Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Editorial: Organisch Kweken

Recommended Posts

@groene

ooit een pb overschot terug gezien in 'bladprobleem'?

die zware metalen zijn echt sluipmoordenaars en de NVWA controleerd toch echt niet de wietjes

 

@topic

Zaak om zo min mogelijk zware metalen beschikbaar te hebben/maken voor Cannabis Sativa vanwege die 'prettige eigenschap' van verhoogde opname tov andere plantsoorten.

Dacht dat wel duidelijk geworden was dat Canna dus DOL is op troep: niet voor niets massaal ingezet rondom Tsjernobyl.

 

Vraag is alleen tot welke concentraties eea oploopt bij de manier zoals hergebruik gebeurt bij onze manier van kweken en dat weet je volgens mij alleen pas als je na een ronde of 5 een grondmonster opstuurt naar een lab, denk dat je je de klere schrikt van de uitslag.

 

Meten in eindprodukt kan beste via die methode in onderzoek waar ik eerder link naar plaatste maar dat is volgens mij voor de simpele kwekert onbereikbaar (droge massa extractie), gissen dus.

 

Dat het in eindprodukt in hoge concentraties voor kan komen vindt ik best wel eng, iets eten heeft compleet andere normen dan via rook die troep tegen je longblaasjes aan knallen, zit je met je Greengo of pure bio jointje te denken dat je helemaal 'organic en down to earth bent' :whistle:

 

@urban

hoezo tegen huisjes aanschoppen?

ik kweek ook nog steeds bio al hergebruik ik niet meer met die kleine potjes die ik tegenwoordig gebruik, werkte ik nog met 26ltr smartpotten was het een ander verhaal. Hydro inmiddels ook weer (al dat gesleep met medium werd me te dol).

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor medicinaal gebruik is hydro inderdaad beter hoe raar het ook klinkt, veel schoner kweken maar niet het ding voor iedereen.

 

Dit heilig huisje

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Zou zeggen denk eens aan fulvinezuren, iedere keer te gebruiken tegen het einde van de bloei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Over fulvinezuur vind ik de berichtgeving nogal tegenstrijdig, het kan namelijk metalen afvoeren maar ook beschikbaar maken voor opname.

 

 

Het zijn met name de humus- en fulvinezuren die een belangrijke rol spelen bij het transport van metalen in bodems. Complexvorming zorgt ervoor dat de concentratie van opgeloste metaalionen daarin sterk kan toe- of afnemen. Zware metalen die normaal gesproken in slecht oplosbare anorganische verbindingen voorkomen, kunnen door complexvorming met organische zuren ineens sterk toenemen in oplosbaarheid, hierdoor zullen deze verontreinigingen zich in hogere mate kunnen verspreiden in het milieu.

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Humuszuur

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://health-solution.eu/website/index.php/nl-NL/fulvinezuur-nl

Als je dit leest, lees je toch dat zware metalen uit het lichaam worden verwijderd; niet afgebroken maar verwijderd.

Natuurlijk proces van humificatie is in onze binnencultuur en korte cycli vrijwel uittesluiten , lijkt me, toch??

Deze extracten als addiotief toevoegen zoals elmanito aangeeft zou dan een oplossing zijn.

Hoe ontstaan die overschotten aan zware metalen in de bodem?, en hoe snel gaat dat dan, blijven goede vragen!

moeilijke materie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Wiki is nu niet echt een goeie bron, maar wat het met zware metalen doet, is het binden ervan zodat het niet opgenomen kan worden.Meer info over fulvinezuren klik

 

Trouwens over samengestelde organische meststoffen klik

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ elmanito

 

Er is iets mis met mijn browser waardoor ik de klik-linkjes niet geopend krijg. Wil je ze misschien volledig posten zodat ik ze kan kopieren naar mijn werkbalk?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Andere browser nemen, want heb er zelf geen problemen mee.Voor de 1e link moet je trouwens onderaan je beeldscherm kijken.

Edited by elmanito

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snap er nu al niks meer van

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik brows anoniem en dat heeft blijkbaar zijn beperkingen, evengoed bedankt.

 

 

Ofdat metalen gebonden blijven is afhankelijk van de zuurgraad. Humuszuren binden weliswaar zware metalen maar zijn ook mobiel. Rond de wortel is de zuurgraad zuurder waardoor de zware metalen alsnog vrijgegeven worden en door het gewas opgenomen kunnen worden.

 

http://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/714801007.pdf

 

Dan vind ik je zeoliet tip een betere optie omdat dit immobiliseert ipv mobiliseert

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Daarom combineren met gesteentemeel, die de pH in evenwicht houdt & veel sterkte met anoniem browsen.:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de rhizosphere is de plant dominant in het bepalen van de zuurgraad, de ph van het medium heeft hier nauwelijks invloed op . Het verhogen van de ph zal er ook voor zorgen dat metalen die de plant nodig heeft zoals ijzer en zink ook gebonden blijven, met een tekort tot gevolg.

 

 

Browsen gaat op zich best goed, behalve dan het openen van jouw linkjes , maar bedankt voor het sterkte wensen

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.agr.uth.gr/labs/soil/pdfs/pdf14.pdf

 

Bovenstaand een onderzoek naar het zware metaalgehalte in tabaksbladeren.

 

Mocht het idd zo simpel zijn dat het toevoegen van humuszuren en gesteentemeel de opname van metalen voorkomt dan zal deze miljardenindustrie een gat in de lucht springen. Helaas is het allemaal zo simpel niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elmanito, zou dat betekenen dat Biochar hier ook een positieve waarde in kan hebben?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yep (heb artikel doorgenomen).

 

Vraag ik me nog steeds af.. cannabis kan tot 4x meer opnemen dan vergelijkbare.. zullen de wortels niet alsnog (bij juiste omstandigheden) deel opslorpen voordat het door de kool/bodemleven verwerkt kan zijn?

 

Apart trouwens dat ik de Diamond Nectar maar 2wk meegeef volgens schema, zou zeggen dat humic&fulvic hele kweek door perfecte toevoeging zouden zijn.

Heb hier nog geen verschil mogen waarnemen tussen wel en niet gebruik vd DN op verschillende media in eindprodukt, ook niet tijdens de cyclus maar mogelijk omdat ik het gebruik bij minerale kweek en het daardoor anders werkt (minder actief bodemleven)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Lostchild

 

Het merendeel van in de meststoffen aanwezige organische verbindingen zal zeer snel mineraliseren, waarbij er verontreinigde stoffen kunnen vrijkomen. Zelfs indien de stabiele humus fractie wordt verhoogd zullen wanneer zich opnieuw een evenwicht tussen aanvoer en afbraak heeft ingesteld evenveel verontreinigingen beschikbaar komen als er met de meststoffen is aangevoerd.

 

Op termijn kan bodemverontreiniging slechts worden vermeden door de toevoer van stoffen aan de bodem in evenwicht te brengen met de afvoer.

 

bron: http://www.tcbodem.nl/files/a89-02%20advies%20ontwerp-besluit%20gebruik%20en%20kwaliteit%20overige%20organische%20meststoffen.pdf

 

Neemt niet weg dat het onderzoek van de toepasbaarheid van bruinkool zeker veelbelovend en interessant is. Humuszuren in deze vorm hebben blijkbaar wel de eigenschap om te immobiliseren. Dit is natuurlijk niet te vergelijken met het toevoegen van een humuszuur in vloeibare vorm in de laatste 2 weken van de bloei.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Document is 25 jaar oud & zuiveringsslib mag al geruime tijd niet meer gebruikt worden.De regelgeving is sindsdien veel strenger geworden ivm voedselveiligheid (moet er wel gecontroleerd worden).

 

De werking is afhankelijk van de concentratie aan humuszuren & vind op dit moment Aptus nog altijd de beste.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Elmanito

 

Doet toch verder niks af aan het principe wat er omschreven wordt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze is uit 2011

 

 

Of vervolgens het gebruik van compost kan leiden tot een verontreinigde bodem hangt af van de aan en afvoer van deze zware metalen in die specifieke situatie en de maximaal toelaatbare toediening. Accumulatie van zware metalen kan het beste worden voorkomen door te zorgen dat de aanvoer van deze metalen lager of gelijk is aan de afvoer. Dit is bekend als de balans aanpak

 

http://www.tuinbouw.nl/sites/default/files/documenten/Eindrapport_13930-01.pdf

 

Voor de duidelijkheid: Afvoer betekent dus uitspoeling of opname door het gewas.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Ik denk dat hier weinig mensen zijn die compost gebruiken in hun medium, is trouwens ook veels te scherp.De meeste hier maken gebruik van wormenmest.

Als je ophoping van zware metalen in je medium zoveel mogelijk wilt voorkomen, dan maak je geen gebruik van materialen die al verdacht kunnen zijn.Altijd navragen bij het bedrijf of het getest is op zware metalen, PCB, Dioxine, pesticiden, herbiciden etc.

Kippenmest zou ik ook zoveel mogelijk vermijden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vind ik een goed advies. Hou ook je zuurgraad niet te laag en voorkom dat je grond te droog komt te staan, deze combinatie kan namelijk ook grond met relatief weinig zware metalen giftig maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laatste 2wk bloei?

Tot en met week 2 12/12 is het daarna over op de bioBloom als opname aanjager (GHE geeft dit aan) bij gebruik 1 van hun minerale lijnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi topic dit,

 

Ik kan me herinneren dat er een man was die met schimmels hele verontreinigde bodem schoonmaakten. http://www.ted.com/talks/paul_stamets_on_6_ways_mushrooms_can_save_the_world.html Misschien kennen jullie Paul Stamets wel? Hij doet ook hele ecorestauratie projecten waarbij hij vervuilde bodems reinigt mbv zwammen en schimmels.

 

Evenals het neutraliserende en helende vermogen van composthopen. Echter de mij bekende helende werking van compost is vooral van organische stoffen. Zo kunnen de gemeenste ziektekiemen enz worden afgebroken in een goede composthoop. Er zijn zelfs tests gedaan met antrax, geen spoortje van te vinden nadat de compost klaar was.

 

Misschien moeten we out off the pot denken? Eerst alle grond verzamelen bij elkaar en dan behandelen of bewerken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

×
×
  • Create New...