Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
phoenix

Luchtbehandeling

Recommended Posts

Luchtbehandeling

 

Voor een goed klimaat in je tuin is de juiste luchtbehandeling van essentieel belang.

Hiermee controleer je factoren als temperatuur en luchtvochtigheid en voorkom je dat nare luchtjes ongefilterd de tuin verlaten.

 

Hoe bepaal je de grootte van de afzuiger?

Dit is afhankelijk van de inhoud van de ruimte en het aantal gebruikte lampen.

Via een ingewikkelde rekenformule kun je de benodigde m3 per uur berekenen.

 

Allereerst moeten we de zogenaamde warmtedruk berekenen:

 

warmtedruk = aantal lampen x netspanning x gebruikte stroom in amperes x 0,8.

 

Dus bij 8 x 600W lampen is de warmtedruk: 8 x 220 (volt) x 3.3 (ampére) x 0.8 = 4646,4 Watt.

 

De benodigde ventilatiecapaciteit is : ( A x 3000 ): B

A is de warmtedruk in Kilowatt, dus 4,6464 in het voorbeeld.

B is de gewenste verschiltemperatuur tussen de in- en uitkomende luchtstroom.

Laten we er van uitgaan dat de inkomende luchtstroom 20°C is en dat je de temperatuur in je tuin op 25°C wilt hebben.

In het voorbeeld is B dus 25-20=5.

De ventilaticpaciteit moet dan zijn: ( 4,6464 x 3000 ) : 5 =2787,84 m3 per uur.

 

De helft van de capaciteit van de afvoer heb je nodig als inlaat van verse lucht. Dus als de afvoer een capaciteit van 3000 m3 heeft heb je een aanvoer van 1500 m3 nodig. Op deze manier creéer je onderdruk in je tuin en voorkom je dat er lucht ongefilterd door kieren naar buiten geperst wordt.

 

Er bestaan verschillende type afzuigers, maar het zogenaamde slakkenhuismodel is het enige model dat ook bij grotere capaciteiten nog redelijk stil blijft.

Nadeel is echter dat ze in een kist ingebouwd moeten worden om er aan- en afvoerpijpen op te monteren. Cybergrow verkoopt de afzuigers eventueel "ingeboxt".

Is geluidoverlast een probleem in je tuin? Overweeg dan de kist van binen te voeren met noppenschuimrubber (tekening).

 

Voor de stille kweker is er een speciale flexibele slang ontworpen die bestaat uit twee lagen met daartussen glaswol. De slang is niet alleen geluid- maar ook lichtdicht.

Goedkoper is de combislang die bestaat uit een aluminium slang met een lichtdichte coating. Geluiddicht is deze echter niet. Waneer geluid en licht geen bedreiging vormen kan je een aluminium slang gebruiken.

Houdt er rekening mee dat bij een bepaalde capaciteit afzuiger ook een bepaalde diameter slang hoort. Een te kleine slang knijpt de afzuiger af en reduceert daarmee zijn capaciteit. Tevens zal de lucht dan met zo'n hoge snelheid door de slang jagen dat het hoorbaar zal zijn.

 

In de tabel zie je capaciteit van de afzuiger, de slangdiameter en de luchtstroomsnelheid naast elkaar.

 

 

 

M3/uur diameter (mm.) stroomsnelheid (meter per sec.)

100 100 3,5

250 125 5,8

500 200 4,5

750 250 4,25

1000 250 5,7

1500 305 5,4

2500 400 5,5

3000 450 5,2

4000 450 6,9

5000 500 7,1

 

 

Snelheden hoger dan 6 meter per seconde zijn waarneembaar.

Snelheden hoger dan 10 meter per seconde zijn hinderlijk.

Waneer je lucht naar buiten blaast in de buurt van balkons of slaapkamers probeer de stroomsnelheid dan onder de 5 meter per seconde te houden.

 

Probeer verder de slangen zo recht mogelijk aan te leggen want elke bocht verhoogt de weerstand en vermindert de capaciteit van de afzuiger.

 

 

Die heb ik ook ergens gevonden handig om te hebben toch??

Share this post


Link to post
Share on other sites

misschien nogal laat om op te reageren, maar als er idd zo'n formuletje bestaat, wil ik er eigenlijk wel gebruik van maken :lol: maar toch nog deze vraag...

Ik heb deze formule(s) op dit forum en andere sites nog eens tegen gekomen, maar jij bent de eerste die de invloed van de inhoud van de ruimte op het resultaat bespreekt... alhoewel daar niets van in de formules zelf te merken is. Of ben ik blind? :lol:

Of doet die inhoud er niet toe? Want ik ben niet zo op de hoogte van wat er allemaal gebeurd bij drukverschillen enzo...

 

yannis

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

let wel:

 

de buitentemp. zal je berekening doen vertekenen als je van 20-25 graden uit gaat en het is 30 graden buiten zal je die waarden nooit halen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

correct masterlee....

maar ik ken iemand die daar een mouw aangepast heeft

wanneer de temperatuur buiten tot meer dan 25° oploopt en hij bijgevolg warme lucht aanzuigt

die heeft een "inzuig" ventilator gemonteerd die met een flexibele buis

aangesloten is op zijn kelder....

door het aanzuigen van die koele kelderlucht naar zijn kweekruimte kan ie bij 30° buiten zijn temperatuur toch nog rond de 25° houden

 

 

cya

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus deze formule is toch niet echt geschikt?

 

Ik zit dus met dergelijk probleem: temperatuur van de omgeving ligt meestal gelijk of hoger dan doeltemperatuur in de kast, deze maandan van het jaar toch... Alleen zouden men plantjes op de zolder te komen staan, wat betekent dat er twee verdiepingen onder zitten om in de kelder te geraken :lol:

En dan komt er nog eens bij dat ik niet echt een grote ruimte hebt, wil niet direct gaan overdrijven... En blijkbaar zijn 250W te lampen in verhouding te duur. Maar nu weet ik niet hoe ik al die warmte van een 400W lamp ga afvoeren ? :roll: Zat al in de richting te denken van waterkoeling ofzo, maar dat allemaal voor een plant of 2/3? Dan moet ik spijtig genoeg zeggen: liever niet dan :lol::

 

yannis

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Door luchtkoeling.

Je kan een buis of pijp op je afzuigventilator zetten en die buis ofm pijp moet dan in de buurt van je lamp staan zodat de warme lucht direct naar buiten verdwijnt.

 

Waterkoeling lijkt mij erg gevaarlijk, onbetrouwbaar en ik blijf mij afvragen hoe je het water koel houdt, want op den duur lijkt het mij logisch dat de temperatuur van dat water ook omhoog gaat dus steeds minder goed zijn werk doet. :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
correct masterlee....

maar ik ken iemand die daar een mouw aangepast heeft

wanneer de temperatuur buiten tot meer dan 25° oploopt en hij bijgevolg warme lucht aanzuigt

die heeft een "inzuig" ventilator gemonteerd die met een flexibele buis

aangesloten is op zijn kelder....

door het aanzuigen van die koele kelderlucht naar zijn kweekruimte kan ie bij 30° buiten zijn temperatuur toch nog rond de 25° houden

 

 

cya

 

zeker handig ganja, en lekker goedkoop er zijn natuurlijk truken genoeg om dat te verhelpen,er wordt ook gebruik gemaakt van erco's maar die vreten stroom .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
Door luchtkoeling.

Je kan een buis of pijp op je afzuigventilator zetten en die buis ofm pijp moet dan in de buurt van je lamp staan zodat de warme lucht direct naar buiten verdwijnt.  

 

Waterkoeling lijkt mij erg gevaarlijk, onbetrouwbaar en ik blijf mij afvragen hoe je het water koel houdt, want op den duur lijkt het mij logisch dat de temperatuur van dat water ook omhoog gaat dus steeds minder goed zijn werk doet. :wink:

 

toch zijn er niet van die grote hoeveelheden vloestof nodig hoor stan,als je kijkt naar een motor van een auto maar dat is ook weer lucht gekoeld dus dat gaat ook niet helemaal op.

 

in iedergeval ik zit er ook wel eens overna te denken als ik die aparaten ziet,ik ben de zelfde mening toe gedaan want als het echt het ei van columbus was zou je ze veel meer zien,inderdaad asl je storring heb nee,ik geloof er niet zo in in die dingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Door luchtkoeling.

Je kan een buis of pijp op je afzuigventilator zetten en die buis ofm pijp moet dan in de buurt van je lamp staan zodat de warme lucht direct naar buiten verdwijnt.  

 

Waterkoeling lijkt mij erg gevaarlijk, onbetrouwbaar en ik blijf mij afvragen hoe je het water koel houdt, want op den duur lijkt het mij logisch dat de temperatuur van dat water ook omhoog gaat dus steeds minder goed zijn werk doet. :wink:

 

Dat klinkt inderdaad het simpelste die luchtkoeling, maar ik vraag me dan alleen af waarom die vriend van G@nj@ dan een flexibele buis op zen kelder heeft aangesloten.....? Juist ja, omdat die met hetzelfde probleem zit als ik :wink: , alleen ligt mijn kelder 2 verdiepingen lager... Enfin, jouw oplossing zal natuurlijk ook al een heel pak helpen :lol:

 

Ik weet niet hoe waterkoeling juist in zen werk zou gaan, maar water kan je toch vervangen? En als je in je reservoir, of hoe het ook werkt, enkele ijsblokken kiepert, zal het toch even duren vooraleer het echt is opgewarmt, niet? Of ben ik iets teveel aan het wegdromen? :lol:

In ieder geval zou een andere vloeistof als water natuurlijk beter zijn, houd veel te lang energie vast...

 

Ik heb in een zotte bui zelfs al liggen denken, om bovenaan iets te maken zodat ik er bakjes ijs kan zetten, zodat zij misschien de temperatuur wat onder controle kunnen houden... hehe

 

yannis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Euh... in een auto zit je met een koelcircuit dat op water werkt... Je hebt een verdamper, condensor, compressor en expantieventiel.

 

Bij zo een koelsysteem ga je de warmte via de verdamper van de te koelen ruimte ontrekken. Die warmte die je ontrekt ga je ergens anders weer afgeven (condensor).

Koelcircuit zijn vrij betrouwbaar. Dat het water in je circuit opwarmt is dus heel normaal he.. Hij ontrekt die warmte gewoon van de te koelen omgeving...

Je moet je water daar dus niet van vervangen!!! alleen een kleine compressor voeden en koelen zal het doen. Werkt juist hetzelfde als een frigo. Alleen werk je bij frigos met koudemiddelen (butaan/propaan, R12, R407... ).

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je een kleine ruimte hebt,hang dan gewoon een koelblok (die in je koelbox gaan ) voor je inlaat gat of zet gewoon een klein koelboxje met een aantal koelelementen in je ruimte, werkt perfect in de warme nachten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...