Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
whazzup

Test: Bluelab Ec Ph Combo Meter

Recommended Posts

Gisteravond voor het vullen van me vat lagen de PH waardes inderdaad weer op 0,1 verschil uit elkaar :D

 

Tijdens het vullen weer hetzelfde waargenomen als de vorige keer; Als de Hanna een afgeronde waarde aangeeft (EC 2,20-2,10-2,00) dan loopt de Bluelab mooi mee (2,2-2,1-2,0).

Ook PH gezien loopt de Bluelab netjes mee (soms gelijk, soms 0,1 hoger).

Na het vullen van het vat had de Hanna een PH van 5,9 en een EC van 1,86 tegen de Bluelab van 6,0 en 1,9 :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm.. ik denk dat ik jou de Conrad meter ook nog even ga toesturen of brengen. Deze meter heeft een grond electrode, maar kan ook gebruikt worden om vloeistoffen te meten. Niet permanent uiteraard maar de electrode is, wanwege zijn specifiek gebruik, erg snel (maar ook erg broos! voorzichtig, heb er al een paar gebroken in een paar jaar). Mijn ervaring is dat deze erg snel een reading geeft. Aardig om eens te vergelijken lijkt me! Wordt vervolgd... ik heb komende vrijdag een afspraak met Jair, dan neem ik hem wel effe mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha die whazzup,

 

Ik stuur net voor het lezen van deze post een pb-tje naar Doc of ik vanavond een "bakkie thee" kan komen drinken maar dan wacht ik daar wel even mee tot volgende week opdat ik de meter mee kan nemen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal binnenkort wel even een echt slechte meter inkopen.

Lijkt me een leuke afluiter.

Zien we mischien nog wat echte resultaten.

 

Een soort Mythbusters gewoon doorgaan tot je resultaat hebt.

 

Heb ook nog phteststrips van Growth Technology liggen

 

Kom op er moet toch wel een falend systeem te vinden te zijn??

 

Iemand suggesties??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zaterdagmiddag de meter (Conrad) van whazzup opgehaald bij JK.

Alle 3 de meters geijkt en daarna in me voedingsvat gehangen met het volgende resultaat.

 

Hanna PH: 6,0

Bluelab PH: 6,3

Conrad PH: 6,28

 

Hieruit zou je dus kunnen afleiden dat de Bluelab een betere meting geeft dan de Hanna.

Ik heb derhalve met wat PH- de waarde wat naar beneden gebracht met het volgende resultaat.

 

Hanna PH: 5,7

Bluelab PH: 6,0

Conrad PH: 5,98

 

Wat weer lekker is van de meter van whazzup (Conrad) dat deze 2 cijfers achter de komma heeft :)

 

Wat me enigzins bevreemd is het onderlinge verschil tussen de Bluelab en de Hanna van 0,3 terwijl dat de laatste tijd (ook kort na ijken) hooguit 0,2 bedroeg :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm.. ja, dat verschil is wel opvallend inderdaad, en buiten specificaties van welke meter dan ook. Je zou eens een paar vloeistoffen moeten aanmaken tussen de 4 en de 7 (met wat pH-) en zien hoe de afwijkingscurve is.

 

Als het je lukt stumper is het misschien wel leuk om de verschillende vormen van de sondes te laten zien. De Conrad is eigenlijk een grond probe, die is anders gevormd en behoorlijk teer door zijn vorm. Een keertje tegen een glas tikken of in je glas laten vallen en hij is kaduuk. In mijn ervaring is ie wel behoorlijk snel door die dunne wand.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal me best eens doen wat foto's te schieten van de verschillende sondes.

Tevens zal ik (bij wat meer vrije tijd) inderdaad eens een testje doen met verschillende vloeistoffen met waardes tussen de 4,0 en 7,0.

Even een ander vraagje over de Conrad.

Deze sonde is geschikt om in aarde te meten, zal dat ook opgaan voor me cocos(slabs)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, voor cocos gaat dat volgens mij ook op. Je zou het in ieder geval kunnen proberen (als je maar niet door het plastic probeert heen te steken :)

 

Je schrikt je in aarde iedere keer volstrekt de blubber omdat je spot on de waarde meet en niet het gemiddelde. Je moet écht een stuk of 10 metingen op verschillende plaatsen per pot doen en dat niet op het gevoel, maar écht middelen. Dan kom je op de gemiddelde pH. Er is geen enkele pot potgrond die in zijn geheel dezelfde stabiele pH waarde heeft, vandaar ook de noodzaak tot vele samples uit één pot, en die drogen en mengen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geven ze bij de meters zoals de Hanna behalve een bereik ook een nauwkeurigheid op in de folder etc. ?

 

Mits goed afgerond is een extra decimaal altijd handig. Meer significante getallen betekend een nauwkeuriger meting.

 

Op zich vind ik een afwijking van 0,3 nog wel mee vallen. pH is logaritmisch. Dat betekend 1 lager betekend 10x meer zuur. Oftwel 4 lager is 10.000 keer meer zuur. Op de lagere pH's (tussen -x en 2-3) zal de meter wat nauwkeuriger uitvallen. Dit heb je in een laboratorium vaak nodig maar bij je planten eh niet. Idem voor de hogere pH's.

 

@Whazzup, kun je die pH meter van jou continu in de grond laten meten ?

 

Groetjes,

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
volgens mij zijn allebei de meters +/- 0,1 pH nauwkeurig. Dat betekent dus dat ze eigenlijk maximaal 0,2 pH uit elkaar mogen liggen. Maar zeker niet meer! Dat geeft ook maar weer eens aan dat 2 cijfers achter de komma een schijn-nauwkeurigheid is, als je er al 0,1 bij op kan tellen of vanaf kan trekken puur door de tolerantie van de meter..

dat is volgens de specs Kees, 0,1 dus.

 

Ook de Conrad meter heeft deze afwijking

Share this post


Link to post
Share on other sites

Whazzup, jij vraagt en wij draaien :)

 

Hier de sondes van de Conrad (links) en de Bluelab (rechts).

 

gallery_16423_6178_1080877.jpg

 

gallery_16423_6178_27736.jpg

 

Tevens hebben we de Conrad-sonde eens in een (cocos)slab gestoken met het volgende resultaat (in hoeverre kan ik deze waarde als objectief beschouwen?)

 

gallery_16423_6178_523436.jpg

 

Als dit betrouwbaar is zit ik :) in me slab(s).

 

Edit: eerst deze post geplaatst en toen pas terug gelezen :D

Betrouwbaar zal deze enkele meting niet zijn daar ik op meerdere punten moet meten en een gemiddelde moet nemen.

En uiteraard steek ik de sonde niet pardoes in de slab, eerst even een gaatje geprikt met een schaartje :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij is dat best betrouwbaar :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooie meting.....

Je zit heel goed in je substraat :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En wederom op verzoek van whazzup gaan we draaien :)

 

De test tussen de Conrad, Bluelab en Hanna in een leidingwater met een aflopende PH-waarde.

Zaterdag had ik ze alle 3 al geijkt maar voor deze test ze nogmaals geijkt waarbij opviel dat zowel de Bluelab als de Conrad een ietsie pietsie bijgesteld moesten worden in de 7,0 ijkvloeistof.

 

Na de ijking alle 3 de sondes in een potje met 250 ml leidingwater gezet met als resultaat:

 

Conrad 8,15

Bluelab 8,1/8,2 (bleef wisselen tussen 8,1 en 8,2)

Hanna 7,8

 

Daarna dompelde ik een naald in PH- en stak deze naald in het potje met 250 ml leidingwater.

Dit roerde ik om met alle 3 de sondes tot een vaste waarde werd bereikt.

Hierbij viel me op dat alle 3 de sondes even snel (binnen de minuut) stabiel werden tijdens het roeren met na de eerste "injectie" het volgende resultaat:

 

Conrad 7,56

Bluelab 7,5/7,6

Hanna 7,4

 

Vervolgens iedere keer het naaldje weer in de PH- en zelfde ritueel herhalen:

 

Conrad 7,27 7,14 7,03 6,95

Bluelab 7,3 7,1/7,2 7,0/7,1 6,9/7,0

Hanna 7,1 7,0 6,9 6,8

 

Na dit dus 5 maal herhaald te hebben heb ik de naald niet meer 1 keer in de PH- gedaan en opgelost maar stopte ik de naald 3 keer in de PH- om dus een snellere (immers 3 keer de hoeveelheid PH- als de eerste 5 metingen) daling te bewerkstellen.

 

Het resultaat (6 metingen):

 

Conrad 6,60 6,35 6,08 5,75 5,12 3,72

Bluelab 6,6/6,7 6,4/6,5 6,1/6,2 5,7/5,8 5,1/5,2 3,7/3,8

Hanna 6,5 6,2 6,0 5,6 5,1 3,6

 

Duidelijk is te zien dat er (zoals al bekend was) een omslagpunt is dat de PH ineens snel naar beneden knalt onder de 5,0.

 

HOOP DAT IK DEZE TEST DUIDELIJK HEB VERWOORD?

 

Na deze test heb ik de sondes weer in me voedingsvat gehangen en dan is duidelijk zichtbaar dat de Hanna veel langer nodig heeft om stabiel te worden dan de Conrad en Bluelab.

Dit viel me ook al op toen ik de test begon en de sondes vanuit me vat in het potje met leidingwater deed. De Conrad en Bluelab zijn binnen de minuut stabiel terwijl de Hanna hier toch wel 5 minuten over doet. Dit nam ik niet waar tijdens de test en ga er dus vanuit dat de Hanna meer tijd nodig heeft door wisseling in temperatuur van de verschillende vloeistoffen.

De waardes van het voedingsvat gaven (om de test compleet te maken):

 

Conrad 6,02

Bluelab 6,1

Hanna 5,8/5,9 (jaja, deze bleef hier schommelen) maar werd uiteindelijk stabiel op 5,8.

 

 

Ook nog even de EC-waardes:

Bluelab 2,0

Hanna 1,93

 

En tot slot nog even de Conrad in een andere slab gestopt en hier meette hij een waarde van 6,29 :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok. voor de fanatici effe een grafiekje. Wanneer de blualab schommelde tussen bijvoorbeeld 5,5 en 5,6 heb ik de middenwaarde genomen van 5,55, dit zegt dus niets over de uitleesprecisie van de Bluelab in digits. Bovendien dien je in aanmerking te nemen dat alle meters een nauwkeurigheid zouden moeten hebben van +/- 0,1, zoda in theorie de waarden maximaal 0,2 mogen afwijken.

gallery_5211_4302_18692.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cool, het is wel leuk om te zien dat de hypothese klopt dat de waarden wat dichter bij elkaar gaan liggen naarmate de pH daalt...

 

Groetjes,

 

Kees.

 

//Whazzup, je hebt hier nog een pm over...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kees had nog een aardige suggestie voor ijkvloeisoffen op diverse zuurgraden, maar ik denk dat we met de huidige resultaten de afwijkingen onderling al wel goed in beeld hebben kunnen brengen. Ze zijn tenslotte geijkt op pH 4 en 7 en het gaat dus eigenlijk alleen over de karakteristiek tussen 4 en 7.

 

Ik denk dat de nauwkeurigheid van de meters van deze meters over het algemeen wel goed is, hoewel ik de responsetijd van de hanna wel een beetje vind tegenvallen. Dat kan natuurlijk zijn omdat er een andere sonde is gebruikt. Een continu sonde is altijd wat trager dan een sonde die niet gemaakt is om continu in de vloeistof te zitten.

 

De 2 digits op de Conad geven een schijn gevoel van nauwkeurigheid, je kunt er immers 0,1 pH naar boven of onder vanaf zitten.

 

Jaarlijks een nieuwe sonde lijkt me bij een continumeter geen overbodige luxe, en bij sommige handmeters ook niet. De fabrikant van de Conrad sonde gaf aan dat hij goed is voor een jaar (professioneel) gebruik, 2 jaar als je hem minder gebruikt en goed in de juiste vloeistoffen bewaart. dat opbergen in KCl is wel belangrijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

StAmpende Stumper wrote:

 

Daarna dompelde ik een naald in PH- en stak deze naald in ...

 

* Vraag me af of de ph -meter geschikt is voor dompelbad PH - ? :tu

 

kusjes fotografe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat whazzup zegt klopt, ik moet gemiddeld eens per jaar (zoals ik al eerder schreef) de sonde van de Hanna vervangen. Meestal is de sonde na een jaar niet meer te ijken in de 4,0 ijkvloeistof.

Wellicht zou deze sonde langer meegaan als ik hem niet continu in het vat laat hangen maar hem netjes in de bewaarvloeistof zet en eens in de week in me vat hang.

 

In antwoord op fotografe; het ging om een gewone huishoudnaald waarmee ik een miniscule hoeveelheid PH- in het potje leidingwater kon mengen :j

 

Tevens heb ik de Conrad van whazzup even "misbruikt" om alle 9 cocosslabs op PH te controleren.

De laagste waarde in een slab was 6,01 :tu en de hoogste waarde was 6,66.

De meeste slabs (7 stuks) kwamen niet boven de 6,2 uit, dus lijkt me uitstekend.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Overigens een ander vraagje aan whazzup; stel dat het glaasje breekt van de Conrad-sonde zijn deze dan te vervangen of moet de hele sonde vernieuwd worden?

En in beide gevallen, wat zijn de kosten?

Als dit niet te veel is zou ik eens kunnen kijken hoe de Conrad-sonde werkt op de Bluelab opdat ik een mooie meter heb voor medium-metingen :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een complete pH elektrode kost 30,24 excl BTW. Dat glaswerk is vrijwel allemaal handwerk.

 

Probeer de sonde eens aan een andere meter te hangen, moet geen probleem zijn. Dat is het voordeel van een BNC aansluiting :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zou grappig zijn als het werkt.

Slim idee

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb voor mijn Conrad ook een andere sonde gekocht die wat minder kwetsbaar is. Het werkt dus, maar je moet de nieuwe elektrode wél opnieuw kalibreren. Heb uiteraard ook geïnformeerd bij de professionele vakhandel maar je wilt niet weten wat een echte goede professionele lab-sonde kost! :tu

 

Volgens mij hebben we dat truukje ook al gedaan door de bluelab en de hanna elektrode uit te wisselen :j

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal inderdaad de sonde van de Conrad eens aansluiten op de Bluelab en zien wat er gebeurt.

Dat trucje had ik inderdaad al eerder uitgehaald met de Hanna en Bluelab :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo, gisteravond de sonde van de Conrad aangesloten op de Bluelab.

De sonde stond voor de verwisseling in een slab met een waarde van 6,35 en heb hem in eerste instantie in de slab laten staan tijdens het verwisselen.

Wat meteen opviel was dat de sonde eenmaal aangesloten op de Bluelab deze enorm stond te "zwalken" tussen 5,1 en 6,7. Echt alle tussenwaardes kwamen voorbij en absoluut niet tot stabiliteit te verkrijgen. Vervolgens heb ik de sonde in me voedingsvat gehangen alwaar de Bluelab wel meteen stabiel was. Weliswaar niet op de juiste waarde van het vat, hij gaf 5,8 aan waar het 6,0 moest zijn maar dat kwam omdat ik nog niet had geijkt.

Na het ijken gaf de sonde aangesloten op de Bluelab wel netjes 6,0 aan in me vat maar na hem weer in een slab gestoken te hebben ging de meter weer aan de run. Wederom niet tot stabiliteit te verkrijgen, ook in andere slabs niet. Tot slot nogmaals in het vat gehangen alwaar hij meteen weer een stabiele waarde gaf van 6,0.

Conclusie is derhalve dat deze naar miin mening betrouwbare (grond)sonde niet als grondsonde is te gebruiken op de Bluelab maar wel hangend in een voedingsvat.

De sonde vervolgens netjes schoongemaakt, in het kokertje met bewaarvloeistof gedaan en het geheel weer in het koffertje gedaan.

Morgen zal de Conrad weer naar de eigenaar reizen.

Whazzup bedankt :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...