Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

e$kob@r

Wiet Kweken Op Mapito

Recommended Posts

Hey collegas,

 

Ik heb deze sektie gevraagd met een reden.

Een passie voor hydrocultuur.

 

En liefst een methode zonder al te veel chinese uitleg en nog moeilijkere voedingsbereidingsmengsels of weet ik veel. Toegangelijk voor iedereen, no magic just info.

Eerst en vooral heb ik de kweektent hiervoor aangepast, heel simpel allemaal.

med_gallery_6227_562_8761.jpg

Dit alles kost slechts een paar euro, als je maar zoekt. Wie niet goed kan klussen kan wel nog steeds denken en modulair proberen bouwen.

med_gallery_6227_562_16348.jpg

med_gallery_6227_562_20507.jpg

Dit word dus het kweekplateau. Het vat zal straks water oppompen, en als het pompje uit de stroom is zal het teruglopen.

Over naar de eb en vloed tafel zelf. Die liet ik maken op maat van de tent natuurlijk rekening houdende met de kratjesopstelling. Dat was een makkie want de eerste aardekweek lady cane was al voorzien van kratjes om dit te gaan doen hier.

Dit is ze dan, of hij, want er hangt tenslotte iets aan. Lol.

med_gallery_6227_562_6353.jpg

150 euro, pe 10mm pe plaat waterdicht gelast; op maat gemaakt.

med_gallery_6227_562_13496.jpg

Pp en pe platen zijn onmogelijk te kleven of wat dan ook, enkel lassen met juiste toestellen en ervaring. Ik geef toe, niet evident dit te vinden, dit is dan ook de grootste drempel van dit systeem.

De klussers onder ons zijn zelf vindingrijk genoeg. Een ideaal is er niet, als het maar doet wat het moet doen, water in die bak krijgen, en eruit.

med_gallery_6227_562_25443.jpg

med_gallery_6227_562_26434.jpg

Alles op elkaar bekom je dus dit,

med_gallery_6227_562_39916.jpg

Een lichte helling naar voor, het water loopt altijd netjes weg. Ook belangrijk is dat het vat niet groot genoeg is om voor overstroming te zorgen. Hoelang het pompje ook inzit straks.

Nu de pomp aansluiten, een gewoon aquariumpompje is meer als voldoende.

med_gallery_6227_562_13511.jpg

Kost iets meer als 10 euro.(twee van deze gekocht, 1 om te pompen en 1 24/7 circulatiepomp)

med_gallery_6227_562_5547.jpg

Al die koppelingen dat was een beetje zoeken, maar de klusjesmannen in de gamma weten dat wel snel.

Dit systeempje op de buis schuiven en klaar.

med_gallery_6227_562_5153.jpg

med_gallery_6227_562_44194.jpg

De tent is helemaal klaar om 100% hydro te gaan draaien in een eb en vloed systeem.

med_gallery_6227_562_69458.jpg

Die mapito staat hier al klaar, maar dat is natuurlijk niet zomaar uitkappen in de kratjes en eraan beginnen natuurlijk. Daarom eerst even daar wat informatie over spoelen en dus preparen van die mapito.

Mapito is oneindig bruikbaar, zolang je het maar juist behandeld.

Tot stof zal het vergaan, en niet anders.

Stap voor stap hoe je moet spoelen nu.

De kratjes best buiten vullen met mondmasker en handschoenen ergens op een plaats waar straks makkelijk honder liter water kan weglopen.

En hopla de tuinslang erop, het water mag er echt minuten uitzeiken onderaan, wat roeren met een houten lepel helpt het spoelen. Let op want echt proper kan je het niet altijd krijgen, soms zijn er wat cocosresten in vermengd, dan weer iets anders.( Als het water de eruit lekt dezelfde ph EN ec waardes heeft van wat je erin spoot, is het in principe klaar.)

Alle kratjes worden zo gedaan.

Terwijl de kratjes nu verder staan uit te lopen moet een eerste vat aangemaakt worden met bepaalde waardes qua ec en ph voor de finale inwatering voor persen.

Dat vat was bij mij 70 liter. Ik nam hesi groei hydrovoeding en ik maakte het vat op 1.3 ec adhv een ec meter. Hierna volle dosis rootjuice, en volle dosis cannazym.

Tot slot werd de ph op 5.6 geplaatst met ph- groei van canna.

Al dit water werd verdeeld over mijn kratjes, het water zeikt er terug uit, te nat weer om iets te gaan beginnen.

Daarom met een extra 7de kratje(waar geen gaten in zitten of je hebt natte voeten) gewoon dat erop leggen en er ff in gaan staan, om te persen. Niet lang, second of 10 a 15 is goed.

Hierna maak ik de mapito netjes los terug met een houten lepel en dat kratje is klaar om op de tafel te gaan staan.

Klaar om de stekken erin te pleuren.

med_gallery_6227_562_16703.jpg

Per kratje word nog eens 5 liter ingewaterd(dus van bovenaf, laatste keer) met net dezelfde waardes als het eerste inwateringswater, alles in cirkels rondom de stekjes.

Ook op die waardes word het eerste vat aangemaakt dat binnen 3 dagen gebruikt zal worden voor de eerste vloedbeurt.

Dus:

3 dagen na inwatering, eerste vloedbeurt, … 3 dagen later opnieuw, … 3 dagen later opnieuw….

Tot het einde door met de voeding “niet hoger dan 1.4”, de ph blijft op 5.6 “altijd”

De aanvoer van 225 kub ligt aan wanneer de lamp aanligt, anders alles af, en dat de eerste 1.5 weken. Wat moet je met een filter als er niks ruikt en invoeren van lucht dan nog eens veel beter is ivm vochtigheid die hoger ligt.

Ook het zeil doet weer dienst.

med_gallery_6227_562_90940.jpg

Het vlakke schema zal stap per stap besproken en getoond worden in een wekelijkse update.

 

Indien er vragen zijn of onduidelijke uitleg van me, roept u maar.

 

Groets esko,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey e$kob@r,

 

blijft er super uitzien die tent van jou met die custom bak.

Het loopt maar te spoken in mijn hoofd van.

 

Volgende ronde Mapito vlak - aarde zo doorgaan - mapito vlak -aarde zo doorgaan - mapito vlak, enz. Grote warboel hier aan hersens, haha.

Maar ik heb nog een aantal weken te gaan dus we zien het wel.

Succes man met het verslag.

 

Groetjes,

 

Reboot

Share this post


Link to post
Share on other sites

heeeee esko altijd gaaf om verslagen van jou te zien

Ik ken het kweekprincipe wat je nu toepast en cool dat je het ook hier laat zien

 

ik ga dit zekers volgen

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Héy Esko weer met een verslag.. :verrygood

 

Ik heb de ballen verstand van Hydro, maar na dit gelezen te hebben is hier ook de interesse gewekt..

Het eist wat meer precisie,.. dus voor mij nog niet echt de ideale kweekmethode.

 

Maar ff de vraag... PE en PP platen.. wat is dit precies ?

En heb je alleen een aanvoer en geen afvoer in die bak.. ik denk het niet maar kon het niet goed zien.

 

We gaan het hier ook volgen..

Succes verder,..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reacties,

 

NoZem,

Je mag niet de indruk hebben dat het prisisiewerk is, want op aarde meet ik ook ec en ph telkens.

Het maakt wel die indruk, maar alles valt heeeeeel goed mee die hydro.

 

Pp en Pe zijn twee soorten plastiek eigenlijk, dat word in lange platen van ik denk wel 4 op 2 meter, 10 mm dik verkocht.

Daar worden dan de maten voor de bak uitgesneden, alles word aan mekaar gelast. Je kan dit niet anders aan mekaar gaan kleven (echt niks)

Al dat werk kost me 150 euro en een paar cent, want ik heb dat laten doen natuurlijk.

 

In de tent qua luchtciculatie heb ik een 225 aanvoer (die ligt nu aan als lamp aanligt enkel, anders alles af) en een 500 afvoer die maar start vanaf week 3.

Onder die tafel zie je dat vat staan, dat kleine pompje stuwt het water omhoog, als ik de stekker uittrek dan stroom alles terug in het vat.

Er zal geen druppel verloren gaan in de komende 8 weken, er zal ook niet gespoeld gaan worden of dergelijke dingen.

Alle kratjes blijven op die tafel staan, elke 3 dagen water 5 mins oppompen en klaar ermee.

 

Voor de mensen die nog niet veel gezien hebben op dit vlak word het een schat van informatie.

Dit systeem werkt echt en je kan er prima tot superuitstekende kweekjes mee draaien.

Er zijn veel hydro-schemas en produkten en nog zoveel meer verhaaltjes op de markt.

De mensen zien die ene grote eik midden in het bos niet meer staan door al die bomen.

 

Daarom dit alles, informatief op het wf vanaf nu.

Wietforum is een totaalforum waar hydroinformatie totaal nog op ontbreekt,

daar gaan we keer verandering in brengen.

Het kan niet anders dat er nog mensen zijn die hier graag meer over zouden weten.

 

Groets esko,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heya,

 

1 week 12/12

De eerste week gebeurd alles in het medium bij mapito. De wortelgroei is gewoon enorm.

Alles boven het medium zal in week twee en drie groeien als kool.

med_gallery_6227_562_46067.jpg

De bovenste laag mapito is stilletjesaan netjes aan het uitdrogen. Das goed. Het beperkt aantal algenvorming word wat omgeroerd.

Indien nodig wat verse mapito erop, en hopla de bovenkant blijft perfekt proper tot het einde van de kweek.

med_gallery_6227_562_55564.jpg

med_gallery_6227_562_46317.jpg

med_gallery_6227_562_66123.jpg

med_gallery_6227_562_60134.jpg

Een enkele dame stond al tegen de plastiek, nouw dat is niet goed, omhoog dus.

Ze moeten er ongeveer toch een 10 a 15 cm vanblijven.

De iets te snelle planten worden geplet. De hoofdsteel tussen duim en wijsvinger eventjes dichtknijpen en klaar, daar groeien ze trager van (niet die hoofdspriet als zou komen zoals een kaars) maar er komt een meer kerstboomvormige structuur. De zijtakken van de plant zullen aansluiten bij de hoofdbud en dat zal redelijk heftig gaan worden.

Ivm met de voeding en het vat.

Het vat is nu twee keer gebruikt om te vloeden, ik heb het niet bijgevuld deze gehele week.

Ik heb enkel twee keer de ph terug op 5.6 gebracht met ph-groei. De ph komt in deze fase van de kweek terug in het vat op een ph van 6.2. Mijn drainwater is dat dus.

(het bijna laatste water dat terugstroom meet ik altijd)

Straks binnen een week of 3 zullen de planten datzelfde water dat vertrekt op 5.6 ph terugsturen op een ph van 5.2 of 5.3 . Waarom ze dat doen, later in deze topic.

Nu na 1 week hervul ik het vat maar terug, (elke week 1 keer)

Ik zet de ec op 1.3 met groeivoeding.

Ik voeg volle dosis wortelstimulator toe en volle dosis enzymes alweer.

De ph word op 5.6 teruggebracht met ph- groei

Zo het vat is weer klaar voor een weekje.

Het 3 dagen schema loopt gewoon door.

Ik vermeld nu al dat ik tegen het einde van week twee in bloei de ph zal bijsturen van het vat(doe ik altijd net voor vloedbeurt) met zowel ph-groei als ph-bloei.

LET OP deze twee produkten mag je niet samenkappen, onverdund mengen, zelfs niet aanraken.

Eerst het ene produkt, vat roeren, daarna het andere. Handschoenen altijd verplicht.

Niet vergeten dat dit zuren zijn.

Ik gebruik deze twee produkten om af te zuren(50/50) omdat ook een groeiende plant fosfor nodig heeft. ph -bloei is namelijk fosforzuur en helpt hier al mee tot de bloeivoeding start.

Maar eerst het sein (ph terugval) van de planten zelf is daarvoor nodig.

 

Tot de volgende,

 

Groets esko,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi uitgebreid verslag eskobar, als ik karma kon geven, had je ze bij deze gekregen :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hola Pablo,

 

Inderdaad heel cool om eens zo'n uitgebreid verslag over mapito tegen te komen :verrygood

Voordeel van die tent, dat er redelijk makkelijk een oversized propegator van te maken is, is de lv nog crusialer dan bij aarde? Heb je er een continu of een log ph meter inhangen of telkens dippen?

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nettjes esko..

 

Herken die kratjes ergens van.... :verrygood

 

 

Hoe weet je nou hoeveel water je er nou in moet pompen?

Wanneer je 200liter erin pomp of 50 zal de PH waarde die terugkomt verschillen lijkt mij.

 

Hoe weet je nou dat je het goed doet?

Ik zit er ook aan te denken. Heb de mapito spullen al klaar liggen.

Zet alleen 5 plantjes onder 1 lamp. Eerst kijken hoe het gaat, of ze neit doodgaan..

 

Daarna 4 of 8 lampen proberen. Grote voordeel is meer opbrengst wanneer je zorgvuldig blijft en weinig aan-/afvoer(zeulen met zakken elende)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heey Esko,

 

Tof man die hydro, ik hoop dat ik zelf ook na het buitenseizoen wat hydro hier kan toevoegen!!!

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cool E$kob@r! Ik ben net nieuw op het forum en het is tof om dan direct zo'n mapitokweek te zien. Ik kan alleen nergens vinden welk soortje dat u daar kweekt, lijkt me een beetje haze-achtig? Uw eb-vloed systeem is ideaal, weinig kans op falen lijkt me. Gebruiken uw dames veel voeding op deze manier? Waarom geeft u aan het begin van de kweek ook enzymen mee?

Hoe groot zijn die kratjes? Hoeveel liter heeft iedere plant tot z'n beschikking? Waarom 4 stuks per kratje?

 

kzieniks ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eskobar, bedankt voor deze info. Wat is de hoogte van de kratjes die je gebruikt? Hoe hoog komt je vloednivo en na hoeveel tijd laat je het weer teruglopen?

 

Is het mogelijk om in dit systeem 11 liter potten te gebruiken voor de Mapito, deze dan voorzien van extra gaatjes met een 8 mm. boor?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Pablo ;)

 

Leuk hokkie :(

Ik heb laatst een gigantische miskleun gehad door licht stress maar dat is nu opgelost , maar wat denk je dat je opbrengst van deze 24 plantjes zal worden of misschien beter gevraagd wat verwacht je er van ? en komen er nog meer foto's ??

 

In ieder geval heel veel suc6 :(

 

Een Hobbyist :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar warom zie ik geen afgeknipte bladeren als ik vragen mag?

vg Ray

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarschijnlijk omdat zijn foliescherm de LV omhoog houdt :rofl

 

he esko

 

goed bezig man!

zon hydro verslagje.. das nog eens wat anders :(

 

mooie uitleg, ik zal je stilletjes volgen..

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gepakt ??? :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eskobar is door privé omstandigheden erg druk.

 

Will be continued.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heya,

 

Eerst en vooral thnx mike om deze topic in bewaring te houden.

 

Gepakt? Nee, zeker niet. (bedankt voor jullie bezorgdheid)

 

Ik ben weer helemaal terug online vanaf vorig weekend.

 

Ik heb nog een boel plaatjes en een kweekschema om deze topic te gaan afwerken.

In de komende dagen komt dat allemaal weer in orde.

 

De deuren zijn weer geopend,

 

Let the games begin.

 

groets esko,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Week 3 bloei:

 

Bloeivoeding hesi, gieten in het vat tot 1.3 a 1.4 ec bereikt is, ec meter wegleggen en dan ,

Geen enzymes meer, supervit 1 druppel per 4.5 liter.

1 ml calgel per 25 liter.

ph op 5.6 met ph-bloei.

Elke 3 dagen vloeden.

med_gallery_6227_562_116196.jpg

med_gallery_6227_562_1960.jpg

med_gallery_6227_562_31616.jpg

med_gallery_6227_562_36497.jpg

med_gallery_6227_562_32137.jpg

med_gallery_6227_562_33231.jpg

med_gallery_6227_562_46602.jpg

med_gallery_6227_562_70039.jpg

Het watersysteempje in werking,simpel maar efficient.

med_gallery_6227_562_726.jpg

 

Groets esko,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...