Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Paddohead

Ierdbei, Lesotho Special, Freya, Carpatian En Erdberen Buiten In Het Hoge Noorden

Recommended Posts

Hallo growers,

 

Het weer trekt eindelijk wat bij dus kunnen de planten zo wat naar buiten!

Een aantal zijn dit en vorig weekend gezaaid en een groep Ierdbeien hebben al een paar maanden binnen gestaan onder een koppel tl balkjes en zijn gesexed op de voorbloei. De rest van de kweek gaat dit jaar ingevuld worden door een aantal Erdbeer kruisingen (Erdbeer#GuerillaGold & Erdbeer#Diamond) en pure Erdberen van collega Knospe uit Zwitserland. Daarnaast komen er een 3 tal steklijnen (Very Berry (Green Hornet), Jura Berry (nieuwe Erdbeer cloonlijn) en de originele Erdbeer cloon over uit Zwitserland. Naast het Erdbeer geweld komen er nog een vroege sativa “Carpatian” van Darwin Seeds (Sloveens), Freya van Basic Seeds en de Lesotho Special in de tuin te staan. Het is weer eens veels teveel eigenlijk.. dus er gaat flink geselecteerd worden zodat een paar planten per lijn overblijven waarna de rest naar vrienden en bekenden gaan…of naar de composthoop.

 

De Ierdbeien op de foto zijn de F2 versie van de Basic Seeds lijn (das de F3) en staan inmiddels op 3 liter potten. Momenteel houd ik ze nog meest binnen onder 18/6 maar verwacht ze rond ijsheiligen definitief naar buiten te brengen. Op zich kunnen ze het nu wel hebben qua temperatuur maar de soort schiet snel in de bloei en is moeilijk terug te zetten naar de groei, en dat willen we natuurlijk voorkomen. De Freya en Lesotho Special zijn vorige week zondag (4/20) gezaaid in gewone potgrond en hebben staan kiemen op een slaapkamer die wat zon in de ochtend meekreeg. Vandaag gaat de rest van de zaden de grond in.

 

Tot zover de intro, hoop dat we allemaal een mooi buitenseizoen gaan beleven... hopelijk weersgewijs beter dan die van vorig jaar!

 

Groetn & Goodluck,

 

Ierdbeien 20 Januari

gallery_6769_5116_131649.jpg

 

Ierdbeien 27 Januari

gallery_6769_5116_163065.jpg

 

Ierdbeien 24 Februari

gallery_6769_5116_37935.jpg

 

Ierdbeien 26 April

gallery_6769_5116_32756.jpg

 

Freya & Lesotho Special @ 26 april

gallery_6769_5116_105969.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuke tuin heb je daar. Fruitige soortjes lijkt me, de Ierdbei gaat hier ook de grond in binnenkort.

Ik ben benieuwd naar het vervolg.

 

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben ook benieuwd man, ga je ook dit jaar weer volgen...

 

Groeten,

 

Stijlloos

Share this post


Link to post
Share on other sites

heel veel succes dit jaar vorig jaar heb ik je ook gevolgd

 

hier komt ook een hele selectie van basicseeds te staan

 

 

tnt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Allemaal,

 

Bedankt voor de reply's guys, het wordt vast een mooi buiten jaar in de lage landen!

Ben zeer benieuwd hoe de Ierdbeien e.d. het doen in andere delen van het land en bij andere telers. Zal het op de voet gaan volgen.

 

Het begin van dit seizoen is in elk geval veelbelovend; de plantjes schieten de lucht in onder invloed van de hoge instraling en temperatuur...ze lijken ook om de week een groter potje aan te kunnen.. ;) Deze week zal het wat minder zijn met de temperatuur maar zo houden we ze wat strakker, perfect eigenlijk. Swiss Kiss, Erdbeer en de Diamond#Erdbeer kiemden voor 100%, helaas zijn er twee Erdberen gesneuveld aan "damping Off" (schimmel). Verder zijn twee Carpatians afgemaakt omdat ze dwerg groei vertonen en zeer slecht wortelden (inteelt depressie?).

 

Vorig weekend zijn er drie ierdbeien (2 liter potjes) geoogst die afgebloeid zijn in een lichte vensterbank van een kameraad zonder te verduisteren en zonder bij te voeden. Eind Februari zijn de dames van Tl licht naar de vensterbank verplaatst waarna ze vrij vlot omhoog knalden en in de bloei schoten. Helaas ontstonden er halverwege wat problemen met spint en meeldauw waardoor de omstandigheden niet helemaal ideaal waren. Het resultaat is wel okey, beetje fluffy maar het ruikt en rookt al goed. Volgende keer dus misschien iets verduisteren of iets eerder zetten maar zo ging het ook.

 

Een goede (k)week toegewenst!

 

gallery_6769_5116_103359.jpg

 

gallery_6769_5116_111919.jpg

 

gallery_6769_5116_80060.jpg

 

Carpatian

gallery_6769_5116_24096.jpg

 

Freya

gallery_6769_5116_18504.jpg

 

Lesotho Special

gallery_6769_5116_69553.jpg

 

Groep

gallery_6769_5116_75159.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo

Lekker bezig reeds. De eerste budjes Ierdbei, zo vroeg op het jaar had ik ze ook nog niet verwacht! Leuke voorproever om de rest van het werk aan te moedigen ( wat wss niet veel nodig heeft ;) ) :D

 

Deze ga ik ook zeker volgen... heb ook nog wat boontjes van die Ierdbei's die ik binnenkort ga zaaien voor dit jaar.

Intressante planten en wat slectie maakt het helamaal top :P

Laten we hopen op een lekker nazomertje, en de rest volgt wel :( succes

 

Mazzel :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed op weg daar in het verre, hoge noorden.. Succes weer deze zomer ;)

 

p.s. handig he, die VBA fusten :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo Paddo, weer lekker bezig zie ik! Speciale soortjes ook! Ben erg benieuwd naar die carpatians!

 

Succes!

 

Gr. BleZZzZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee gasten

Ik krijg vlinders in mn buik bij die carpatians, ik heb ze ook besteld (met wat andere soorten) bij cannapot en krijg ze deze week eindelijk binnen hoop ik. Ik verwacht er veel van. Paddo, heb jij info over de achtergrond van carpatian? Ik heb reden om aan te nemen dat het namelijk niks anders dan royal dane is.

Grow them plants!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi allemaal,

 

Goed jullie hier te zien!

 

Die fusten zijn idd erg handig, zou willen da'k er meer had gecharterd bij de buurman :verrygood

 

Carpatian zou zomaar een nateelt van die Royal Dane (nateelt Amstel Gold/Passion#1 van Dutch Passion)kunnen zijn, zal hem binnenkort wel ff vragen of hij meer wil vertellen. Zou wel leuk zijn, Amstel Gold is ieg een super lekker wietje....Misschien gaan zijn(Darwin Seeds) Perun & Nighthail Ultra ook nog de grond in maar dat moe'k nog ff afwachten.

 

Gaat goed op't moment, mooie groei en weinig problemen, al zou de tuin best een mm of 25 kunnen gebruiken want het gras begint al aardig geelbruin te kleuren.. Vorige week versterking gekregen in de vorm van een tweetal originele Erdbeer stekken, tegelijker tijd is er afscheid genomen van de Freya's.. die gaan hopelijk weelderig tieren in andere tuinen met meer ruimte en een volle grond stek. Verder zijn de Carpatians verpot naar 2 liter, de anderen gaan komend weekend over naar 2 liter. That's it for now... nu een paar dikke buien en dan maar weer 20-25 Celsius!

 

Goede week allemaal,

 

Strictly Erdberen

gallery_6769_5116_120619.jpg

 

Ierdbeien in 10 liter

gallery_6769_5116_77549.jpg

 

Lesotho Specials

gallery_6769_5116_537915.jpg

Diamond#Erdbeer - Carpatian - Swiss Kiss

med_gallery_6769_5116_340272.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat goed met de plantjes keep it up!

 

Carpatian zou zomaar een nateelt van die Royal Dane (nateelt Amstel Gold/Passion#1 van Dutch Passion)kunnen zijn, zal hem binnenkort wel ff vragen of hij meer wil vertellen.

Je bent in de war met danish passion, dat is nateelt van amstel gold. Royal dane is "een indica van langeland, later gekruist met diverse indica's", die volgens Thule van icmag er steeds meer sativa uit is gaan zien, na (tientallen) jaren gekweekt te zijn in het noorden.

Ben benieuwd of je met info over de carpatian komt van de breeder!

 

Ik zal even uitleggen waarom ik denk dat carpatian royal dane is. Een tijd geleden vond ik een foto van royal dane op internet. Die heb ik opgeslagen, geinteresseerd als ik was door de heel vroege bloei en het sativa uiterlijk. En welke foto gebruikt darwin seeds voor zijn carpatian?, precies die foto die ik al had van royal dane, vandaar.

 

Succes verder! Ik zag dat je ook ierdei X guerilla gold hebt, die zal ook wel vroeg gaan bloeien dan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm, das jammer had eigenlijk gehoopt op de Deense Passion#1... haha :specool

Ben benieuwd wat het gaat worden met de Carpatian, die zes die over zijn gaan ieg goed. Hoorde al wel van hem dat de buds vrij fluffy zijn, niet dat ik helemaal mee ga in de keiharde toppen=kwaliteit gedachte, maar een beetje body zou wel leuk zijn. We zien't vanzelf, zal kijken of hij online is van' t weekend.

 

Cheers :verrygood

 

Erdbeer#GuerillaGold komt misschien, maar het kan ook volgend jaar worden..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi allemaal,

 

Het kwam er niet van maar hier weer eens een update.

Er is veel veranderd in de tuin en er gaat nog meer veranderen want er zullen nog een aantal weg moeten, al dan niet de composthoop op.. Op het moment staan er nog twee Ierdbeien, twee Erdbeer stekken uit Zwitserland, een Erdbeer#Diamond en een groepje pure Erdbeer zaailingen die nog gesexed moeten worden. De anderen hebben alle hte veld moeten ruimen of staan bij pleegkweekers in de tuin, kas of op't balkon. Carpatians bloeien al geruime tijd en doen hun ding nu in een kas elders. Binnenkort miss. wel wat foto's als ik de tijd kan vinden..

 

De grootste Ierdbei&Erdbeer meiden staan nu in 25 liter en gaan lekker al is er iets meeldauw, wat een probleem is voor alles in mijn tuin maar het lijkt erop dat het vochtige weer nu gaat helpen.

 

Groetn en succes

 

gallery_6769_5116_56681.jpg

Carpatian

 

gallery_6769_5116_503568.jpg

Groep 28 juni

 

med_gallery_6769_5116_112764.jpg

Erdbeer#Diamond

 

gallery_6769_5116_30163.jpg

Groep 13 july

 

gallery_6769_5116_147096.jpg

Erdbeer#Diamond

 

med_gallery_6769_5116_201844.jpg

Erdbeer clone

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo Paddo, ziet er goed uit man, zat al lang op een update te wachten :D

 

Die carpatians zijn echt de allersnelste die ik tot nu toe gezien heb! Daar moeten er volgend jaar ook maar een paar van op m'n balkon komen!

 

Succes!

 

Gr. BleZZzZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aloha,

 

Net terug van vakantie en al met al mag ik niet klagen met hetgeen er in de tuin stond te wachten, al begrijp ik dat het de afgelopen twee weken nogal bagger was met het weer... Hopelijk krijgen we nu nog een beter weekje augustus plus een prima september maand! Planten staan (op eentje na) in 65, 50 en 25/15 ltr potten, bewust kleiner als voorgaande jaren opdat de planten mooi compact en behouden blijven en daardoor minder vatbaar voor de wind.

 

De voorbloei zit erin, volgende update hopelijk wat meer topvorming..

 

Cheers

 

Erdbeer#Diamond

gallery_6769_5116_239023.jpg

 

Erdbeer cloon

gallery_6769_5116_2997.jpg

 

gallery_6769_5116_162201.jpg

 

Ierdbei

gallery_6769_5116_130539.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey paddo, ik zat al af en toe te zoeken voor een update, maar nu is hij er! Staat de Ierdbei nog niet in bloei joh? Bij mij staat die al flink in bloei en te plakken.

 

Voor de rest vind ik ze er super uit zien, maar dat ligt in goeie handen snap ik.

 

Ga zo door!

 

BF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je reactie BF. De Ierdbei (F2) in mijn tuin is wat later dan de F3 die verkocht wordt maar bloeit wel redelijk snel af, verwacht haar over een week of 6 te oogsten. De F3 is wat strakker en sneller op bloei en is ook meer naar de Erdbeer kant gegaan, deze F2 plant gaat qua bouw meer richting de sativa kant van een van de ouders uit de basiskruising (citral#jackherer). Ik ga haar bestuiven met een paar mooie pure Erdbeer mannen voor een wat compactere plant (top/bouw) voor een verdere selectie.

 

Cheers,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha paddo

Leuke update!

Hoe staat het met de carpatians? Maken ze bij jou degelijke toppen aan? Wanneer mogelijk ben ik echt beniewd naar fotos van de carps.

 

Veel geluk met afbloeien, later.

Share this post


Link to post
Share on other sites

echt een mooie plant die getopte, het zijn gewoon 2 boompjes aan 1 stok :P vet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de bijdrage guys,

 

Hoor dat de Carpatian klaar voor de oogst is, schijnt mooi wit en lekker geurend te zijn maar de afspraak voor foto's liep mis vorig weekend. Hopelijk later meer, waarschijnlijk dan al geoogst jammer genoeg.

 

Mijn eigen tuintje gaat goed, de oogst is begonnen met aardappelen (Annabelle), pompoenen (sweet mama f2's) en allemaal verschillende tomaten... De ganja bloeit voorzichtig maar eigenlijk mooi op tijd naar mijn smaak, eerste week oktober vind ik meestal een mooie tijd om te oogsten. Hopelijk wordt daarvoor het weer nog wel wat beter..

 

Lesotho Special, vorige week zaterdag 4e week bloei. Ben benieuwd hoe deze het in Denemarken, Engeland, Zuid Frankrijk en Zwitserland doet. Hier lijkt ze in elk geval een stuk vroeger dan de pure Lesotho Sativa (uit Zuidelijk Afrika). Bij goed resultaat een nieuwe op de lijst, klein aantal voor de liefhebber.

gallery_6769_5116_210173.jpg

gallery_6769_5116_194016.jpg

 

Erdbeer clone

gallery_6769_5116_89629.jpg

gallery_6769_5116_175774.jpg

 

Erdbeer uit zaad

gallery_6769_5116_2449.jpg

 

Piepers & op kleur splitsende Sweet mama F2's

gallery_6769_5116_17943.jpg

gallery_6769_5116_99424.jpg

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er allemaal weer op en top uit Paddo, lekker he spul uit eigen tuin. Van de week zelfgekweekte meloen van iemand gekregen. Het vruchtvlees viel zowat van de schil zo zacht dat het was, heerlijk!

 

Die paarse takjes, is dat stress? Of is dat het soort wat paars kleurt met koudere nachten?

 

Ga zo door!

 

BF

Share this post


Link to post
Share on other sites

leker tuintje vol ;)

 

Ja na twee weken afwezigheid zie je pas echt hoe snel ze groeien he ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paddo, mag ik trouwens zeggen dat je fotoalbum Buiten 2006/2007 waanzinnig mooi is? Erg mooie pics, en vooral mooie planten met genoeg kleuren!

 

BF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Whazzup & BF,

 

Mooi gegroeid waren ze wel idd, maar een beetje groter had om mij ook wel gemogen trouwens..

2006 was een apart jaar, nog nooit zo'n oerwoud in de tuin gehad.. echt joekels van Erdbeer#Heaven maar die waren veel rotgevoeliger dan de Erdbeer#Purpurea variant. Toch nog wel een topoogst met mooie buds maar die lijn is niet verder gebruikt... al gaf deze vorig jaar helemaal geen budrot op clonen van de rotgevoelige moeder en het was ook nog wel een nat najaar...

 

De kleuren vindt je o.a. sterk op de Lesotho kruising & de Freya (nu uitverkocht, maar komt volgend jaar weer), gaat helemaal paars op het eind. De Erdbeer lijnen hebben vaak paarse bladstelen en soms paarse takken (purpurea invloed), deze eigenschap komt ook zonder stress of kou naar voren. De paarse kleur wordt trouwens veroorzaakt door anthocyaan welke ook de kleur in vele andere gewassen geeft (o.a. braam, aardappel, aubergine).

 

Groetn ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...