extra gevaar dat geeft, als ik vertel dat de kans exponentieel groter wordt met de energie... Gammastraling begint bij zo'n 100eV, daar worden röntgenfoto's ook mee gemaakt. Ik moet voor mijn studie de belastingswaarde van röntgenfoto's weten. Één röntgenfoto geeft genoeg stralingsbelasting als een heel jaar normaal leven, dus dit is iets wat je goed afgeschermd wilt doen.

DNA_UV_mutation.gif

Pic @ wiki

 

Groetjes,

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vind het allemaal heel leuk en intressant kees maar realistisch gezien is dit voor andere mensen niet echt te doen he

 

daarnaast geef jij aan van een schimmel groeit niet in zonlicht en dat ben ik helemaal met je eens

maar hoe zorg ik er dan voor dat ik 100% van die plant raak onder de zonnebank

want raak je hem niet 100% blijf de meeldauw toch altijd terug komen zonder te zonnen

of zit ik ernaast

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deels zit je goed maar deels ligt het iets ingewikkelder.

 

Meeldauw hoef je niet 100% uit te roeien om er vanaf te zijn. De plant heeft ook nog een natuurlijke afweer. Wat je doet met de UV lamp is de omstandigheden zo veranderen dat de meeldauw een veel lagere overlevingskans krijgt waardoor na de behandeling de natuurlijke afweer kan terugkeren.

 

Het is een wisselwerking, minder van het één geeft weer ruimte voor het ander...

 

Bekijk het maar als een lichaam, je bent constant ziek eigenlijk (theoretisch) maar omdat je lichaam nog steeds de overhand heeft voel je je gezond. Sommige infecties win je het nooit van (denk aan koortslip etc.) maar je kunt het wel wegwerken zodat het weg blijft etc.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goedendag Kees,

 

Ik heb nu zelf ook last van meeldauw.

Hopelijk is deze oplossing niet alleen preventief.

Ik wilde al net met knoflookthee gaan spuiten tot ik dit las.

Ik heb namelijk een hoogtezon liggen.

Ik ben ook bezig met een micro kweek.

Daarbij heb ik in het hok geen ruimte om die hoogtezon ergens neer te hangen.

Hoe kan ik ze nu goed belichten (indien niet preventief) met de hoogtezon terwijl die tl armaturen in de weg hangen?

Moet ik aan het eind van de 18 anders die er dan boven hangen?

 

is dit trouwens de goede?

 

gallery_14412_3988_8332.jpg

gallery_14412_3988_15210.jpg

 

In New York zit trouwens NOG wel chloor in het water gatverdamme.

Denk je te gaan douchen om schoon te worden ruik je helemaal naar chloor.

Het is dus nog niet in gebruik maar dat zal ook wel overal komen over een tijd.

 

Groeten BoboJonko

Share this post


Link to post
Share on other sites

de lampen voor terrariums zijn UV-B lampen en bevatten haast geen UV-A.

reptielen hebben UV-B nodig om de botten sterk te houden en ziektes als rachites tegen te gaan.

 

dus als het geen verschil is voor de planten in uva en uvb dan kan ik je aanraden om de powersun lampen te nemen.

die hebben van alle lampen uit de terrariumhobby de meeste opbrengst kwa UV.

 

groeten,

jarno

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hebben de plantjes er ook een mooi tintje aan overgehouden???

 

Nee zonder dollen erg boeiend...

Het is beter als spuiten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen idee Doc,

 

Ze lijken wel wat blanker geworden... Hehe...

 

Maar goed, ze waren al wit...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel boeiend dit!

 

'Bijlichten' met (een) uv (lampje), voor de THC productie, is het beste in de bloei neem ik aan?

 

 

Hier gaan we nog meer van horen, hoop ik :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hier gaan we nog meer van horen, hoop ik :smoke

Dacht het wel... En dat gaat niet eens zo heel lang duren :rolleyes: ;) :D ...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Voor de gewone gebruiker geeft dit echter geen probleem.

 

uhm nou wel ff off topic misschien.

ik heb samen met velen mensen het gevoel dat met gamma bestraalde wiet een verandering optreed in de werking.

Dit zou de belangrijkste reden zijn waarom deze wiet bij veel medi gebruikers neit goed genoeg is.

 

Ik heb dit altijd vanuit mijn gevoel ge-orakeld.

later ben ik andere mensen tegen gekomen die dit meer konden onderbouwen.

 

---toch maar is kijken naar zo'n buisje--kan dus nooit kwaad----

 

 

greetz weetje.

Ik vond dat anders de lekkerste wiet die ik in tijden gerookt had, ook qua effect. Was een beetje zwaar in de keel en zette uit in de longen, maar de smaak en high maakten het meer dan goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De hoeveelheid gammastraling die daar gebruikt wordt is sterk onvoldoende om "veel" te veranderen. In ieder geval zo weinig dat je het niet merkt.

 

Daarbij heeft gammastraling een heel ander effect op stoffen als UV straling dus dit is een ander punt.

 

De wiet wordt hydro gekweekt dus ik denk dat daar eerder je nare "gevoel" van komt als bio-liefhebber...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stekken boeren zouden dit moeten gebruiken ...

Het verhaal klopt ook gewoon !! van alle kanten !!

Gefeliciteerd kees .. Dit hadden we jaren terug eigenlijk al moeten

weten , :rolleyes: :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedoel jij het zo? :rolleyes:

 

med_gallery_13606_6426_599136.jpg

 

med_gallery_13606_6426_246347.jpg

 

Bedankt Kees, voor het delen van jouw ideeën !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is zeker de moeite waard :wacko: Eens kijken hoe ze bij het zonnebank centrum kijken als ik met mijn plantjes binnen kom lopen :rolleyes:

Dit weekend maar eens op zoek gaan in de stad. Geen winterdepressie meer voor de plantjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In mijn dagelijkse zoektocht naar vriendelijke middelen kwam ik zelfs een nominatie tegen voor de toepassing van UVC tegen schimmels.

 

Bron: http://www.clm.nl/projecten/innovatieprijs.html (zie link met PDF)

 

Uvc-Meto Automatische belichtingswagen voor het toedienen van

ultravioletlicht in glastuinbouwgewassen. Deze gepatenteerde techniek is

gebaseerd op het feit dat schimmels veel gevoeliger zijn voor UV licht dan

groene planten. Dus met de UVc Meto kan de tuinder een dosering UV

toedienen die a) hoog genoeg is om het schimmel of virus te doden, en :verrygood

laag genoeg dat het gewas absoluut geen groeiremming ondervindt. De

methode is curatief en niet preventief. Wij kunnen niet voorkomen dat

schimmels ontstaan. Maar bevindt zich eenmaal een schimmel op een

stengel, dan wordt die gedood door hem te belichten met UV-licht. UV-licht

geldt als een probaat middel tegen ecto-schimmels: schimmels die in de kas

rondzweven en zich dus van buitenaf op de plant vestigen. Maar de methode

werkt bijvoorbeeld niet tegen endo-schimmels: schimmels die via het

grondwater de plant binnendringen, zoals phytium.

Meer info: www.bergproduct.nl

 

Van die site:

 

UV METO

 

Tijdens de Horti Fair 2006 hebben we de UV - Meto geintroduceerd. Sinds die tijd zijn de ontwikkelingen erg hard gegaan. We hebben reeds en doen nog steeds bij heel veel bedrijven testen zowel in de groenteteelt als in de bloementeelt.

 

image002.jpg

 

Hieronder volgen een paar reacties van ondernemers waar proeven zijn gehouden.

 

Botrytis bestrijding in de tomatenteelt.

 

In 2005 en 2006 hebben verschillende telers in Zuid Limburg en Brabant proeven gedaan met de bestrijding van Botrytis op tomaten stengels met UV licht.

 

In januari tot maart 2007 heeft een proef bij Dekker tomaten in Wervershoof nog verder doorgebouwd op dat werk.

 

Frank Dekker:

 

1) "Door de lampen 10 of 20 cm naar boven te verschuiven konden we nieuwe bladpluk wondjes sneller ontsmetten, zodat de Botrytis niet eens de kans kreeg om zich te ontwikkelen".

 

2) "Door met een lagere snelheid te rijden werd onze dosering zo hoog dat de stengel oppervlakte donkerder en harder werd, zonder dat we een productie vermindering hebben geobserveerd".

 

3) "Als positief bijeffect van de hogere dosering beschijnen we zelfs de schaduwkant van stengels aan het volgende pad, zodat Botrytis aan zowel de padzijde alsmede de schaduwzijde van de stengel afgedood wordt."

 

In de behandelde 10 paden was medio april helemaal geen schimmel te bekennen.

 

UV gewasbescherming gebruikt een dosering UV licht die hoog genoeg is om schimmels af te doden, en toch laag genoeg zodat het gewas geen hinder ondervindt. Deze methode beschermd het gewas zonder gebruik van middelen.

 

Meeldauw bestrijding op rozen.

 

Meeldauw bestrijding op rozen is een kostbare aangelegenheid. Afhankelijk van het ras en het seizoen is het nodig 1 keer per week of 2 keer per maand het gewas te behandelen met middelen om de infectiedruk van meeldauw in toom te houden.

 

Dat kost geld en arbeid. Bovendien kost het toepassen van middelen opbrengst; een populair gezegde onder rozenkwekers is: 1 dag spuiten is 2 of 3 dagen groeiverlies.

 

Bij van der Arend Roses in de Lier loopt sinds februari 2007een project waarbij de UV meto met een lage dosering UV licht meeldauw bestrijdt.

 

De conclusie is dat door een lage dosering de meeldauw gedood wordt maar dat het gewas er geen schade van ondervindt.

 

Bij van der Arend Roses betekende dit dat er 34 dagen niet gespoten hoeft te worden en dat bij het gevoelige ras Grand Prix.

 

Dit zijn een paar reacties uit de praktijk.

 

Verder kunnen wij u nog melden dat we nu 3 meto's verkocht hebben waarvan er inmiddels 2 in bedrijf gesteld zijn, de resultaten zijn goed en zodra er iets concreets bekend is zullen wij u dit natuurlijk laten weten. Het is allemaal nog in een pril stadium en de keiharde praktijk zal het e.e.a. bewijzen. Voor meer informatie of vragen kunt u terecht bij u dealer of u kunt contact opnemen met Silvester Weterings.

 

Kortom:

 

Het lijkt er op dat het gebruik van specifieke hoeveelheden UVC licht inderdaad effectief is tegen meeldauw en schimmels. Er dient wel rekening mee gehouden te worden dat UVC een groeiremmende werking heeft, dus met de toediening dien je wel voorzichtig om te gaan. In hoeverre dit gevolgen heeft voor de ontwikkeling van onze plant zou ik geen voorspellingen kunnen doen maar het lijkt me een zeer goed alternatief.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...