Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
storpie

Stroom Via Woningbouw

Recommended Posts

Hallo Luitjes,

 

Ik heb een KOOP huis, maar de woningbouw vereniging bied mij wel aan om stroom via hun af te nemen.

Ze zeggen dat ze stroom goedkoper kunnen inkopen.

OK, is inderdaad mooi meegenomen.

 

Nu vraag ik mij af;

 

Is het nu verstandiger om via de woningbouw stroom af te nemen met de kans dat ze méér op stroomverbruik letten, ook al heb ik een koopwoning.

Of is het verstandiger om het gewoon apart te doen.

 

 

Wat is jullie mening hierover?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zag laatst nog op tv dat je beter gewoon stroom van de reguliere energie bedrijven kunt afnemen. Een heleboel alternatieve bedrijven die allemaal roepen dat je stroom goedkoper via hun kan krijgen verneuken je met de transport kosten zodat je uiteindelijk weer duurder uit bent.

 

Vriend van me heeft voor een callcenter gewerkt, mensen goedkope stroom aankletsen. Later is hij gekapt daar omdat de klant niet werd verteld(en de verkoper ook niet) dat gas automatisch mee gaat. Als de reguliere energie bedrijven bij 15 euro transportkosten bereken voor beide, dan schotelen zij je voor dat de transport kost bij hun maar 10 euro zijn. Maar dat word dan wel als volgt berekend 1 x 10 euro voor stroom en 1 x 10 euro voor gas dus 20 euro en is het dus 5 euro duurder. Een en al verneukerij dat wereldje. Kies maar gewoon voor het ganbare/reguliere

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je antwoord.

 

Het gaat mij er niet om of de stroom goedkoper is.

 

Het gaat erom of de pakkans groter is als ik stroom via de woningbouw doe.

Ik ga er namelijk van uit dat de woningbouw meer op 18/6h patronen let.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wetgeving verplichte slimme meters

 

De verplichting en invoering van de slimme meters maakt onderdeel uit van de wetsvoorstellen ‘Verbetering werking elektriciteits- en gasmarkt’ en ‘Implementatie richtlijn energie-efficiency’. De voornaamste wijzigingen voor elektra en gas zijn als volgt.

 

Elektriciteit

 

Aansluitingen zijn in de volgende hoofdcategorieën in te delen.

Klein-zakelijke / consumenten aansluitingen zijn niet meer vrij in hun keuze voor een meetbedrijf (zie echter de uitzondering voor multi-sites hieronder). Keuzevrijheid voor aansluitingen > 3x80 A elektriciteit en > G25 gas blijft ongewijzigd.

Netbeheerders worden verantwoordelijk voor het vervangen de huidige meetinrichting door de slimme meter die voldoet aan de wettelijke eisen (een zogenaamde NTA-meter). Deze meter moet ruwe meetgegevens periodiek kunnen doorgeven aan een landelijke database.

De energieleverancier wordt verantwoordelijk voor het valideren en vaststellen van de werkelijke gebruiken die gehanteerd worden voor de facturatie. Dit doet de energieleverancier door een intern of extern meetdatabedrijf in te schakelen die de ruwe gegevens ophaalt en valideert.

Deze invoering van NTA-meters wordt door de diverse regionale netbeheerders voor hun gebied uitgevoerd en dient in een periode circa 10 jaar afgerond te zijn.

Uitgangspunt voor de kosten voor meters en meetdiensten na vervanging is het ‘niet meer dan nu’ principe.

Belangrijke uitzondering voor multi-site energiegebruikers (organisaties met meer dan één energie-aansluiting waarvan er minimaal één groot-zakelijk is): Deze blijven vrij in de keuze voor een door hen zelf te contracteren energiemeetbedrijf. Dit meetbedrijf dient wel de NTA-meters van de desbetreffende netbeheerder te (laten) installeren.

Alle aansluitingen die vervangen worden vòòr definitieve vaststelling van de wetgeving vallen in een overgangsregime waardoor ze 15 jaar mogen blijven zitten.

Gas

 

Een andere reeds vastgestelde wetswijzigingen betreft de wijziging in categorieën voor gasaansluitingen. Vanaf 1 januari 2009 treedt de regeling in werking dat alle gasaansluitingen met een meter groter dan G25 (G40 of groter, oftewel een doorlaatwaarde van 40 m3(n) per uur) verplicht telemetrisch uitleesbaar gemaakt moeten worden en binnen de categorie grootzakelijke aansluiting zullen vallen. Het werkelijke verbruik is dan niet meer leidend maar de grootte van de aansluiting.

 

en het vervolg;

 

Wetswijziging verplichte slimme meters

 

De wetsvoorstellen voor de verplichte invoering van slimme energiemeters zijn in een vergevorderd stadium. De beslissing van de Eerste Kamer wordt in november verwacht. Bij een positief besluit geldt de invoering van slimme meters voor alle categorieën energieaansluitingen. Dit heeft met name consequenties voor klein-zakelijke en consumenten aansluitingen.

 

Zoals u hier kunt lezen, biedt de wetswijziging talloze nuances en uitzonderingen. Maar waarom zou u wachten op een wetgeving die zomaar nog enkele jaren vertraging op kan lopen? Een slimme meter of NTA-meter heeft onder andere als voordeel dat energiedata op afstand uitleesbaar is. Dit geeft actueel inzicht in de meetgegevens dat leidt tot besparingen en CO2 reductie. Andere voordelen zijn:

 

De integrale kosten van energie nemen af. De kosten voor het onderdeel meten zullen welliswaar wat hoger zijn. Het besparingspotentieel ligt met name in het lager verbruik, eenvoudigere administratie, betere doorbelasting en factuurcontrole.

Door alle groot- en kleinverbruikaansluitingen bij één (onafhankelijke) partij onder te brengen is de informatieverzameling over het energiegebruik sterk gestroomlijnd.

Het besparingspotentieel kan direct benut worden en is niet afhankelijk van besluitvorming over wetgeving, beschikbaarheid van NTA-meters, planning van netbeheerders e.d.

 

NTA 8130

 

videotje

Share this post


Link to post
Share on other sites

WTF, die slimme meters kan je per uur je verbruik zien dus zien ze echt zo dat er precies elke dag 12 uur baf een piek of 18 uur lang een piek is, ik hoop dat dit nog even gaat duren... :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zit zelf ook in een nieuwbouw.

 

Ook hier hangt een slimme meter... Draai nu zelf op 3 x 600 wat .. nu nog met magnetische vsa's maar dat worden electronische vsa's ... Niet dat dat veel uitmaakt maar ja .....

 

Kweken onder inductie is ook een relaxte oplossing .... Minder brandgevaar .... Wel een hogere aanschaf...

 

Weet iemand hier een max voor verantwoord kweken voor iemand met slimme meters by the way ....

 

 

PFFFFF .... van die afbeelding van Mikey wordt je ook niet echt vrolijker ..... maar zo ziet het wel uit met die F*cking meter ..

 

Greets G4A :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan je niet gewoon zorgen dat je 24 uur per dag veel stroom verbruikt?

bijv. als je lampen uitgaan dat er ergens anders evenveel energie inschakelt?

zodat die curve die op de afbeelding is te zien constant is?

worden uiteraard de kosten wel hoger maar ja als je niet te groot bent dus bv 1200 watt kan het wel meevallen denk ik.

en in de 12/12 periode gewoon 2 kasten neerzetten.

gaat de ene uit gaat de ander aan :tu

 

ben hier wel benieuwd naar eigenlijk.

 

groeten,

jarnoz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelfs die overgang/omschakeling is te zien :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

we weten allemaal dat de vsa's met opstarten een vette piek geven ... Als je electronische ophangt ... Zou dit dan niet veel minder zijn ???

 

Jij nog goede ideen BBB ???? of iemand anders natuurlijk :tu

 

Greets G4A :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

shit he, ik durf gelijk niet meer met mn kweek te beginnen.

Ze kunnen je hele geschiedenis zien en op die manier ff een belastingaanslag over het aantal jaren wat je hebt gekweekt sturen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nog nooit iemand gesproken die met 100% zekerheid kan zeggen dat hij opgedoekt is

alleen op basis van zijn stroom verbruik.

 

Wel door, verraad, overlast, geur, praten, brand, dom gedrag, enz. ;)

 

ps. heb van de week een meterkast laten plaatsen 3x 1000amp :tu :smoke :o

 

 

 

op die manier ff een belastingaanslag over het aantal jaren wat je hebt gekweekt sturen

 

Dat zou knap zijn,.........konden wel tomaten onder de lampen staan ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hahahah ja das waar.

Maar ik vraag me af of de rechter dat geloofd

 

3000A??? Ik neem aan dat je dat niet in je woonhuis hebt staan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker bram...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmmm ik heb zelf 2x 400. loont bijna de moeite om een tussenwand in mijn kast te zetten en de boel zo te maken dat ik de lampen om de beurt aanzet, dan heb je een continu belasting .............

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er wordt op dat moment een relais uit geschakeld, en een ander weer aangeschakeld.

Je vsa starten dan de lampen op, dit geeft dus een opstart piek. :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat word dus allemaal een agregaat in hun hok neer zetten dan :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ BBB daar heb je wel gelijk in maar dat meet de slimme meter nou weer niet he, die meet geen spanning maar het aantal KWH dat je verbruikt en daar komt zo'n piek niet in terug.

Share this post


Link to post
Share on other sites
daar komt zo'n piek niet in terug.

 

Ja/nee,.....het ligt er een beetje aan over hoeveel lampjes je het hebt :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus mensen de conclusie is;

 

Stroomverbruik gaan ze toch wel zien, of het nu buiten de woningbouw is ja of nee.

Mn gevoel zegt wel dat ik het buiten de woningbouw om moet doen.

Dan maar geen extra korting op een KWH. Alhoewel ik toch niet denk dat het heel veel zal uitmaken

 

Al moet al is het dus gewoon DOEN die kwekerij!!!!!

Althans kwekerij???? Ik begin rustig aan met 1 lamp :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik begin rustig aan met 1 lamp

 

Heel verstandig :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

wow dat klinkt wel heel erg kut allemaal :P

 

vanaf welk bouwjaar ongeveer worden die meters geplaatst?

 

En zijn er geen stroom leveranciers die minder vragen gaan stellen dan andere leveranciers? Dan kan je bijvoorbeeld daar gebruik van gaan maken.... alle beetjes helpen denk ik zo

 

 

 

maar BBB: die 3x100 amp, heb je die gewoon in je huis? Als jij ermee wegkomt, lijkt me dat men over het algemeen wel gerust met een lamp of 5-10 kan kweken in een gewoon (koop)huis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...