Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
HazeMeUp

B.a.c.

Recommended Posts

Hi

 

Ik gebruik B.A.C. voeding, en vroeg me af op welke manier B.A.C.-gebruikers hun water afzuren.

 

Hesi heeft bv PH- in hun lijn, maar dat is dan een minerale toevoeging.

 

Is het af te raden beiden te combineren?

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Als je een beetje gezocht had hier op het forum, had je kunnen vinden

dat de meeste die bac gebruiken niet afzuren, waaronder ik zelf.

 

Ook zijn er thans buffertabletten te verkrijgen waardoor het afzuren

nog minder nodig is dan voorheen, check de shop van sannie voor meer info.

 

Succes

 

BZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of als je de complete BAC-lijn wil aanhouden(zij raden in hun schema's met aarde aan om af te zuren op 6.0),neem je gewoon de BAC-PH min :

BAC PH - +

 

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Aad

 

Dank je wel, had deze nog niet gvonden.

Staat niet op Sannie's site, even navragen of hij het kan/wil bestellen.

 

Greetz!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ aad, net even gekeken op het schema van bac (zie hier)

maak ik bij voetnoot 1 op dat zij meer neigen naar niet afzuren hoor.....

 

"nadeel dat je moet opwaarderen met kalk bij afzuren"

 

groetjes,

 

BZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok

 

Kraantjeswater bij mij: +/-8ph & +/- 0,9EC

 

Als ik de theorie hierachter snap is, dat ik door een vrij hoge EC, minder zal moeten bijvoeden.

Na het voeden, op voorgeschreven dosis, zakt de ph ietsje.

 

Metingen van m'n grond, zijn vanavond, of morgen aan de beurt.

 

Maar als ik daar ook met een te hoge ph zit, wat na verloop van tijd normaal moet gebeuren, dan zuur je toch beter af?

 

Greetz!

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je organisch voedt kun je de ec niet eens meten. In rotterdam hebben we ook hoge pH (7,9), met bac organische voeding is mijn pH altijd goed (zo rond de 6,5 - 6,7) aarde is keurig 6,3 - 6,5 zonder afzuren. Dus ik meet mijn voeding niet eens meer, ik meet mijn medium.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx whazzup!

 

nog een klein vraagje, wat doe je dan als de ph van je medium te hoog of te laag blijkt te zijn?

 

Greetz!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Blauwezand

U heeft helemaal gelijk :D ,i stand corrected!

Dit had een betere zin geweest :

(zij raden in hun schema's met aarde aan om als je afzuurt af te zuren op 6.0)

 

@HazeMeUp

Als de PH te hoog is zou ik gaan afzuren,maar nooit lager dan 6.0 op aarde.

Voor een te lage PH laat ik het antwoord over aan de meer ervaren grondkwekers,sorry.

 

Ik zit in hetzelfde gebied als Whazzup en ik geef vaker water zonder voeding dan met en het meten van de PH is een kleine moeite,daarbij kom ik vaak op een PH van 8.0 uit en daarmee watergeven vind ik weer net te ver gaan.

Maar ik ben intussen wel naar een PH van 6.5 gegaan ipv de 6.0 die ze aanbevelen als je afzuurt.

 

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb net 10l water aangemaakt met 20ml B.A.C. groei

ph was gezakt van 8.2 naar 7.2.

M'n aardestaal staat nu 24u te rusten, dat weten we morgen dan wel weer.

 

allesinds reeds bedankt allemaal.

 

Greetz!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Opnieuw enkele metingen uitgevoerd

 

zoals in vorige post, bewatering met B.a.c. groei verhouding 20ml/10l ph 7.2

 

3 Aardestalen (Jack Hammer)

 

Recept aarde:

- 150l turf(60%)

- 40l zaai-en stekgrond(20%)

- 11kg perliet(15%)

- 2,3kg kip-en koemest(3%)

- 0,4kg lavameel(0,5%)

- 0,4kg zeewierkalk(0,5%)

- 0,4kg beendermeel(0,5%)

- 0,2kg bloedmeel(0,25%)

- 0,4kg guano(0,5%)

 

Staal 1: 7,1

Staal 2: 6;9

Staal 3: 6;8

-------------------------

Reactie Sannie:(voor metingen)

Wanneer je de organische (groene etiket) lijn gebruikt hoef je niet meer af te zuren!

 

Je ph gaat geruguleerd worden door het bodemleven.

 

 

Greetz sannie

-------------------------

Ze staan er mooi bij, heb me geen reden om zorgen te maken, enkel 1 Northern Light die ferm achterblijft.

kleine slape vergeelde blaadjes, en op de plaats waar volgens mij nieuwe blaadjes moeten schieten zie ik zwarte plekjes(overbewatering?), denk niet dat die er nog doorkomt, we zien wel. De andere NL schiet wel aardig op.

 

Ik ga gewoon op regelmatige basis metingen verrichten van m'n aarde, kan nog kiezen of ik ze 1 of 2 weken groei geef, daar 't zaailingen zijn.

Maar denken jullie dat het niet beter is 2 weken te nemen? Zodat de grond nog wat meer tijd krijgt om zich te reguleren eer ze in bloei gaan?

 

Thnx and Greetz!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Thnx whazzup!

 

nog een klein vraagje, wat doe je dan als de ph van je medium te hoog of te laag blijkt te zijn?

 

Greetz!

ten eerste is de pH van je medium binnen één pot enorm verschillend. Het gaat dus eigenlijk om de gemiddelde pH van je medium en daar heb je minimaal 5-10 samples voor nodig (ik doe het zelf met een pH elektrode speciaal voor grond). Een verschill van 5,5 - 6,5 is helemaal niet raar. Met name in de bloei zie je vaak de pH wat zakken, zeker als je in de wortels prikt. De plant wil stoffen oplossen en geeft zuren af als ik het me goed herinner :D. Je schrikt je af en toe te pletter met metingen van 5,2 en zelfs af en toe nog later! Maar zo tussen de 6,3 en 7,0 in aarde is niks mis mee. Weet ook niet wat voor vloeistof je gebruikt. Ik vind zelf dat een met pH+ en pH- gebufferde bloeistoef de meting niet correct verloopt, juist vanwege de bufferende werking. Zou zelf voor een grond sample gemineraliseerd water gebruiken. Dat bevat helemaal geen ionen.

 

Mocht je pH nou echt uit de klauwen gaan lopen dan is het vroeg genoeg om wat bij te sturen en vrijwel alleen maar naar beneden. Naar boven kun je met kalk maar dat is zelden nodig als je goed voormengt en niet afzuurt. Maar dat geeft ook aan dat er iets met je bodemleven niet in orde is. Een goed medium met een gezond en evenwichtig bodemleven is heel goed in staat om de pH te bufferen. Gietwater van iets boven de 7 is geen enkel probleem. Humuszuur helpt overigens ook om de pH van je medium in balans te houden. Veel biologische voedingen en supplementen bevatten tegenwoordig overigens ook humuszuren. BN heeft het alvast gemengt met Kelp en verkoopt het als BN X-cel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zit nu in de 6e week echte bloei met een 65 liter kuip. Ph van het water is 8.4 en zuur niet af. Kweek ook met BAC organisch en heb ook een paar buffertabs in de aarde. Planten gaan prima en zijn mooi donkergroen. Ik wil niet anders meer, bodemleven is gewoon super.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe ik heb een mooie afghaan buiten die helemaal niet gevoed wordt... alleen 4 tabs in 45 liter :D

 

Nou ja, wel een mooi medium natuurlijk en uiteraard ook wel eens een sproeibeurtjes en wat bacto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:D

 

Blij dit allemaal te horen, thnx!

heb toch geen bac schimmels meer, ga één dezer dagen bij sannie van die tabs bestellen.

 

Denk dat ik ze zaterdag op 12u ga zetten. :)

 

 

Greetz!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@whazzup

 

De meetingen zijn volledig via de regels van de growguide gevolgd.

De met Gedistileerd water.

 

 

Ik zit met een max van 7,1ph en de rest ligt lager,

tabs zijn besteld, is toch nog begin van de cyclus.

2 per 11l pot zal wel volstaan, en daarmee hebben we ze weer wat extra verwend. :D

 

Greetz!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...