Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
ENCOD

Proces Tegen Trekt Uw Plant Op 12 Juni

Recommended Posts

PERSBERICHT TREKT UW PLANT

 

www.trektuwplant.be

 

Donderdag 12 juni 2008 om 9 uur dient voor het Hof van Beroep aan de Waalse Kaai in Antwerpen het hoger beroep dat werd aangespannen door de vzw Trekt Uw Plant tegen de veroordeling die vorig jaar werd uitgesproken tegen de vzw en 5 van haar leden.

 

De Antwerpse Rechtbank van Eerste Aanleg oordeelde op 25 april 2007 dat de vzw en haar leden schuldig waren aan het bezit, vervaardigen, verkopen of aanschaffen van cannabis. Op 12 december 2006 hadden de leden van de vzw een gemeenschappelijke plantage gepresenteerd, die vervolgens in beslag werd genomen door de politie. Daarbij werden een moederplant en 5 stekjes aangetroffen, die geen van alle oogstklaar waren. Wettelijk gezien was er dus geen sprake van cannabis.

 

Trekt Uw Plant heeft met deze plantage een concrete invulling willen geven aan de mogelijkheid die door de Belgische wetgeving is geschapen om cannabis voor eigen gebruik te kweken. In januari 2005 is een ministeriële richtlijn uitgevaardigd, volgens welke het bezit van max. 3 gram cannabis en 1 cannabisplant niet langer wordt vervolgd.

 

Het zelf of in clubverband kweken van cannabis voor eigen gebruik (zonder dat er sprake is van enige vorm van handel) is op dit moment de enige manier om binnen de wet aan cannabis te geraken. Trekt Uw Plant wil dit met haar acties aantonen, en dit is door het optreden van het gerecht en de veroordeling door de rechtbank van eerste aanleg gedwarsboomd.

 

Daardoor krijgt het proces tegen Trekt Uw Plant een politiek karakter. In feite staat hier de rechtsstaat terecht. De vervolging en veroordeling van Trekt Uw Plant komt neer op een sabotage van de ministeriële richtlijn van 2005, die na 8 jaar van politieke discussies tot stand is gekomen. De politiek was het daarmee eens geworden over het buiten vervolging stellen van de kweek voor eigen gebruik. Door dat politieke akkoord te negeren plaatst het gerecht het parlement buitenspel. De enige die daarvan profiteren zijn de criminele organisaties, die hiermee een belangrijke concurrent op de markt voor cannabis uitgeschakeld zien.

 

In de afgelopen maanden is goed te zien wat de gevolgen zijn van het gebrek aan regulering van de cannabismarkt. De ongebreidelde repressie tegen cannabistelers en –gebruikers drijft de markt steeds verder in de richting van de criminele organisaties, die zich niets gelegen laten liggen aan leeftijdsgrenzen, kwaliteitscontrole, gezondheids- of veiligheidsnormen. Zo is het versnijden van cannabis met schadelijke produkten zoals glas, verf, zand etc. een typische praktijk van deze organisaties.

 

Trekt Uw Plant functioneert via het principe van een zogenaamde Cannabis Social Club, waarbij de leden gezamenlijk de teelt van hun cannabis voor eigen gebruik organiseren, zonder dat sprake is van enige vorm van handel. Het concept van deze Cannabis Social Clubs functioneert al enkele jaren in Spanje, waar zij door de autoriteiten wordt gedoogd. Niet toevallig is Spanje dan ook naast Nederland (waar al ruim 30 jaar het systeem van de coffeeshops bestaat) het enige Europese land waar nauwelijks signalen zijn van de aanwezigheid van vervuilde cannabis op de markt. Door het toelaten van kweek voor eigen gebruik wordt dit risico geminimaliseerd.

 

 

 

Contact:

 

 

TREKT UW PLANT

 

 

 

Lange Lozanastraat 14

 

2018 Antwerpen

 

info@encod.org

 

Tel. +32 3 293 0886 / +32 495 122 644 (Joep) / 0494 807 350 (Philippe)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal er in spirit zeker bij zijn en hoop op het zegevieren van het gezond verstand.

Keep up the good work! :(

 

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry ENCOD, ik kan niet aanwezig zijn wegens werkverplichtingen, anders had ik mij gedwongen gevoelt om mij richting Zuiderburen te vertrekken.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:( ,als ik kan zal ik er zeker zijnnheb latst nog gebeld met joep,toffe kerel

had me probleem uitgelegd en hij heb me direkt geholpen

dus als ik ze kan steunen zal ik er zijn :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zowel medisch als creatief gebruik, een goed product....

 

Succes donderdag :D

 

El Fish :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

High Joep en consorten,

 

Veel succes met de rechtszitting. We zijn ondertussen toch wel benieuwd naar een rechterlijke interpretatie van de Drugswet 2003 en al de wijzigingen.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

de situatie in belgië is belachelijk maar ik denk dat trekt uw plant een goede kans maakt om niet veroordeeld te worden,

 

- politie wil de kleine gebruiker niet vervolgen, ben onlangs tegengehouden door de politie, we bleven alle twee vriendelijk en kregen na de controle van de auto onze wiet en toebehoren terug <-> soms vervolgt de politie (een kloteflik) de kleine gebruiker toch en pakt hem op kleinigheden (zogezegde "overlast", rijden "onder invloed") en dan zegt het parket "hahaha, daar ga ik mij nu eens niet mee bezighouden se"

- iedereen mag 1 plant hebben <-> je mag max 7gr cannabis thuis liggen hebben

- iedereen mag 1 plant hebben <-> je mag het niet doen als het in groep is

 

 

ik hoop dat jullie dit (naar mijn mening) symbolisch proces kunnen winnen en dat dan duidelijk is dat de kleine gebruiker geen crimineel is

 

succes morgen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het Belgische beleid is dan misschien nog wel minder dubbel dan het Nederlandse, met de gedoogde voordeur en illegale achterdeur. Of is dit net als in Nederland ook een gedoogbeleid en niet opgenomen in de opiumwet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste mensen,

 

De zaak in hoger beroep tegen de veroordeling van de vzw Trekt Uw Plant en 5 van haar leden wegens het in bezit hebben van 1 cannabisplant per persoon heeft vandaag een verrassende wending genoemn.

 

Namens het Openbaar Ministerie vorderde de advocaat-generaal vrijspraak op grond van verjaring van de feiten... Volgens hem kon ons enkel de teelt van cannabisplanten voor eigen gebruik ten laste worden gelegd, en wordt dit niet als een misdrijf maar als een overtreding gezien, waarvoor alleen politiestraffen (boetes of taakstraffen) worden opgelegd. Omdat deze overtreding inmiddels verjaard is (1,5 jaar na de feiten) vordert hij vrijspraak....

 

Op het eerste gezicht lijkt dit een truc om niet tot de grond van de zaak te komen: het Openbaar Ministeri heeft in januari 2008 zelf gevraagd om uitstel van behandeling van de zaak met 5 maanden, mogelijk om de verjaring te kunnen pleiten en zo van de zaak af te zijn.

 

Maar in feite betekent dit nu wel dat het bezit van 1 plant door volwassenen toch tot op het hoogste niveau wordt gedoogd zoals in de Ministeriele Richtlijn van januari 2005 staat

 

Op 26 juni volgt de uitspraak, maar gezien het feit dat het hof van hoger beroep onze advocaat niet eens aan het woord heeft gelaten (die dus zijn hele verdediging voor niets heeft voorbereid) is de vrijspraak vrijwel zeker.

 

We moeten ons nu gaan beraden over wat dit concreet betekent voor de vzw en onze werking, maar het ziet er naar uit dat we dit als een overwinning kunnen beschouwen: het gerecht durft de zaak niet verder te zetten uit angst te verliezen..

 

Zoals we hier zeggen: ze hebben hun kak ingetrokken..

 

Beste groeten

 

Joep / Philippe

www.trektuwplant.be

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gefeliciteerd ENCOD en al haar leden, gefeliciteerd België, gefeliciteerd.

 

Dit is nog niet het einde, maar wellcht een kleine stap verder in de ontwikkeling van de denkende mens!

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alvast proficiat dat jullie vrijgesproken zullen worden! :o

 

Aan de 1ne kant erg positief!

 

Aan de andere kant vind ik het jammer dat het middels verjaring zal gebeuren, aangezien dit betekent dat jullie wel vrijgesproken worden, maar eigenlijk de zaak niet écht winnen, en zij ook niet verliezen. Of zie ik dit verkeerd.

 

De snelle verjaring was, als ik het goed begrijp, enkel mogelijk door de feiten niet langer als misdrijf te klasseren, maar als overtreding. Dus feitelijk wordt het kweken van 1 plant als overtreding gezien en is jullie zaak hierdoor verjaard en volgt er geen veroordeling.

 

Dus, stel dat ik hier precies 1 plant heb staan en de politie komt hiervan op de hoogte. Volgens de visie in jullie rechtzaak bega ik hiermee een overtreding waarvoor ze me een boete kunnen/zullen opleggen. Die 1ne plant zullen ze ook niet laten staan, aangezien dit de reden van de overtreding is. Bijgevolg is dit 1ne plantje niet gedoogd :D

 

Ja toch? :(

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

erg jammer dat het niet tot een goed proces is gekomen. Ze hebben het gewoon ontweken. Het zou toch echt vervelend zijn dat in een Europees iemand werd vrijgesproken he :(.

 

Helaas geeft dit dus weer geen jurisprudentie over de zaak zelf, slechts een verjaring van een overtreding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hai

 

Inderdaad jammer, maar deze uitspraak geeft wel mogelijkheden voor nieuwe acties

 

Ze willen ons niet veroordelen omdat ze inzien dat dit niet kan, maar ze willen het niet zo in de pers gezegd hebben

 

We moeten nu eerst wachten wat er in de definitieve uitspraak staat en plannen dan het vervolg

 

Jullie zullen het hier als eerste horen!

 

Groene groeten

 

Joep

 

http://www.trektuwplant.be

Share this post


Link to post
Share on other sites

high Joep,

 

Toch enkele vragen over het Belgische rechtssysteem.

 

Vordert het OM nu ontslag van rechsvervolging of inderdaad vrijspraak?

Met een vrijspraak bestaat voor Encod toch nog mogelijkheid om te reageren?

 

En is Encod eigenlijk van plan om een tegenvordering te stellen?

Met dezelfde onderliggende feiten maar dan geformuleerd met een tegeneis zou het theoretisch toch mogelijk moeten zijn om alsnog een uitspraak van de rechter af te dwingen? Het zal geen makkelijke opgave zijn voor je juridisch team, maar toch zeker de moeite van het uitzoeken waard, lijkt me.

 

Jullie houden ons in ieder geval wel zeer geinteresseerd in de Belgische Cannabiswetgeving. De Drugswet van 2003 en de wijzigingen sindsdien maken het blijkbaar voor iedereen onduidelijk. Niet alleen de Cannabis Consument. Dat geeft natuurlijk hoop. Want in onontgonnen gebied, bestaat nog ruimte voor onze idealen.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

ASgrow, het zou wel een stunt zijn, zeker voor de media om tegen een "vrijspraak" als deze, wat ik in eerste instantie niet begrepen had en vandaar mijn iets te enthausiaste reactie, in hoger beroep te gaan ? Maar kan dat ?

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste mensen

 

Bedankt voor de vragen en suggesties. Het is allemaal nog vroeg om conclusies te trekken. We moeten het maximum uit de nu ontstane situatie halen, en daar moeten we even op kauwen in samenwerking met onze advocaat.. In beroep gaan tegen een vrijspraak lijkt ons wel wat :(

 

Groetjes

 

Joep/ Philippe

http://www.trektuwplant.be

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gefeliciteerd!

 

Deze vrijspraak is uitstel. Als je niet in hoger beroep kunt, dan kun je alles weer gewoon opnieuw laten gebeuren. Duurt alleen weer een hele tijd voordat het weer zover is dat de autoriteiten er iets over moeten zeggen.

 

Veel succes met de voortzetting. Meteen een verenigingssocieteit inrichten waar het gezamenlijk geproduceerde snoepgoed geconsumeerd kan worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om het even heel basaal te zeggen, kun je niet één pand nemen en daarin allemaal 600W lampen ophangen (400W voorgroei, HPI) en dan allemaal aparte tentjes, één tentje per lid... Naam op het tentje... Dat was mijn idee... De eerste CS die zichzelf bevoorraad...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...