Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Makreel

Wanneer Is Wiet Echt Goed Droog?

Recommended Posts

Hallo beste mensen.. mijn wiet ligt nu al 3 weken te drogen maar ik kan de toppen nog steeds niet echt makkelijk verkruimelen ( te hoge lv). De laatste week werd de wiet eerder vochtiger dan droger. Ik heb nu de verwarming flink aangezet zodat ze over een paar uurtjes wel droog zijn, rijpen hebben ze toch al lang genoeg gekund.

Nu is mijn vraag wanneer moet ik de wiet in weckpotten stoppen, als het echt kurkdroog is en verkruimelt als je erin knijpt, of moet er nog vocht in blijven om te kunnen curen? En gaat het dan niet rotten, en cured t ook gewoon helemaal droog verder?

 

Ik heb er al vanalles over gezocht en gelezen hier op het forum, alleen ik vind de maatstaf 'als de stengeltjes knappen' niet echt duidelijk, dat verschilt bij mij per takje.

Ik zou het heel fijn vinden als jullie mijn vraag kunnen beantwoorden, anders zit ik dalijk met te droge of rotte wiet ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi twee a drie weken bij een temptuur van 16 graden altans bij mij.

 

GR>LULLO.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik laat de wiet altijd liggen totdat de takjes knakken, dus niet buigen.

als je ze echt kunt knakken, dus ook de dikste takjes, zeg maar de stam van je hoofdtop, dan is de wiet droog en kun je ze in weckpotten doen.

er is niet echt een tijs voor te zeggen, omdat de omstandigheden ook erg veel invloed hebben.

ik hoop dat je hier iets mee kunt doen.

 

groetjes stampertjuh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke ik heb de wiet nu in topjes geknipt en in sealbags gedaan (en hij is echt lekker), maar als ik hem verkruimel is ie nog redelijk plakkerig en valt ie niet uit elkaar tot gruis ofzo. Droogt ie nog wel gewoon goed verder als ik de sealbags even laat openstaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok makreel,

 

waar ligt die wiet? schuurtje of droge zolder. c.v. aan in huis? heb je een lucht vocht metertje? temperatuur zegt niet veel, onder nul kan er ook gedroogd worden...(vriesdrogen doen ze bv. in de kruiden industrie, is duurder maar de smaak blijft echt veel beter behouden).

 

laat die zakjes nog maar een flinke tijd open staan. volgende keer neem je beter een goed afsluitbare pot of container (tupperware) waar je een droogzakje bij legt ( 1 a 2 eetlepels zout in een droge pan doen en 5 minuten verhitten zodat het goed droog word, in een koffiefilter doen en afdichten met een paperclip). het zout zal vocht gaan wegnemen uit de omgeving en houdt je wiet lekker knisperend droog.

 

als het 2 weken in een omgeving gelegen heeft waar 40% lv heerst zou je de deksel er op kunnen doen. zo naar de winter toe hebben we allemaal de verwarming weer aan en merk je dat (als je een lvmetertje hebt..) het buiten makkelijk kan oplopen tot 99-100% lv, dan kan de lucht geen vocht meer opnemen, de hoeveelheid is wel weer in ratio met de temperatuur.

 

 

 

ik zal je vertellen hoe ik mijn 'astronautenwiet' bewaar en dat doe ik al zo vanaf '96 '97. ik ben er mee gaan experimenteren omdat ik kok ben/was en dan best wel wat weet over bewaren, houdbaarheid verlengen en oude en nieuwe wetenschappen en technieken er op los laten.

 

eerst was de gedachte om vacuum te trekken maar met die zakken trek je alles plat en breek je veel kapot, geen mooie knisperende toppen en dat wilde ik niet. ik zocht dus naar een pot of bus die vacuum kon en die was er. van het merk Vacuvin had je van die potten waar alles veel beter bewaard bleef omdat je er wat lucht kon uitzuigen met een pompje. minder zuurstof is minder oxidatie dus minder achteruitgang en daarmee langer houdbaar. maar na een heel jaar werd ie uiteindelijk toch al muffiger.

 

met dat pompje haal je alleen een beetje lucht uit de pot en sluit daarmee de deksel goed. daar was ik niet tevreden mee. ik wilde net als de voorgebakken stokbroodjes in de supermarkt een paar maanden lang houdbaarheid meer. in die plastic zit een afvulgas zoals dikstikstof, koolzuur of in extreme gevallen een edelgas. voorverpakte verse vleeswaren geven ze tegenwoordig makkelijk 2 tot 3 weken! dus als brood en vlees voor veel langere tijd houdbaar blijven door een ander gas als lucht moet dat bij droge wiet ook werken.

 

ik heb een lege oude slagroomspuit genomen waar van die patronen/bulbs opgedraaid kunnen worden en een passend stuk slag er aan gezet ipv het spuitje. het ander einde van de slang heb ik een goed passende inkeping gegeven zodat het goed past op de vacuvin afsluitdop. met 3 patronen in de bus geblazen was ik klaar om de potten te gaan vullen met dat gas, en dat viel niet meteen mee. eerst de lucht afgezogen, de slang op de rubberdop gehouden, gas laten lopen en meteen de dop inknijpen zodat het gas de pot in gaat. dat heb ik daarna nog 3 keer herhaald om de zuurstof zoveel mogelijk te 'verdunnen' en zoveel mogelijk gas er in te krijgen. zo ging er ook altijd een zakje droogzout mee in de pot en een klein zakje ijzeroxide om de laatste restje zuurstof aan zich te binden.

 

ik heb tests gedaan om te kijken hoe lang het dan te bewaren was en ik vond 4 jaar oud nog te roken maar dat was/is naar mijn mening wel een uiterste. als ik vrienden laat roken en later zeg dat het al 2 of 3 jaar oud is geloven ze het niet meteen, maar ze weten ook dat ik nooit bullshit en vinden het dan nog steeds goeie toffe wiet! zo heb ik nog een 1 liter pot staan met een Lamsbread wietje uit 1998.... die moet ik maar eens wegdonderen...nog nooit open geweest....

 

op deze manier bewaar ik, met succes en heb het er hier in het wietforum geloof ik nog nooit over gehad. door de jaren heen merkte ik dat je heel erg je best kan doen op een buitenwietje maar dat het bewaren in een krant of slechte potten of wat dan ook slechte invloed had op de wiet. als je maar 1 keer per jaar kan oogsten dien je het wel ook goed te kunnen houden. ik wilde weten wat een te bereiken max was en dat weet ik nu. 3 jaar is nog steeds goed te roken als je niets meer hebt verder.., 4 ook maar echt wel muffiger en alleen in crisis tijd hahah. veel liever verse die 3 maanden droog oud is, daar ligt de mooiste piek van de wiet, daar topt ie!

 

over het 'curen' nog wat, het is een fermentatie proces wat je kan opwekken door de wiet te gaan verstikken en *net niet* te laten gaan schimmlen, liefst 3 keer. het krijgt wel een veel geurender aroma en kan aardig donker van kleur worden. heb ik ook al eens getest met kleine hoeveelheden maar echt kapot ben ik er niet van want het risico van schimmel wil ik niet lopen. dan kun je ook nog watercuren maar daar mag je hier zelf op zoeken..

 

 

succes.

 

ps

ik had nog een literpot staan, nog nooit open geweest, uit 1995....die is weg nu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke digibetic, bedankt voor je nuttige info! Interessant om te lezen, ik wist niet dat curen eigenlijk fermenteren was.

Bedoel je met distikstof gewoon lachgas?

Ik was nl. net van plan een slagroomspuitbus met lachgas aan te schaffen voor andere doeleinden, maar ik kan het dus ook gebruiken om mijn wiet te conserveren. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij wijn is het fermenteren gisten, bij thee is fermenteren : Het fermenteren (oxideren) geeft de thee zijn uiteindelijke kleur, smaak en geur. Het zal duidelijk zijn, dat dit gedeelte van het proces nauw luistert, en in hoge mate het eindresultaat bepaalt. Het fermentatieproces duurt een aantal uren. Gedurende die tijd zijn de gekneusde blaadjes in lagen gespreid in een koele, geventileerde ruimte. Ze absorberen zuurstof, waardoor chemische veranderingen in gang gezet worden. Daarbij ontwikkelen zich de etherische oliën andere stoffen die bepalend zijn voor de geur en de smaak.

 

het 'curen' bij cannabis heeft natuurlijk niets te maken met gisten maar wel met een natuurlijke omzetting van enkele aanwezige stoffen zoals chlorofiel in de cannabis. met watercuren is het eigenlijk alleen maar zo dat door osmose er een wisselwerking plaats vind tussen de wiet en het water. wateroplosbare stoffen spoelen op deze manier uit en zorgt voor een erg zachte wiet maar verliest wel wat geur. ik heb er ooit eens een proef mee gedaan maar voor mij is het niet voor herhaling vatbaar.

 

bladgroen geeft een scherpe harde smaak die niet als erg prettig ervaren word. bladgroen breekt af in het donker, vandaar liefst drogen in donkere ruimte. bladgroen verminderen kan al aan de levende plant door deze vlak voor de oogst 48 tot 72 uur in het donker te houden, de plant zal er bleker uit komen door de verminderde bladgroen en aanzienlijk zachter worden van smaak. (zoek hier maar op - blancheren - ).

 

enige wat voor de gemiddelde thuiskweker belangrijk is dat de droogruimte donker en droog met evt een ventilatortje er bij zodat de lucht lekker in beweging blijft. gun je wiet de tijd om te drogen, houd 2 tot 3 weken aan. als ze in pot of blik gaat dagelijks even goed luchten voor de eerste 2 weken. enorme hulp hierbij is toch wel een luchtvocht meter zodat je in ieder geval weet hoe 'droog' het in je ruimte is, leg er anders een bij in je wiet, dan weet je hoe droog of nat het nog is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...