Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
dokkie

Cannabinaceae

Recommended Posts

In West-Europese landen werd cannabis in de Middeleeuwen vooral gebruikt voor het maken van touw, kleren en als windkering, hoewel sommigen ook op de hoogte waren van de psychoactieve eigenschappen.

 

gallery_7021_5393_274465.jpg

Cannabinaceae, de hennep familie

 

Al die tijd wist men niet bij welke familie deze plant hoorde. En werd ze oneerbiedig ingedeeld bij de brandnetelfamilie. Na een tijdje bij de moerbeifamilie gelogeerd te hebben is ze uiteindelijk erkent als echte plant soort en kreeg ze haar eigen naam, ''Cannabinaceae'', de hennepfamilie, waaronder twee geslachten, Cannabis (hennep) en Humulus (hop) vallen.

De naam Cannabis is latijns: ''Canna'' betekend , dunne rietstengel, ''Bis" betekend ,tweeledig

Oorspronkelijk kwam cannabis voor in West- en Centraal-Azië. Nu groeit ze bijna overal, onderverdeelt in verschillende variaties.

 

Zoals Cannabis Sativa welke komt uit colombia, mexico, thailand en zuid oost Azië. Sativa soorten kunnen super lang worden maar groeien en bloeien langzaam. Haar blad heeft lange smalle vingers en vaak lichter groen dan Indica. Bloeiperiode van Sativa kan wel tot 16 weken duren, maar omdat de meeste soorten niet 100% Sativa zijn( uitzonderingen daargelaten) heeft de sativa gemiddeld een bloeiperiode van 10 tot 16 weken. Het hoge THC gehalte van Sativa in verhouding tot het CBD gehalte geeft een energieke heldere high, die door de CBC, kenmerkend voor sativa soorten, veel langer zal aanhouden.

 

gallery_7021_5393_203745.jpg

Cannabis Sativa

 

 

gallery_7021_5393_167345.jpg

Sativa blad, spitse, lange vingers

 

Cannabis Sativa Ruderalis is een soort die voortkomt uit de Sativa tak van de cannabis familie. De naam voor deze hemp variatie komt oorspronkelijk uit Rusland. Ruderalis populaties zijn sporadies te vinden in gebieden, noord Amerika canada, waar ook veel hemp boerderijen zijn gevestigd. Zonder inbreng van de mens is deze soort verwilderd en weer in haar nieuwe omgeving geacclimatiseerd . Deze soorten zijn daarom immuun tegen insecten en schimmels en hebben positieve groei en bloei eigenschappen dus ondanks hun lage THC gehalte zijn zeer interessant voor breeders om mee te kruisen.

 

gallery_7021_5393_107896.jpg

Cannabis Ruderalis

 

Een andere voor mij tot voor kort nog onbekende variant, is cannabis sativa rasta. :wave: Het volgende las ik in, New Scientist magazine, 20 sept 2005, pag. 12. Simon Gilmore van de Canberra Instituut of Technology in Australie categoriseerde 196 plant samples op DNA. De samples bestonden uit alle variaties cannabis zowel hennep, marihuana en wilde variaties uit Europa, Asie, Africa, Mexico en Jamaica. De resultaten waren drie verschillende types cannabis. Natuurlijk de sativa en indica soorten maar in India, zuid oost Asie, Africa , Mexico en Jamaica kwam een andere cannabis variant te voorschijn, Rasta genaamd. Rasta ziet er vrijwel net als sativa uit maar heeft veel hogere THC gehaltes. Omdat deze study zich beperkte tot Plant-DNA is Cannabis Sativa Rasta nog geen officieele variaties van cannabis. De naam Rasta is bedacht in Gilmores Lab.

 

 

Een echte hoofdrol speler in de cannabinaea familie is Cannabis Indica zij heeft haar roots liggen in Marokko, Afghanistan en Tibet.

 

gallery_7021_5393_106187.jpg

Cannabis Indica

 

gallery_7021_5393_491046.jpg

Indica blad, relatief brede vingers

 

Indica soorten hebben een gedrongen plant groei, veel korte internodes wat voor een gedrongen bladrijk plantje zorgt. De bloeiperiodes zijn heel kort in vergelijking met sommige sativa soorten. Omdat Indica meer chlorofyl hebben dan sativa soorten groeien ze sneller en worden eerder volwassen.

De top structuur van indica is meer compact en massief, waardoor het soortelijke gewicht van haar bloemen dus hoger is dan bij sativa. Trichome gehalte van indica planten is hoger dan bij sativa, de toppen zullen vol met kristallen zitten. Bloei periodes van 6 tot 8 weken zijn normaal onder de indica soorten. Indica soorten hebben vaak hoge CBD gehaltes in verhouding tot hun THC gehalte, dit zorgt dan ook voor stoney , relaxed gevoel. Indica soorten spelen vanwege hun cannabinolen verhoudingen een grote rol in de medicinale wereld.

 

Er is al zat geschreven over de toepassingen in de medische wereld van cannabinolen, vele kwalen blijken te verlichten met cannabis. In de vorige eeuw stonden extracten van cannabis op de plank in de Nederlandse apotheken. Om krampen en toevallen, astma, slaapstoornissen en migraine te verlichten. Omdat de farmaceutische maffia de jaren daarna met andere chemische medicijnen ontwikkelde, werd cannabis langzaam aan steeds minder gebruikt. Gelukkig staat het gebruik van cannabis als geneesmiddel alweer opnieuw ter discussie. En is er veel veranderd, patiënten worden serieuzer genomen en de kennis rond cannabis in de medische wereld is ook flink toe genomen.

 

gallery_7021_5393_331289.jpg

Hennep boerderij

 

gallery_7021_5393_264043.jpg

Geoogste hennep( Dauwrotting)

 

Maar ook in de industriële wereld is cannabis een uitkomst. Omdat cannabis het sterkste plantaardige vezel is kunnen er allerlei producten van gemaakt worden.

 

gallery_7021_5393_376084.jpg

Hennep vezels

 

gallery_7021_5393_95434.jpg

Ruw hennep touw

 

gallery_7021_5393_55392.jpg

Eind product, hoog kwalitatief touw

 

 

Dat deden we al in de goud eeuw, waar we voor het eerst massa productie nodig hadden voor touw. Jammer genoeg worden daarvoor nu fossiel brandstoffen en bossen worden gebruikt. De mannelijke plant is een onovertroffen vezelplant, die de vezels levert waar naast touw ook kleding en papier van gemaakt kan worden. Haar zaden zijn rijk aan eiwitten, vitaminen en mineralen. Ze kunnen worden geperst voor olie of gepelt voor de voedzame inhoud van de zaden. Hennep zaden bevatten gammalinlenic acid (GLA). Uit hennepzaad kan ook olie worden geperst die kan worden toegepast in verf en vernis industrie En het dient als vogelzaad. Maar ook fossiele brandstoffen kunnen deels vervangen worden door hennep.

 

 

gallery_7021_5393_94157.jpg

Maar ook papier kan van hennep gemaakt worden.

 

gallery_7021_5393_887993.jpg

Deze kleding is van hennep gemaakt.

 

gallery_7021_5393_167767.gif

Hennepzaad sladressing bijvoorbeeld.

 

 

gallery_7021_5393_462647.jpg

Fossiele brandstoffen zullen plaats moeten maken voor alternatieve brandstoffen, Zoals bij deze Mercedes die door heel de USA reed om Hemp-oil te promoten.

 

In de 60 jaren begonnen mensen uit alle lagen van de bevolking in de Verenigde Staten en Europa cannabis als roes middel te gebruiken. Nu is cannabis overal, ze is over de hele wereld super populair. En dat is goed want in een vrije wereld moet iedereen cannabis kunnen growen en smoken. Maar tot nu toe wordt dat structureel onmogelijk gemaakt door de belanghebbende in de war on drug. Dat weerhoudt ons growers niet om zoveel mogelijk cannabis te kweken en soorten te cultiveren. In het uitgaansleven speelt cannabis namelijk een grote rol. Cannabis is een van de meest populaire drugs onder jongeren. Daarbij is zelfs heel recent bewezen dat onder jongeren cannabis geen negatieve gevolgen heeft voor het brein. Haha, dat wisten we natuurlijk allang, maar nu weten hun ‘t ook zuwwe maar zeggen. Los van dit alles is cannabis ook gewoon plant, een plant die plek op deze aarde heeft verdiend. Een plant die gerespecteerd moet worden, een plant waar we steeds meer van leren, een plant die ons inspireert met een ander oog naar de natuur te kijken.

 

 

Dokkie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit zou verplicht leesmateriaal moeten zijn voor elke Europeaan. :wave:

 

Zo dat we weten waar we voor gaan en staan. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi stukje weer dokkie, van de jack herer docu heb ik laatst ook zitten genieten!

 

Gr. BleZZzZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi stukje sjef,

 

Maar over die middeleeuwen....................mijn vader geruikte hennep nog in de bollen als windkering.Elk tweede pad werd zo ingezaaid. Als je aan de duinkant zat werden je planten soms gezandstraald, hennep kan daar tegen.

Van mijn Oma moest ik als jochie de meest paarse kopjes plukken, die ze dan droogde.

Daar kreeg ik dan thee van met klein hoefblad en honing als ik weer eens Astma had.

 

En dat het niet slecht is voor puber hersentjes.........klopt niet, met mij is het nooit meer goed gekomen. :wave:

 

Groet, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites
Van mijn Oma moest ik als jochie de meest paarse kopjes plukken, die ze dan droogde.

Daar kreeg ik dan thee van met klein hoefblad en honing als ik weer eens Astma had.

Oma's remedie helpt altijd het best :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, die lel voor mijn harses ook zeker als ik weer eens wat geflikt had. :wave:

 

Hop als naaste familie is trouwens een bestanddeel van menig kalmerende en nachtrust thee's en tabletten.

 

Groet, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

@HJM, tof das nu echte roots (op zn jamaicaans) natuurgeneeskunst op zn best, moet meer gepromoot worden.

 

mooi stuk dok

oja die rasta variant LOL :wave:

Ik wil ook wel zoon mooie Benz. Is daar wat meer over te vinden?

 

tap

Share this post


Link to post
Share on other sites

Speciaal voor Tappa, Mijn oude "anti tegen de muur plak thee"

 

En voor alle andere die zich te druk maken. :wave:

 

 

 

 

50 gr Melisse Herba (leaves) Melissa officinalis

50 gr Valeriaan Radix (root) Valeriana officinalis

30 gr Passiflora Herba Passiflora incarnata

50 gr St. Janskruid Herba Hypericum perforatum.

Reduces the activity of “the pill” (oestrogen) for woman who uses the pill

Replace Hypericum by: 50 gr Herba Verbena officinalis and 15 gr

Flores (flowers) ****Humulus lupulus**** (is a somewhat bitter, you can leve it out

When you don’t like that)

20 gr Kamille Flores Chamomilla

50 gr Zoethout Radix Glycyrrhiza glabra (sweet root)

 

Groet, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat deden we al in de goud eeuw, waar we voor het eerst massa productie nodig hadden voor touw.

Zonder een uitstekende kwaliteit hennep voor scheepstouwen,was de VOC nooit zo succesvol geweest.

Leuk stukje van de geschiedenis,waar je weinig over hoort.

Mooi verhaal weer,Dokkie. :wave:

 

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dokkie ziet er TOP uit , ik ben erg trots op je dat je je nog steeds zo goed inzet voor deze ''levensredder''.

Als de mensen dat toch eens doorkrijgen zo het wel eens iets met deze planeet kunnen worden.

 

De lezers moeten maar eens gaan nadenken waarom er zoveel mee verbonden is.

Ga maar eens op Google zoeken naar de echte rijken ter rijken en dan kom je er achter dat meneer Gates nog niet eens 1 procent heeft van de mensen met het echte kapitaal.

Kijk bv. maar eens op de naam Du Pont dan wordt het meteen duidelijk waarom ''ze'' het rechtsysteem blijven omkopen om maar GEEN weed/hennep plant neer te zetten.

 

Mvg Azarias

 

Viva La Sativa

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi stukkie dude,

lekker makkelijk door te lezen en geweldig informatief :wave:

 

Zeker een must voor de mensen die niets met wiet te maken hebben..

jammer alleen dat je die hier niet zult vinden. :P

 

top werk in elk geval dude :lol:

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeker een must voor de mensen die niets met wiet te maken hebben..

jammer alleen dat je die hier niet zult vinden. :P

 

 

Meer dan je lief is. :wave:

 

Weet het zeker, Groet, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geniaal die cannabisfamilie, er zitten 2 geslachten in: cannabis (duh..) en hop (bier!).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat heeft een man nog meer nodig? (dan een vrouw die zegt dat je de was moet doen :verrygood :o )

 

Groet, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prachtig stuk dokkie! :verrygood

 

@hjm: zet dat recept even bij de recepten. Het is een prachtig recept.

 

over farmaceuten:

Tja, als je gaat bedenken wie er belang bij heeft om deze plant strafbaar te houden weet je wel hoe het zit. Al denk ik niet dat Cannabis een deuk kan slaan in de winstmarges van grote medicijnproducenten. Daarvoor moet eerst het patentensysteem op zijn kop. Ik betwijfel of er dan geen nieuwe medicijnen meer ontwikkeld worden, want is er na de downloadrevolutie geen nieuwe muziek meer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...