Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

No-Zem

Stekken Snijden...

Recommended Posts

Klopt Running Water !

En de temperatuur was iets lager, 18-25 graden meen ik, maar de lv in het moedergedeelte was niet hoog genoeg om de stekjes overeind te laten staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jammer dat de oude verslagen foto's missen inderdaad! Maar goed opgelost!
IDD erg irritant dat het ook met deze guide gebeurd is, geen picas meer...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan dat niet verholpen worden? Want hierdoor is zo'n guide niet meer echt informatief. Of misschien dat een admin een paar nieuwe foto's plaatst ipv de oude foto's met hetzelfde beeldmateriaal?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zou inderdaad wel prettig zijn als de forumbeheerders een keer zorgen voor de juist rewrite rules op de webserver.

 

http://www.wietforum.nl/uploads en http://gallery.wietforum.nl moeten tot dezelfde content leiden.

 

Was ook wel benieuwd naar het hele verhaal met plaatjes, dus heb het nu handmatig even omgezet.

 

 

Oorspronkelijke post van No-Zem:

 

Aangezien er geen volledig stekkenverslag meer is en er toch mensen zijn die met een goed resultaat willen stekken volgt hier een korte uitleg met foto's.

(Inmiddels werkt de Growguide weer dus ff een link naar Stekken Maken van Rata....)

 

Er zijn natuurlijk verschillende manieren en middelen om te stekken, maar we gaan het nu op deze manier doen...

 

Wat hebben we gebruikt...

 

- Moederplanten,...

- Schaar een Stanley en een snijplank, alles schoon en scherp uiteraard,..

- Ph meter...

- Bak oid om de stekpluggen in te laten weken,..

- Glas oid om de afgesneden stekken in te zetten,..

- Steenwol stekpluggen,...

- Wortelstimulator,..

- Bayer stekpoeder,..

- Seramis,..

- 2x 18w Tl kleur 840,...

- Verwarmde Propagator...

 

Oplossing water met wortelstimulator afgezuurd naar Ph 6.2,..

De stekpluggen hebben hierin een nacht liggen weken...

med_gallery_11071_2575_594494.jpg

 

Knip de stekken boven de nieuwe scheuten af.. het beste is een stek met minimaal één volgroeid blad en knip de steel niet te kort af zodat deze nog ruim in de stekblok past, zorg er ook voor dat je de nieuwe scheuten niet beschadigd, dit worden weer stekken voor later..

med_gallery_11071_2575_354258.jpg med_gallery_11071_2575_242781.jpg

 

Zet de stek meteen na het snijden in een glas of bak gevuld met dezelfde oplossing,.. water met wortelstimulator afgezuurd naar 6.2.

med_gallery_11071_2575_489075.jpg

 

Haal de stekken uit de oplossing en snij deze op de juiste lengte schuin af..

Vervolgens steek ik de stengel in de stekpoeder en klop voorzichtig het overtollige poeder er af..

med_gallery_11071_2575_72577.jpg med_gallery_11071_2575_545460.jpg

 

De stek gaat in de stekplug, de plug eerst een beetje uitknijpen maar zorg er voor dat deze nog voldoende vochtig is.

med_gallery_11071_2575_592043.jpg

 

Snoei ongeveer één derde van het blad,.. dit om te veel verdamping van de stek te voorkomen,..

Omdat ze nog geen wortels hebben moet het blad er voor zorgen dat ze toch genoeg op kunnen nemen.

med_gallery_11071_2575_584319.jpg

 

De stekken gaan de Propagator in..

De Seramis moet goed vochtig zijn, dus geen laag water in de bak... thnx Brammie ;)

Voordat de deksel er op gaat een keer sproeien over de stekken en in de deksel van de Propagator....

Het sproeien doe ik overigens gewoon met water..

Deksel er op,.. lampen gaan 24 uur aan, dit om een constante temperatuur van zo'n 25 graden te behouden..

De lv zal nu oplopen,.. probeer een lv van minimaal 80% aan te houden.

med_gallery_11071_2575_485163.jpg

 

Doe dagelijks de deksel van de propagator er een paar minuten af voor verse lucht, ff sproeien en de deksel er weer op..

Na een dag of 10-12,.. afhankelijk van de soort,.. moet dit toch het resultaat zijn...

med_gallery_11071_2575_172443.jpg

 

De moederplant voor en na...

Van deze plant zijn voor het eerst stekken gesneden en dit waren toch nog zo'n 12 stekken...

med_gallery_11071_2575_125592.jpg med_gallery_11071_2575_543721.jpg

 

Zoals ik al zei,.. er zijn verschillende manieren en middelen om te stekken, maar voor mij is dit gewoon het makkelijkste met een goed resultaat..

 

Succes.. :tu

 

 

 

Hieronder nog wat aanvulling uit dit topic van;..

- Weetje

- Aad

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

:tu Top Wietefras! Misschien kan een admin deze post helemaal bovenin plaatsen als eerste pagina of misschien net onder het originele bericht! Niet iedereen leest door tot pagina 4!

 

Jij krijgt van mij een nominatie als beheerder/admin om topics te herstellen en te zorgen dat alles technisch gezien goed verloopt hiero!

 

Nu niet allemaal weer gaan reageren op deze post want dit is een sticky, bedoelt als informatiebron. Niet om allerlei ingewikkelde vragen te stellen, daar kun je gewoon een nieuw topic voor openen! # amen

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zal meteen nog maar iets belangrijks zeggen.

 

De nieuwe clonex stekkengel is erg verandert ten opzichte van de oude.

 

De nieuwe is zo dik als pis terwijl de oude echt een gel was.

 

Daardoor wortelen de stekken niet lekker.

 

 

Weet iemand een andere stekgel?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus toch... ik zag skunkmonster laatst met rootit gel. Misschien kan hij der wat meer over vertellen.

 

Greetz appel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha, zat jij ook al te kutklapperen met die clonex gel?

 

Had ik maar 100 potjes gekocht, die oude gel van hun was echt geniaal goed.

Had altijd in 6 - 8 dagen alles met wortels....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaa die vorige had ik ook snel en 0 procent uitval. Heel soms 1tje maar dat mag dan wel. Die nieuwe gel heb ik zeker 20 procent uitval en me buurman kwam er laatst ook al mee. Misschien maar die van rootit proberen of die van sannie misschien?

 

Greetz appel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom openen jullie niet een nieuw topic hieromtrent. Het wordt er niet overzichtelijker op zo :rtfm:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaa die vorige had ik ook snel en 0 procent uitval. Heel soms 1tje maar dat mag dan wel. Die nieuwe gel heb ik zeker 20 procent uitval en me buurman kwam er laatst ook al mee. Misschien maar die van rootit proberen of die van sannie misschien?

 

Greetz appel

 

Die van sannie is beter dan de huidige clonex maar ook niet het wondermiddel.

 

Ik wil de oude clonex gel

 

:likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

:tu Top Wietefras! Misschien kan een admin deze post helemaal bovenin plaatsen als eerste pagina of misschien net onder het originele bericht! Niet iedereen leest door tot pagina 4!

 

 

ik heb in elk geval de beginpost even aangepast, dank je wel Wietefras. :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bac bio coloning gel. .

 

Dikke gel. Werkt perfect..

 

Staat me iets van bij dat clonex blauwe gel was? Dit is dikke bruine smeer ongetwijfeld een soort wilgen extract of iets.

 

heb er meer dan goede resultaten mee gehaald als leek. 98% succes ratio.

Maar dat kwam omdat sommige plugjes wat natter waren en hierdoor langer duurde dan 8 tot 10 dagen om te wortelen.

 

K gebruik organische stekblokjes. Zuur niet af! Water ze in met Bac bloei.. bloei? Ja bloei!

 

Bac voeding is gechelateerd en dus direct opneembaar ongeacht Ph waarde. Daarnaast bevat bloei voeding n.p.k's in gelijke verhoudingen.

 

Ook gebruik ik de spongepots omdat ik er een shitload van hadden liggen.

 

alternatief:

 

Eazy plug. Deze hoef je helemaal niks aan te doen. Geen gel geen voeding..

zijn al op juiste e.c en ph waardes..

Enkel kraanwater is bij deze plugs voldoende!

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil volgende keer na het in de gel dippen de steeltjes dippen in een bakje met symbiosis.... iemand ervaring mee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik las laatst iets op het forum over dat azos van extreme gardening goed schijnt te zijn, ook te gebruiken als gel. Denk dat dit ook een soort van symbiosis is of heb ik dat verkeerd?

 

Greetz appel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen idee predator. Ik dip de stekblokjes wel in micorhizza bij o verpotten.

 

Appel: azos is: azosprillum oftewel een stikstof bindende bacterie.

 

Micorhizza doet volgens mij juist de opname van fosfor bevorderen

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn Paarse Clonex is na 6jr bijna op, nooit geen uitvallers mee gehad, ben benieuwd of die blauwe dat wel gaat doen zoals ik de ervaring van anderen nu lees, RootIt was me al aangeboden bij mijn GS, weet nu ook waarom denk ik, zal nog ff navragen volgende keer dat ik er weer ben :book:

 

Dippen in schimmeltjes pas als de worteltjes er zijn, ze doen eerder kwaad dan goed bij nog niet gewortelde stekkies.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Graag gedaan cityboxer en djbroertje :)

 

Maakt het nog uit hoe groot je die stekken snijdt trouwens? Ik had mijne toevallig een dag voordat ik dit las gesneden, maar die zijn wel een tikkie groter. Heb er wellicht ook wat teveel blad aan laten zitten.

 

Zal het wel zien ook. Is nou toch te laat. Vooralsnog redden ze het wel. Staan er nu 2 dagen in en ze hangen (nog) niet.

 

Heb ook expres wat variatie aangebracht. Een paar stekken zijn 20cm groot en een paar iets van 10cm de rest een beetje ertussenin.

 

gallery_37858_16333_22806.jpg

 

Stekken staan overigens in een bubblecloner die ik gemaakt heb van een plastic bak, plakjes zwem noedel en strook radiatorfolie. Heb geen Clonex oid gebruikt. Moet wel nog even verwarming kopen, want de bak water blijft wat te koud (onder de 20C)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liever 18C dan 20C in je bubblecloner Wietefras, aandeel DO is veel hoger en voor worteling maakt het niet zoveel uit (oftewel ze gaan niet eerder wortelen bij 20C dan 18C).

Clonex heeft in een bubblecloner weinig zin, vervuilt eerder het water en zorgt voor mogelijk ph probleempjes omdat het meteen afgespoeld wordt, heb je die gel in je bak.

Water niet te vaak verversen maar wel genoeg aftoppen zorgt voor snelste worteling in een cloner was mijn ervaring en de EC op 1 en klein beetje (1/4) wortelstimu en niet strak op ph sturen (helpt die EC weer erg bij).

 

Stekken tussen de 10-15cm snijden, deze wortelen het snelst is mijn ervaring en passen ze ook lekker met zijn allen in de propagator zonder teveel gedoe met een laagje Seramis onder de voetjes.

 

Stekje is dan kruin en max 2 bladparen eronder en dat laat jij op de foto ook zien dus zit wel goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Las dat de temperatuur voor het water in die clone bubblers wel rond de 24 a 25 graden zou moeten liggen. Dan zou het sneller gaan. DO is op 20 graden wel in orde op 11ppm. Heb verder niet zo'n haast, dus of het nou een paar dagen langer duurt zal me ook een zorg zijn. Zo lang ze maar niet dood gaan en zedoen het nog steeds prima. Dan laat ik het wel zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb nog een flesje oude clonex gel, nog 3-kwart vol, 250ml flesje.

 

Hoelang blijft zoiets goed? Heb 'm al wel een jaartje of 3 a 4.

Share this post


Link to post
Share on other sites

na 6jr is het nog steeds in staat om in 1wk wortels tevoorschijn te toveren.

Gebruik een ml of 3 per keer (dopje van lcd cleaner vullen en dan dippen, is precies goed voor stekblokje) en wat over is gaat terug het flesje in :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ff een vraagie, ik ga voor het eerst zelf stekken maken...

 

Voor het afzuren moet ik PH - kopen neem ik aan?

 

Waar staat "Bak oid" voor? lol

 

Wat is dat Seramis voor spul? Zijn dat van die korrels die je vaak in potten ziet, soort steentjes, of grind ofzo?

 

En je zet ze 24uur achter mekaar in het licht? 18 wat TL balk?

Kan ik ze niet gewoon voor het raam zetten?

 

En hoeveel water geef je ze? De stekblokken net met de voetjes in water met root stimilator?

 

Ga pas over 2 maanden ofzo zelf aan de gang, moederplant nog ff lekker laten groeien...

Tegen die tijd launch ik zelf ook wel een topic...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...