Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

suffie63

Tabak- En Softdrugs Op één Lijn?

Recommended Posts

door Henk Garretsen. donderdag 31 juli 2008 | 09:21

 

Was het voor onze (groot)ouders nog normaal om bezoek een sigaret aan te bieden naast de koffie, tegenwoordig is roken lang niet zo gebruikelijk meer.

 

Met name de laatste jaren wordt het roken steeds verder aan banden gelegd. Sinds 1 juli wordt roken alleen nog gedoogd op een beperkt aantal plaatsen: in de eigen woning, in de open lucht, in onbemande bedrijfsgebouwen en in aparte ruimten die aan één kant volledig open zijn zoals een terras in de open lucht.

 

En de vraag is of het daarbij blijft. De antirokersclub Clean Air Nederland opent deze week een meldpunt waar niet-rokers hun beklag kunnen doen over rokers op caféterrassen.

 

De ontwikkelingen gaan zo snel dat je een zekere sympathie voor de arme roker krijgt. Nog niet zo heel lang geleden gold: 'een tevreden roker is geen onruststoker.' Nu wordt de roker in snel tempo een paria. Het is begrijpelijk dat het voor de roker soms moeilijk te accepteren is.

 

Toch is het tegengaan van roken een zeer welkome ontwikkeling. De economische kosten gerelateerd aan roken zijn groot. Roken veroorzaakt dertien procent van de totale ziektelast in Nederland. Het roken van sigaretten leidt tot een daling van de levensverwachting van bijna zeven jaar bij gemiddeld roken en van bijna negen jaar bij zwaar roken. En, belangrijk voor de omgeving, meeroken kan diverse ziekten veroorzaken. Zo leidt passief roken bij vrouwen tot een verhoogd risico op long----EDIT---- van twintig procent, bij mannen is dit dertig procent.

 

Reeds lang wordt - terecht - betoogd dat zwaar drinken en roken ongezonder zijn en het land meer kosten dan het gebruik van illegale middelen als hasj en marihuana. Om deze redenen wordt van tijd tot tijd de vraag opgeworpen of het alcohol- en tabaksbeleid niet repressiever zou moeten zijn dan het beleid ten aanzien van bijvoorbeeld hasj en marihuana.

 

Het beleid ten aanzien van deze softdrugs is nog steeds aanmerkelijk repressiever. Het bezit van hasj en marihuana wordt in kleine hoeveelheden gedoogd, maar is nog altijd strafbaar. Tabak mag je, ook in grotere hoeveelheden, in je bezit hebben. Coffeeshops mogen per dag niet meer dan vijf gram tegelijk aan een klant verkopen. Tabakswinkels kennen een dergelijke beperking niet. De toelevering van tabak aan de winkel is legaal, de toelevering van de hasj en marihuana aan de coffeeshop is verboden. Aan coffeeshops worden strengere vestigingseisen gesteld dan aan tabakswinkels. Tabak is nog steeds een legaal middel en hasj en marihuana zijn nog steeds illegale middelen welke onder de opiumwet vallen, maar welke tot op zekere hoogte worden gedoogd.

 

Er zijn dus nog grote verschillen in het beleid ten aanzien van tabak en softdrugs. Echter, wat betreft de mogelijkheid tot daadwerkelijk gebruik van het middel lijken er nauwelijks verschillen meer te zijn tussen gebruikers van tabak en van softdrugs.

 

Gebruik van hasj en marihuana mag en deze middelen worden voornamelijk gerookt, vermengd met tabak. Daarnaast geldt dat softdrugsgebruikers minimaal evenveel alternatieve gebruikswijzen ter beschikking hebben als rokers.

 

Hasj en marihuana kunnen worden meegebakken in een cake (spacecake) of je kunt er thee van zetten.

 

Tabak kun je ook pruimen of snuiven, al komt dat in Nederland bijzonder weinig meer voor. Wie weet neemt dit wel toe nu het róken ervan steeds minder wordt getolereerd. In Scandinavië gebeurt het pruimen van tabak door jongeren al meer.

 

Soms is het moeilijk voor te stellen dat het gebruik van een legaal middel in de praktijk net zo makkelijk of moeilijk blijkt als het gebruik van een illegaal middel. Het roken gaat de softdrugs achterna. Deze ontwikkeling lijkt symptomatisch voor een vrije val van de acceptatie van roken en rokers.

 

Henk Garretsen is hoogleraar gezondheidszorgbeleid aan de Universiteit van Tilburg

 

Bron

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, ik had hier met mijn pro sociologie (roker) ook een gesprek over hij stelde het zelf nog grover tabak word als maar meer verdrukt terwijl cannabis maar meer en meer gelegaliseerd wordt.(in zijn oogpunt dan toch). Ik zelf vind dat een mens vrij zou moeten zijn in wat hij gebruikt van genotsmiddel. ochja het is slecht voor u lichaam en de kosten voor de zieken zorg gaat naar omhoog maar zouden deze echt zo veel hoger liggen dan de taksen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cannabis is ook in mijn ervaring lang niet zo slecht voor het mensenlichaam dan Tabak. Ik heb éénmaal een pakje sigaretten gekocht en opgerookt, ik voelde me na dat weekend zo vercracked dat ik het nooit meer gedaan heb...

 

Met wiet voel ik me op meerdere fronten fijner, en ik rook het niet... Wat willen we nog meer ?

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ochja ik vind de hele cannabis wetgeving gewoon weg belachelijk.

ik weet niet of je supper fat me kent nu wel er is ook een supper high me gemaakt.

de kerel die 30 dagen fast food eet gaat kompleet naar de zak

en de kerel die 30 dagen non stop high is heeft geen noemenswaardige gebreken.

om dan nog maar te zwijgen wat 30 dagen zat zijn met je lichaam zou doen :smoke

nuja een duveltje(beligisch bier) moeten ze ook niet afpakken

Share this post


Link to post
Share on other sites
Toch is het tegengaan van roken een zeer welkome ontwikkeling. De economische kosten gerelateerd aan roken zijn groot. Roken veroorzaakt dertien procent van de totale ziektelast in Nederland. Het roken van sigaretten leidt tot een daling van de levensverwachting van bijna zeven jaar bij gemiddeld roken en van bijna negen jaar bij zwaar roken.

 

Wat je wat een welkome en gezonde ontwikkeling zou zijn ?...

Het tegengaan van overbevolking... de ecologische (en sociaal/maatschappelijke) kosten daarvan zijn (veel)

groter als die gerelateerd aan roken vrees ik.

 

En dan word het ineens iets goeds dat ik,geheel vrijwillig en zonder tegenstribbelen zo'n 7 tot 9 jaar van mijn leven

afpaf toch ??? Bovendien gaat de kwaliteit van mijn zaad achteruit dus de kans dat ik in een ernstige mate bijdraag aan de overbevolking is ook meteen een stuk kleiner.

Ik heb trouwens niet eens meer geld voor nog een kind... weleens gezien hoeveel een pakje kost tegenwoordig ???

 

Het mag duidelijk zijn dat ik (nog steeds) een roker ben.

Ik rook wel minder als "vroeger" en rookte altijd al daar waar niemand er last van heeft...

maar ik en niemand anders bepaald OF ik rook,HOE ik rook en WAT ik rook.

 

Ik doe het tenslotte uit vredelievende motieven :smoke

 

>CS<

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat je wat een welkome en gezonde ontwikkeling zou zijn ?...

Het tegengaan van overbevolking... de ecologische (en sociaal/maatschappelijke) kosten daarvan zijn (veel)

groter als die gerelateerd aan roken vrees ik.

 

Fijn om te zien dat er nog meer mensen zo over overbevolking denken! (en uberhaupt nadenken over het onderwerp) :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...