Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Fristi

Earthbox

Recommended Posts

HoiHoi iedereen,

 

hier de uitleg hoe een eartbox te maken.

 

Waarschijnlijk zullen velen van jullie vragen "wat is een earthbox?" Het antwoord: het is een zelfbewaterende bloempot met onderaan een waterreservoir met daar wat aarde in. De aarde die in het water hangt werkt als een wiek en bevochtigd zo de hele pot. Zo hoef je niet iedere dag water te geven en krijgt je plantje het water die ze nodig heeft.

 

Resultaten met een wietplantje kan ik jullie niet tonen maar hier het verschil getoond aan de hand van een paprikaplant:

 

gallery_15223_5209_548493.jpg

 

Niet mis hé ;)

 

Dus, de "HOW TO" van een earthbox.

 

Wat heb je allemaal nodig:

2 plastieken dozen (formaat kies je zelf) die niet licht doorlatend zijn

1 hydro pot (zo noem ik het, weet de officiële benaming niet), die in de plastieken doos past

1 pvc buis van middelmatige diameter (ik gebruik hier 32mm)

 

gallery_15223_5209_590280.jpg

 

Stap 1:

Meet de hydro pot onder de rand, hier is dit 16,5cm. Teken een vierkant van 16,5cm x 16,5cm op de bodem van 1 plastieken doos. En zaag, boor, schuur, bijt, ... dan dit vierkant uit. Om het netjes te maken heb ik de rand afgeplakte met duck tape (dit is niet echt nodig).

 

gallery_15223_5209_663528.jpg

 

gallery_15223_5209_464758.jpg

 

gallery_15223_5209_419889.jpg

 

Stap 2:

Zet de plastieken doos op zijn zijkant en hou hier de hydro pot tegen met de boord van de hydro pot steunend op de bodem. Teken hier nu een lijn, rondom de plastieken bak. Zaag dan de plastieken bak door op deze lijn.

 

Owkay, dit heb ik dus heel moeilijk uitgelegd. Doel van deze stap is dat je de bodem van de plastieken box afzaagt op een hoogte zodat, als de hydro pot erin zit, de hydro pot juist niet aan de grond komt.

 

gallery_15223_5209_626079.jpg

 

gallery_15223_5209_653749.jpg

 

Stap 3:

Boor naast het vierkant die je al uitgezaagd hebt nog wat extra gaten. Dit is voor wat extra irrigatie. Het is niet 100% nodig maar als je de Earthbox buiten zet is het nodig om het regenwater die op de pot valt onderaan weg te draineren.

 

gallery_15223_5209_622051.jpg

 

Stap 4:

Neem de PVC buis en boor een gat van de diameter van de PVC buis in de afgezaagde bodem.

Hier is de diameter van de buis 32mm dus boren we een gat van 32mm.

 

gallery_15223_5209_298557.jpg

 

gallery_15223_5209_180771.jpg

 

Stap 5:

Steek nu de afgezaagde bodem ondersteboven in de plastieken doos waar je nog niets aan gedaan hebt. Steek de hydrobox in het vierkant en de buis in het gat.

 

gallery_15223_5209_474780.jpg

 

gallery_15223_5209_212659.jpg

 

Stap 6:

Boor nu in de volledige plastieken box aan elke kant (4 maal dus) een gat 16,5 cm (hoogte van de hydro pot) boven de bodem. Dit gat zou dan juist onder de bodem van de van de andere halve box moeten komen. Je boort dus door de 2 boxen.

Dit gat is tegen de overflow. Als je teveel water bijvult loopt dit er gewoon weer uit.

 

gallery_15223_5209_580717.jpg

 

Stap 7:

Normaal gezien is je Earthbox al klaar. Maar als je vind dat je box nog niet genoeg volume heeft kan je deze nog verhogen met de andere helft van de in 2 gezaagde box. Hierdoor heb ik in het midden van de pot nu 2 gaten (handvaten) zitten waardoor aarde kan vallen. Hier plak je gewoon wat plastiek over met ducktape. Plak het plastiek er wat lichtjes over zodat, als je de box moet verzetten, je de handvaten beter kan vastnemen.

 

gallery_15223_5209_475369.jpg

 

gallery_15223_5209_386386.jpg

 

gallery_15223_5209_473081.jpg

 

Stap 8:

Vul de boel met je gewenste medium. Ik gebruik een mengeling van 50% potgrond en 50% hydro korrels.

 

gallery_15223_5209_165834.jpg

 

Stap 9:

Water vul je bij via de pvc buis. Je kan nooit te veel water geven want het teveel vloeit eruit langs de gaten die je aan de zijkanten geboord hebt. Het water wordt dus langs onderen aan je plantje gegeven.

 

gallery_15223_5209_574714.jpg

 

Stap 10 (optioneel):

In de bak die ik gemaakt heb zit er een reservoir van 8 liter. Dit is nogal veel en als je maar 1 plantje in je Earthbox steekt komt die er wel een week mee toe. Probleem is nu dat je water stagneert (stilstaat) en dus een perfecte broeiplaats voor vieze dingen is. Plus dat al de zuurstof uit je water verdwijnt.

Je kan dit goedkoop oplossen door elke 3 dagen je reservoir bij te vullen en wat te laten overlopen zodat het oud water uit je reservoir vloeit en er fris vers water achterblijft.

OF je kan een luchtsteen met daaraan een luchtpomp in je reservoir steken die dan de zuurstof in je water houdt en ervoor zorgt dat het niet stil staat.

OF een circulatiepomp kan ook.

 

En als je je werk goed gedaan hebt ziet het er zo uit: (ik heb er nog een extra box onder gestoken want anders stond het plantje te laag voor de vensterbank). De overflow gaten heb ik dichtgeplakt (zodat als ik de box verzet er niet per ongeluk water op mijn parket valt) en doe ik maar open als ik bijvul. Veel knutselplezier!!!!

 

gallery_15223_5209_287764.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Begrijp ik het verkeerd of is dit gewoon een 'hydropot' die met de onderkant in een bak met water hangt? Mis je hier niet het element lucht, aangezien de wortels constant in een bak met water zitten? Of is de bovenste bak volledig met aarde gevuld waardoor die hydropot alleen als aanzuigpunt van water werkt door de capillaire werking van de plant?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is enkel de hydropot die in het water hangt. Die hydropot is de wiek die het water naar de bovenste bak met aarde zuigt. Het 2e dus, de cappilaire werking.

 

Sorry, ... stoned, hopelijk helpt deze foto ook nog wat

 

gallery_15223_5209_1852.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als eerste, even voor de duidelijkheid.....ik wil je expiriment niet afkraken.

Hoe lang hoef je nu geen water te geven ??

 

Want als ik een bloembak ter groote van jouw 2 1/2 krat neem, dan hoef ik ook een tijd geen water te geven. Daar komt nog bij dat de wortels de volledige bak kunnen benutten, en daarmee de plant dus groter zal worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hangt af van de waterbehoeften van je plantjes hé Bram. Als je jonge plantjes hebt kun je er waarschijnlijk 2 weken mee doen, als ze ouder zijn drinken ze meer en gaat je reserve minder lang mee.

 

Maar BBB, ik ken je kweekkverslagen al en jij bent iemand met ervaring in water geven, voeding, etc.

 

Deze bak is meer bedoeld voor de beginnende kweker die nog niets van voeding geven kent, die niet weet hoeveel water hij moet geven, ...

 

Als je n grote Eartbox hebt zoals ik steek je er wel veel aarde in, maar daardoor kan je plant ook groter groeien en heb je een grotere buffer voor EC/PH veranderingen. Iets wat een beginner nodig heeft want die maakt veel zo'n fouten.

 

En als je eens een paar dagen vergeet water te geven kan het ook geen kwaad want je heb een reserve.

 

Er is al n kweekje gebeurd met zo'n Earthbox, had ik in een scrog gestoken onder een 250W HPS, kwam uit op 50 gram droog. Voor jouw is dit een slecht resultaat, maar voor mij, iemand die heel weinig voeding bijgeeft (1 keer in heel de kweek) en gewoon kraanwater geeft i.p.v afgezuurd water is dit resultaat toch goed.

Deze foto's zijn van de 4e week 12/12.

 

gallery_15223_4356_233726.jpg

 

Denk aan de earthbox als aan het natuurlijke systeem in volle grond. Het regent, water zakt neer tot een grondlaag waar het niet door kan, blijft daar totdat het afgevoerd wordt of totdat de planten het opgezogen hebben. Alleen is het natuurlijke systeem beter want het zorgt dat er zuurstof in dat water blijft, maar het Earthboxsysteem moet je hiervoor water verversen of zuurstof doorpompen.

 

P.S. BigButBram, dit systeem zorgt niet echt voor zuurstof aan de wortels. Daarom moeten er zoveel hydrokorrels door de aarde gemixt worden. Om toch nog wat luchtigheid rond de wortels te houden. Dus dit systeem is niet optimaal en ligt al ver onder jouw niveau.

Je bent toch geïnteresseerd in kweken op cocos hé Bram. In cocos kan de luchtigheid rond de wortels beter behouden worden waardoor je planten sneller groeien en meer opbrengst opleveren. Een basisregel van de hydro: hoe meer zuurstof rond de wortels hoe beter. Dit heeft de Earthbox niet. Het is een soort goedkope vorm van hydroponie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

fristi,

 

bbb heeft misschien wel intresse voor zo'n systeem ,hij probeert vast niet 'beterweter'' te spelen

als je dat denkt

 

vind dat je een beetje bot doet tegen over bbb

maar goed het is wel een interresant verslag.

 

maybe ideaal voor buiten ofzo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het principe dat jij hier gebruikt werkt, maar is niet ideaal voor de planten, het principe werkt gewoon op de capilaire werking van je medium, maar zal hoogstwaarschijnlijk te vochtig zijn.

 

Een betere manier om water te geven is wellicht zoals Treelover deze postte vorig seizoen. Een zwartgespoten container met daar in water, en daar aan vast een container welke transparant is met een buitenwand welke extra koelend is. Je destilleerd als ware het water van de zwarte container naar je medium, als de zon feller is is er meer warmte dus verdampt er meer water dus krijgen je planten meer water!

 

Een andere manier is door folie op de potten te leggen, dit gaat verdamping tegen en is goed voor de wortelgroei! 2 in 1 dus.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
vind dat je een beetje bot doet tegen over bbb

 

Nee hoor, zo vat ik het zeker niet op ;) ,......blijft altijd lastig als je niet direct met iemand kan spreken, en het met platte tekst moet schrijven zonder iemands emotie daarbij te zien.

 

Ik vind het juist prachtig, om de mensen te zien expirimenteren en knutselen. Dit leid tot valen of slagen,.......mischien zelf tot een uitvinding. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jah, Groen Goud had gelijk.

 

Ik kroop wat in de verdediging tegenover de grote Big But Bram. Sorry.

Maar vind het toch tof dat je geïnteresseerd bent in mn idee. Die eigenlijk een zelfgemaakte versie is van "The Earthbox". Het bestaat echt, check Google.

 

@ Kees The Mad

Dat idee met folie over mn medium leggen zat ik nog aan te denken. De paprikaplanten hebben het over hun medium liggen, maar het ziet er toch maar nasty uit onder die folie.

Maar bij dat idee van Treelover krijgen je planten toch geen voeding via het water. Als water distileerd blijven al de mineralen toch gewoon achter in droge vorm?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...