Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
the grower

opbrengst op steenwol t.o.v. aarde ???

Recommended Posts

kan iemand mij vertellen of kweken op steenwol betere en hogere opbrengsten met zich meebrengt?? aangezien je iets beter moet opletten met kweken op steenwol zou het toch maar normaal zijn dat je resultaat er naar is ook é

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja uiteindelijk is er meer opbrengst mee te behalen.

maar dat ligt natuurlijk ook aan de kweker.

een goeie kweker op aarde oogst meer dan een slechte kweker op steenwol

en een goeie kweken op steenwol oogst meer dan een slechte kweker op aarde

pas als ik denk dat ik op aarde het maximale heb berijkt en dan niet 1 oogst maar meerdere succesvolle oogsten zonder groeistilstanden of andere problemen.

ga ik over op steenwol en dan is het ook weer een vak appart natuurlijk

want een paar foutjes kan je dan niet veroorloven

dus het is echt van belang dat je dan je ph en ec kennis aarig opgekrikt heb

zo denk ik er teminste over :P :lol: :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

het belangerijkste van ph en ec is dat je een goede meter heb dus geen rotzooi

en de beste is je vat vullen (vorbeeld) om ec 1.6 en ph 5.8 te krijgen

300 litter water 600 ml voeding a 600 ml voeding b 1 dopje ph - bloei of groei

minnimaal 3 uur laten staan met een circulatiepomp dan meten of het klopt de ph moet 5.8 zijn de ec moet 1.65 zijn

dit kan natuurlijk varieeren omdat je in nederland ook verschillende soort hardheid van water en voeding in je waterleiding heb

 

groetjes hasie

Share this post


Link to post
Share on other sites

voordeel met aarde kweek politie noemt dit amateuristisch, steen wol professioneel

geen gedoe met ec en ph waarden

dat doet je planten echt geen goed hoor denk dat beste resultaten altijd met aarde is

mapito ,steenwol zit je echt teveel te rotzooien met je ph en ec waardes

daar raken je planten juist door gestrest en vaak minder opbrengst

meer kans op wortel rot

onder/overbemesting

planten kleiner

aarde kweek is niet zo van ojee mijn ph is nu 6 snel dit erbij en dat erbij maar nu is mijn ec weer zo dus weer dit erbij :?

kan wel een uurtje doorgaan

maar is ieders keus

heb tot heden toe nog steeds erg goede opbrengst beter dan een maatje van me

draait ook op mapito

zijn planten blijven ook veel kleiner dan bij mij .

we zijn gelijkertijd gestart met de zeflde stekken

allebei 5 weken bloei

mijn planten 1.30 hoog bij hem 60 cm hoog

ik dikke toppen hij ienimienie topjes naar verhopuding

dus

ik blijf wel aarde kweken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan zal die maat van je zich toch iets meer moeten verdiepen in de kweekmethoden :?

Zal hij toch ergens iets fout doen :?

 

En ik weet niet wat jij onder rotzooien verstaat, maar je voeding aanmaakt ben je toch wel een tijdje bezig om deze op de juiste waardes te krijgen. Moet zelf steeds een uurtje wachten voordat je weer iets gaat bijmengen.

 

Als ik op grond zou kweken zou ik iig ook mijn EC en PH controleren :?

 

Voor mensen die trouwens niet zoveel geklooi wilt met PH en EC is er een hele mooie oplossing en dat is nl. regiovoeding. Bij de juiste mengverhoudingen zijn EC en PH ook goed.

 

Op steenwol heb je iid eerder kans op wortelrot, maar kan je zeggen dat dit op mapito niet zo is.

 

Je zegt zelf al tegen mij dat in net zoveel opbrengts als jouw kan halen, Blowie :?:

Je moet je er gewoon een beetje op toeleggen. Prutsers hebben zowiezo geen opbrengst :(

 

dgmdwdvh,

 

Oni

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikzelf zweer bij Cocos (cocopeat). Zelfs de planten in de tuin staan hierin. :(

 

Voordelen t.o.v. aarde:

- Geen vieze handen bij het verwerken, coco's klap je zo van je handen af

- Geen vieze kleren :wink:

- Cocos houd meer water vast dan aarde, maar blijft wel luchtiger. Overwateren is onmogelijk

- Cocos is van nature PH 5.8-6.2

- Beter bufferfunctie

- De plant heeft meer zijtakken en groeit iets sneller

 

Ik heb geen ervaring met steenwol, maar zie wel enkele voordelen van Coco's t.o.v. steenwol:

- Cocos kan makkelijk meerdere keren gebruikt worden (mits goed gespoeld met Enzymen)

- Verkeerde voeding (te hoge EC) heeft minder snel invloed op de plantjes

- Zelfde geldt voor PH

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb geen ervaring met steenwol, maar zie wel enkele voordelen van Coco's t.o.v. steenwol:

- Cocos kan makkelijk meerdere keren gebruikt worden (mits goed gespoeld met Enzymen)

 

Das dus met mapito ook het geval; dus geen voordeel

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb geen ervaring met steenwol, maar zie wel enkele voordelen van Coco's t.o.v. steenwol:

- Cocos kan makkelijk meerdere keren gebruikt worden (mits goed gespoeld met Enzymen)

 

Das dus met mapito ook het geval; dus geen voordeel

steenwol slabs kan je ook wel meerdere keren gebruiken sommige kwekers hebben ze al voor de 5e keer liggen...

 

bye1.gif

 

kwekeling...

Share this post


Link to post
Share on other sites

twee keer gebruiken oke,maar een derde keer is al een risico.tenminste die ervaring heb ik al twee keer gehad.ging het twee keer goed en de derde keer een hele slechte opbrenst.de eerste week gingen mijn stekken geweldig de lucht in,toen heb ik ze overgezet op de slabs en toen groeide ze niet meer.werden snel geel en erg klein gebleven.en qua klimaat ging alles goed,dus denk toch dat het aan de slab gelegen heeft.wortels werden ook bruin,heel naar.na die kweek weer nieuwe slabs en het ging weer als vanouds.ik vervang ze nu elke keer.groet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een ding staat vast : de ec en ph is in elk medium van even groot belang, dus ook op aarde. De ec en ph die aan de wortels worden aangeboden is vaak niet hetzelfde als de waardes van ons voedingswater ! De waardes in het medium is dat waar het om draait .

 

Je kunt op aarde dus ook nog heel wat doen om dingen te verbeteren. In veel grond zitten harde , voor de wortels ondoordringbare delen. Zeef je grond maar eens dan zie je hoeveel dat er zijn . Een zeef met gaatjes van 3 mm ongeveer werkt goed . Hiermee creeer je dus ook meer ruimte voor de wortels in de grond, en een betere structuur voor een goede doorwatering .

Share this post


Link to post
Share on other sites
hoe meet je je ph en ec dan in je slabs? ik ga er van uit dat wat ik in mijn waterbak meet in orde is toch.

De slabs zelf hebben geen invloed op de Ph en Ec dus meet je het in je drain!

 

bye1.gif

 

kwekeling...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel problemen op hydro kunnen worden verholpen door de juiste bacteriën in je slaps te hebben, Ze 'verslinden' namelijk afvalstoffen . Enzymen kunnen zorgen voor deze bacteriën , of - nog directer werkend : bacterial . Dit laatste vergt iets meer werk maar is veel goedkoper dan enzymen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het omzetten van bv dode wortelresten of ander organisch afval wordt gedaan door enzymen. Enzymen zijn grote eiwitmoleculen, die ervoor zorgen dat het omzetten snel en efficient gebeurt. Deze processen creëren een goed wortelmilieu voor de plant.

 

Heel veel merken verkopen enzym -preparaten , zoals Canna onder de naam cannazym

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...