Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Editorial: Klussen Met Whazzup Deel 1 (elektra)

Recommended Posts

Klussen met Whazzup

Elektra deel 1

 

In deze serie een aantal informatieve artikelen en praktische bouwbeschrijvingen, geïllustreerd met foto’s en schema’s. De insteek is veiligheid. Er wordt veel gestunt met elektriciteit en elektrische installaties. Dat kan, vaak voor hetzelfde geld, een stuk beter en veiliger.

 

Inleiding

Wie kent ze niet, de artikelen over uitgebrande woningen door een hennepkwekerij. Dat soort uitwassen en ongelukken geeft de kweker een slechte naam. “Hennepkwekerij” staat in de krant bijna synoniem voor illegaal of misdadig (aftappen van stroom), onveilig (brand, wateroverlast) en asociaal (je brengt de hele buurt in gevaar). En dat is jammer want veel van dat leed en die beeldvorming had voorkomen kunnen worden door het veilig bouwen en aansluiten van je installatie.

 

Ik ga het absoluut niet hebben over grote kwekerijen met tientallen lampen. Om dat soort kweekruimtes in te richten heb je écht een goede elektricien nodig voor advies en eventuele uitvoering. Ik beperkt me tot de kleine hobbykweker, die met een paar lampen op een paar m2 kweekt. Als je twee linkerhanden hebt en absoluut niets van elektra af weet, ga dan alsjeblieft niet zelf zitten rommelen. Geloof me: Je bent een rund als je met elektriciteit stunt.

Zeggen “fase, relais, groep en installatieautomaat” je echter al wel wat dan is deze serie speciaal voor jou.

 

Achtereenvolgens gaan we de volgende onderwerpen behandelen:

1. De basistheorie: licht en andere onderdelen van je installatie

2. Een eenvoudig schakelbord met beveiliging voor ventilatieuitval

3. Een uitgebreid schakelbord met als extra temperatuurbeveiliging en cooltube ventilatie naloop

4. Een schakelbord om twéé bloeiruimtes afwisselend 12/12 aan te sturen (met en zonder cooltubes)

 

De schema’s, tekeningen en foto’s kun je ook downloaden van wietforum.nl

 

De grootste stroomverbruiker: het licht

Voordat we beginnen moeten we gaan berekenen hoeveel stroom we gaan gebruiken en of onze elektrische installatie hier wel voor geschikt is. Allereerst het stroomverbruik. Wat verbruikt wat? Je zou toch zeggen dat het eenvoudig is. Achter een 16A zekering zou je toch zo’n 16 x 230 = 3.680 watt kunnen aansluiten. Vijf 600 watt lampen zou toch moeten kunnen? Helaas… De lampen zijn het grootste probleem.

Een hogedruk natrium lamp wordt aangestuurd door een voorschakelapparaat (VSA), ook wel ballast genoemd. De VSA heeft simpel gezegd 2 belangrijke functies:

 

- Het beperken van de stroom door de lamp. (Een gasontladingslamp reageert als een soort kortsluiting: beperk je de stroom niet dan brandt hij kapot)

- Het ontsteken van de lamp door een hoge spanning op te wekken

 

Er zijn twee VSA soorten: Magnetisch en elektronisch.

 

Een VSA gebruikt tijdens het opstarten van de lamp veel meer stroom dan voor normaal bedrijf. Dit wordt gespecificeerd in de zogenaamde Crest factor. Gebruikt je VSA + lamp normaal 2A bijvoorbeeld, dan gebruikt deze in de opstartfase wel 3 of zelfs 3,5A.

 

Maar er is nog een tweede adder onder het gras, en dat is de arbeidsfactor van een magnetisch VSA. Het is een technisch verhaal, maar het komt er op neer dat er meer stroom door het apparaat heenloopt dan dat er daadwerkelijk gebruikt wordt, tot wel twee keer zoveel. Dat heeft niet alleen consequenties voor je elektriciteitsleverancier (die moet meer elektrisch vermogen opwekken dan hij kan afrekenen) maar tevens voor je bekabeling. Op een magnetisch VSA wordt dat voor het grootste gedeelte gecompenseerd door een grote condensator. Deze zorgt er voor dat het rondpompen van stroom opgevangen wordt in het apparaat zelf. Zodoende spreken we over een gecompenseerde VSA. Die condensator echter gedraagt zich echter ook op het moment dat je de stroom aansluit heel kort als een kortsluiting, en dat heeft een venijnige piek in de stroom tot gevolg. Dat heeft met name consequenties voor de contacten van de apparaten waarmee een VSA schakelt, zoals een klok of een relais. Een elektronisch VSA heeft géén last van een arbeidsfactor.

 

Tijdens het inschakelen is er dus in ieder geval een behoorlijke piek in stroomverbruik. In praktijk kun je op een 16A groep veilig 3 x 400 watt kwijt of 2 x 600 watt. Maar dan heb je het ook wel gehad met deze groep en moet je er eigenlijk verder niets meer op aansluiten. Hou er rekening mee dat die 16A van je groep een specificatie is van een piekverbruik. Je kunt niet zomaar al je groepen maximaal belasten, dan vliegt je hoofdzekering er uit. Dat geeft dan ook gelijk onze limiet aan in deze reeks: 1 groep van 16A.

 

Magnetisch of Elektronisch VSA?

Het grote verschil tussen een magnetisch en elektronisch VSA is niet zozeer dat de ene is opgebouwd uit een grote spoel, een condensator en een starter en de andere een elektronisch kastje is. Het uitgangssignaal van een elektronisch VSA is anders. Een magnetisch VSA schakelt de lamp 100 keer per seconde aan en uit. Een elektronische doet dat tot enkele duizenden keren per seconde. Bovendien is een elektronisch VSA in staat om de lamp binnen enkele minuten op te starten tot 100% lichtsterkte. Daarnaast geeft de lamp ook meer licht met een elektronisch VSA, is de levensduur van de lamp langer en wordt het VSA zelf een stuk minder warm. Er zijn zelfs modellen met een zogenaamde soft start, die de inschakelstroom beperken.

 

Verwarming, ventilatie, pomp, luchtbevochtiging en werklicht

Dit zijn de meest voorkomende overige stroomgebruikers. Laten we ze even doornemen:

 

De verwarming is verreweg de grootste verbruiker. 1000 – 2500 watt is een kacheltje zomaar. Gelukkig heb je de verwarming over het algemeen alleen maar nodig als de lampen uit zijn. De verwarming wordt dan ook pas aangeschakeld als de lampen uit gaan. Bovendien is een kachel niet zo’n “lastige” gebruiker als een lamp met VSA. Hij kan dus op dezelfde groep als de lampen, mits hij pas geschakeld wordt als de lampen uit zijn. Een relais of schakelkastje met verwarmingscontact zorgt daarvoor. Wat anders is het met bodemverwarming. Deze wordt met een bodem thermostaat geregeld en kan dus ook aan staan als de lampen aan zijn. Daarnaast kun je nog een aquariumverwarming hebben hangen in je voedingsvat, toch al snel goed voor zo’n 100 - 200 watt.

 

Je komt ventilatie tegen als afzuiging uiteraard, maar ook als actieve inlaat of op je cooltubes en natuurlijk een zwenkventilator in je ruimte zelf. Bij de kleine ruimtes waarover wij het hebben zal het totale opgenomen vermogen van deze fans zelden boven de 400 watt gaan. Niet te verwaarlozen maar ook geen enorme stroomgebruiker.

 

Als je vanuit een vat voedt heb je daar ook een pomp inzitten. Deze gebruiken best wel wat stroom maar er vanuit gaande dat je slechts een kleine ruimte bevloeit zal die ook zelden boven de 750 watt zijn. Een grotere pomp is overkill, en zeker een verbruiker om rekening mee te houden.

 

Als laatste hebben we nog de luchtbevochtiger en het werklicht. Bij elkaar ook goed voor zo’n 100 – 250 watt.

 

Volgende keer ga ik een paar voorbeelden behandelen. Tevens komen zekeringen, groepen en bekabeling aan de orde. Uiteraard ontbreekt een uitleg over aarde en aardlekschakelaar niet.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het een goed idee van je dat je kennis deelt hier op het forum :)

 

Nadat ik de text op me heb laten inwerken heb ik toch een vraag:

 

2 lampen van 600 Watt op een groep??? waarom word er dan een relaiskast verkocht voor 4x600 of 6x 400watt??? :)

 

 

Gr.

Tara

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja, op 25A gaat dat. 4 x 600 watt draait op 16A, en 6 x 400 waarschijnlijk ook nog wel, als je vsa's er niet voor zorgen dat je zekering er regelmatig uitvliegt, maar dan ook verder helemaal niks meer anders vliegt ie er uit bij gelijktijdig starten. In mijn serie gaat alles op één stop. Als je kijkt naar het verbruik van de overige gebruikers dan is die 2 x 600 watt helemaal niet zo gek. Als je achter 16A nog selectief wilt gaan afzekeren dan kom je op 6 ampere uit (2 stappen naar beneden) en dan kun je nog maar één 600 watt lamp aansluiten per zekering. Maar wél meerdere naast elkaar - maar daar gaan we de volgende keer over praten :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Whazzup praat hier over gewone huizen, daar is 16A op 220v normaal voor 1 groep in de meeste woningen.

Er zijn natuurlijk bijvoorbeeld bedrijfspanden waar dit meer kan zijn of de handige meterkastklusser die de zaak zelf even upgrade :). En daar kan je dan natuurlijk wel wat meer lampjes op kwijt.

 

** Edit ** Daar was je me net even een slag voor :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie topic Whazzup!

 

Kunnen we de "nieuwe" forumers hier naartoe linken!

Het valt nooit in een paar zinnen toe te lichten, dus dit is ideaal!

:)

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

4 x 600 watt

3250 afzuiger en 1250 inblaas

+ vat pompje en luchtpomp

 

Dit alles op 1 16amp groep en knal er nooit uit.

 

Lampen schakelen wel in 1 keer in.

 

Vind dit dan toch een beetje vreemd :)

 

Groet WeeDJunkY

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja weet alweer zeker dat dit een mooi topic wordom in de gaten te houden .... deze leek weet nog weinig van stroom en aansluiting af ..... laat maar kommuh !!!!

 

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat kán en wat veilig is, is twee. Het continu maximaal belasten van de bekabeling met bijna 16A vind ik persoonlijk geen goede zaak. Daar is een stopcontact niet voor aangelegd en zul je dus aparte leidingen moeten gaan trekken, zeker als je wat afstand wilt overbruggen. Een smeltveiligheid is veel minder kritisch overigens dan een automaat en zal er minder snel uitvliegen.

 

Er zijn zoveel verschillende situaties in huizen met bekabeling, zekering, afstanden en kwaliteit van bekabeling dat ik het onverantwoord vind om te zeggen dat je zomaar omgestraft 4 x 400 watt + alle randapparatuur op één 16A groep kunt zetten. We hebben het wel over wat veilig is, niet wat in sommige gevallen technisch mogelijk is.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

:) :) :D

 

Zeer goede uitleg.

Je zal zeker enige brandjes hiermee voorkomen, en dus ook de pakkans verkleinen :D

 

Ik kan hierzelf ook nog wat van leren en zal deze topic zeker opslaan.

 

Heb je misschien de linkjes naar,

De schema’s, tekeningen en foto’s kun je ook downloaden van wietforum.nl

 

Ik hoop dat we nog meer van dit soort topics zullen zien

Share this post


Link to post
Share on other sites

ga dit draadje ook volgen. Wil volgend jaar ook een indoor hobby kweekje gaan opzetten.

Dus laat maar komen.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Er zijn natuurlijk bijvoorbeeld bedrijfspanden waar dit meer kan zijn of de handige meterkastklusser die de zaak zelf even upgrade :). En daar kan je dan natuurlijk wel wat meer lampjes op kwijt.

Daar ga ik volgende keer ook op in. En dan nog gek vinden dat de hoofdzekering eruit vliegt.

 

Om te beginnen moet je weten dat er zoiets bestaat als selectief zekeren. Dat wil zeggen: voorkomen dat een hoofdzekering (of welke hoger gelegen zekerering dan ook) er eerder, of gelijktijdig uitspringt met een onderliggende zekering Dat heeft meet de doorslag curve ta maken, als die te dicht bij elkaar liggen of elkaar kruisen dan weet je nooit zeker welke zekerign eruit springt. Het is een complexe zaak als je op afstand gaat zekeren maar de stelregel is dat je twee maten terug gaat. Van 35A bijvoorbeeld naar 20A, of van 25A naar 16A, en van 16A naar 6A.

 

Dus door het vervangen van een 16A door een 25A terwijl je een 35A hoofdzekering hebt zeker je niet meer selectief wat dus betekent dat de hoofdzekering er net zo makkelijk kan uitspringen als de onderliggende groepen. Dat lijkt me niet gewenst.

 

Zekeringen zijn er in de reeks 2, 4, 6,10, 16, 20, 25, 35.

 

 

Ik hoop dat we nog meer van dit soort topics zullen zien

Zeker, dit is de eerste uit een serie zoals je hebt kunnen lezen. Volgende maand weer een nieuwe :)

 

Dit artikel hadden we nog geen foto's of schema's dus die zitten er ook nog niet bij.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zeer goede uitleg.

Je zal zeker enige brandjes hiermee voorkomen, en dus ook de pakkans verkleinen :)

Ik wil eigenlijk een aantal dingen bereiken:

 

1. Dat kwekers (ook maatschappelijk en wat veiligheid betreft) meer verantwoording nemen voor hetgeen ze doen

2. Dat we laten zien dat er binnen de kweekwereld wel degelijk belangstelling is voor veiligheid. Het schakelborden topic is daar een heel goed voorbeeld van. Het is een vorm van zelfregulering.

3. Dat wellicht uiteindelijk hierdoor de kweker een beter imago krijgt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik wil eigenlijk een aantal dingen bereiken:

 

1. Dat kwekers (ook maatschappelijk en wat veiligheid betreft) meer verantwoording nemen voor hetgeen ze doen

2. Dat we laten zien dat er binnen de kweekwereld wel degelijk belangstelling is voor veiligheid. Het schakelborden topic is daar een heel goed voorbeeld van. Het is een vorm van zelfregulering.

3. Dat wellicht uiteindelijk hierdoor de kweker een beter imago krijgt.

 

 

1 +2. Ik juich dit zeer zeker toe, de meesten ongelukken komen ook door ontwetendheid.

 

3. Hopelijk worden ze dan ook wat toelaatbaarder naar de kleinere hobbykweker, maar dat zie ik alleen nog niet zo snel gebeuren met deze regering.

Maar je hebt al heel wat gewonnen als je omgeving je niet meteen als een misdadiger ziet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Supertopic!

 

En prima uitgelegd!

Keep on going whazzup!

Ik mis alleen nog een hoofdstukje "aarding" en het belang daarvan, maar dat is vast een followup :)

 

Koi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Volgende keer ga ik een paar voorbeelden behandelen. Tevens komen zekeringen, groepen en bekabeling aan de orde. Uiteraard ontbreekt een uitleg over aarde en aardlekschakelaar niet.

hehe als ze er in hadden gestaan had ik nu geroepen: niet alleen plaatjes kijken he! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oeps! :j

 

btw, echt wel gelezen, hoor :tu

 

Zie het maar als beroepsdeformatie... :)

 

Koi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geweldige info!

Gelijk in word geplakt en uitgeprint

Daarna in mijn kweekinfo mapje gedaan

 

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goede info van de goede mensen,keep on going.

Volg het.....

 

Greetz kitefreak :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi Stukje, ga zo door, zeer handig voor beginnende kwekers, en brandjes voorkomen komt natuurlijk alleen maar ten goede voor de kwekers.

kan niet wachten op het volgende stuk :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar blijft het volgende stuk of is het een maandelijkse uitgave :tu

Met goede stukken ben ik een beetje ongeduldig

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit is een maandelijkse serie artikelen die ik schrijf voor Wietforum en EssensiE. Mag ik ook nog een beetje leven? :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

super dit, elektriciteit is niet echt mijn sterke kant dus dit is erg welkom!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan hebben we nog wel even geduld :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

×
×
  • Create New...