Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Test: Een Knalpot Voor Je Afzuiger

Recommended Posts

Wat zou je er van vinden als je een demper van een meter lang kon bestellen, die veel betere acoustisch dempende eigenschappen heeft (met name op de lage tonen) dan een isoslang, nog geen rondje in de kroeg kost (afhankelijk van wat je drinkt uiteraard :o), in een platte doos verzonden kan worden, bovendien nog bijna niets weegt ook en heel eenvoudig te monteren is? Klinkt ideaal nietwaar? Als ik de testrapporten lees is het dat zeker, en dat gaan we eens uittesten.

 

Wat is de truuk:

 

De demper is gemaakt van hoge kwaliteit isoslang die een maat groter is dan je slangen. Aan beide kanten zit er een flexibele verloopflens waardoor je het makkelijk kun aansluiten. Dus geen geklooi en jeukende glaswol. Doordat de demper een grotere diameter heeft dan de eigenlijke slang is de demping een stuk beter. Het werkt eigenlijk hetzelfde als de knalpot van een brommer. Eenvoudig en geniaal.

 

Natuurlijk kun je hem zelf in elkaar zetten maar dat is geen fijn werkje en losse flenzen zijn ook kostbaar. Bovendien heb je natuurlijk geen 10 meter slang nodig voor zo'n demper. Vandaar dat ze op de markt komen via (je raad het al) onder andere K.J Products. Doc tipte me natuurlijk weer, innovatief als hij is en zo kwam het contact tot stand.

 

De fabrikant en K.J Products stellen er 5 beschikbaar voor een test.

 

Bedenk dat een buisventilator altijd het meeste lawaai maakt aan de zuigende kant. Een demper tussen je filter en je fan zou wel eens véél meer kunnen schelen als een demper er achter! Affijn, waar je hem ook plaatst, we willen graag weten wat het doet en of het lekker stil is.

 

Ik heb nog geen specifieke maten afgesproken met de leverancier maar ik denk dat de gangbare maten geen probleem zullen zijn.

 

Testers melden zich in dit topic aan met hun geluidsproblemen.

 

Vermeld:

  • type fan
  • op hoeveel procent draai je die normaal
  • maat filter (in kuub)
  • huidige gebruikte slang/pijp en lengte
  • aansluitvolgorde

Voorbeeld:

Ruck 125L, draait normaal op zo'n 50%, gebruik sonodeck slang (2 meter) achter mijn fan en gewone grijze slang tussen fan en 300 m3 can filter.

 

Aansluitvolgorde: filter - 1 meter gewone slang in bocht - fan - 2 meter geluidsgeisoleerde slang

 

Wat verwachten we er voor terug:

  • foto's van de situatie voordat je hem aansloot
  • foto's van de situatie aangesloten (en experimenteer ook gerust eens met de demper tussen je filter en je fan)
  • een fris en fruitige beschrijving van je ervaringen en uiteraarde de werking :o

Voel je je nu nog steeds aangetrokken om tot de Wietforum test-crew toe te treden, dan reageer je zoals ik hiervoor heb aangegeven in dit topic. Uit de aanvragers selecteren we met de fabrikant samen 5 gelukkige proefkonijnen.

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan zo'n ding er tussen zetten ?

 

De zuigende kant van de buisventilator, mijn buisfan zuigt de lucht door de carbo heen en blaast het dan naar buiten via isoslang, ik ben wel benieuwd of dat stiller kan... Want ik lig 's nachts niet wakker, maar als ik wil genieten van pure stilte dan tsjah, gaat dat niet... Ik hoor altijd wel een ruis. Ik blaas overigens naar buiten af via een bufferruimte waar eerst koude lucht van buiten gemengd wordt met de warme lucht van binnen zodat het geen vlekken geeft op de infrarood (ik denk dat dit werkt maar heb helaas geen camera om het te bewijzen...)

 

Dus van het echte blaasgeluid heb ik geen last, maar er gaat wel een zekere ruis vanuit, maar die komt niet uit de afzuiger want die hangt in rubberts.

 

Okee ik meld me wel ff aan, maar als er te veel aanmeldingen zijn haal ik er zelf wel ééntje...

 

RVK 375m3, draait normaal op zo'n 60%, gebruik sonodeck slang (2.5 meter) achter mijn fan en sonodeck slang tussen fan en 500 m3 carboriginal filter.

 

Aansluitvolgorde: filter - 30cm straight - fan - 1 meter slang recht uit dan een flauwe bocht 90 graden naar rechts dan 30cm recht schuin naar beneden ehhhh goed een foto:

 

Dit is het laatste stukje:

gallery_9137_3887_1503488.jpg

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Tara:

Voel je je nu nog steeds aangetrokken om tot de Wietforum test-crew toe te treden, dan reageer je zoals ik hiervoor heb aangegeven in dit topic. Uit de aanvragers selecteren we met de fabrikant samen 5 gelukkige proefkonijnen.

:o

 

We zijn meer op zoek naar leden met problemen Kees, die kunnen we er ook mee helpen en het verschil horen. Luchtruis hoor je altijd. Ik ga er zelf eentje tussen mijn filter en box hangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze wil ik wel testen.! :o

 

In mijn zoektocht naar nog minder herrie.!!!

 

type fan:Torin 2500M3 in een geisoleerde box

op hoeveel procent draai je die normaal:op dit moment op 80%

maat filter (in kuub):1 meter filter, 1000m3 toch?

huidige gebruikte slang/pijp en lengte:aansluiting filter--box=250mm 30cm gewone slang, vanaf box 315mm, iso +/-1.20meter naar buiten

aansluitvolgorde:filter-slang-box-iso-zelfgemaakte demper van een oud filter 75cm lang met een aansluitng van 250mm

 

Foto binnen:

gallery_5364_1444_170430.jpg

 

Foto buiten: (zonder demper, die ligt in een compostvat maar even geen foto:

gallery_5364_1444_102490.jpg

 

Tara

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is er foto beschikbaar van dit "nieuwe type demper" ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor degenen zonder voorstellingsvermogen na de uitgebreide beschrijving :o

 

gallery_5211_261_1074962.jpg

 

Tara: je zou dus een 315 of 250mm flensmaat filter moeten hebben he? waar zit het grootste probleem? Schat zo bij de uitlaat, flinke bocht ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kon me er idd. geen voorstelling van maken :o ,......vond het al vreemd dat hij in een platte doos kon :o

 

Slim bedacht :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb je ook een pm gestuurd Wazzup

 

Even een vraagje

wat is de diameter van de slang?

 

 

Grtz guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik kon me er idd. geen voorstelling van maken :o ,......vond het al vreemd dat hij in een platte doos kon :o

 

Slim bedacht :)

het is gemaakt van slang, dus die kun je indrukken. De hoogte is dan de ingedrukte slang en de hoogte van de twee flenzen. Platter is misschien niet de juiste term ervoor, korter is beter :)

 

Even een vraagje

wat is de diameter van de slang?

ook voor jou geldt zoals al twee maal opgemerkt: posten in het topic.

 

Er zijn diverse diameters beschikbaar, ik krijg nog te horen welke precies.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou ben er heel erg benieuwd naar dus ga m volgen en als er veel tevredenheid over is koop ik m ook want hoor m zelf ook goed

gr pjp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb iets te snel gelezen wazzup :o

 

Ik zit er al over na te denken een demper te plaatsen de volgende ronde

De ruck maakt wel veel kabaal

Ik heb een open trapgat en kan de afzuiger onder in de gang dan ook horen

De "knalpot" lijkt een goede oplossing voor mijn probleem

Hier even wat gegevens

 

* type fan = buisventilator ruck 250 (800m3)

* op hoeveel procent draai je die normaal = 100% (volgende ronde komt er een prima klima voor te hangen)

* maat filter (in kuub) = 1000m3

* huidige gebruikte slang/pijp en lengte = 2 meter isoflex daarna 1.5 meter gewone alu slang

* aansluit volgorde = filter=>afzuiger=>isoflex =>doorvoer muur (2 x emmer zonder bodem) =>alu slang=>dakdoorvoer naar buiten

 

 

Groeten Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heren het spijt me voor de inspanning maar we gaan de test toch uitstellen. Wat is het geval:

 

De slang wordt geleverd zónder flenzen. Buiten het feit dat de slang is afgewerkt en dat je er maar een meter van hoeft te kopen in de winkel zie ik er verder dan geen voordelen in voor de kweker qua product. Moeten er tóch weer flenzen bij en ik wil alleen complete producten laten testen. Ik vond het al verrassend dat er metalen flenzen opzaten, op de foto die ik eerst had gezien zaten die er niet. In feite is het dus gewoon een meter afgewerkte isolerende slang van goede kwaliteit.

 

Ik geloof echter wel dat het een vinding is die werkt. Ik heb met de leverancier afgesproken dat we hier op terugkomen zodra er meer concrete zaken te melden zijn. Voor de volledigheid meld ik nog even dat de fabrikant bezig is om het product nog te verbeteren door luchtkamers en een betere soort glaswol. De huidige demper heeft al grotere gaten in de binnenslang zitten die beter absorberen. Het effect van de verbreding is eigenlijk dat het geluid dat gereflecteerd wordt in de demper terugkaatst en zichzelf uitdempt, dus een bijzonder interessante ontwikkeling maar nog niet gereed voor een Wietforum test.

 

Bij deze dus! En wordt vervolgd...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan de test wel f zelf doen.

Ga zaterdag toch ff langs bij KJ, en als ik dan die slang koop en die flenzen dan laat ik het u dames gelijk weten.

 

Gr ert snert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jammer van de test

Maar ert doet gelukkig wel verslag

 

 

Grtz guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prima Ert :o

 

Ik denk overigens dat je het principe wel kunt testen met iedere slang die een maat groter is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het creëren van een expansievat in een afgesloten ruimte brengt de hoge luchtsnelheid drastisch omlaag en de druk opbouw word grondig verstoord. Het word in allerlei toepassingen gebruikt, precies om de druk en het geluid te reguleren.

 

Maar werken zal het dus wel doen, zou er veel verschil nog zijn met deze "uitvinding" en gewoon een stuk in je traject dat maatje groter is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

niet veel anders dan dat er een speciale soort geisoleerde slang voor wordt gebruikt met grotere gaten in de binnenmantel.

 

Wat ik me heb laten vertellen overigens is dat met name de reflectie van geluid zorgt voor de extra (uit)dempende werking.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In feite is het gewoon een normale absorptie demper. Op ieder brommertje vindt je er wel eentje, alleen zijn die natuurlijk anders afgestemd.

Als je een beetje zelf wilt knutselen heb ik hier wel een programma'tje waarmee je diverse types dempers (ook voor onze fan's) zelf kunt uitrekenen.

Ik heb alleen niet zo'n trek om een linkje naar mijn eigen site hier te plaatsen. Heeft het forum iets van een ftp?

 

Screenshot van het programmatje voor het uitrekenen van "Een Knalpot Voor Je Afzuiger"

gallery_18008_6607_14211.jpg

 

ik hoop dat dit geen inbreuk op je topic is, whazzup, anders mod je het er maar weer uit :P

 

Koi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe nee integendeel, maar dit is toch wat anders! Middels flenzen expandeer je naar een grotere diameter. dus van een 125 mm binnendiameter naar een demper met 160 mm binnendiameter. Bovendien zijn de gaatjes in de binnenmantel wat groter dan bij normale slang en is de glaswol van een speciale kwaliteit (nou ja, dat laatste volgens opgaaf van de leverancier natuurlijk :P ).

 

De truuk ligt hem ondermeer in de reflectie en het uitdempen van het geluid - een reactieve demper dus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da's waar. Bij mijn voorbeeld blijft je eigenlijke luchtgang hetzelfde in diameter. Jouw knalpot is meer een suskamer.... (heb je wel eens een suskamer van een 10m2 windtunnel gezien? Echt heel cool!) Progje kan daar trouwens ook mee rekenen, alleen blijft het resonatie omdat er geen dempingsmateriaal wordt gebruikt.

 

Voorbeeldje jouw afmetingen (ok, ik verkracht een beetje het progje..)

gallery_18008_6607_29737.jpg

 

Als je echt die demping zomaar zou halen hoefd geluid in ieder geval geen probleem meer te zijn :P

Gelukkig ruist het uitstromen ook zomaar weer een 40 dB :P

 

Koi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe moet je wel de juiste getallen invullen he, dit filter is ruim 1,5 meter dik :P

 

Staan overigens mooie artikelen over onderzoek naar reactieve dempers op internet.

 

edit: interessant linkje (thesis)

Share this post


Link to post
Share on other sites
dit filter is ruim 1,5 meter dik

:P Hmm, zou kunnen....1,60 toevallig??? ^_^ he, whazzup doc.... :(

 

 

My god, I really checked that!

(en heb nu ff geen zin in demperartikelen lezen...morgen weer :P )

 

Koi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

demper is geen verkeerd idee. als hij er wel is hou ik me aanbevolen. als ik in kamer ernaast sta hoor ik t aardig goed .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...