Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
whazzup

Test: Bluelab Ec Ph Combo Meter

Recommended Posts

Van K.J. Products hebben we een combimeter in de testronde! Het betreft de bluelab combo meter. Zowel pH, ec als temperatuur meet deze compacte en behoorlijk betaalbare meter. De ec meting is temperatuur gecompenseerd en wat erg handig is, is de digitale calibreermethode. Met een druk op de knop in plaats van pielen met een schroevendraaiertje.

 

Ik ga hem allereerst zelf reviewen en testen, en daarna gaat hij het veld in om het zo maar eens te zeggen: je krijgt hem 4 weken ter beschikking voor hij weer naar een volgende tester doorverhuist. Voor deze test zoeken we een aantal ervaren testers die:

 

1. Ervaring hebben met pH en ec meting (bijvoorbeeld hydro kwekers of mineraal mestende kwekers die op ec sturen)

2. Zelf ook een (goede) pH en ec meter al tot hun beschikking hebben om de resultaten te vergelijken

3. Zelf bij iedere voedingsbeurt hun pH en ec testen

4. Bereid zijn om de testresultaten zorgvuldig bij te houden en te publiceren

5. Voorzichtig met hun materieel omspringen :doctor:

 

Bij de meter worden verse vloeistoffen geleverd voor iedere test, evenals KCl bewaarvloeistof voor het opbergen van de pH sonde.

 

We testen onder andere op:

 

- snelheid van een stabiele meting

- verloop van de pH sonde (je zult dus ook regelmatig in verse kalibreer vloeistof moeten testen)

- gebruiksgemak

- soliditeit

 

0b80d8274e6e7721796d74177c0d4f57.jpg

 

Wil je meedoen aan de test en voldoe je aan de gestelde eisen? Stuur dan een pm naar mij. Het heeft géén zin om te reageren als je NIET aan de eisen voldoet. De meter rouleert, dus je krijgt hem niet in eigendom. Met de geselecteerde kwekers nemen we contact op voor een planning en afspraken over de test.

 

Happy testing!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey whazzup,

 

Is dat een continu meter net zoals die hanna grocheck ?

 

En wat mag zo'n ding kosten in de winkel dan... ?

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had een tijdje geleden een folder van dat ding gehad, ziet er erg goed uit. Ik ben benieuwd naar de resultaten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoals je wellicht wel ziet aan de pH sonde en het model is het géén continu meter, er zit zelfs een auto off op (effe op het linkje klikken kees!)

 

Een korte search op Google leverde een gemiddelde prijs van rond de 200 euro op

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bluelab_Combo_Meter_Dutch_Inst_Man_A4_Ver2_01052004.pdf

Hierbij alvast de gebruiksaanwijzing waar ik overigens al de eerste opmerking over heb: Het is te ontraden om je sonde in gewoon water te bewaren. Daar kun je beter KCl oplossing voor gebruiken. Voor het reinigen van pH sondes heb je ook speciale reinigingsvloeistoffen.

 

Bluelab, the movie :doctor:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toegevoegd bestand Bluelab_Combo_Meter_Dutch_Inst_Man_A4_Ver2_01052004.pdf ( 158.22k ) Aantal keren gedownload: 0

 

Wietforum members zijn klaarblijkelijk niet zo ingesteld op pH meters of kijken liever filmpjes dan dat ze lezen. Dat laatste zien we overigens wel meer op het forum :doctor:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hahahah whazzup, wellicht moet je WF in youtube stijl gaan maken met alleen film en tekst door de members! Lijkt mij een redelijk uniek en chill plan!

 

Erg strakke meter, ikzelf ben een liefhebber van Milwaukee maar zo heeft iedere gek z`n gebrek

Share this post


Link to post
Share on other sites

High Whazzup,

 

We krijgen de indruk dat een trend is ontstaan voor het niet-meten van de waarden. Iets met organische voeding..

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites
:doctor: en da's ook goed natuurlijk, maar ik weet zéker dat er ec en pH gemeten wordt door vele kwekers, ook op wietforum :execute

Share this post


Link to post
Share on other sites

cool man, lijkt me een goed ding..... :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inmiddels hebben we hem weer beschikbaar voor een tester. Welke minerale en/of hydro kweker wil hem eens een kweekje goed aan de tand voelen?

 

Extra bonus: Als je er een héél mooi verslag van maakt mag je hem houden. Ik zeg niet dat je verslag per definitie lovend moet zijn, je moet hem natuurlijk wel effe goed testen, dus eigen betrouwbare meetapparatuur is óók benodigd. Dit is dus geen oproep voor hen die nog geen pH / ec meter hebben helaas ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@whazzup

 

Je had hem zelf toch getest?? wat waren je bevindingen?

 

Tara

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee, hij zou naar dokkie toegaan maar die heeft het te druk met zijn ton momenteel ;)

 

En ikzelf doe "het" organisch he...

 

Kom op gifmengers aller landen, verenigt u en test deze fraaie meter. Ander hou ik hem zelf en dat zou je me toch ook niet gunnen he? Dus als je een hekel aan me hebt mag je hem óók testen :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helabatjes,

 

Graag stel ik me kandidaat als tester van De Bluelab Combo meter.(heb geen hekel aan u hoor (lol))

Ik kweek al 2j op aarde,dus ben wel geen hydrokweker.

Ik gebruik het volledige Plagron terra concept.

 

 

1. Ervaring heb ik met pH en ec metingen.

2. Heb een goeie phmeter maar men ecmeter is een goedkopere versie (60€).

3. ph gebruik ik iedere keer, enkel gebruik ik ec als er iets scheelt (wil dit gerust iedere x doen).

4. Heb juist een leeg agenda-tje gekocht

5. M'n meters ,na gebruik, wordt deze gereinigd en teruggeplaatst in originele verpakking!

heb deze trouwens al 2j en ziet er nog altijd als nieuw uit !

 

 

Mvg Girlhaze

 

 

 

ps: Bluelab_Combo_Meter_Dutch_Inst_Man_A4_Ver2_01052004.pdf ( 158.22k ) Aantal keren gedownload: 0

 

deze werkt niet, ik geraak er niet op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb hem even elders geupload, lijkt me dat gewone users geen attachments kunnen downloaden/lezen.

 

Manual

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Wazzie,

 

Hier stumpetje weer eens.

Ik ben net aan een nieuwe ronde cocosslabs begonnen en bezit zelf de Hanna grocheck dus wil deze meter best wel deze ronde testen naast mijn eigen meter.

 

Greetz Stumper.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk, onze stumper is back in town :wacko:

 

En weer met een hydro kweekje ook nog, met vergelijkingsmateriaal uit eenzelfde prijsklasse. Sorry haze, maar dit is een uitgelezen mogelijkheid om hem eens goed aan de tand te voelen en stumper kennende gaat ie dat ook doen ;)

 

Meld je even per pm bij doc, dan kunnen jullie even afspreken. Zet hem op stumper!

 

wat is er overigens met je oude id aan de hand stumper?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha die wazzie,

 

Me oude nick wist ik niet meer te gebruiken omdat ik niet wist met welk e-mail adres ik dat had aangemaakt.

Ik zal dokkie even een pm sturen, tnxs

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe doc heeft er inmiddels ook een pm gehad en zo is het cirkeltje weer rond ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Wazzie,

 

Hier stumpetje weer eens.

Ik ben net aan een nieuwe ronde cocosslabs begonnen en bezit zelf de Hanna grocheck dus wil deze meter best wel deze ronde testen naast mijn eigen meter.

 

Greetz Stumper.

 

De kogel is door de kerk,

 

Onze stumper gaat de meter testen. :(

Mischien kan er een foto geplaatst worden van de set.

 

Sucses met de test Stumper. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

;)

Mischien kan er een foto geplaatst worden van de set.

ehm, eerste post doc? http://www.wietforum.nl/index.php?s=&s...st&p=435575 :(

 

Ik weet zeker dat Stumper wel een paar foto's zal gaan plaatsen en uitgebreid verslag zal doen van de gebruikersvriendelijkheid, meettijd etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uiteraard gaat er een verslag komen, zal ik dat in dit topic doen of een nieuw topic aanmaken?

 

Ik wilde hem gisteren eigenlijk al in gebruik nemen maar na het zien van de bijgeleverde DVD zag ik dat de PH-sonde eerst een uurtje in gewoon leidingwater moet staan alvorens het eerste gebruik. En dat kwam niet meer uit met het oog op het uitgaan van me lampen. Derhalve ga ik er dit weekend voor het eerst mee aan de slag en zal er maandag/dinsdag een begin worden gemaakt met het verslag.

In eerste instantie ziet de meter en bijbehorende artikelen er gelikt uit.

De DVD is in engels en nog 2 talen maar laat in 5 minuten echt duidelijk zien hoe de meter werkt, schoongemaakt moet worden en geijkt dient te worden. Er is 1 onduidelijkheidje, ik ga straks de DVD nog even bekijken maar naar mijn idee wordt er niet verteld hoe de EC te ijken.

 

Wordt vervolgd ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

De ec is fabrieksmatig geijkt en hoeft volgens mij niet verder geijkt te worden.

 

Je kunt je verslag over het gebruik en je bevindingen gewoon in dit topic kwijt stumper.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_16423_6178_335004.jpg

 

Dit is hem dan, de Bluelab combometer, compleet met ijkvloeistoffen en schoonmaakartikelen.

 

Deze gaan we dus testen naast de Hanna grocheck combo.

 

Allereerst moest de PH-sonde van de Bluelab voor het eerste gebruik een uurtje in gewoon (leiding)water staan. Dus nog voor het ijken van beide meters heb ik biede PH-sondes in dit water gezet met het volgende resultaat

gallery_16423_6178_503800.jpg

Let niet op de EC, de EC-sonde (van de Hanna) zat gewoon in me voedingsvat

 

gallery_16423_6178_540733.jpg

Zoals je ziet verschillen de meters 0,2 van elkaar (dit was dus voor het ijken).

 

En hier zijn we bezig met het ijken van beide meters

gallery_16423_6178_869009.jpg

 

Na het ijken gaan alle sondes op de volgende manier het voedingsvat in

gallery_16423_6178_439498.jpg

 

Met als resultaat

gallery_16423_6178_782557.jpg

 

gallery_16423_6178_79381.jpg

 

Zoals je kan zien geeft de Hanna een PH van 5,9 en de Bluelab een PH van 6,2, een verschil van zelfs 0,3

Ook de EC geeft een verschil, de Hanna geeft een EC van 1,43 en de Bluelab 1,5.

Wat jammer van de Bluelab is dat deze maar 1 cijfer achter de komma geeft tegenover 2 cijfers achter de komma bij de Hanna.

De tweede dag heb ik beide meters nogmaals in de ijkvloeistof gehangen.

Geen van beide hoefde ik opnieuw in te stellen, ze stonden keurig nog op PH van 7,0 en 4,0.

Een eerste conclusie is dat de Bluelab een iets te hoge EC geeft en ook een iets te hoge PH ten opzichte van de Hanna.

Wat ook een handige functie is (en ontbreekt bij de Hanna) is de temperatuurmeting

gallery_16423_6178_620447.jpg

 

Wordt vervolgd :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die afwijking zit hem waarschijnlijk in die temperatuursmeting, zoals je weet is pH lichtelijk temperatuursgevoelig, de schaal veranderd gewoon iets bij verschillende temperatuur, dit valt allemaal wel te berekenen maar het is wel lastiger natuurlijk.

 

Veel succes verder,

 

Groetjes,

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...