Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Choppie

Licht

Recommended Posts

Is zonlicht genoeg om een gezonde plant te kweken?

 

(ik ben echt maar een beginner, hoor)

Share this post


Link to post
Share on other sites

vragen in één topic stellen STM! Zie antwoord in andere topic waar je de vraag hebt gesteld. En verder:

 

Een forum bestaat bij de gratie van de informatie die haar leden er op posten en met elkaar delen. We verwachten van je dat je eerst zelf zoekt en gaat lezen voor je een topic opent.

 

Er is heel erg veel informatie beschikbaar die je kunt opzoeken met de zoekfunctie. Tips daarbij:

 

- zoek in het juiste forum

- laat eventueel resultaten alleen als berichten zien (dan kom je sneller bij je antwoord)

- gebruik de "+" als je zoekt naar meerdere zoektermen

 

Voorbeeld: zoek naar "gele blaadjes" met "+gele +blaadjes" intikken (zonder de quotes).

 

De meeste belangrijke informatie staat in stickies (vaste topics bovenin de topiclijsten in de forums). Zeker in de info, indoor beginnersvragen vind je er veel.

 

Daarnaast is Wietforum bezig met het inrichten van een complete GrowGuide. Alle leden kunnen hieraan bijdragen. De link vind je links bovenin.

 

Hou het forum overzichtelijk. Jouw vraag komt namelijk óók in de zoekresultaten te staan terwijl er al een heel goed antwoord ergens anders geformuleerd zal zijn. Dat maakt de zoekfunctie weer minder zinvol.

 

en stel je even voor in het juiste forum ok?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alsjeblieft, als je info geeft zorg dan alsjeblieft dat dit feiten zijn en niet jouw mening.

 

Niet dat ik je info af wil vallen, je hebt er zo te zien wel redelijk in verdiept, maar....

 

Kweken op een spaarlamp JA dat kan, dit is juist de toekomst!!!

Door spaarlampen met verschillende kleuren te combineren kan juist met minder vermogen een beter lichtspectrum gerealiseerd worden dan met een SON.

Er word zelfs al geexperimenteerd met LED verlichting.

 

Kweken met een straat lantaarn JA dat kan, dat doen we juist allemaal!

De meeste straatlantaarns zijn juist hogedruk natrium lampen (SON), al die oranje lampen waar ons landschap mee vol gehangen wordt zijn SON lampen.

Lagedruk natrium (SOX) lampen worden vrijwel niet meer toegepast, dit zijn de lampen die een meer roze/rood licht geven, ze zullen hier en daar nog wel te vinden zijn maar worden tot zover ik weet nergens meer nieuw geinstalleerd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog ff antwoord op de volgende vraagjes.

 

Kan je meerdere tl lampen met minder vsa's aansluiten?

 

Ja dat kan, je kan 2 tl lampen in serie zetten en aansluiten op een VSA van ongeveer het dubbele vermogen.

Je kan bijv. 2 18W lampen op een 36W VSA aansluiten.

 

Heb je voor een SON 70W e27 ook een VSA nodig?

JA elke gasontladings lamp heeft een VSA nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan je kweken onder straatlantaarns ?

Nee, dit zijn wel natriumlampen, maar meestal lage druk

en geven een te eenzijdig soort licht

 

Er zijn diverse tijpes 'straatlantaarns'

De lange 'oranje' lampen (zie je vooral langs de snelwegen etc), zoganaamde lagedruk natirum lampen (SOX) zijn niet geschikt, omdat deze een monochromatisch licht (licht van slechts 1 golflengte) uitzenden.

 

De meer 'gele' lampen (zie je in de bebouwde kom), zognaamde hogedruk natrium lampen (SON) zijn wel geschikt, omdat deze meerdere golflengtes uitzenden. De lichtopbrengst (lm/W) van SON is wel lager dan die van SOX, maar veel hoger dan die van TL/PL/SL.

 

 

 

 

Ja dat kan, je kan 2 tl lampen in serie zetten en aansluiten op een VSA van ongeveer het dubbele vermogen.

Je kan bijv. 2 18W lampen op een 36W VSA aansluiten.

 

>>Bovenstaande is niet ana te raden, gezienhet feit dat de levensduur van (minimaal) 1 lamp hierdoor negatief beinvloed wordt.

 

Heb je voor een SON 70W e27 ook een VSA nodig?

JA elke gasontladings lamp heeft een VSA nodig.

 

>>Er zijn ook zogenaamde íntgerated'gaslontladingslampen, waar je geen VSA ('driver') voor nodig hebt. Deze zijn echter niet (prijstechnisch) aantrekkelijk voor de groeimarkt.

>>De SON E27 heeft een 'normale' lampvoet. Op het doosje van de lamps stata in symbolen aangegeven dat je hem niet direct 'in het stopcontact' moet steken.

 

Tja een lummen meter . Ikheb ff op mijn werk gekeken maar mijn baas heeft er ook geen . Hij vervangt ze gewoon 1x per jaar. maarja hij kweekt orchideen.

Heb ook nog even zelf op de sites van philips en osram gekeken (heldermoment).

Philips zegt dat zijn son t pia 600w pas een verval kent na 6000 uur en dat je hem pas na 16.000 uur hoeft te vervangen 8O 8O 8O :? 8O alles word mooi in grafieken weergeven.

Osram zegt dat zijn plantastar 400/600w pasna 10.000 uur vervangen hoeft te worden.

Het zijn natuurlijk fabrieksopgave en die zijn altijd veel rooskleuriger dan de werkelijkheid.

 

Een lumen meter zal je baas niet zo snel hebben.

Je hebt om lumen te meten ene integerende bol (zogenaamde Ulbrichtse bol) nodig. Deze hebben enkel licht laboratoria. Wel kan je een candela meter hebben, deze bepaalt het lichtnivo op een bepaalde locatie.

 

Deze fabrieksopgaven moeten ook aan internationale normen voldoen. De gepubliceerde data is vaak de tijd waarop 50% of 20% van de lampen defect is.

 

Is zonlicht genoeg om een gezonde plant te kweken?

 

(ik ben echt maar een beginner, hoor)

Ja, als je buiten kweekt, hoef je gene kunstlampen erbij te hangen (kan natuurlijk wel....).

 

830 werkt zeker voor planten, ook in de bloei , google maar eens op "aquarium verlichting " bv

Een goed aquarium verlicht je niet met 830, maar juist met heel 'koel'(dus hoge kleurtemperatuur) licht

bv Philips Aquarelle TLD 89

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dan heb ik nog een vraag.... Hoeveel kosten natrium lampen de stroom, overdag en snachts? want ik moet waarschijnlijk zelf de elektriciteit voor dat ding dokken.... graag antwoord voor de 250 en 400 watt of lager!!!

250W =ca 275W incl ballast

24 uur aan =24*275=6600Wh =6.6kWh

1kWh kost circa 18 Eurocent =18*6.6=ca 120 cent/dag/lamp

 

400W=ca 190 cent/dag/lamp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is raar vind is dat eigenlijk iedereen zegt dat.... zeg een 400w lamp + vsa ongeveer 440 a 450w is....

nu had een kennis van mij een ampere tang.... en heeft daarvan de stroom gemeten van 1 lamp + vsa en omgerekent kwam deze op 384w uit.... wie kan mij dit veklaren??? (lamp stond ongeveer 2uur aan)

ampere tang niet goed.... of gebruiken ze niet zoveel stroom als men zegt?

 

 

Danny

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een lumen meter zal je baas niet zo snel hebben.

Je hebt om lumen te meten ene integerende bol (zogenaamde Ulbrichtse bol) nodig. Deze hebben enkel licht laboratoria. Wel kan je een candela meter hebben, deze bepaalt het lichtnivo op een bepaalde locatie.

Een luxmeter dus .

 

Een goed aquarium verlicht je niet met 830, maar juist met heel 'koel'(dus hoge kleurtemperatuur) licht

bv Philips Aquarelle TLD 89

 

Voor de bloei van wietplanten ( groei kan ook ) is de 830 een uitstekende buis, dat staat vast.

Voor de groei is de 840 wel beter ,en wordt ook wel degelijk in aquaria toegepast.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb een infrarood lamp. t is een flinke bulb en er komt rood ligt vanaf. is dit een goede lamp om boven een plant te hangnen? :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke lamp kan ik het beste kopen? Ik wil maar 1-2 planten er onder zetten, en liefst niet meer dan 40 euro kwijt zijn. Dat ik hierdoor een beetje oogst misloop is niet zo erg.

Of is het beter van ze gewoon in het zonlicht te zetten dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga even topic bimpen omdat ik voor deze vraag geen nieuw topic wil openen.

 

Is het mogelijk dat mijn 600 watters in werkelijkheid meer stroom trekken?

3 stuks, dus ik ga voor het gemak even uit van 2 kwh. Waarom registreerd mijn meter dan een verbruik van

35 kwh na 12 uur de handel aan?.....

 

Of verneukt mijn meter me nu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je wordt niet genaaid door je meter hoor. Maar de LAMP trekt 600W, de VSA trekt er nog lekker 100-150 bij. Je kan voor 3x600 dus prima op 2250W uitkomen. Inclusief andere apparatuur op een kleine 2400W oid dan.

 

Kees.

 

PS: Een eVSA kan dit verhelpen, en geeft je nog meer licht ook, eigenlijk de investering wel waard.

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK, bedankt voor je hulp,

 

Het kan idd goed zijn dat mijn hok 2,7 trekt per uur, 2 afzuigers (samen goed voor 250W, paar pompjes, Fannetje erbij...) Dan nog registreerd mijn meter niet goed maar dat komt denk ik omdat er is iemand voor de gein met een magneet heeft lopen kloten ;) Misschien toch maar is bellen met de stroomboer, heb wel is gehoord dat als de meter idd niet goed registreerd je een flinke correctie kunt terug krijgen, das dan wel weer :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yo mensen,

 

net aangemeld en een hoop nuttige info gelezen, bedankt daarvoor!

 

Echter wel meteen een vraagje:

 

nu heb ik een kast met 2 600w lampies en die gebruik ik voor de hele cyclus. (groei&bloei)

Is het (financieel, qua stroomverbruik) verstandiger om voor de groeiperiode een aantal TL's te monteren en de 600's pas in de bloeiperiode te gaan gebruiken?

Of gaat ook het groeien onder de 600's beter?

 

Gracias,

 

ZoWieZo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey allemaal,

 

Ik ben van plan om deze lamp te kopen, omdat ik net begin en een paar plantjes wil proberen te kweken. Maar om eerst dure apparatuur te kopen vind ik zonde. Dus wil ik eerst zo klein mogelijk beginnen. Ik heb lowrider seeds besteld. Dus deze moeten onder de lamp komen.

 

 

15-18W

* Lampvermogen (W): 15

* Lichtkleur: 840

* Kleurtemp.(K): 4000

* Lengte (mm): 437

* Kleurtemp. 4000 = 840 neutraalwit

 

met behuizing

 

TL armatuur 35 mm

* Aantal TL: 1

* Lampvermogen (W): 15

* Lengte (mm): 470

* Levering excl. TL-buis

 

 

Ik ben een klein hokje aan het bouwen welke ongeveer 50/60 cm in l/b/h is. Dit hokje is bedoeld om de plantjes te laten ontkiemen en een beetje kan laten aansterken voordat ze op mijn dakterras worden geplaatst in potten.

 

Bedankt voor jullie informatie.

 

Sokkie

Edited by Sokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb 5 lampen van 400 watt hoeveel planten zou ik daarmee kunnen dekken.. ik denk dat ik maar 2 lampen ga gebruiken ( omdat ik beginner ben met planten ) :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben van plan om in de voorgroei 2 hallogeenlampen van 150W te gebruiken. In deze topic is wel gezegd dat dit niet goed is voor te kweken maar voor de voorgroei?

Als dit kan, welke afstand zou ik er dan tussen moeten laten. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beter koop je voor 150W aan spaarlampen en heb je al 3x zoveel licht als 2x150W aan halogeenlamp en nog een beter spectrum ook... Maar dat had je ook kunnen vinden als je wat beter gezocht had :(.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm blijkbaar is een 1000watt lamp = 130.000 lumen en niet 115.000

 

bron

 

 

Wow! dat + EVSA :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

gegroet aan allen die dit lezen ;)

 

Ik ben enige niet meer actief geweest maar dit wil zeker niet zeggen dat ik geen plannen meer heb (ook al zit ik Vlaanderen)

 

Ben dus sinds kort weer actief en heb nog een vraagje over de belichting?

 

is het nuttig om je planten opzij bij te lichten ( in de bloeiperiode) of zal dit geen effect hebben

 

ik zou dit doen met ledverlichting ( zou deze ook zelf maken ben mijn andere hobby is namelijk alles wat met elektronica te maken heeft en heb deze zomer achterverlichting gemaakt voor een trike dit waren ongeveer een 400-tal leds)

 

Aangezien er nu ledverlichting gemaakt wordt (schijtteduur :smoke ) voor de "teelt" denk ik wel dat dit nuttig zou zijn ( en voor die paar euros dat de ledjes mij zullen kosten)

 

Anyway heeft dit al iemand gedaan of doet dit iemand al?

 

Oei ik zie juist dat dit topic niet bedoelt is voor vragen te stellen waar kan ik deze vraag dan het best stellen ?

Edited by Yoco

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeveel stekken zou ik in een kamer van 5x5 en 10 lampen kunnen wegdoen volgens de kenners, in 11L potten?

 

greetings mreetings yarraaam

 

//EDIT leer quoten, lees hier hoe we het graag willen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Soarez

 

Ten eerste: Volgens mij is dit geen topic om (zulke) vragen te stellen.

Ten tweede: Ik zit nu bijna een jaar op het forum en heb echt heel veel gelezen en ik denk dat ik nu pas een redelijk succesvol microkweekje kan beginnen. Je hebt waarschijnlijk geen idee wat er allemaal bij komt kijken.

Mijn advies dus: Begin eerst eens met lezen en probeer het over een tijdje eerst een in het klein. Je zal dan ook zeker nog wel vragen hebben waar we je hier mee kunnen en graag willen helpen. :lol:

(no offence)

 

Gr Tiger

Share this post


Link to post
Share on other sites

:lol: alweer een vraag waar je nog lang niet aan toe bent. Nu eerst de beginnersvragen en topics eens doorlezen voor je nog meer losse flodders afschiet. Ga eerst maar eens proberen om wat in een klein tentje te kweken voor je 25 meter volhangt!! Bovendien is dat niet wijs om thuis te doen op zolder (hout...). Daarbij laat je duidelijk blijken dat je er nog totaal geen kaas van hebt gegeten dus ik hou mijn hart vast voor wat je allemaal niet van plan bent. Daar werk ik in ieder geval niet aan mee en ik zou de leden adviseren om daar ook niet aan mee te doen!

 

(yes I take offence!)

Share this post


Link to post
Share on other sites

10 lampen,zonder dat je weet waar je het over hebt e een ande weer over hallogeen=veredelde standaard gloeilamp.

Rendement van hallogeen is een procent of 5. dujs 95%warmte...leuk om kippe uit te broeden.

Stekken opkweken...kwiklamp of tl of juiste spaarlamp........bloeien...el natrium , al dan niet in combi met kwik...gr.rich

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe best wel grappig al dat jong geweld dat hier binnen valt.. 1 lampje om te starten is blijkbaar niet genoeg meer :lol:

 

of willen ze gewoon snel rijk worden :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...