Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
whazzup

Testforum Vernieuwd!

Recommended Posts

Welkom in de vernieuwde tests, reviews en editorials sectie. Hier vind je testen en productbesprekingen (reviews) van nieuwe en bestaande producten en redactionele artikelen (editorials).

 

Regelmatig krijgt Wietforum van fabrikanten en distributeurs producten aangeboden om uit te testen / te reviewen. Deze bieden we aan onze leden aan om te testen / reviewen. Vooraf maken met afspraken met de leverancier over wat we precies gaan testen en hoe we dat gaan doen, of dat we het product alleen reviewen. Daarna bieden we het product in deze sectie aan de leden aan, met daarbij wat we van een test / review verwachten. Het product mag je na afloop van de test/review meestal houden. Bij voeding en andere verbruiksartikelen zoals filters is dat natuurlijk logisch, maar ook bijvoorbeeld meters, tenten, nft systemen etc. hoeven in heel veel gevallen niet meer terug naar de leverancier.

 

Daarnaast schrijven we regelmatig artikelen van meer algemene aard, bijvoorbeeld een interview met een breeder of leverancier, een verslag van een evenement etc. Dat zijn de editorials.

 

Er zit dus daadwerkelijk een onderscheid in tests, reviews en editorials. Daarom hebben we de topictitels aangepast, zodat je weet wat je aan het lezen bent. De verschillen zijn:

  • Bij een test meten we de eigenschappen van het product, vaak ten opzichte van een ander product, om te testen of een leverancier zijn beweringen waar kan maken. Je kunt bijvoorbeeld denken aan verhoogde opbrengst t.o.v. een testgroep, lichtopbrengst of lichtverspreiding van een kap tov een traditionele kap, afzuigvermogen, levensduur etc etc
  • Een review is een productbespreking, zonder dat het daadwerkelijk volledig in de praktijk is getest (t.o.v. andere producten of door metingen). Dat is enigszins subjectief uiteraard, de een vindt het handig, de ander niet. Voorbeeld is bijvoorbeeld een bespreking van een nieuw type fancontroller, zonder dat deze een hele kweek heeft meegedraaid, een nieuw type slang, een nieuw type tent. Dat zijn dus ook maar eenmalige artikelen over het product, geen lange test topics waarin het product gedurende bepaalde tijd aan de tand wordt gevoeld.
  • Een editorial is een "journalistiek" artikel, een interview of bijvoorbeeld een verslag van een evenement

Bij de testen hebben we in de meeste gevallen natuurlijk geen lab condities, het zijn allemaal praktijktesten door onze leden zelf. Het gaat er tenslotte om dat de producten in de praktijk werken. In vele gevallen kunnen we geen harde conclusies trekken maar delen we onze bevindingen uiteraard wel zo goed mogelijk met het forum, zodat je zelf een mening kunt vormen over het product. Bij een review zijn er geen subjectieve testresultaten.

 

Alle testers worden begeleid door de Wietforum moderators en/of de leverancier.

 

Voor leveranciers is het een mooie manier om hun product voor het voetlicht te krijgen en in de praktijk te toetsen.

Voor de testende leden is het uiteraard een buitenkansje om gratis te kunnen werken met de laatste producten.

De overige leden profiteren van de praktijkervaringen die zijn opgedaan met de nieuwe producten en kunnen zelf besluiten of ze deze gaan gebruiken of niet.

 

Voor alle duidelijkheid: Het is niet zo dat leveranciers automatisch een (positief) interview krijgen als ze een product aanbieden. We stellen ook de kritische vragen als dat nodig is. De editorials zijn onafhankelijk van de tests.

 

Een aantal editorials zal ook worden gepubliceerd in EssensiE, waarbij in deze sectie dan het volledige artikel, maar ook extra foto's te zien zijn. Bovendien biedt deze sectie de mogelijkheid om over de artikelen te discussiëren.

 

We hopen dat het zo weer een stuk overzichtelijker wordt voor iedereen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Whazzup,

even een andere insteek;

wat is de "verplichting"naar de fabrikant toe?

ik bedoel te zeggen; krijgt de tester bij problemen met het product,

ook feedback van de producent?

 

Ik tiep net dit bij het topic van power P.

 

na een totaal tegenvallend ontkiemprocedure heb ik van de "sponsor"

nooit meer wat gehoord.

feit is wel dat die test via een shop liep en ik spliff zelf niet om text en uitleg heb gevraagd.

Aan de andere kant zou je zeggen dat ze dergelijke topics wel een beetje bijhouden.

Misschien het beste om spliff een mailtje te sturen?

 

Hoe werkt zoiets eigenlijk?

De tester heeft bepaalde verplichtingen,

de fabrikant ook?

 

Zoals al gemeld: Het is een wederzijds zoeken naar de correctheid van werken,

hierbij is de feedback van de producent soms onmisbaar.

Ik ben zelf nogal äardig"(hehe) en zal echte kritiek lang voor me houden,

dit zal bij meer testers zo werken, je denkt ook altijd eerst aan een eigen fout.

Het is in zo'n stadium wel heel prettig om feedback te rkijgen van de mensen die het zouden moeten weten.

 

greetz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat je dit antwoord in het verkeerde topic plaatst weetje? Verplaatsen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

uhm, ik was te kort echt wakker denk ik, :rofl

en wilde dit (te snel) kwijt,

wist eigenlijk ook niet wat wel de goede plaats was.

en, voor alle duidelijkheid, was puur aanvullend bedoeld,

 

groetels weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

in ieder geval is er contact met spliff in dit geval en ja, ook een leverancier behoort de testen te ondersteunen met adviezen uiteraard.

Share this post


Link to post
Share on other sites
:P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...