Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

serreke

Scroggen Serre/outdoor

Recommended Posts

Hallo iedereen. Ik ben Serreke en ik ben dit jaar begonnen met 1 plant in m'n serreke. De soort is Amnesia, een sativa soort die laat afbloeit. Ik hou van wat experimenteren, daarom wil ik de plant verduisteren en scroggen.

 

Ik heb al heel wat informatie gevonden over scroggen. Maar dit gaat bijna overal over indoor scroggen, daar heb ik weinig tot niets aan. Ik heb enkele vragen over scroggen:

 

Op welke hoogte zou ik best scroggen?

 

Vb1: Lager dan 50 cm

voordeel: je kan onmiddelijk kan scroggen.

nadeel: dat je en slechte luchtstroom hebt onder de planten, lagere temperatuur planten.

 

Vb2: Op een hoogte van 50 cm

voordeel: dat je sneller kan scroggen en toch een goede luchtstroom hebt.

nadeel: iets lagere temperatuur.

 

Vb3: op en hoogte van 100 cm

voordeel: goede luchtstroom, hoogst temperatuur.

Nadeel: later scroggen, plant doet eerst aan horizontale groei die niet functioneel aangezien ik ga scroggen.

 

gallery_16960_5266_11162.jpg

 

Hoe zou ik precies gaan scroggen?

 

Vb1: enkele hoofdtakken tot aan het scrog laten groeien en dan horizontaal leiden waardoor de zijscheuten later verticaal groeien.

 

Vb2: de plant een paar keer toppen waardoor je veel zijtakken krijgt. Die zijtakken door de gaten laten groeien.

 

Laatste vraag: Zorgt de scrog-methode voor meer kans op toprot/budrot?

 

Heeft er iemand ervaring met deze methode en kan er iemand zijn mening geven op m'n specifieke vragen?

 

grtz serreke

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Ik denk dat je sowizo op bijna een meter gaat moeten werken als je outdoor gaat kweken. De plant kan dan namelijk serieus groot worden als ie veel wortelruimte krijgt.

2. Ik zou 2 of 3 keer toppen.

3. Ik denk, mede door het toppen, dat je juist minder kans op toprot zou moeten hebben. Je bekomt meerdere, kleinere toppen die mooi gespreid zijn.

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk idee maar ik had één schuine wand genomen... ipv terassen!

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

aan de ene kant geeft een dicht dek met toppen juis meer risico op rot. Aan de andere kant heb je als je goed dieft veel meer ventilatie onder het dek. Ik zou 50 cm aanhouden, dat bespaart je een halve meter voorgroeien..... je gaat tenslotte verduisteren. Het aantal keren toppen is afhankelijk van de grootte die je wilt krijgen in combinatie met de groei tijd. Hoe meer je topt, hoe langer je moet voorgroeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeps, alvast bedankt voor de snelle reacties!

 

@ Jeroom: De plant staat in een serre, krijgt een 300 liter substraat en kan altijd uitbreiden in de gewone grond. De plant zal zeker groot worden, maar je kan hem toch ook groot laten worden in de breedte . Eenmaal de takken gescrogd zijn zal de hoofstengel weinig toch weinig in de lengte groeien, enkel in de breedte? Is nu 50 voor jou ook mogelijk? :( De plant is nu 30 cm groot en is 1 keer getopt op 5 internodiën. Ik zal idd 2 of 3 keer toppen.

 

@ keesthemad: die afbeelding toont aan dat er 3 voorbeelden zijn. Ik neem 1 vd voorbeelden, niet alles samen.

 

@ whazzup: Ik denk ook dat die 50 cm goed is, vooral voor de besparing van de voorgroei. Wat ik niet snap is het verband tussen het aantal keer toppen en de grootte die ik wil krijgen. Aanmaal de plant gescrogd is, worden alle stengels toch geleid langs de draad. Als zijtakken te groot worden scrog ik die toch ook? Ik ben van plan om eind juli te verduisteren. Als ik de plant verticaal scrog tot (door het verduisteren) de bloemen beginnen te vormen is dat toch ideaal? Eenmaal de bloemen beginnen te komen groeien de toppen nog een 30/40 cm horizontaal, ideaal toch?

 

grtz serreke, alle meningen en commentaar welkom op deze topic!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joooow!

 

Ik ben van plan om te scroggen op 50 cm, volgens mij de beste keuze met de meeste voordelen. Nu weet ik al de hoogte, maar ik twijfel nog met de preciese scrogtechniek. Daarom heb ik terug een tekeningetje in paint gemaakt.

 

Vb 2: De normale scrog-techniek waarbij de plant veel wordt getopt en de kleinere zijtakken in de gaten worden gestoken en vastgehangen...

 

Vb 1: Mijn ideetje: Ik heb enkel de 10 hoofdzijtakken getekend, anders is het niet meer overzichtig...

 

(1) Ik heb 5 internodiën, 10 zijstengels dus. 360° op het scherm om te verdelen. 360 : 10= 36° Iedere zijtak staat tov de takken ernaast 36° meer naar links of naar rechts.

 

(2) Aangezien het net 1,2 m op 1,8 m is, kan niet iederen tak volgens mijn gradenverdeling even lang groeien.

 

(3) De 4 takken naar de hoeken kunnen het verst groeien. Dus die 4 takken zijn de bovenste zijtakken en dus de snelst groeiende (4de en 5de paar zijstengels op tekening)

(4) De 2 takken van het 3de paar zijstengels geeft ook nog veel groeikracht en zal tussen de hoeken van de kortste zijden van de 4 langste takken groeien.

(5) De overige 4 takken (in het donkergroen voor de verduidelijking) van de onderste 2 internodiën moeten al wat meer voorgroeien omdat ze lager staan en hebben de minste groeikracht. Daarom plaats ik die per 2 tussen de hoeken van de langste zijden van de 4 langste takken.

 

Volgens mij moet je hier de planten enkel toppen als ze buiten de rand komen van het scrognet. De zijtakken van die 10 zijtakken vullen het net en zullen de toppen vormen. De rode lijntjes zijn de klemmen die de takken tegen de net houden.

 

gallery_16960_5266_69690.jpg

 

Voor diegene die nog kunnen volgen, wat vinden jullie ervan?

 

grtz serreke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ingewikkeld...

Maar over de groeiruimte, en ruimte die bepaalde takken kunnen hebben: Misschien is een rond/spinnenweb net een idee?

Slechts een ingeving, hoor.

 

Succes met je mooie project :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

had je niet al een topic over je amnesia plant?? was die namelijk heel geïnteresseerd aan het volgen:p maar je hebt nu dus een aparte topic geopend over het scroggen van je plant?

 

was het niet makkelijker dat gewoon in je verslag tussen te steken? of ben ik ongelofelijke domme praat aan het verkopen..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeps!

@ banaatjuh: Waarom een rond/spinneweb precies? Vertel me meer :(

 

@ Maximus: Ja ik heb een topic over mijn amnesiaplant. Ik heb een apparte topic geopend om de vraag te stellen aan mede-growers hoe ik best zou kunnen scroggen. Eenmaal de kogel door de kerk is zal ik die toepassen en komt die gewoon in mijn topic 1 x amnesia in serre.

 

Mensen die een reactie willen geven op mijn scrogtechniek?

 

grtz serreke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou serreke ik heb niet zo veel informatie, maar ik ben meteen de eerste keer begonnen met de SCROG methoden (mijn eerste kweek) en dat beviel wel.

Ben nu bezig geweest met Low Stress Training (info onder de zoek knop) en dat bevalt me eigenlijk wel beter en wel hierom, ik kan dan de plant als je er meer hebt staan een voor een uit me kweek ruimte halen als het nodig is.

Je hebt wat meer bewegingsvrijheid wat voor jouw niet van belang is maar toch, het resultaat is het zelfde vind ik zelf maar wel wat meer werk!

 

Ik zou zeggen lekker doen wat jij vind wat je moet doen, als het resultaat maar is wat je er van verwacht.

 

SOP

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat 50 cm goed is, maar ik zou pas later de hoogte van de scrog bepalen, de planten groeien door tot september. Het is allesinds een mooie opzet.

 

Een vraagje rond dit topic voor de medekwekers:

Kunnen we de opbrengst niet verhogen door het scrognet schuiner te plaatsen, zoals een zonnepaneel? Een zonnepaneel is nu extreem schuin, maar iets daar tussenin zodanig dat de lichtstralen verdeeld zijn over een kleiner oppervlak en bijgevolg intenser.

Heeft iemand al ervaring met schuin scroggen buiten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

joo!

 

@ Brad Piet: Met mijn techniek zal ik binnen een week of twee weken moeten beginnen scroggen omdat ik de 10 zijtakken horizontaal wil laten groeien naar buiten toe. Goeie vraag ivm het schuinplaatsen van het scrognet!

 

Ik heb daarnet ook een oude topic gevonden over horizontaal groeien, die techniek lijkt op die van mij:Schuin plaatsen van plantjes

 

Morgen trouwens update en ik zoek dat ook even op voor die schuine wand.

 

grtz serreke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo iedereen. Ik heb al wat opgezocht ivm die schuine wand. Ik denk dat ik het niet ga doen. Het voordeel is wel dat de zon meer loodrecht staat op je planten, maar het nadeel is dat de planten die naar benenden worden geleid volgens mij veel sneller naar boven terug gaan willen groeien.

 

Iemand anders nog ideeen of een antwoord op m'n vraag?

 

grtz serreke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...