Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
feverdream2

Is dit geen goed idee?? makkelijk wiet verbouwen

Recommended Posts

mijn plan is om zo cheap mogelijk wat wiet te verbouwen binneshuis voor eigen gebruik.

De buitenoogst dit jaar is goed geweest en ik denk dat ik wel klaar ben voor een binnenteelt.

Nou is mijn vraag of mijn plan hieronder een goede is (en of jullie nog tips hebben). En vooral ook of mijn plan haalbaar is + wat het gaat kosten.

 

ik wil een kast van 1m2 aan oppervlakte en 2 meter hoog bouwen. Ik gebruik daarvoor een houten raamwerk met gipsplaten aan de buitenkant. (gipsplaten zijn ook direct wit en die reflecteren. evntueel bekleed ik de binnekant met folie.

 

De lamp die ik wil gebruiken is een 150 of 175 watt natrium lamp (ik dacht dat volgens mijn berekeningen 1m2 daarmee voldoende licht kan geven).

Bovenin komt een gat waar ik een buis naar het raam leidtnaar een keueknraam ventilator die afzuigt naar een klein raampje.

 

onderin de kast maak ik een bak van 20cm hoog belkeed met landbouw plastic met daarin gaten voor de afwatering. de hele kast komt zo`n 20 cm van de grond op ppotjes zodat ik een lekbak eronder kwijt kan.

 

Ik koop genoeg aarde met grondstoffen voor groei en bloei. Geef met de hand water.

Ik heb een digitale thermometer en luchtvochtigheids meter en een tijdsklok.

 

De kast is dus denk ik genoeg chtdicht, afzuiging en aanvoer van verse lucht is goed geregeld.

 

De kamer is geheel leeg en ik heb mijn buitenplanten ook binnen afgerijpt + gedroogd in die kamer zonderd at je iets rook. Ons huis is oud en ventileert dus al heel veel uit zichzelf.

 

wat kost dit (lamp en stroom vooral , en klinkt het goed????

ik ben van plan maximaal 6 planten neer te zetten zodat ze een metertje groot ofzo kunnen worden

 

 

thankx

Share this post


Link to post
Share on other sites
mijn plan is om zo cheap mogelijk wat wiet te verbouwen binneshuis voor eigen gebruik. De buitenoogst dit jaar is goed geweest en ik denk dat ik wel klaar ben voor een binnenteelt. Nou is mijn vraag of mijn plan hieronder een goede is (en of jullie nog tips hebben). En vooral ook of mijn plan haalbaar is + wat het gaat kosten.

 

1) ik wil een kast van 1m2 aan oppervlakte en 2 meter hoog bouwen. Ik gebruik daarvoor een houten raamwerk met gipsplaten aan de buitenkant. (gipsplaten zijn ook direct wit en die reflecteren. evntueel bekleed ik de binnekant met folie.  

2) De lamp die ik wil gebruiken is een 150 of 175 watt natrium lamp (ik dacht dat volgens mijn berekeningen 1m2 daarmee voldoende licht kan geven).

3) Bovenin komt een gat waar ik een buis naar het raam leidtnaar een keueknraam ventilator die afzuigt naar een klein raampje.  

4) onderin de kast maak ik een bak van 20cm hoog belkeed met landbouw plastic met daarin gaten voor de afwatering. de hele kast komt zo`n 20 cm van de grond op ppotjes zodat ik een lekbak eronder kwijt kan.

5) Ik koop genoeg aarde met grondstoffen voor groei en bloei. Geef met de hand water.  

6) Ik heb een digitale thermometer en luchtvochtigheids meter en een tijdsklok.

7) De kast is dus denk ik genoeg chtdicht,  afzuiging en aanvoer van verse lucht is goed geregeld.

8) De kamer is geheel leeg en ik heb mijn buitenplanten ook binnen afgerijpt + gedroogd in die kamer zonderd at je iets rook. Ons huis is oud en ventileert dus al heel veel uit zichzelf.

9) wat kost dit (lamp en stroom vooral , en klinkt het goed????

ik ben van plan maximaal 6 planten neer te zetten zodat ze een metertje groot ofzo kunnen worden

 

thankx

een hele lijst :wink: zal eens kijken wat ik er van maken kan:

 

1) afmetingen en materiaal zijn wel ok, let wel op dat je de gipsplaten nooit lichtdicht tegen elkaar aan kan krijgen, gebruik voor de naden plamuur of tape (zwartwitfolie binnenzijde kan ook).

2) lamp zal ik toch gaan voor 400W, waarschijnlijk goedkoper in aanschaf, veel gemakkelijker verkrijgbaar en kan een oppervlak aan van 0,7m2 (600W 1 - 1,2m2).

3) ventilatie zal waarschijnlijk toch beter moeten, filtering lucht is ook wel noodzaak;

zit zelf binnen, met uurtje geen afzuiger aan ruikt het hele huis naar wiet, lucht naar buiten dus ook raadzaam te filteren (ruikt anders heel de straat naar wiet)

4) mogelijk

5) prima

6) prima

7) betwijfel ik, zie punt 3

8) betwijfel ik, zie punt 3 (binnenwiet is erg sterke geur; althans bij mij wel)

9) 400W lamp kost zo 65-70 euro, verbruik kan je berekenen in rubriek info, topic hierover.

 

Klinkt goed, let wel op punt ventilatie, (mogelijk) stankoverlast

 

hoop je beetje op weg te hebben geholpen :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

thanks alweer choppie!

 

ok, mijn plan kan dus, maar de luchtverversing moet beter....

de deur kan open lijkt mij???? gedurende de dag..

Stank is hier minder een probleem . Ik zit 3 en 4 hoog tussen de studenten. Zomaar planten in de kamer valt wel mee.

Ik denk dat dat eeen gokje wordt ofzo...misschien ook wel niet.

Affiltering van lucht moet misschien met een sterkere afzuig ventilator. met een filter. wat kost dat dan (zonder dat je meteeen een hele grote kast van een afzuiger krijgt.

 

 

Denk je trouwens dat mijn idee de moeite loont als je naar kosten opbrengst kijkt?

 

 

later

Share this post


Link to post
Share on other sites
thanks alweer choppie!

 

ok, mijn plan kan dus, maar de luchtverversing moet beter....

de deur kan open lijkt mij???? gedurende de dag..

Stank is hier minder een probleem . Ik zit 3 en 4 hoog tussen de studenten. Zomaar planten in de kamer valt wel mee.

Ik denk dat dat eeen gokje wordt ofzo...misschien ook wel niet.

Affiltering van lucht moet misschien met een sterkere afzuig ventilator. met een filter. wat kost dat dan (zonder dat je meteeen een hele grote kast van een afzuiger krijgt.

bij een oppervlak van 1m2 zou ik voor een 600 watt lamp gaan! dat is efficiënter. Je verdient je investeringen dan eerder terug (zeker na meerdere oogsten)

Een afzuiging met koolstof-filter is best prijzig. Voor een kleine koolfilter betaal je al zo'n 50 euro,en dan bedoel ik ook een kleine. Wat de afzuiging betreft ;dat zal nog duurder zijn ,Tís maar net hoe groot je kiest. Deze onderdelen zijn wel ergggg belangrijk, verse lucht toevoer kan je nooit genoeg hebben! . En bij een verkeerde windrichting buiten kan de stinkende lucht(wanneer je niet filterd) op de gekste plaatsen terecht komen!

 

Denk je trouwens dat mijn idee de moeite loont als je naar kosten opbrengst kijkt?

 

 

later

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk zonder afzuiging dat het niet een beetje wietlucht is, maar dat alles er naar ruikt (schone kleding enzo), maar is ook niet alleen voor de geur, ook voor de warme lucht af te voeren en de LV op peil ouden.

Deur open zal ik zeker niet doen; ontsnapt er veel geur en met het volledig donker zetten zal moeilijk worden met een deur open.

 

Dit alles kost wel wat ja; bij elkaar zo'n 150 - 200 euro (excl lamp),

maar dan zijn zowel de omstandigheden voor de groei, alswel de lagere pakkans beter.

 

Schatting totale kosten:

materiaal bouw kast € 50.-

kweekbenodigdh. € 250.-

voedingsstoffen € 50.-

totaal dus ongeveer € 350.-

 

350 : 5 (shopprijs wiet p/g) = 70 gram.

 

en 70 gram haal jij wel van die planten af hoor :wink:

voor minder dan 20 gram per plant zal ik niet gaan, zeker niet met die 1 meterplanten;

6 x 20 gram = ..............héé :P 120 gram aan minimale oogst

dan heb je de aanschaf er dik uit in ene kweek,

 

......... kan je van die andere 50 gram de electriciteitskosten betalen :twisted:

:P:

nee, dat kost je ongeveer 10 tot maximaal 20 gram

maar kan je die andere 30 gram toch lekker opsmoken 8O :lol: 8O

maar laten we het er voor het gemak op houden dat die 30 gram aan onvoorziene (en voorziene) uitgaven wordt besteed. Hoe dan ook, je hebt je onkosten er uit.

 

Maar dan gaat het nog leuker worden............... :P

de tweede oogst ben je 10 gram aan voeding kwijt, 20 gram voor de electriciteit en laten we gek doen, 20 gram aan onvoorzien; totale kosten 50 gram voor de kweek. Je kan inmiddels beter kweken (hier geleerd :wink: ) dus je hebt nu 10 planten van 40 gram (of 20 van 20 gram, mag ook). 400 gr - 50 gr = 350 gram winst.

en begin van het verhaal waren het nog 350 euro's :D 8O :)

 

 

 

 

 

 

(of je eerste oogst mislukt finaal) :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

ok, thanks!!!

 

Ik weet wat me te doen staat!!

 

heb net trouwens mijn pp(2X) en eeen silver...??? (1x) geoogst

De PP zijn echt heel bruin geworden. Wel mooi!!. De gast van de growshop bij mij in de buurt vertelde mij dat ik ze nog een week moest laten staan (na het zien van een top). Maar ik lees overal dat je moet oogsten als de haartjes voor 80% bruin zijn... 80% per bloem of 80% over de hele plant????

Mijn silver...????? was 1/3 wit en 2/3 brui. Ik heb nog eeen silver....??? die ik heb laten staan. om te kijken of hij nog veel gaat ontwikkelen. Hij is kaalgeknipt grote bladeren.

Kleine bladeren knip ik eraf bij het oogsten voor ik ze ophang (puntjes...)

ik schat zo`n 70 goed gevulde zijtakekn en 4 hoofdtoppen.... niet slecht voor een erste kweek, Geen rot gehad, ruiken goed. En best een ardig gewicht. Ik denk toch zeker 100 gram.

 

 

later!!!

 

 

later

rene

Share this post


Link to post
Share on other sites
ok, thanks!!!

 

Ik weet wat me te doen staat!!

 

heb net trouwens mijn pp(2X) en eeen silver...??? (1x) geoogst

De PP zijn echt heel bruin geworden. Wel mooi!!. De gast van de growshop bij mij in de buurt vertelde mij dat ik ze nog een week moest laten staan (na het zien van een top). Maar  ik lees overal dat je moet oogsten als de haartjes voor 80% bruin zijn... 80% per bloem of 80% over de hele plant????

Mijn silver...????? was 1/3 wit en 2/3 brui. Ik heb nog eeen silver....??? die ik heb laten staan. om te kijken of hij nog veel gaat ontwikkelen. Hij is kaalgeknipt grote bladeren.

Kleine bladeren knip ik eraf bij het oogsten voor ik ze ophang (puntjes...)

ik schat zo`n 70 goed gevulde zijtakekn en 4 hoofdtoppen.... niet slecht voor een erste kweek, Geen rot gehad, ruiken goed. En best een ardig gewicht. Ik denk toch zeker 100 gram.

(laat ik dit bericht nu ook net ergens anders gelezen hebben :wink: )

 

die 80% is een goede richtlijn, ik kan hiervandaan je toppen niet zien, die man van de shop heeft ze wel gezien (zal dus zeggen: zal hij dan beter kunnen inschatten). Heb gisteren zelf een paar hoofdtoppen geknipt en de rest laten staan, zijn bijna goed, maar kwam wat toprot in die toppen, rest van de planten mag nog een weekje staan (zit nu circa 60%).

 

Het kaalknippen van de grote bladeren is niet zo verstandig geweest lijkt mij; deze heeft de plant nodig voor de fotosynthese (in bladgroenkorrels), heeft hij weinig/geen bladeren dan zal de plant ook niet meer echt groeien/produceren.

 

dat met die silver kan handig zijn, zie je het verschil tussen vroeg en laat oogsten,

eigenlijk de beste manier om het zelf te leren. Je ziet nu met eigen ogen het verschil,

leer je dus ook het meest van.

 

Suc6 verder en veel (toekomstig) rookgenot :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

gewoon nog even een vraagje aansluitend op die van feverman.. ik wil ongeveer hetzelfde doen, gewoon een groeidoosje bouwen met ongeveer dezelfde principes, maar ik was toch wel benieuwd naar een paar dingen...

1. hoe zit het met warmte?

2. hoe zit het met vochtigheid?

3. hoe zit het met afzuigherrie?

een gipsplaatje lijkt mij wat fragiel.. wel voor warmte tenminste.. en vochtigheid nog meer eigenlijk.. je heb meerde dingen om een kassie van te bouwen.. hout ofzo.. of van die douchegipsplaatjes (groenachtige platen).. meer vocht bestendig zeg maar.. maar die zijn stervesduur.. maar mischien ook weer niet voor nix... of wat ik al zei.. gewoon hout.. maar wat voor dan? mdf.. multi/tri/mega plex.. weet ik veel wat voor soorten hout je nog meer heb.. :P en zou je die ook nog moeten behandelen dan ofzo?.. je heb warmte en vochtbestendige behandelcrap op de markt maar of die ook daarvoor gebruikt kunnen worden weet ik niet.. :lol:.. hierbovenop ken je natuurlijk een beetje plastic gooien.. aangezien die ervoor gemaakt is zal die vast wel veilig zijn.. maar ik wil t uitwendige van me kast (oftewel de kast zelf) t liefst ook zo safety mogelijk hebben.. daarvoor.. :P

ik slaap ernaast dus.. :P.. geen zin in kortsluiting ofzo.. als t gebeurt gebeurt t.. daar niet van.. maar toch.. voorkomen is beter dan genezen ja toch.. =].. net zo min heb ik zin in gekke schimmels ofzo in me kast..

en dat bedoel ik ook nog.. ik slaap ernaast.. is t een beetje te doen met een afzuiger naast je smoel?.. zijn er nog extra stille op te koop ofzo?.. kheb wel es gelezen dat je een grotere afzuiger kan kopen dan nodig en deze dan onder de maat laten draaien (onder de maat voor wat die afzuiger aankan dus..).. op deze manier staat die afzuiger niet al ze kracht te gebruiken en maakt ie ook niet zo'n klereherrie.. :D.. in ieder geval bedankt.. :)

mazzel

dr00p

Share this post


Link to post
Share on other sites
gewoon nog even een vraagje aansluitend op die van feverman..

begin klinkt goed, 1 vraagje..... is dit bij deze nu de topic van de vele vragen ineen geworden :wink:

 

ik wil ongeveer hetzelfde doen, gewoon een groeidoosje bouwen met ongeveer dezelfde principes, maar ik was toch wel benieuwd naar een paar dingen...  

1. hoe zit het met warmte?

2. hoe zit het met vochtigheid?

3. hoe zit het met afzuigherrie?

een gipsplaatje lijkt mij wat fragiel.. wel voor warmte tenminste.. en vochtigheid nog meer eigenlijk.. je heb meerde dingen om een kassie van te bouwen.. hout ofzo.. of van die douchegipsplaatjes (groenachtige platen).. meer vocht bestendig zeg maar.. maar die zijn stervesduur.. maar mischien ook weer niet voor nix... of wat ik al zei.. gewoon hout.. maar wat voor dan? mdf.. multi/tri/mega plex.. weet ik veel wat voor soorten hout je nog meer heb.. :P en zou je die ook nog moeten behandelen dan ofzo?.. je heb warmte en vochtbestendige behandelcrap op de markt maar of die ook daarvoor gebruikt kunnen worden weet ik niet.. :lol:.. hierbovenop ken je natuurlijk een beetje plastic gooien.. aangezien die ervoor gemaakt is zal die vast wel veilig zijn.. maar ik wil t uitwendige van me kast (oftewel de kast zelf) t liefst ook zo safety mogelijk hebben.. daarvoor.. :P

ik slaap ernaast dus.. :P.. geen zin in kortsluiting ofzo.. als t gebeurt gebeurt t.. daar niet van.. maar toch.. voorkomen is beter dan genezen ja toch.. =].. net zo min heb ik zin in gekke schimmels ofzo in me kast..  

en dat bedoel ik ook nog.. ik slaap ernaast.. is t een beetje te doen met een afzuiger naast je smoel?.. zijn er nog extra stille op te koop ofzo?.. kheb wel es gelezen dat je een grotere afzuiger kan kopen dan nodig en deze dan onder de maat laten draaien (onder de maat voor wat die afzuiger aankan dus..).. op deze manier staat die afzuiger niet al ze kracht te gebruiken en maakt ie ook niet zo'n klereherrie.. :D.. in ieder geval bedankt.. :)

mazzel

dr00p

punt 1,2 en 3 bepaal je helemaal zelf.

 

De gipsplaten zijn op zich niet zo stevig, dat is een feit, maar als je met een skelet van balkjes werkt heb je daar geen last van, kan je alles op de balken bevestigen. Wat betreft vocht kan het wel een nadeel zijn, die groene platen zijn dan ook wel beter, maar ook een heel stuk prijziger ja, dit kan je ook oplossen door bevestigen zwart/witfolie aan de binnenzijde. Je kan de kast van elk materiaal maken dat je wil, zolang deze maar lichtdicht is; dat is het belangrijkste.

Triplex is ook goed vochtbestendig, maar ook wel vrij/zeer prijzig

 

De afzuiging plaats je in de kast met de afvoer van lucht naar buiten.

Kan handig zijn deze op te hangen aan rubberringen of een binnenband ofzo,

dit absorbeerd de trillingen dus zal je de afzuiger niet horen. Mogelijk alleen de lucht die door je afvoer naar buiten wordt geblazen; ook deze kan je geïsoleerd nemen indien gewenst. Een grote afzuiger op lager vermogen laten draaien werkt ook, aanschafprijs ligt dan ook wel een stuk hoger.

 

En het is natuurlijk helemaal geen gek idee om je kast dubbelwandig te maken en deze te isoleren, maar kom je ook weer met extra kosten te zitten en de meeste willen alles toch zo goedkoop mogelijk. (al kan je beter alles in 1 keer gelijk helemaal goed doen !!!)

 

Wat betreft de veiligheid/electriciteit:

zorg ervoor dat er zo min mogelijk bedrading in het hok aanwezig is,

plaats de stekkers enz aan de buitenzijde van de kast.

 

beetje duidelijk geworden zo drOOp ?

 

(en registreer je even wil je ?)

Share this post


Link to post
Share on other sites
gewoon nog even een vraagje aansluitend op die van feverman..

begin klinkt goed, 1 vraagje..... is dit bij deze nu de topic van de vele vragen ineen geworden :wink:

. . .

hehe :).. ach ja.. als ie toch bezig ben.. :) ja toch :P..

in ieder geval wel bedankt voor je antwoord :) :)..

effe nog voor de duidelijkheid voor mijn :P.. vochtig genoeg ken 't dus niet echt worden? (als ie je aan de regels houd dan zeg maar..).. en nog ff voor de gein.. ken je je afzuiging wel in de kast plaatsen? een beetje zware voor die herrie..

kheb wel es gelezen dat je een grotere afzuiger kan kopen dan nodig en deze dan onder de maat laten draaien (onder de maat voor wat die afzuiger aankan dus..).. op deze manier staat die afzuiger niet al ze kracht te gebruiken en maakt ie ook niet zo'n klereherrie..  

juist geen herrie dus.. (klopt dat wel?.. vond ik wel logisch klinken opzich dus.. en stond volgens mij ook in een boek dus zal niet echt fout zijn eigenlijk).. en je filter derbij.. ? tis ongeveer 2.20 hoog dus.. met lamp er nog bij.. en zou t nodig moeten zijn om die lamp af te zuigen ofzo??.. en als laatste nog ff snel :lol:.. zo'n triplex plaatje bijvoorbeeld (en je balkies dan voor je skelletje ook).. zou je die nog moeten behandelen met anti-vocht-lak-laag-merk-x ofzo? heb t nut..?.. k bedoel.. die extra maand wachten voor 100 extra euro voor een paar extra plaatjes hout en 2 potjes behandelspul.. beter gelijk goed doen..

in ieder geval wel bedankt man :lol:.. en speciaal voor jouw.. kijk es links van deze tekst :D :P..

ben alleen niet zo'n prater :).. (lulkick hee hee.. :lol:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel netjes.... :P welkom dan :!:

zal ik ook gelijk antwoorden voor je:

 

LV in je kast tot ong 80% is nog te doen, vanaf die waarde neemt je koolstoffilter vocht op uit de lucht en zal je filter niet meer werken (filmlaagje water om de koolstofkorrels).

Goede ventilatie is dan ook een must ivm kans op toprot. Probeer dit voor het gemak tussen de 50 - 70% te krijgen/houden.

 

wat betreft geluid nog even, hoe steviger je hok, des te minder trillingen, gebruik eventueel rubberringen, hang afzuiger in je kast aan het plafond en je hoort hem niet.

 

Als een beetje geld en tijd niet veel uitmaak zal ik gaan voor die groene gipsplaten, maar zit zelf ook met gewone gipsplaten en bestaande muren (binnenzijde met latex wit gemaakt)

Heb je ook in vochtbestendige vorm (voor badkamers e.d.). En het werkt goed tot op heden (al zit ik met "lage" LV). Extra behandelen is dus verder niet nodig; ja zorgen dat de naden goed op elkaar aansluiten en/of deze eventueel afdichten met kit ofzo.

 

en het niet veel lullen.....

komt mooi uit, hoeft hier niet

gewoon op je toetsenbord tikken is voldoende :wink:

 

Dat je nog een hoop wijzer mag worden :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor alle antwoorden enzo! =].. m'n vragen zijn voorlopig gestild :P.. nogmaals bedankt man! :P..

Share this post


Link to post
Share on other sites

graag gedaan :P

daarvoor zijn we hier met elkaar,

kan jij met je (hier opgedane) kennis de volgende keer een ander helpen of iets uitleggen :wink:

 

Is die ook weer net zo geholpen als jij nu bent :P :lol: :P

 

 

8)

Share this post


Link to post
Share on other sites

he choppie!!

 

die man van de growshop zie een weekje en ik heb een half weekje ipv gedaan...

ja bruin is bruin denk ik.

volgende keer neem ik meer een buiten soort denk ik.. pp is beter voor binnen heb ik begrepen.

Wat is een mooie buitensoort?

 

als mijn foto`s klaar zijn dan kan je zien in welke toestand ik ze gekapt hebt. kan je ahcteraf toch nog een oordeel geven... ok???

 

 

thanks!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

foto's -> is goed hoor, ik oordeel graag :wink:

 

buitensoort -> mogelijk iemand anders, kweek zelf alleen binnen

(ga ook wel buiten komend jaar, nog geen ID wat voor soort)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...