Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
whazzup

Test: Bluelab Ec Ph Combo Meter

Recommended Posts

ja ik denk dat de temperatuurcompensatie invloed heeft op je meting. Je zal met een meter mét temperatuurcompensatie andere waarden lezen dan met eentje zonder. Het beste wat je kunt doen is de op de ijktemperatuur te meten: Neem vloeistof van 20 graden voor de vergelijking. Dan moeten beiden gelijk zijn.

 

Nog even een opmerking over het ijken: Het is niet verstandig om je sonde in je potje met ijkvloeistof te stoppen. Het is een verbruiksmateriaal dat je na gebruik weg kunt gooien. Je vervuilt je ijkvloeistof. Dus haal een beetje uit je flesje om te ijken en gooi het daarna niet terug. Ijkvloeistof mag je opengemaakt eigenlijk maar 3 maanden bewaren, dus dan mag het ook wel op zijn.

 

Tip: een reageerbuis houdertje met twee reageerbuisjes is erg handig bij het ijken van je meter. Poor mans alternatief: klompie klei met twee (schone!) joint kokertjes :D

 

hehe een conclusie die je ook zou kunnen trekken is dat de hanna iets te weinig aangeeft :P Gezien de temperatuur kan ik me wel iets voorstellen bij een hogere pH en ec als je temperatuur compenseert. Maar volgens mij is de hanna toch ook temperatuur gecompenseerd?

 

Hoe eenvoudig was het om de meter te ijken overigens? Dat gebeurt digitaal toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja een vuile koker is inderdaad niet poor-mans maar meer tramp-style.

 

Nee het klopt inderdaad, water van 20 graden geeft de beste resultaten, dit zit als volgt.

 

pH+pOH=14 @ 20C

 

Zo kunnen wij dus ook aflezen wat de pOH is bij andere temperaturen als wij simpelweg de waarde weten die bij de temperatuur hoort. Maar in theorie zijn al die dingen op 20 graden gemaakt.

 

Groetjes,

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi beste Stumpert,

 

Even de kleine verschillen.

De ec meting van de Bluelab is temperatuur gecompenseerd.

Kijk maar op deze link.

Dan is dus de vraag geeft de Hanna het goed aan of de Bluelab.Lastig hoor..... :P

Ook de probe is iets anders en is gel filled voor lange levensduur.

Voor info over de probe kijk deze link.

 

laters :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

De hanna is ook (alleen voor ec) temperatuur gecompenseerd, zelfde als de bluelab (ook alleen ec)

 

Wat overigens wel interessant is: de elektrodes van zowel de hanna als de bluelab hebben een bnc aansluiting. Die zou je moeten kunnen verwisselen om te kijken of het wellicht een minder responsieve elektrode is. Je zal wel even moeten kalibreren na het omzetten. De bluelab is overigens wel uitgevoerd met een gel elektrode maar niet gemaakt voor continue meting. De hanna elektrode moet wel eens vervangen worden. Hoe dan ook krijg je diffusie op een bepaald moment in je elektrode. Ben benieuwd stumper!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt inderdaad, ook de EC van de Hanna is temperatuur gecompenseerd.

Zoals ik al eerder zei is het jammer dat er geen 2 cijfers achter de komma staan bij de EC van de Bluelab. Want heel langzaam loopt de EC van me vat op (dat is normaal, weet niet beter) en stond de Hanna gisteren op 1,43 en de Bluelab nog steeds op 1,5. Dit zou dus iets tussen de 1,46 en 1,55 moeten zijn. In het geval dat hij 1,46 meet en het afrond naar 1,5 dan is het verschil eigenlijk minimaal, maar meet de Bluelab 1,55 en naar beneden afrond dan is er toch wel een aardig verschil onderling.

 

Het ijken: ik heb zoals op de eerste foto te zien is 2 flessen ijkvloeistof van 7,0 en 4,0 (ik meen dat het 2 x een halve liter is) en hiervan giet ik een beetje over in de kleine potjes waar ik in meet.

Voordat ik de sonde hierin stop veeg ik hem helemaal droog/schoon en blaas zelfs op het meetvlak de laatste restjes water weg. Dus van vervuiling zal weinig sprake zijn. Als ik het niet vertrouw zal ik zeker de potjes leeggooien en opnieuw vullen uit de meegekregen flessen. Toch wel iets grappigs, ik doe vaak wel een jaar met zo een potje ijkvloeistof. Zo ook met de ijkvloeistof die ik nu weggegooid heb bij het verkrijgen van de nieuwe flessen. Voordat ik dit weggegooid heb had ik me Hanna-meter nog geijkt (een week voordat de Bluelab kwam) en toen ik de Bluelab met flessen ijkvloeistof in bezit had wederom geijkt met de nieuwe ijkvloeistof. En wat bleek, de Hanna kwam gewoon keurig op de 7,0 en 4,0 in de nieuwe vloeistof zonder te pielen met het beruchte kleine schroevendraaiertje. Dus de al zeker 1 jaar oude ijkvloeistoffen waren nog goed en niet vervuild.

Maar zoals gezegd, tijdens deze test nemen we geen risico en zal de vloeistof in de kleine potjes regelmatig ververst worden uit de grotere flessen.

 

Over het ijken van de Bluelab zal ik later nog terugkomen, dan zal ik de tijden eens bijhouden hoe lang ik over het ijken doe van beide meters. Maar voor me gevoel is de Bluelab sneller te ijken omdat deze sneller een stabiele waarde aanneemt dan de Hanna. Maar dat sneller op waarde komen zal ik eens opmeten. De Bluelab is zeker makkelijker te ijken door simpelweg 2 knopjes in te drukken en hij staat geijkt op 7,0 (en zo ook voor de 4,0 ijking). Hoewel het ijken van de Hanna met een schroevendraaiertje ook geen wereldklus is hoor :P

 

Wat inderdaad ook interessant is dat ik de Hanna en Bluelab PH-sonde zou kunnen verwisselen.

Daar gaan we ook eens naar kijken. De PH-sonde van de Hanna is overigens al 2 x vervangen sinds ik deze meter heb. Ze gaan gemiddeld 1 jaar mee, hij hangt dan wel 24/7 in het vat en is ook gel filled.

 

Wordt weer vervolgd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey boyzz n girlzz erg leuke test tot nu toe ... maar ik vraag me wat af ... die verschillen onderling zijn erg groot tussen de ph/ec meter .... waarom testen jullie niet beide meter in een vloeistof waar de ph al van bekend is ????

 

zoals gedistilleerd water ik meen dat op zo'n fles altijd vermeld staat en ook kloppend is ... of iets ander moet er vast wel zijn ... dan weet je meteen welke zuiverder is ... of ligt het iets lastiger ????

 

tuurlijk daarna kun je dan ook kijken hoe snel die reageert op voeding waar naar mate de ec en/of ph waarde oploopt en zien welke er het zuiverste is ...

 

oww btw ... om eigenlijk een echt goed beeld te krijgen vind dat er wel meerdere ph/ec meter mochten gebruikt worden ... zowieso is het nooit weg om te zien welke we beslist niet moeten gebruiken en wel ...

 

en dan vanaf goedkope meter tot en met de hele duren .... en stuk of 10 soorten en dan een soort test zoals bij KASSA ... wie weet komt er een meter uit de mand die en redelijk goedkoop is en tog zeer zuiver ...

 

en voor elke test een aantal punten die je maximaal kan geven voor snelheid , zuiverheid ,kosten van meter etc etc ..

aan het einde kijk welke het beste uit de mand komt en viola :P ..

zo kunnen mensne zelf dus ook kijken met hun budget welke voor hun het meest geschikt kan zijn

 

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou ga jij ze dan alvast aanschaffen masteryero, dan testen wij ze wel :P

 

Goed bezig stumper!

 

Over die ijkvloeistof: Tja, leveranciers geven daar wisselende informatie over. Ik neem bij die kleine potjes altijd maar het zekere voor het onzekere, of ik maak nieuwe aan (heb altijd een setje capsules liggen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar gaan we weer, lekker even een uurtje gestoeid met beide meters :P

 

Dit keer de test gedaan door beide PH-sondes te wisselen.

De PH-sonde van de Hanna sluiten we aan op de Bluelab en vise versa.

Voor de wisseling stond de Hanna in me vat op 5,9 en de Bluelab op 6,1.

Na het wisselen (zonder te ijken) stond de Hanna op 5,5 en de Bluelab op 6,3.

Aan deze cijfers hebben we natuurlijk niets daar de meters nog niet geijkt zijn na het wisselen. Eenmaal in de ijkvloeistof 7,0 gaf de Hanna (met sonde Bluelab) een waarde van 6,5.

Deze geijkt naar 7,0 en vervolgens in de ijkvloeistof 4,0 alwaar hij 4,2 aangaf.

Ook dit weer geijkt naar 4,0.

Toen was het de beurt aan de Bluelab (met de sonde van de Hanna) om geijkt te worden.

In eerste instantie gaf de meter in ijkvloeistof 7,0 een waarde van 7,5 en geijkt naar 7,0.

In de 4,0 gaf de meter 4,4 en ook weer geijkt naar 4,0.

 

Na het ijken gingen beide sondes tegelijkertijd in vers leidingwater alwaar de Hanna een waarde van 7,8 gaf en de Bluelab een waarde van 7,5.

Hey, dat is vreemd. Nu zijn de rollen omgedraaid.

De Hanna geeft nu een hogere waarde aan dan de Bluelab terwijl dat voor het wisselen van de sondes andersom was. De eerste keer was het 7,4 om 7,8.

Vervolgens de sondes in het voedingsvat gestopt en toen kwam de Hanna al snel op een waarde van 5,9 (de waarde die ook al gemeten was met eigen sonde van Hanna).

De Bluelab had om de een of andere reden meer moeite de juiste waarde te bepalen, hij bleef toch wel een paar minuten snel wisselen in waardes tussen de 5,5 en 6,1.

Uiteindelijk werd deze toch stabiel en bleef "hangen" op 5,8.

Ook hier dus weer te zien dat de Bluelab na wisseling van sondes ineens lager aangeeft dan de Hanna.

 

Na deze test hebben we de sondes weer terug gewisseld, geijkt en in het vat terug gehangen.

Toen kreeg ik weer de oude verschillen te zien, hoewel de waardes toch wat meer naar elkaar zijn toegelopen.

De Hanna gaf weer de 5,9 aan en de Bluelab 6,0.

Dit houdt dus in dat de Bluelab 0,1 is gezakt t.o.v. voor deze test en 0,2 t.o.v. de allereerste metingen in het vat (3 dagen geleden).

 

Ook nog even de EC in het vat, volgens Hanna opgelopen naar 1,44 en Bluelab gaf nog steeds 1,5.

 

Volgende test zal zijn; snelheid van metingen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

gheghe whazzup :P kom op jullie kunnen hier zoveel testen ... dan moet je tog ook wel aan een partij ph meter kunnen komen :D .... niet dan ?? al is het alleen maar alleen voor de test !!!

 

thegrowshop en doc hebben er vast nog wel een paar :P :dope: ... ik heb sinds kort een gloeid nieuwe hanna phep ... tsjaa je moet ergens mee beginnen vind alleen dat die erg schommelig is ( maar wat wil je voor 60 euro ) en duurt wel een tijdje voordat die een vaste waarde geeft

Share this post


Link to post
Share on other sites

in meerdere publicaties heb ik gelezen dat een pH sonde even tijd nodig heeft om helemaal stabiel te worden. Dat ze nu wat naar elkaar toe gaan lijkt me logisch. Dat na het wisselen van de sondes de hanna sneller is lijkt dus te liggen aan de sonde van de bluelab die (op dit moment) wat sneller is. Jammer dat we geen nieuwe elektrode voor de hanna hebben maar het laat wel duidelijk zien dat er ook een verschil is tussen de elektrodes.

 

Wéér goed bezig stumper :P :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij zijn allebei de meters +/- 0,1 pH nauwkeurig. Dat betekent dus dat ze eigenlijk maximaal 0,2 pH uit elkaar mogen liggen. Maar zeker niet meer! Dat geeft ook maar weer eens aan dat 2 cijfers achter de komma een schijn-nauwkeurigheid is, als je er al 0,1 bij op kan tellen of vanaf kan trekken puur door de tolerantie van de meter..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuke test!

Ik ben benuwd wat de uitslag gaat worden! :P

succes Stumper

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ty Nomar :D

 

Inderdaad whazzup, de meters hebben beiden zowel EC als PH gezien een tolerantie van 0,1 dus mag er vanuit worden gegaan dat de Bluelab het tot nu toe goed doet.

Op dit moment geeft Hanna 5,9/1,44 en Bluelab 6,0/1,5 :P

 

Snelheidstest komt nog, alles op zn tijd :dope:

Share this post


Link to post
Share on other sites

we hebben de tijd hoor Stumper, doe rustig aan ;)

 

Prima test!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuke test ;) En ph meter behoort zeker een automatische temperatuur compensatie te hebben en niet enkel de EC meter. Kijk maar even bij Eutech. En EC een accurate van 0,01. Dus thx voor de test dit is weer een hoop centen bespaart voor veel mensen.

 

Trouwens de tabel voor temp.compensatie staat op elk zakje hanna ijkvloeistof.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gelukkig hebben we de tijd whazzup :( , want de snelheidstest is er nog niet geweest.

 

Maar wel een ander leuk experimentje gedaan.

Alle sondes in het vat gedaan (in het piepschuim gestoken) tijdens het vullen (aanmaken) van een nieuw voedingsvat. Als ik me vat vul hang ik er een slang in die vers leidingwater in het vat pompt en meteen als het water begint te lopen gooi ik er 200 ml Canna A in. Uit ervaring weet ik dan dat in dit stadium (bijna 2 weken bloei) ik me vat (180 liter) tot pak m beet 3/4 vul en daarmee een waarde bereik van PH rond 7,2 en EC van rond 1.40. In het begin van het vullen staat de EC natuurlijk erg hoog, zo rond de 2,20 en dan vul ik tot de EC is teruggelopen tot de waarde rond de 1,4. Leuk is dan te zien hoe de Hanna met 2 cijfers achter de komma terugloopt en telkens als de Hanna een afgerond getal (2,10-2,00-1,90 etc.) tegenkomt de Bluelab hier netjes in meegaat (dus 2,1-2,0-1,9 etc.). Uit deze test is dus naar voren gekomen dat de Bluelab keurig gelijk loopt aan de Hanna wat betreft de EC maar alleen afrond naar boven of beneden door het ontbreken van het 2e cijfertje achter de komma. Wat dit betreft doet de Bluelab niet onder t.o.v. de Hanna ;)

Ook PH gezien doet de Bluelab tijdens deze test netjes mee met de Hanna, met dat verschil dat ze nog steeds 0,1 a 0,2 punten verschillen (de Bluelab blijft hoger aangeven dan de Hanna).

Maar naarmate ik de langer met beide meters "speel" zie ik echt wel dat de Bluelab niet onder doet t.o.v. de Hanna, want uitgaande van het gegeven dat de PH een afwijking kan hebben van 0,1 lopen ze naar mijn idee dus aardig in de pas.

 

Dit heeft verder niets van doen met de test maar nog even het aanmaken van het voedingsvat afronden. Nadat Canna A goed vermengd is met het leidingwater voeg ik 200 ml Canna B toe en bereik doorgaans dan een EC-waarde van rond de 1,60-1,65 en een PH van rond de 6,7.

Dit geheel afzuren met PH min (15 tot 20 ml) tot ik een waarde heb bereikt van 5,9 a 6,0.

Nu krijgen de plantjes dus een wat hogere voedingswaarde dan tijdens het laatste restje van het vorige voedingsvat wat op dat moment op 1,46 stond.

 

Dr.LivingStoned, wellicht een idee om de Eutech ook nog eens naast deze 2 meters te testen ;)

 

Wordt wederom vervolgd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ik zou heel erg graag zelfs die eutech tegen deze meters afgewogen zien en nog liefst een milwaukee ofzo ernaast. Ik snap best dat ik wat kort door de bocht ben, maar een afwijking van 0,3 in ph is veel en zeker niet wat ik verwacht van een zogenaamd precisie apparaat zoals elke fabrikant van die zaken wel in z'n folder zet. Zelfs met die afwijking van 0,1%, want die reken je voor het gemak er even af, maar kan daar net zo goed nog eens bovenop komen. Dat de ec meter ondertussen wel gelijk loopt is mooi ;)

 

Vooral in een hydro setup wil je toch zekerheid van deze zaken en dit lijkt me echt niet bevorderlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dr.LivingStoned, de afwijking kan 0,1 zijn van beide meters (dus niet 0,3).

 

Lachen, straks hangt me vat vol met allerlei meters en kan ik het vat geneens meer vullen waar het voor bedoeld is, nl. voeding ;)

 

Maar zonder gekheid, ik ben best bereid er nog een metertje naast te testen hoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites
;) Niet erg, kunnen we allemaal van meegenieten, vind het heerlijk zo een test. En mijn fout hoor dan die 0,3. Had het van deze foto eigenlijk en was vervolgens gaan lezen dat het de sondes waren die afwijkingen gaf en vervolgens ook weer naar elkaar toe kropen. ;) denk dat ik volgende keer op dat vroege uurtje me bij lezen alleen ga houden. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat overigens wel aardig is om zien is dat de meters ook echt binnen de specificaties werken, de onderlinge afwijking lijkt binnen de specs te liggen.

 

Op honderdsten afzuren is natuurlijk een beetje gekkenwerk als de afwijling +/- 0,1 is. Ik vraag me ook af of het veel zin heeft, heb nog nooit een 100% stabiele voedingsoplossing gezien, er zit altijd wat verloop in in mijn ervaring.

 

Ik heb zelf nog een conrad meter liggen (met grond electrode overigens, maar die is ook prima in vloeistoffen te gebruiken en razendsnel), wat mij betreft mag je die ook in de test meenemen als ik hem een weekje of 2 niet nodig heb. Dit is overigens een wat goedkopere meter (zo'n 100 euro) maar meet alleen pH, dus in de pH meters zou hij vergelijkbaar moeten zijn. De nauwkeurigheid is ook gelijk aan de Bluelab en Hanna (0,1 pH).

 

Zullen we stumper onze meters maar gaan toezenden? Dan heeft ie wat te doen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zullen we stumper onze meters maar gaan toezenden? Dan heeft ie wat te doen

 

Hahhaa, nou stumpertje verveeld zich niet zo hoor :(

 

Ik heb geeneens de gelegenheid gehad om de snelheidstest te doen.

Hoop dat ik er van het weekend eventjes aan toe kom.

Ik wil de meters testen op snelheid tijdens het ijken en tijdens het wisselen van metingen verschillende PH en EC vloeistoffen (bijv. van vat naar gewoon leidingwater).

Mocht whazzup zijn meter in deze test ook 2 weken laten meedraaien dan vind ik dat best hoor, maar zal het niet te veel moeite kosten om de meter bij mij te krijgen en vise versa?

We zitten nogal een paar kilometertjes van elkaar vandaan ;)

 

Op dit moment de meters in het voedingsvat Hanna PH 5,9 en EC 1,63

Bluelab PH 6,0 en EC 1,7 ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Was ik van het weekend bij me plaatselijke GS zie ik daar midden op de plank achter de toonbank de bluelab te koop staan :lol:

Ik was daar om te achterhalen welke stekken ik had gekregen daar dit me niet duidelijk is maar hij moest me het antwoord ook schuldig blijven :D

Hier een linkie voor de kenners http://www.wietforum.nl/Soortje-t46874.html

 

Helaas weer een druk weekend achter de rug dus nog steeds geen snelheidstesten met de meters kunnen doen maar denk dat deze plantjes 10 weken bloei nodig zullen hebben dus nog alle tijd :lol:

 

gallery_16423_6178_600761.jpg

 

gallery_16423_6178_228879.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gisteren weer eventjes wat meer getest ;)

 

Allereerst had ik zaterdag een nieuw flesje ijkvloeistof gehaald EC 1,41.

Me oude flesje was immers al meer dan een jaar oud :lol:

Eerst heb ik de EC sonde van de Hanna in de oude ijkvloeistof gedaan en hierop geijkt en daarna in het nieuwe flesje.

Wat bleek, het oude flesje was niet helemaal meer in orde maar het scheelde maar bitter weinig t.o.v. de nieuwe. Het verschil was maar 0,03.

Vervolgens heb ik de EC sonde van de Bluelab in het nieuwe flesje gedaan en deze bleef schommelen tussen de 1,4 en 1,5. Vervolgens beide sondes in me vat gehangen en toen gaf de Hanna een waarde van 1,68 en de Bluelab 1,7.

 

Daarna heb ik de PH sondes van beide meters geijkt omdat ik vandaag een nieuw voedingsvat moet aanmaken en heb ik een snelle snelheidstest gedaan.

Beide meters zijn binnen 10 minuten wel redelijk te ijken.

We hangen de sondes eerst 5 minuten in de 7,0 tot ze redelijk stabiel staan en ijken vervolgens met het bekende schroevendraaiertje cq voor de Bluelab door 2 knopjes in te drukken.

Daarna hangen we ze 5 minuten in de 4,0 en herhalen de handelingen en geijkt zijn ze :D

Nu weet ik dat als je de sondes voor langere tijd (15 tot 30 minuten) in de ijkvloeistof hangt er wat meer stabilisatie ontstaat maar dit is in de regel niet meer dan 0,1 verschil met een snelle ijking.

Na de ijking heb ik de sondes weer in het vat gehangen en kwam de Bluelab wat sneller op waarde dan de Hanna. De Bluelab gaf al snel een waarde van 6,0 tegen een waarde van 5,8 voor de Hanna.

Wellicht zijn ze vandaag weer wat meer naar elkaar toegekropen maar dat heb ik (nog) niet kunnen controleren.

Een wat minder snelle test gaat er ook nog komen om de sondes wat beter te laten stabiliseren maar met zo een snelle test kan ik goed uit de voeten :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...