Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Inq_007

Hoe kastje lucht- en lichtdicht maken (niet met tape)

Recommended Posts

:? Ik wil dus een kastje maken, maar dat moet dus licht en luchtdicht worden.

Langs de randen kan je tape plakken normaal maar dat wil ik nou net niet doen omdat ik binnen het jaar ga verhuizen en dan krijg ik dat daar niet meer af om uit mekaar te heen. 8O

 

Ook stel ik mij nog vragen bij het maken van een deur aan mijn kastje. Op alle fotos staan de deurtjes altijd open dus kan ik niet goed zien hoe dat werkt. Hoe maak je die dan luchtdicht? :?:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Probleempje had ik ook al aan gedacht.

 

Normaal kan je een kastje luchtdicht maken door bijvoorbeeld kit tussen de kiertjes te doen.

 

Ik zou de randen van de planken goed afplakken, en dan met 1 grote streep tape de rand dichtmaken. Doe het dan zo dat je de strook er weer makkelijk af kan halen. Je heb wel kans dat en dan een beetje lucht doorheen kan.

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

en waarom gewoon geen tape?? als je verhuisd snij je ze gewoon door met breekmes

Share this post


Link to post
Share on other sites

goeie topic vind ik, je bouwt je kast allereerst met een isolatielaag ertussen, als je kast gans samen zit, werk je met silicone om de randen te dichten, veel beter of tape en je vind silicone die daar voor gepast is, de deur is iets moeilijker om uit te leggen, maar ik doe het volgende, je plakt een soort rubberen band om je kast heen, en als je je deur toedoet span je die aan met een spanslot, zo trek je de deur geheel tegen de kast en is ze voor 80 % luchtdicht!!! hopelijk heb je hier iets aan

 

:roll: wie zijn de mannen die de plant doen groeien, ze laten bloeien en ze dan verschroeien!! :roll:

Share this post


Link to post
Share on other sites

of je bevestigd een simpel schuifslotje? en je deur maak je toch gewoon luchtdicht zoals ze anders deuren luchtdicht maken, met zon bandje, kan je halen bij de doe het zelver!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo is het maar net.

Naden zijn het best/gemakkelijkst luchtdicht te maken met (sileconen)kit en de deur kan je goed afsluiten door de verschillende tocht/isolatiestrips die je bij een doehetzelver kan halen (zelfde soort ook als bij een koelkast).

 

Neem voor het gemak een willekeurige deur in je huis en kijkt hoe deze in de deurpost valt bij het sluiten. Op dat dunne strookje deurpost kan je dus ook een rubber tochtstripje zetten (of op de deur op de juiste "lijn").

Bij een kleinere deur kan dus gewoon met hetzelfde principe gewerkt worden.

 

en er zullen vast nog meer iedeeën zijn......

 

kijk maar naar de volgende reactie :wink:

( :P )

Share this post


Link to post
Share on other sites

kdacht ook aan silicone maar hij wil gaan verhuizen en dan zit ie weer met problemen om die troep er af te halen. of niet???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien een domme vraag, maar toch :P :

 

Dat hokje moet dus zogezegd luchtdicht zijn, maar er moet toch een luchtinlaat ook zijn. Waarom moet dan zonodig ieder kiertje perfect dicht?

Die luchtinlaat dacht ik te doen door een roostertje in te bouwen of een paar gaten met buizen. Ik heb op het forum al vaak gelezen dat dat samen met afzuiger en filter genoeg ventilatie geeft. Komt er dan geen reuk langs de luchtinlaat naar buiten? Of moet de luchtuitlaat heel de dag op staan? :?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Misschien een domme vraag, maar toch :P :

 

Dat hokje moet dus zogezegd luchtdicht zijn, maar er moet toch een luchtinlaat ook zijn. Waarom moet dan zonodig ieder kiertje perfect dicht?

Die luchtinlaat dacht ik te doen door een roostertje in te bouwen of een paar gaten met buizen. Ik heb op het forum al vaak gelezen dat dat samen met afzuiger en filter genoeg ventilatie geeft. Komt er dan geen reuk langs de luchtinlaat naar buiten? Of moet de luchtuitlaat heel de dag op staan? :?

Amai, daar heb je wel een puntje, nu ik dat zo lees is het inderdaad wel beter om het luchtdicht te veranderen in het lichtdicht. Het heeft met name te maken dat er geen licht van buitenaf naar binnen kan (en andersom), er geen geur kan ontsnappen via de kieren, geen verlies van temperatuur, e.d.

 

Het punt mbt de geur zal met een paar naadjes waarschijnlijk geen probleem geven opleveren als je een invoer zonder motor hebt; er is dan een constante zuiging. Bij gebruik van een motor bij je aandrijving kan er overdruk zijn en wordt de lucht (met geurmoleculen) ook door de naden naar buiten geblazen, dat is minder. Verder zijn er mensen die juist met onder-/overdruk kweken, dit kan alleen met luchtdichte kast. Kortom: om de meest optimale ongevingsfactoren te creëren (en te behouden).

 

Als de verhoudingen (lucht inlaat/uitlaat) goed is zal er geen lucht via de inlaat ontsnappen (kan dus wel bij naden -> krijg je andere verhoudingen). Zelf heb ik de uitlaat 24 uur aanstaan; gisteren een uurtje niet wegens het verleggen van een stopcontact en in de kamer van de kast hing al een behoorlijk wietluchtje :?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samengevat dus: - toch de kiertjes zo goed mogelijk dicht

- de luchtuitlaat altijd aan

- passieve luchtinlaten zijn geen probleem

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo werk ik in ieder geval (en zonder problemen) :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bekleed je wanden gewoon met folie (aan jouw de keuze welke).

Zijn je kiertjes niet dicht, maar je ruimte wel lichtdicht.

Luchtdicht is naar mijn mening alleen van belang als je ook met CO2 gaat werken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

de luchtinlaat moet ongeveer 60% van de uitlaat zijn,

gecombineerd met de goede afzuiger stroom de lucht altijd via de uitlaat (en filter) naar buiten,een klein kiertje maakt dan niet uit.

Samengevat : de luchtstroom bij de ingang moety sterker zijn dan de luchtstroom die naar buiten gaat

Share this post


Link to post
Share on other sites
de luchtinlaat moet ongeveer 60% van de uitlaat zijn,

gecombineerd met de goede afzuiger stroom de lucht altijd via de uitlaat (en filter) naar buiten,een klein kiertje maakt dan niet uit.

Samengevat : de luchtstroom bij de ingang moety sterker zijn dan de luchtstroom die naar buiten gaat

 

Je inlaat hoeft niet 60 % van je uitlaat zijn.

Bij mij is mijn inlaat nooit groter geweest als 10 cm.

Wordt de lucht alleeen door dat gat steker aangezogen en kun je ook nog wat turbulentie veroorzaken 8)

En de rest van je goedbedoelde antwoord staat er al. :?

Share this post


Link to post
Share on other sites

t gaat om de verhouding niet over de cm's

 

(waar het nu over ging was lucht dicht maken van kieren , als je onderdruk in de kast hebt maakt een kier niet uit dat wilde ik zeggen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...