Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

fossa

1000 Watt Lampen

Recommended Posts

Beste allemaal.

 

Ik ben opzoek naar mensen die onder 1000 watt son -t pia plus kweken.

Heb al lang op het net gezocht en hier op ons vertrouwde forum, maar kan er maar weinig over vinden (alleen een vraag over diepstralen die on beantwoord bleef helaas).

 

Dus kweek je onder 1000 watt en wil je hier wat over kwijd (denk het wel toch) laat het me alsjebleift even weten

Mijn vragen zijn namelijk:

 

- hoe heet word de balast (trafo) kan je er een ei op bakken of valt het mee?

- Hoe warm wordt het ongeveer 25 cm onder de lamp? (heb zelfs gehoort dat hij veel minder warm wordt dan een peer van 600 watt)?

- welke lamp raad je me aan voor groeie en voor bloeie, het liefst 1 lamp uiteraard?

- is het zo dat je onder 1000 watt echt meer er af haalt dan onder 600 watt ( gram de watt verhouding) of is dit een fabeltje.

- Hokje van 155 bij een meter en 2 mtr hoog, kweek op aarde, wat raad je me aan kwa licht 1000 watt of 600 watt of 2x 400 in een a djust a wing of 2x 400 in twee hamerslag kappen enz enz.

 

Hoop dat een ieder die enige ervaring heeft mij hier bij opweg kan helpen,

 

Alvast bedankt groet fossa :execute :doctor:

Share this post


Link to post
Share on other sites
- hoe heet word de balast (trafo) kan je er een ei op bakken of valt het mee?

- Hoe warm wordt het ongeveer 25 cm onder de lamp? (heb zelfs gehoort dat hij veel minder warm wordt dan een peer van 600 watt)?

- welke lamp raad je me aan voor groeie en voor bloeie, het liefst 1 lamp uiteraard?

- is het zo dat je onder 1000 watt echt meer er af haalt dan onder 600 watt ( gram de watt verhouding) of is dit een fabeltje.

- Hokje van 155 bij een meter en 2 mtr hoog, kweek op aarde, wat raad je me aan kwa licht 1000 watt of 600 watt of 2x 400 in een a djust a wing of 2x 400 in twee hamerslag kappen enz enz.

1. De ballast is een stukje groter weer en produceert ook meer warmte. Een ei bakken kun je niet maar ik zou hem zeker niet vastpakken. Flink warm dus.

2. Nee, dat is niet het geval. Zelfs met (160mm!!!) cooltube moet je toch wel een behoorlijk afstand houden. Die heb je ook nodig om je oppervlakte volledig te bestralen, dicht bij je planten heeft geen zin.

3. Er zijn vrijwel geen HPI's van 1000 watt. Een HPS dus, daar is wat keuze in, persoonlijke voorkeur speelt hier ook een rol naar mijn idee. Koop een goeie :doctor:

4. Ja, zeker wel maar je hebt ook meer planten nodig en iets meer oppervlakte. Bovendien moet je héél goed kweken om dat er af te halen.

5. 2 x 400 in gewone kappen of kleine adjustawings als je die net kwijtkunt. Veel hoogte heb je niet, hou daar rekening mee met de inbouw van je fan en filter. Veel hoger dan 1.10 kun je niet gaan met je planten: 30 cm pot, 1.10 plant, 40 cm afstand tot de lamp, 20 cm lamp tot plafond (dan kan het filter er ook nog in aan de zijkant. Je kan nog experimenteren met in de lengte of in de breedte met de adjustawings (als er twee passen..). 2 x 600 vind ik ivm de lengte van je hok wat overkill.

 

Je ruimte is niet ideaal voor 1000 watt Te lang, te smal en te laag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi,

 

Als je een digitale ballast neemt i.p.v. een magnetische kan je de ballast nog rustig vasthouden.

Ja ook 1000w is digitaal te krijgen.

In Amerika wordt er veel gekweekt met 1000w en gebruiken daar de 150x150x200cm kweektenten.

Je hebt reflectoren met afzuiging gebruik deze bij de 1000w maar zonder de glasplaat.

Wel :smoke als je een 1000w gaat testen.

 

Sucses,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor jullie reacties:

 

Canna Danny: pak je die 2x 600 watt nou zo ff koud uit de lucht of heb je er een berekening op los gelaten of de ervaring mee ( m2 en warmte, lumen per m2 enz enz).

 

Hoor het graag van je

 

Doc: Klinkt erg goed wat je hier verteld, werk zelf alleen met gewikkeld trafo,s dus is een goeie om eens naar digitaal te gaan kijken Bedankt!

 

Heb wel gedraait met 2x 1000 watt en 1x 600 watt werd er blaf heet (maar dit kon ik goed avfoeren) haalde toch niet echt een zo veel grotere opbrengst op 1,5 m2 in een growbox (was ongeveer 0,8 gram de watt) dus kwam echt niet uit met watt / gewicht.

Denk dat de planten maar een bepaald aantal lumen aan kunnen en er echt niet harder van gaan groeien en bloeien.

 

Whazzup: Jouw reactie beantwoord eigenlijk in 1x het grootste aantal van mijn vragen (we hebben een winnaaar, hahahaha).

Het is zo als je het zegt, ik denk zelf ook dat 1000 watt in mijn kastje net ff te zwaar is, de warmte kan ik wel kweid en met scroggen kan ik ook in de hoogte best wat ruimte winnen (maar ben niet helemaal gek van scroggen, hou het liever bij de natuurlijke loop).

 

Zelf denk ik ook dat 2x 600 watt meer dan voldoende is, denk dat ik het met 2x 400 watt son-t pia ook ga reden.

 

Met 2x 400 watt heeb ik al meer dan 100000 lumen te pakken en met 2x 600 watt ga ik daar iets over heen maar niet al te veel.

 

Met 1000 watt ga ik zo hoog in de lumen dat ik twijfel of de plant hier nou zo veel meer baat bij heeft, ik denk niet dat het zo een groot verschil maakt 2x400 watt omdat de plant de lumen ook moet kunnen verwerken.

 

Plus met 2x 400 watt word de belichting op de totale opprvlakte beter verdeelt, helemaal met 2x adjust a wing medium.

 

Bedankt en hoop op meer reacties

 

p.s. ( zou wel willen weten welk soortje welke lamp verdraagt of er het beste onder doet, en wat de max aan lumen is die een plant goed kan omzetten naar groei en bloei).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kweek zelf onder een 400 watt HPS lamp en dat is prima. Maar ik ga wel binnenkort overschakelen naar 600 watt HPS. 1000 Watt HPS lijkt mij in jou geval geen goed idee. Ik zou voor de 600 Watt gaan of voor twee keer 400 Watt. Goed zorgen voor reflectie materiaal en cooltubes en goed de rest hitte afvoeren. Remember, hoe meer wattage, hoe heter het wordt natuurlijk. Nu kan je die problemen oplossen. Mocht je toch voor 1000 watt gaan, zorg dan dat je de trafo genoeg ruimte geeft om de hitte af te geven. Want anders wordt ie snel te heet en dat zorgt weer voor problemen. Anyway.. succes...

GJ

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 x 600 watt in adjustawings heb ik in mijn hokje van 1,30 x 1,00.

 

dit werkt prima, je hebt alleen wel een dikke afzuiger nodig (ik heb een 2500m3 staan).

 

een 1000 watter kan ook prima hoor; ook hier zou ik weer voor een (large) adjustawing gaan ivm. de spreiding van het licht en om te zorgen dat je lamp er een beetje dicht op kan (bij mijn 600 watters zo'n 20 cm van het gewas).

 

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites
(bij mijn 600 watters zo'n 20 cm van het gewas)

 

20cm voor 600W

Als je draai rond is moet je maar eens 2 topjes vergelijken,

1 dat vanop 20cm vd lamp (gr)-(bl)oeiden en 1 vanop 40-50cm vd lamp ;)

Zelf groeien ze hier ook tot op 30-25cm vd lamp maar ik zorg er in ieder geval voor dat

deze afstand niet kleiner word!

 

Succes :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 x 600 watt in adjustawings heb ik in mijn hokje van 1,30 x 1,00.

 

dit werkt prima, je hebt alleen wel een dikke afzuiger nodig (ik heb een 2500m3 staan).

;) da's best wel veel overkill en bovendien heb je het probleem dat je je klimaat nooit meer goed krijgt in zo'n kleine ruimte met zoveel afzuiging. Of je moet wat oudere lampen gebruiken :D. De afmetingen van adjustawings in de breedste stand zijn ongeveer:

 

klein: 65 x 55

Groot: 70 x 60

Share this post


Link to post
Share on other sites

...sja, wat is overkill?

 

vorige ronde haalde ik er een kilo amnesia haze af (onder spiegelkappen toen). ben benieuwd wat de adjustas me gaan brengen...

 

maarja... je kan natuurlijk altijd eerst met 1 x 600 of 2 x 400 proberen... het ligt er een beetje aan hoeveel wiet je wilt hebben!

 

 

mvg, tjap.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...