Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Choppie

hoe duur is kweken, incl aanschaf, (kostprijsberekening)

Recommended Posts

Gezien de vele vragen hierover heb ik een overzichtje gemaakt,

misschien dat je er wat aan kan hebben. Bedragen zijn vrij nauwkeurig,

al kan dit per shop natuurlijk al (flink) verschillen (en per merk).

 

zal beginnen met de bouw van het hok (1 - 1 - 2 meter)

een 600W natriumlamp, 8 planten (kies je eigen soort)

 

bouwmateriaal hok ongeveer...... € 50.- (paar balkjes, gipsplaten, schroeven, scharnier, ed)

plaatsen we een 600 W lamp...... € 90.- (zelfbouw philips son t plus)

een afzuiger 400 m2 ongeveer.... €100.-(behoorlijk wat keus hierin)

een koolstoffilter voor afzuiger..... € 60.-(afhankelijk van type/merk afzuiger)

extra ventilator............................. € 20.-(tafelmodel, handig voor extra circulatie)

potten (8 van 7-liter)..................... € 8.-

grond (bio supermix)..................... € 50.- (2 zakken a 25 liter)

voedingsstoffen (in literflessen).... € 24.- (bn ground, pk 13-14, enzymen)

meet apparatuur totaalprijs .......... €200.- (thermo/hygro min/max, PH meter, Ec meter)

stekken (1,50 - 2 euro per stuk)... € 15.- (sterk afhankelijk van regio en soort)

overige klein materiaal ................ € 20.- (afzuigslang, stekkers, verlengsnoer, maatbeker, ed)

 

TOTALE BEGINKOSTEN :_____€637.- (behoorlijk bedrag, maar je kan bezuinigen hierop)

(bijv op meetapparatuur, andere grond, goedkopere lamp, kosten zijn echter minimaal € 350-400.-)

 

Maar met deze kosten ben je er nog niet.............

electriciteit verbruik je ook, lamp 600W + afzuiger+ ventilator is voor het gemak 1000 Watt p/u

Zal ik uitgaan van 2 weken groei (18 uur) en 8 weken bloei (12 uur).

het goedkoopst zal je uit zijn met groene stroom van nuon, totaal € 70,41 voor deze 10 weken

het duurst met enkeltarief (dacht in z-holland, 17,65 eurocent, nuon), totaal € 162,62.

Heb je een dubbele meter (dag/nacht) dan kan je dit bedrag met ong €50-60 verlagen

 

Totaal ben je dus kwijt tussen de € 420.- en de € 800.- (=perfecte omstandigh, en duurste tarief)

 

voor € 420.- krijg je in een coffeeshop gemiddeld 84 gram wiet (losse verkoop a €5.- p/gr)

voor € 800.- zal dit dus neerkomen op 160 gram wiet

 

da's mooi om te beginnen met 8 planten, minimale opbrengst per plant van 20 gram is toch zeker haalbaar, zit je mooi op 160 gram totale (en minimale) opbrengst. Heb je in het duurste geval toch al je kosten er binnen 1 kweek uit (mits de planten het overleven, geen toprot ed).

 

Daarna gaat het pas echt leuk worden, de meeste spullen heb je dan al/nog.

Je zal dan (echt) maximaal € 100.- kwijt zijn aan nieuwe grond, stekken en evt. voeding.

(lamp, filter, meetspul gaat allemaal ongeveer een jaar mee, rest nog langer)

70 -160 euro aan electriciteit, dus laat zeggen totaal alle kosten 2e kweek € 250.-

dus met 50 gram opbrengst ben je al uit de kosten, je hebt minimaal 160 gram opbrengst

dus dat zit wel goed :wink:

idem voor 3e en 4e kweek.

 

op jaarbasis ben je dan kwijt:

1e kweek 160 gram

2e kweek 50 gram

3e kweek 50 gram

4e kweek 50 gram

310 gram, en dan te bedenken dat je minimaal 640 gram opbrengst zal hebben

(10 planten a 30-40 gram per kweek is ook (goed) haalbaar) :P

 

Het is dus wel even een investering, maar geld besparen doet het zeker

denk toch wel dat de meeste op jaarbasis wel 62 gram wiet kopen

(circa 5 gram per maand, anderhalf per week -> zakje van ong € 7.- per week -> 2-3 blows)

 

 

..... en daarbij komt nog dat het leuk is om er mee bezig te zijn :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oja,

 

er komen natuurlijk ook nog wat kosten bij voor het waterverbruik

 

:oops:

 

 

:wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

goede berekeningen, choppie maar wat als je het wat minder proffesioneel wil aanpakken? neem bv in mijn geval (beginnende kweker) een stuk of 4 plantjes, zonder al die meetapparatuur en gewoon simpelweg een bak in een kelder met het goedkoopste materiaal aan lampen enz... wat zou me dat kosten alles tezamen met electriciteit bij :?:

Share this post


Link to post
Share on other sites
maar wat als je het wat minder proffesioneel wil aanpakken? neem bv in mijn geval (beginnende kweker) een stuk of 4 plantjes, zonder al die meetapparatuur en gewoon simpelweg een bak in een kelder met het goedkoopste materiaal aan lampen enz... wat zou me dat kosten alles tezamen met electriciteit bij :?:

 

Tsja... dan haal je spullen die je niet gebruikt weg uit het lijstje en heb je materiaalprijs.

Voor het berekenen van je electriciteitskosten staat er een uitgebreide topic op dit forum :?

 

 

....en als je je registreer krijg je van een ander misschien nog wel duidelijker antwoord ook :wink:

(kan je beter gelijk een nieuwe topic aanmaken hierover, of zoekfunktie voor meer info)

 

 

 

--------------------------------------------------

edit:

 

OK dan, al aangemeldt ook :P

--------------------------------------------------

Share this post


Link to post
Share on other sites
goede berekeningen, choppie maar wat als je het wat minder proffesioneel wil aanpakken? neem bv in mijn geval (beginnende kweker) een stuk of 4 plantjes, zonder al die meetapparatuur en gewoon simpelweg een bak in een kelder met het goedkoopste materiaal aan lampen enz... wat zou me dat kosten alles tezamen met electriciteit bij :?:

 

Ik kweek met een 250watt hogedruk natirum lamp met 4 planten eronder.

Als pot een curver opbergbak met een vuilniszak erin.

 

Een ec meter en een ph meter is nodig. Als je je aan het schema wat je van de growhop krijgt houd zal het niet zo raar gaan.

Maar totale aanschafkosten gaan echt snel.

-lamp 75 euro (250 watt is iets duurder meestal dan 400w, maar produceert ook minder hitte)

-Koolstoffilter (tegen geur, hoeft niet maarjah dan stinkt het) 50 euro

-afzuiger (pc-fan kan maar dan moet je geen filter er voor hebben)

-voeding (groei, bloei vaak per liter... dus 2x 10 euro)

 

Nou, dat is zo'n beetje mijn uitgave.

Aan stroom ben ik ongeveer 80 euro per kweek kwijt.

Ik heb nu nog 4 planten maar stel dat helft mannetjes is dan heb ik dus 2.

30 gram per plant moet haalbaar zijn lijkt me.

 

dus 60 gram. Ik houd zelf 20. Dan heb ik dus 40 gram over voor verkoop. Dus heb ik nt de energie kosten eruit.

Ik vind dit niet erg. Het is een hobby en mag geld kosten. En 30 gram is misch weinig dus mischien levert het nog wat op ook. Maarjah ik vind het leuk om te doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

een 400 watt = tussen de 60 en 75 euro.

is de prijs voor een complete zelfbouw set de prijs is afhankelijk van het merk lamp.

komen nog wel een paar euro bij voor electriciteitskabel.

:idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

quote="Darkice"]Nou, dat is zo'n beetje mijn uitgave.

Aan stroom ben ik ongeveer 80 euro per kweek kwijt.

Ik heb nu nog 4 planten maar stel dat helft mannetjes is dan heb ik dus 2.

30 gram per plant moet haalbaar zijn lijkt me.

 

met een 250 w lampje, 80€ aan verbruik is wel erg veel 8O , met mijn 400 w lamp en 700 w verwarming en nog een 200 w aan afzuiging zit ik juist over de 100€. ik zou alles toch maar eens goed bekijken, het wordt namelijk nog leuker als je je kosten er wel uit hebt. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Eerst en vooral doe de nodige investeringen in het begin en bezuinig hier niet op, koop direct een degelijke lamp want later zul je die toch aanshaffen en heb je die eerste voor de lol gekocht. Het is misschien beter eventjes in het rood te gaan bij vriende of ouders of onder nul op je rekening om al je materiaal aant te schaffen, die eerste kweek is duur, maar aangezien er nog vele kweken volgens is het eigenlijk niet zo duur. Het is gewoone en groot bedrag om in een keer te leggen. Die verdien je dubbele en driedubblel terug.

 

Als je direct gaat bezuinigen zal je moeilijker tot goeie oogsten komen of misschien laat je apparatuur het begeven en moet je nieuwe aansschaffen.

 

het goedkoopste om degelijke opbrengsten te bereiken is dit

 

lampje 400w 70 euro

2 zakken gewone aarde 5 euro, of twee zakken growshop aarde(allmix) 30 euro

voordeel op deze aarde is dat je geen voeding nodig hebt , alleen op het einde een beetje bloeivoeding van 10 euro optioneel, je krijgt er wel, hogere opbrengsten op natuurlijk.

 

+ zwenkventilator 20 euro

kosten 120 euro of 105 euro........+20 euro onkosten(potten,draad en andere prulletjes)

 

goeie tip koop gewoon wat je nodig hebt op het moment zelf,koop niet alles in ene keer, koop het stapje per stapje.ZO spreid je de kosten wat. Stimulators koop je bv wanneer je ze nodig hebt, toch raad ik zeker aan wortelstimulator aan te schaffen, aangezien je deze kunt gebruiken om de stekken te doen aanslaan en om zelf stekken te maken, gewoon erin dippen en...

 

meetapparatuur? voor een beginner hoeft dit niet, ik doe nu al kweek achter kweek zonder meet apparauur en alles is prima, hou je gewoon aan de voorschirften op de voeding en alles is in orde. Ik zou het zelf lastig vinden om alles telkens te moeten meten. Vele ervaren kwekers gebruiken dat zelf niet, kijk naar je planten en leer te ontedekken wat ze nodig hebebn en hoe ze zich voelen dan zul je vanzelf grote opbrengsten krijgen en een goeie ph. Doe wat zeewierkalk tussen je aarde en die ph blijft zeker goed. Nog nooit last van ph of ec gehad alleen van tekorten of voedingsoverschotten

 

afzuiger heb je voor de eerste kweek niet nodig, hangt er vanaf in welke ruimte je kweekt en hoe de luchtvoorziening daar is, komt er weinig verse lucht binnen dan heb je zeker een nodig, ELke ruimte is anders dus beslis zelf of je er een aanschaft ofniet. Ikzelf had een kelder waar verse lbuitenlucht binnestroomt dus schafte me pas ene aan op het einde om de stank tegen te gaan. Het is natuurlijk goed er ene te hebben maar als je niet kan betalen en je hebt een ruimte met verse buitenlucht dan is het niet zo nodig. Ook hangt het af van je buren of ze geen stankoverlast hebben, woon je op de buiten of afgelegen hoef je je niet zo druk te maken of koolstoffilers.... Natuurlijk willen we je ouders niet horen klage, dus ook beter om een aan te schaffen, doe dit wanneer het probleem zich voordoet, aangezien de eerste kweek maar een kleine kweek met een paar plantjes is is dit weeral niet echt nodig, doe je een grote eerste kweek dan weer wel. ELke situatie is anders dus he.

 

dus als je het echt simpel aanpakt kan je 150-200 euro uitgeven voor de eerste aanschaf.

De meeste zullen echte meer moeten investeren tot 300 euro

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Natuurlijk willen we dit geld terug verdienen en zo vlug mogelijk, wat ook zeer mogelijk is als je wat verstand hebt, koop dus eerste een boekje en lees die van rechts naar links en van links naar rechts of begin er niet aan, tenzij je geld teveel hebt natuurlijk :P.

 

Laten we zeggen de stekken zo'n anderhalve week voorgroeien of ze laten groeien tot ze 14 cm zijn(niet groter) daarna in de bloeie, ze staan in 4-5 liter potten en je zet er 20 onder een 400w lamp. Dan is een opbrengst mogelijk van 15 gram per plant dat maakt 300 gram voor je eerste keer waarmee je je schulden afbetaalt en hebt nog veel over voor je jezelf.

 

Deze winst zou ik dan weer investeren in goeie voeding, aarde en stimulatoren zodat je twee kweek nog beter wordt, kan dat??? :P

Na deze kweek heb je alle materiaal en voeding zodat je alleen af en toe nog wat moet aanschaffen als je flesje leeg is. Alle begin is moeilijk maar daarna is het angtaanjagend gemakkelijk en goedkoop.

 

het goedkoopste is op deze manier vele stekken zetten en een korte groeiperiode , doe je een langere groeiperiode dan moet je veel eletricicteit betalen. Het slimste is om je planten in de lente buiten te zetten, ze laten groeien tot de gewenste lengte en dan binnen onder je lamp zetten. Zo kan je drie oogsten doen van begin lente tot begin augstus, in deze periode kan je je laten planten laten voorgroeien daarna niet meer. ALs je planten afgebloeied zijn dan kun je direct terug van buiten erin zetten zonder een dag te verliezen.

Je moet zelf inschatten hoelang het duurt voor ze de gewenste grootte hebben en als je kweek bijna ten einde is ga je achter nieuwe stekken , tegen dan zijn ze groot genoeg om onder de lamp te gaan. OOk kan je viier planten heel groot laten worden buiten en dan eronder plaatsen kan ook. Grotere planten betekent altijd minder planten.

 

als je bv de methode hierboven doet, 20 planten tot 14cm laten groeien dan bedoel ik ook 14 cm, als je ze laat groeien tot 20 cm dan zullen je planten veel te groot worden en geen 300 gram opbrengst geven. Voor de beginners, in de bloeie kunnen planten verschrikkelijk groot worden in korte periode;in de groei zien ze eruit alsof ze niet veel zullen opbrengen maar ze zullen je nog laten verbazen.

 

maar zelfs in het slechtse geval als je 400 euro investeerst en 100 gram opbrengst hebt wat zeer weinig is, dan heb je nog je investering terug, 100 gram 25 zakken van 4 gram(25euro): 625 euro Als dit zakje per zakje in je vriendenkring verdeelt maak je nog veel winst. Dan hebben we het nog niet ove rde tweede, derde,vierde, vijfde, zesde kweek....

 

veel geluk

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou ik ben ook begonnen met het gedacht van alles zo simpel mogelijk te houden op het begin, en eerlijk gezegd " besparen op meters, lampen en luchtventilatoren is besparen op kwaliteit en kwantiteit " telkens kwam ik het een probleem na het andere tegen en met de oogst zat ik met een wietje wat ik maar zal omschrijven als zwaar ondermaats, op het begin lijkt een 400 tot 500 euro veel als je begint met weed kweken, je weet immers niet of het geinvesteerde geld er ook wel terug gaat uitkomen en ik kan je met een gerust hart zeggen , het besparen gaat je flink wat ergernis brengen en je zegt de hobby vaarwel met de instelling dat weed kweken een grote teleurstelling is en enkel weggelegd is voor mensen die op hun hokkie slapen , dus niet besparen op levensnoodzakelijke apparaten en je krijgt al een pak minder problemen , en juist hierdoor gaat het je motiveren om verder te doen, je moet natuurlijk ook enige basiskennis hebben als je begint, want zonder die kennis ga je niet ver komen . maar al bij al , koop je een degelijk lichtarmatuur en bulb, ph meter, een ec meter kan je nog laten vallen, je kunt immers min of meer de dosering op de voedingsfles aanhouden, en zeker een goede luchtinblazer want die is veel belangrijker dan dat je denkt, zonder voldoende zuurstof vertraagt de stofwisseling enorm. en zie, je bent op weg naar een rookbaar weedje :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te snel beginnen lijkt mij ook geen goed plan.

Heb daarom besloten nu ook druk bezig te zijn met de voorbereidingen en het opdoen van kennis.

Can ( :wink: ) ik over 2-3 weken, maximaal een maand, beginnen met het echte kweken :P

 

! Lijkt me beter dan achter de feiten aan moeten lopen !

 

:scrambleup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Keurig overzicht Choppie, echt keurig.

 

Wat mij echter tegen viel bij het bouwen van mijn hok, waren de kosten voor het hok zelf (dus zonder apparatuur). Geloof dat ik toch minstens 150 euro kwijt was. Voor 4 balken van 1,80; 8 balken van 0,80 een meubel plaat van 80 x 180 en nog 3 platen hardboard. en dan nog het zwart wit folie, schroeven, scharnieren, spijkers, dubbelzijdig tape

 

Dus reken er maar op dat dat vrij prijzig is. mooiste zou zijn als je een tweede hands kast kan krijgen, maar die zijn meestal niet zo diep :/

 

btw ik was rond de 550 euro kwijt

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ik begrijp nog steeds niet hoe mensen op zo'n lage kosten komen van hun electriciteit. Of is het in flevoland bij de nuon zo duur. want dit ben ik kwijt (laat het wel iets langer groeien en bloeien dan gemiddeld)

 

kosten voor 1 teelt = 0.1685 eurocent per uur x 0.6 (kWh) x 18 = (1.8198 x 21 dagen) + (1.8198 x 63) = 38.2158 114.6474 =152.86 euro

 

 

kosten afzuiger voor 1 teelt = 0.1685 eurocent per uur x 0.2 (kWh) x 24 = 0.8088 x 84 dagen = 67.9392 euro

 

Dus dat is in totaal: 1 teelt lamp + afzuiger = 220.7992

 

 

dus........

Share this post


Link to post
Share on other sites

ej hornet het is niet zo gek dat jij minder geld kwijt bent want chppie betaald voor 2 zakken grond 50 ,- is wat veel in mijn ogen :?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als er opmerkingen, tips, adviezen, verbeteringen zijn; of men die denkt te hebben :wink:

er is hieronder plaats genoeg :cry :evil: :)

 

Dat is het mooie van een forum.... je kan er zo goed over discusseren/ergens op in gaan 8)

 

Groet terug :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
kosten voor 1 teelt = 0.1685 eurocent per uur x 0.6 (kWh) x 18 = (1.8198 x 21 dagen) + (1.8198 x 63) = 38.2158 114.6474 =152.86 euro

 

jij rekent ook 18 uur licht als je ze laat bloeien!!! :?

 

t moet zijn:

1.8198 (groei-prijs per dag) x 21(aantal dagen) + 0.1685(eurocent p kWh) x 0.6(kWh) x 12 (aantal uur) (=bloeiprijs per dag) x 63(aantal dagen)= 40.3158 + 76.4316 = 116.75

ipv 152.86. dit rekenfoutje scheelt je bijna 25 % op de kosten van je lamp!! :wink:

maar als nog is t iets meer :? k weet niet welke stroomprijs chop rekent, k denk dat het voor de rest idd daaraan ligt

 

laatz 8)

GG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal binnenkort eens een rekensom maken van wat mijn kast me ongeveer heeft gekost. Ik denk dat dit ongeveer overeen zal komen met de berekeningen van choppie :wink: , enkel dat mijn kast een volledige atmosferische ruimte wordt (geluids en lichtdicht)

 

8) :twisted: 8)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

ik blijf jullie een stel wazige mannen vinden, voor 250 eurotjes kan je echt wel degelijk starten....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
ik blijf jullie een stel wazige mannen vinden, voor 250 eurotjes kan je echt wel degelijk starten....

Dat is mooi 8)

kan je deze wazige mannen dan ook vertellen hoe jij dat dan voor elkaar zal krijgen ????

wat gebruik je dan allemaal en wat heb je dan als eindresultaat ????

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Zelfbouw 400 watt Incl. General Electric bulb, snoer en stekker en spiegelkap : € 69.00

Slakhuis ventilator Torin, 250 m³ : € 59.00

Koolstoffilter 300 m³, flensmaat 125 mm : € 40.00

Zwart-wit folie op de wanden, 5 meter : € 5,75

Tijdschakelaar voor de groeilamp : € 7,95

Min/Max Thermo / Hygrometer (Digitaal) : € 20,00

Plantenvoeding voor 1 oogst. Ongeveer : € 14,00

1 zak dikke grond € 10,00

dimmertje voor je afzuiging € 5,00

zwenkventilator van de blokker ofzo € 15,00

5 stekkies € 5,00

 

Zit je op 250 eurotjes, en mijn ervaring is als je gewoon voor je zelf kweekt dat een paar planken en ander materiaal zoals pvc afvoer buizen voor een simpel labyrinth enzo zonder problemen ergens vandaan te ristelen zijn.

 

en dan kan je hartstikke leuk kweken.

 

Je kan dit altijd later nog uitbreiden, of zelfs een deel van de spullen 2de hands kopen, als je gewoon voor je zelf kweekt als hobby kan je hier echtwel mee uit de voeten hoor...

 

nog iets: koop dimmer, thermostaat, zwenkventilator, thermo/hygro meter e.d. niet bij je growshop , ze naaien je er namelijk gewoon keihard mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...