Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

BeeKaa

Kalk Buffertablet

Recommended Posts

Wie heeft er ervaring met de kalk buffertabletten? uit sanniesshop welteverstaan :rofl

buffer-tablet-L.jpg

 

ik heb 30 van die dingetjes besteld en ben van plan ze outdoor te gaan gebruiken en uiteindelijk ook indoor.

 

ik heb een paar vragen over de kalk buffer tabletjes.. namelijk:

 

- als ik ze bij een plant in de grond stop die in week 3/4 van de bloei zit.. gaat deze dan meteen werkene en dan hoef ik dus niet meer bij te voeden tot het einde?

 

- Kan het bovenstaande uberhaupt wel? :(

 

 

- vanaf welke week is het mogelijk stekken en zaailingen op zijn tablet te zetten?

 

 

ervaringen hoor ik ook graag :(

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toevallig heb ik die tabletten ook liggen :rofl ,ik zit nu in de tweede week van 12/12 loont het om ze te gebruiken en zo ja hoe stel ik me voeding daar dan op aan.

Ik vraag me ook af hoe de werkzame stoffen vrijkomen?Ik dacht zelf door vocht,maar wat als je van onder water geeft moeten de tabletten dan niet wat dieper dan 5 cm?

 

Ik moet wel zeggen dat het er zeer goed en veelbelovend uitziet,organisch kweken wordt zo steeds makkelijker,alleen de precieze gebruiksaanwijzing nog.... :( Zijn er al mensen met ervaringen??Ik ga ze in iedergeval proberen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb er ook 30 liggen dus ga dit topic volgen :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik gebruikt ze ook

de tableten gebruik ik zelf per 4 liter potje en zijn uitermate geschikt voor planten die langer moeten staan,moeders bv

je geeft ze door de kalk buffer een langere en constantere grond en dat werkt gewoon het lekkerste tot het einde

 

bij lowryders heb ik ze ook gebruikt in een 4 liter pot maar daar moet ik wel bij vertellen dat ik ook bijvoede allen kan ik wel zeggen dat ze langer mooi bleven doordat de grond niet last van verzuring heeft gehad

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb ook 30 van die x taz :( besteld,

 

hoop alleen dat ze met een half pilletje toekomen ,

 

anders zijn het dure dames(1per 5liter :rofl )

 

En zoals Dubbel Fun al aaangaf;Hoe die werkzame stoffen vrijkomen?je mag ze niet verpletten zeker?

 

Overbemesten zou niet kunnen volgens Sannie..

 

 

 

 

volg deze

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goeie vragen :(

De tabletten kunnen op ieder moment van de ciclus in de aarde geduwd worden en zal direct zijnj bestand delen af gaan geven.In deze tablet zijn producten gebruikt welke ervoor zorgen dat de ingredienten langzaam af gegeven worden.De tabletten zijn ideaal om een buffer te leggen zodat de planten hun voedings stoffen zonder problemen kunnen opnemen door het kalk aan te spreken.De enorme hoeveelheid bacterien zorgen ervoor dat een teveel netjes wegezet wordt en deze beschikbaar wordt gemaakt wanneer de plant het nodig heeft.(hier zit het grote verschil mer chemie kweek)

 

Het bij voeden is lastig aan te geven vanwege de verschillende kweek omstandigheden die bij de kwekers spelen.Er zit uiteraard een wezelijk verschil in of de plant nu buiten in de tuin in een grote pot staat met een groei tijd van een paar maanden of dat je binnen een 12/12 kweek opzet.Het bij voeden zal moeten gebeuren aan de hand van gevoel en verstand.

Aan te houden is wel dat in de loop van de bloei (week 3-4) er wat bloei voeding en/of pk booster bijgevoerd kan worden.Ook hier is het erstandig organische voeding te blijven gebruiken om een teveel aan voeding in je aarde voor te zijn.Je bodem leven zal de buffering van de voeding en je kalk voor hun rekening nemen!

 

Bij moeder planten zijn ze werkelijk fenominaal en wordt het onderhouden van je moeders een fluitje van een cent aangezien de voedingsbehoeftes helemaal gereguleert worden.

 

De tabletten kunnen ook gedeeld worden al is dat een lastig klusje,ik heb ze ook wel verbrokkelt en verdeeld over een laag aarde op een cm of 10 diepte.

 

Bij nog meer vragen hoor ik het graag

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

thanx san!

 

een duidelijk antwoord.

 

over dat verbrokkelen had ik ook al zitten denken.. om zo net geplantte stekkjes al een beetje mee te geven.

in de vaak kalk-arme Stekgrond..

dan hoef ik hier geen lightmix meer doorheen te mixen.

 

Mij lijken het ideaale dinetjes vooral omdat ik met blumats werk.

Als ik ze strax binnen ga gebruiken dan komt het niet zo nauw als ik een dagje geen voeding kan geven.

 

:rofl kortom ik vind ze hun prijs meer dan waard!

dat bespaar je wel weer op je voeding geven :(, en vrije tijd is onbetaalbaar..

 

 

Ik had nog wel een vraag en dat is:

 

Hoelang blijven de tabletten actief?

een paar weken/maanden?

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had ook nog wat vraagjes over de tabletten Sannie...

liever hier dan in pm kan de rest er ook wat van opsteken

 

Bij m'n eerste kweekjes had ik bij sommige soortjes inderdaad het gevoel dat ze in week 4/5 van de bloei een dikke week stil stonden. Dat sprak me aan om de tabletten te bestellen als test ;)

 

Binnen enkele dagen ga ik van start in de aardebak (opp. 100x75) met een inhoud van een een goeie 350 liter.

 

-->Ik weet dat je altijd een stukkie zw/w folie over je aarde legt zodat de wortels ook de bovenste laag benutten, is dit een voorwaarde als je de tabletten wilt gebruiken? Wortels komen dan uiteraard beter in contact met de tablet.

 

-->Er word aangeraden één tablet per 5 liter te gebruiken, wordt bij een aardebak dan niet beter gekeken naar de oppervlakte van de bak ipv de inhoud?

Dit zou namelijk betekenen dat ik 80 van die tabletten nodig heb.

 

-->Is de diepte van je bak van belang? maw wat doe je als je bak 50 cm diep is, steek je ze dan wat dieper in je grondje ?

 

Bestelling is net toegekomen Sannie en ik ben reuzeblij :( ik had niet verwacht dat het nog voor deze week ging zijn, laat staan vandaag al.

Alles is compleet, er zat zelfs meer bij dan verwacht :(

Potje bacto had ik niet besteld (had ik nog staan) laat me even weten als het een vergissing is hé, dan stuur ik het je binnen enkele maanden terug met m'n sample :rofl

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

@BeeKaa

De tabletten kunnen tot een jaar toe hun toevoegingen vrij geven afhankelijk van de intensiviteit waarin het medium gebruikt wordt.Onze binnen kweek is een ware race om zo snel mogelijk je plant klaar te stomen met een zo hoog mogelijk gewicht.Dit is een aanslag op je aarde en deze tabletten gaan dan ook ongeveer een volle ciclus mee.

 

@Ashiva

In een aarde bak is het inderdaad lastig om in te schatten hoeveel er ongeveer toegevoegd moeten worden.Ikzelf heb bakken van 90 liter en gebruik 8 tabletten per ronde per bak en dit werkt uitstekend.

De zw/wit folie is niet noodzakelijk om de tabletten te gebruiken maar deze folie zorgt ervoor dat er nog meer opp van je aarde bak gebruikt wordt en nog belangrijker is de stabielere en lagere bodem temperatuur.De tabletten evengoed een cm of 5 in je aarde bak duwen.

 

De bacto had ik erbij gedaan omdat ik vond dat je bestelling niet kompleet was zonder de bacto niet wetende dat je dit al op voorraad hebt.Ach dan heb je ieder geval de aankomende tijd voldoende!

veel plezier met je spulletjes

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wederom beiden bedankt!

 

ashiva voor de goede vragen en sannie voor de uiterst complete antwoorden.

 

wat een heerlijk forum is dit toch :(

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk ook niet dat die tabletten een vervanging zijn voor voeding maar een welkome ondersteuning. Zeker omdat ze time-release zijn. Ik ga er tzt 5 in mijn 65 ltr kuip gooien. Zo rond de 5e week bloei, komt perfect uit nu ik een groot deel langbloeiers heb. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk daar hebben we wat aan...

Bedankt voor je duidelijke uitleg sannie ;)

 

Vriendelijk van je om naast de freebees (zaadjes) ook de baccies bij te stoppen.

Geen wonder dat bijna alle kweekjes in jouw forum goed aflopen, met zo'n service en begeleiding :)

 

@ Beekaa

ik draai er één (doe jij dat nou ook maar :rofl), heb ik nu wel verdiend hé, met zo'n goeie vragen :( hihi

 

--Off Topic--

Er volgt trouwens een verslagje waar jij als TL-liefhebber je vingers bij zult aflikken.

Ik heb 14 T5 lampen + ballast klaarliggen en nog eens 5 gewone TL dus dat kan wel eens leuk worden. 4 van de T5's worden gebruikt voor een voorgroeihok, in het bloeihok hangt dus:

 

10 * 39W T5 High Output + 5 * 36W T8 = 570 watt aan TL-licht.

(6 * T8 zou ook gaan, dan kom ik netjes op 600Watt, maar dan kan ik de T5 en T8 niet optimaal plaatsen)

Voor de groei wordt 6500K gebruikt en voor bloei 2700K, zoals het hoort...

 

Ik zou het zeer leuk vinden als jij m'n verslagje volgt, je ervaring met scrog en TL kan zeker van pas komen...

 

 

Groetjes :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

gehgeh ashiva,

 

ik heb er net een gedraaid (warlock van robdh) om ff te laten testen door mn blowbuddies..

valt zeer in de smaak..

 

ik zal proberen je topicje in de gaten te houden :(

 

het klinkt in ieders geval goed...

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit zag ik op de site

 

De tabletten zijn erg makkelijk in gebruik en dienen ongeveer 5 cm in de aarde geduwd te worden. Elke tablet heeft de capaciteit om 5 liter aarde te bufferen voor een volledige ciclus. De tabletten zijn in staat om het grootste gedeelte van de voedings behoefte van uw planten te waarborgen en het toe dienen van extra voeding dient ook met mate te gebeuren.

 

 

 

ik heb 1 grote bak van 1000liter aarde

moet ik dan 200 van die dingen in de grond doen? nee toch

 

en 5 cm van bovenaf ,gaan ze ervan uit dan dat je bovenlangs water geef?

 

grtzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goeie antwoorden :(

 

 

Dus die sletten van me ga ik vol pillen duwen dat ze 12weken dansen in mij hok :( ...... :rofl

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey people

 

naar aanleiding van wat een van de mods tegen mij zei heb ik nog wat vragen?

 

1: Zou het niet beter zijn (en zeker voor het inbrengen midden in een cyclus) om de tab te breken en verdelen?

en heeft dit effect op duratie van de afgifte? (vergruisde tab wordt sneller opgenomen lijkt mij.

 

2: na het inbrengen moet ik dan meteen beginnen met water te geven zonder voeding? of duurt het even voor de tab op volle sterkte werkt?

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik maakte die opmerking toen ik las dat je ook in je grote potten slechts één tablet gaat doen als niet volledig gevoed door het tablet. In dat geval kun je het tablet in mijn ogen beter breken en verdelen over de pot omdat de meststoffen altijd lokaal vrijkomen. Dan heb je een veel gelijkmatiger voeding.

 

 

ik denk ook dat een gebroken en zeker een vergruisd tablet wel enigszins vernelde afgifte tot gevolg heeft, maar ja, ze zijn ook voldoende voor een jaar en dat haal je niet. De slow release ureum die erin zit zal er niet sneller door vrijkomen denk ik (verbinding met formaldehyde).

 

In tegenstelling tot osmocote komt de meeste voeding niet vrij door vocht of warmte, maar door de werking van de bacteriën.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gheghe thanks whazzup..

enne ik heb naar je geluisterd :rofl

 

nou is er nog een vraag op komen borrelen

 

ik heb deze cyclus verse grond gebruikt en nu begin week 4 zon tablet gevierendeeld en erin geduwd..

 

nou wil ik deze potten gaan hergebruiken (met aarde duh :() maar moet ik dan ook weer maerl enzo toevoegen?

De tablet heeft genoeg kalk en voeding en bacterien voor een lange tijd.. dus zou het dan wel nodig zijn??

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik niet meer snappen.

 

Het is toch een KALK Buffer tablet.

of mis ik iets???

Ik lees namelijk overafgifte van voeding???

Share this post


Link to post
Share on other sites

jij goed moeten zoeken en lezen :(

 

kijk hier maar eens

 

nog iemand antwoord op mijn eerder gestelde vraag??

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

@BeeKaa

Bij het hergebruiken van je aarde hoef je dus geen extra klak toe te voegen als je deze tabletten inzet.Hiernaast zul je door het niet afzuren gemiddeld meer kalk inbrengen.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

thanx san.

daar heb ik wat aan..

 

dus uiteindelijk brngen die dingen zichzelf wel weer op :(

 

smart choice die tabz.. voor de slimme drukke kweker..

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

kalk is niet zo duur hoor beekaa :rofl

 

Denk dat de resultaten bij de zaadkweken wel voor zich spreken: die tabs werken goed. Ook weer een punt gescoord voor Humuszuur btw, want ook dat is een belangrijk onderdeel van deze tabs :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd je hebt weer eens gelijk whazzup..

 

maar ik had ze in de planning als "steady voeding" voor moeders en additief voor de voedingsslurpende outdoor.

het is een leuke bijkomstigheid dat ik mn aarde niet hoef op te waarderen voor de volgende outdoorkweek..

 

dat scheelt mij tochweer 10 euro voor mearl+ een dot ruimte in mijn beperkte opslag.

+ verzendkosten :(

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...