Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Choppie

gele bladeren (samenvoegig van bestaande topics)

Recommended Posts

deze topic is een samenvoeging van de diverse (oude) topics over hetzelfde onderwerp (een goed voorbeeld over dubbele vragen :wink: )

 

Hieronder volgt een overzicht met de verschillende topics die reeds behandeld zijn en waarvan de "behandeling" verder door naar onderen beschreven staan. Elke topic is is genummerd (gemakkelijker op te zoeken) en de verschillende topics zijn gescheiden van een dubbele stippellijn.

(hopende het hiermee wat overzichtelijker te maken)

 

1 ) Onderwerp: gele blaadjes onderaan

2 ) Onderwerp: gelig

3 ) Onderwerp: gele/ witte puntjes op het blad

4 ) Onderwerp: Blad kleurt geel!!

5 ) Onderwerp: gele bladeren verwijderen?

6 ) Onderwerp: met gele bladeren verder bloeien

7 ) Onderwerp: geele bladeren aan de onder kant

8 ) Onderwerp: Gele vlekjes op blad

9 ) Onderwerp: geel bruine blaadjes die hangen

10) Onderwerp: bovenste bladeren geel

11) Onderwerp: blad vergeelt; nerf blijft donker..

12) Onderwerp: Aantal blaadjes word geel

13) Onderwerp: Gele blaadjes?

14) Onderwerp: bladeren worden geel

15) Onderwerp: gele bladeren

16) Onderwerp: blaadjes licht groen tot geel.

 

-------------------------------------------------------------------

voor de engelstaligen onder ons, is dezelink ook nuttig; met duidelijke foto's:

http://www.overgrow.com/faq/browse.php?qa=951

---------------------------------------------------------------------------

 

1) Onderwerp: gele blaadjes onderaan

spaceman spiff:

plantje 40 cm hoog en verpot in een emmer (10liter) begint

gele blaadjes te vertonen ... wat te doen

en wat niet te doen...??

--------

 

BIG BUD:

voedingstekort????????????

hoe worden ze geel, langs de rand-in't midden-...

foto's maken het ook altijd makkelijker

--------

 

Esho:

ja goeie, schiet me net wat te binnen, fotos maken van diverse plantenziektes en deze in een soort verzameltopic zetten...

...er is vast wel iemand van het commite die dit leest, zet het niet in de ideenbus

-----------

 

smokie:

ik had eerst nog een plantje in potgrond staan toen ik die verpotten met zn nieuwe aarden had ik vergeten haar water te geven en toe gingen de blaadjes hangen en werden ze geel. FF flink water geven staatie in een uur weer recht

----------

woeterke:

ik merk dat mijn bladeren bovenaan in de top geler worden als die onderaan,beneden zijn ze nog mooi diepgroen,moet er wel bij vertellen dat de toppen redelijk dicht bij de lampen stonden zo een 20 cm,de planten staan ook pas 3 weken in bloei en is het produkt bn xcell een aanrader thanks too everybody

---------

 

BIG BUD:

onder wat kweek je, voor een 400W is normaal de minimum afstand

40 Cm

---------

 

skipton:

Het zou ook kunnen dat je ze moet bemesten, heb ik ook gehad een weekje geleden. Ik heb ze bemest met Bio Nova; grondmix en het plantje is weer helemaal groen. Toch merk je dat het plantje wat achterop is geraakt en de blaadjes die half geel zagen zijn wat gekruld. De nieuwe die het plantje pas heeft gevormd zijn mooi groen en glad. Dus ik zou ze wat voeding geven. Aan de andere kant heeft Big Bud ook een punt. 20 cm is weinig als je tenminste met een hps lamp werkt. Als je ze aan het voorkweken bent onder TL dan is de 20 cm te ver. Zet ze in dit geval op 5 cm.

 

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

2) Onderwerp: gelig

 

Gast:

Mijn plantjes zijn gelig.

Zij stonden een week bij een vriend en nu staan ze een week bij mij in dezelfde grond. Hij heeft me gewoon verteld dat zijn grond ook goed is, maar welke weet ik niet.

Nu heb ik ze overgepot in gewone potgrond met structuurverbeteraar en is bemest met NPK 10-24-24

Morgen ga ik ze voor het eerst bijbemesten met TNT-complex van HESI.

Terwijl ik ze aan het overpotten was viel me op dat de bladeren lichtjes geel aan het worden zijn. Is dat omdat ik nog niet heb bijbemest?

 

Rest van parameters: 's nachts: 19-24°C en 40-65%, overdag: 22-28°C en 38-52%

 

we gaan er nog eentje makeeen,

Christoph

---------

stanley:

Ik denk dat jij een beetje last hebt van stikstof gebrek.

 

Staan je plantjes in de groei of bloei?

In de groei verbruikt marihuana veel stikstof.

Een NPK van 10-24-24 lijkt mij een bloeivoeding.

 

Nu kan het gele blad ook van andere dingen komen.

Jij zegt dat het plantje eerst bij je maat heeft gestaan en nu bij jou.

 

Als de plantjes nog maar weinig wortels had dan kan het zijn dat je plantjes door het overpotten eventjes nodig hadden om te wortelen.

Dan worden je plantjes ook eventjes wat geler totdat de wortels van het plantje aangeslagen zijn.

 

Het kan natuurlijk meer oorzaken hebben maar aan deze dingen moest ik denken na het lezen van je stukje.

 

----------------------------------------------------------------------------

----------------------------------------------------------------------------

 

3) Onderwerp: gele/ witte puntjes op het blad

 

Locman:

zit nu in 5e week bloei, op vrij veel bladeren zie ik geel/ witte puntjes. ziet er niet ernstig uit ofzo en de planten staan er megagoed bij. Toch vraag ik me af waar die kleine puntjes vandaan kunnen komen. Weet iemand hier toevallig wat meer over? bvd

 

ps heb al heel goed gekeken of er beestjes inzitten, kan niks zien (heb in de 2e week nematoden losgelaten, heeft er denk ik niks mee te maken)

---------

 

vibronix:

er kunnen vershillende dingen zijn, je moet elimineren wat niet voor tupassing is:

 

* Heat Stress als de simptomen alleen aan de top bladeren voor komt, planten te dicht by lampen

 

* Nutrient burn als de ec te hoog is, je geef te veel voeding

 

* Ph te hoog of te laag, voeding geblokeerd

 

 

kan ook misschien iets anders zijn, probeer iets meer specifique te zijn

---------

 

stanley:

Check eerst nog eens goed voor ongedierte voor de zekerheid.

 

Zie je bij die bladeren met die geel/witte puntjes ook kleverige vlekjes?

 

Als je geen kleverige vlekjes ziet dan moet jij eerst je lamp even zo hoog mogelijk ophangen en dan met een plantenspuit wat water naar je planten nevelen[uitkijken dat je geen water op je lamp spuit].

 

Als je spint hebt dan zie je opeens allemaal spinnewebjes.

Als je luis hebt dan zie je kleverige vlekjes en gele stipjes op bladeren.

 

Als je witte vlieg hebt dan zie je die wegvliegen zodra jij je planten heen en weer schudt.

 

Nematoden hebben er inderdaad niets mee te maken dat zijn natuurlijke vijanden tegen faraoumugjes [ze lijken op fruitvliegjes].

---------

 

locman:

ok, stanley, ga vanavond zodra het licht is aan de slag.

ps ik heb enorm veel aan jouw antwoorden gehad (niet om anderen te kort te doen hoor) de afgelopen maanden. bedankt hiervoor!!

---------

 

stanley:

Graag gedaan.

Een deel van de antwoorden heb ik ook op de site geleerd.

Dus ik heb stiekum van andere forumleden geleerd.

---------

 

locman:

ok, heb wat water eroverheen gesproeid. zag niets kleverigs en zeker geen spinnewebben. ik heb nog wel een beetje last van faraumugjes maar in slechts weinige getalen. Als het goed is zijn de nematoden in de grond de larven nog aan het opeten:)

wel zag ik als ik heel goed kijk zwartepuntjes op een paar blaadjes, niet levend.., maar gekke is dat ik die puntjes niet op elk blad zie die ook die witte vlekjes heeft.

nu zag ik op de site http://www.hydrohobby.nl/index4.htm, kopje insecten, dat het misschien trips kunnen zijn. Weet iemand of die echt schadelijk zijn? Immers mijn planten staan er gewoon goed bij dus....

even wachten of het echt erg wordt? moet nog maar 3 weken bloei..

----------

 

stanley:

Normaal gesproken moet je ook iets tegen tripsen doen maar als je nog maar 3 weken moet en je vindt dat het aantal bladeren wat aangetast is wel meevallen dan gewoon goed blijven opletten of het niet snel erger wordt.

 

Ik denk dat er niet veel meer mis kan gaan door die tripsen.

 

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

4) Onderwerp: Blad kleurt geel!!

 

Didginous:

Hellooo plantbewonderaars...

zit met een probleempje met men plantjes... de onderste blaadjes krullen om naar beneden, worden geel van de punt uit naar de bladstengel toe.

 

Ik dacht aan stikstof-tekort of een opslag van voedingszouten in men grondje (heb nl nog niet gespoeld )

 

Plantjes staan reeds in bloei van 21 april... dus nu zit ik in week 4. Men top 44 is het ergste er aan toe...

Damn!! dat wordt minder oogst.

----------

 

Blaat:

ik heb ongeveer hetzelfde probleem. Heb ook t44 staan, blaadjes krullen ook om en heb ook veel geel blad (ook met roestvlekken en witte vlekken ). Ze staan alleen bij mij nog in groei, week 6 ongeveer

Ik kan werkelijk geen oorzaak bedenken, al tich keer uitgespoeld...

 

---------------------------------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------------------------------

 

5) Onderwerp: gele bladeren verwijderen?

 

Locman:

zit nu 2-3 weken voor einde kweek af. ik heb op sommige planten erg gele bladeren, zowel boven als onder in de plant. de rede weet ik niet, zeker omdat het op de ene plant wel is en de andere helemaal niet. maar is het verstandig om die bladeren eruit te halen of gewoon laten zitten?

----------

 

G@nj@:

Verwijderen die handel

--------

 

BIG BUD:

als de plant ze niet meer nodig heeft laat hij ze wel vallen hoor, ik voel ook wel aan de gele bladeren, en dikwijls laten ze dan al los, dan kan het zeker geen kwaad, dan zouden ze binnenkort er wel afvallen.

--------

 

Lode:

In de kas waar ik een aantal jaartjes werkte haalden we oud blad, zeker op de grond, weg i.v.m. de schimmel die erop kan ontstaan.

----------

 

zazal:

als er moet gesnoeid worden verdwijnen die als eerste

---------

 

silverhaze:

De bladeren kun je laten zitten.

Als de bladeren geel worden trekt de plant ten behoeve van de bloei

voedingsstoffen (stikstof N) uit het blad. Stikstof is een mobiel element

in de plant en kan ergens anders weer gebruikt worden.

In de bloei hoeft de plant niet meer te groeien, alleen maar zorgen

voor meer bloemen en/of zaadvorming.

Dus het blad wordt geel, droogt vervolgens uit en valt af.

 

Als het op de grond valt moet je het verwijderen.

Het kan gaan schimmelen en sporen hiervan kunnen in je top komen

en daar gaan groeien (wat je niet wilt).

 

Kleine voetnoot: Als het blad gaat schimmelen op de grond ben je

te nat aan het kweken of is je vochtigheid ook te hoog voor de bloei.

 

Als je bij een klein rukje het blad er al aftrekt kan dat verder ook geen

kwaad. Zo'n blad kan ook licht van een top wegnemen en in dat

geval ben je ook beter af zonder dat blad.

---------

 

godzilla:

maar als je de gele bladeren weghaalt tijdens de bloei is toch heel slecht want dan gaat de plant zich concentreren op het helen in plaats van het bloeien toch ??

---------

 

silverhaze:

er valt niks te helen, want je beschadigd niks.

Het blad staat op het punt van 'vanzelf afvallen'.

--------

 

Milan:

Die gele bladeren kunnen idd geen kwaad, en het is heel natuurlijk dat ze geel worden.

Maar idd het beste kun je er iedere dag alvast 2 ofzo vanaf halen, dan krijgen de toppen meer licht, en heb jij strax kinder werk.

 

Let op niet meer dan 2-3 per dag vanaf halen, anders stress je de plant teveel.

En nooit de groene bladeren ervaf halen, dan steekt de plant haar energie in het reparen van die plekken, ipv toppen maken.

 

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

 

6) Onderwerp: met gele bladeren verder bloeien

 

Woeterke:

hoi,ik vroeg me eigenlijk af of het nog zin heeft om verder te bloeien als je planten in de 7de week bloei zitten en de bladeren al bovenaan fel geel zijn,zetten die bladeren het licht dan nog wel om in massa daarze al heel geel zijn

----------

 

djie.wurm:

enhoe zit het met de haartjes op je toppen?

----------

 

stanley:

Het heeft zeker nog wel zin om dan verder te gaan.

1 ding is zeker er zit geen voeding meer in je plantje dus dat inhaleert lekker licht.

 

In de laatste fase van de bloei dan zie je je toppen niet meer zo dik worden.Het lijkt er dan op alsof er niets meer bij komt maar de bloemen worden dikker en de toppen dus voller [krimpen tijdens het drogen minder].

In deze laatste fase [het rijpen] heb ik zelf altijd gezien dat de planten geen voeding meer nodig hebben.

Vooral veel hydrokwekers doen het niet en zijn juist bang voor die gele bladeren, maar zpream heeft voor mij en zichzelf en zijn vrienden bewezen dat je wiet zooooooooooooooooooooooooooooo OVERHEERLIJK [hmmmmmm, zwijmeldezwijmel] smaakt als je op tijd stopt met voeden.

 

Dat neemt niet weg dat de wiet van hydrokwekers die laat stoppen met voeden niet lekker smaakt [maar wel iets scherper en minder vol van smaak].

 

O ja ik heb onlangs een hele goede kwaliteit wiet geknipt.

Alle grote bladeren waren geel/bruin maar zelfs de onderste zijtopjes waren harde topjes die er aantrekkelijk rookbaar uitzagen.

--------

 

woeterke:

bedankt voor het duidelijk antwoord,dat van bloemetjes dikker en harder worden tijdens laatste weken wist ik niet,enne djie.wurm ik denk dat ik rond de 60% zit de haartjes op de toppen bovenaan beginne nu ook te bruinen

--------

 

silverhaze:

Nog wel een dikke week, denk ik.

8 weken is meestal wel minimaal.

 

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

7) Onderwerp: geele bladeren aan de onder kant

 

kwei:

hallo wie kan mij vertellen hoe het bkomt dat de onderkant van mijn planten geel worden en gaan daarna dood.hoe kan dat???

--------

 

666:

Misschien een voedings gebrekkie------------wat geef je precies.

-------

 

RAZORWIND:

das normaal de onderste bladeren krijgen veel minder licht omdat de bovenste bladen het licht wegnemen van de onderste bladeren simpel maar wat bedoel je met dood is heel je plant dood of alleen het blad

is het heel die plant dan weet ik het niet maar alleen het blad dan ligt het aan het licht.

-------

kwei:

ik las dat het misschien door het licht kwam dat dat ze geel worden ik wou nu graag weten of dat geen last kan

--------

 

phiwi:

is zover ik weet vrij normaal dat als plant redelijk op lengte is dat de onderste bladeren geel worden ze vallen er ook zelf af. maar let op enkele bladeren niet te veel als het naar jou mening te veel zijn weer ff van je laten horen.

--------

 

kwei:

is zover ik weet vrij normaal dat als plant redelijk op lengte is dat de onderste bladeren geel worden ze vallen er ook zelf af. maar let op enkele bladeren niet te veel als het naar jou mening te veel zijn weer ff van je laten horen.

 

ca[/quote kwei]hallo ik las dat mijn bladeren geel worden door te weinig licht maar nu heb ik bij 1 plant al dat de rest van de blaadjes geel worden en op den duur dood gaan kan je mij vertellen hoe dat kan

---------

 

Johnno:

Ik denk dat het ook te maken heeft met het water - de voeding van je planten of beter gezegd het vocht dat je toediend.

Zodra een plant maar moeite moet doen dan verstoot hij gewoon een blad ' date=' dat doet hij uit zichzelf.

Als je ooit te laat bent geweest dan krijg je dit wel eens - of door te hoge temperaturen in combinatie met een klein water tekort ... maar ik kan het mis hebben.

---------

 

stanley:

phiwi schreef:

is zover ik weet vrij normaal dat als plant redelijk op lengte is dat de onderste bladeren geel worden ze vallen er ook zelf af. maar let op enkele bladeren niet te veel als het naar jou mening te veel zijn weer ff van je laten horen.

 

ca[/quote kwei]hallo ik las dat mijn bladeren geel worden door te weinig licht maar nu heb ik bij 1 plant al dat de rest van de blaadjes geel worden en op den duur dood gaan kan je mij vertellen hoe dat kan

 

Ja sorry kwei maar 666 vroeg je iets zodat hij [en anderen] een beter beeld van je probleem kregen.

En jij antwoordt niet op zijn vraag maar je geeft al zelf antwoord op je eigen vragen.

 

Dus ik denk jij bent tevreden en ik hoef niets meer te zeggen.

 

En ik zal niet de enige zijn geweest.

Dus als je echt een poging wilt wagen om van je probleem af te komen, begin dan eens met te antwoorden op 666 zijn vraag want je hebt bijna zeker last van voeding gebrek [lichtgebrek kan ook wel maar ik denk ook aan voedingsgebrek].

En nu is het de vraag : Komt die voedingsgebrek door te weinig voeding in je grond of is je ph niet goed of bevat je grondje teveel voedingszouten?

 

Dus als jij begint met te zeggen watvoor voeding je geeft [of geen voeding] en hoevaak je die voeding geeft en watvoor soort grondje jij gebruikt, dan krijgen we een duidelijker beeld van jouw situatie.

 

En dan heb jij dus een grotere kans om ook echt een goed antwoord te krijgen.

--------

 

stanley:

In iedergeval betekent het vergelen van je bladeren, krachtverlies voor je planten dus dat moet je zo lang mogelijk proberen te voorkomen.

--------

 

Esho:

begin nu ook op diverse planten meerdere gele bladeren te zien...voedingsgebrekkie, zou inderdaad wel eens kunnen bij mij...heb nu dikke week geen enzymen met voeding meegegeven, het zullen bij mij dan wel die voedingszouten zijn denk ik, zal maandag direct wel even gaan spoelen...bedankt weer

--------

 

stanley:

Esho als jij ervan overtuigd bent dat jij genoeg voeding geeft dan moet je je ph eens nameten, dat lijkt me waarschijnlijker dan de voedingszouten als jij regelmatig enzymen geeft.

--------

 

Esho:

Dat was het nu dacht ik juist...geef 'altijd' (mijn eerste kweek ) enzymen mee, en nu juist sinds een dikke week niet meer...nu beginnen ook ineens de bladeren geel te worden. Heb kleine 4ltr potten met cocos, misschien omdat het wortelgestel wat dichter is dan bij grote pot heb ik sneller last van die zouten...maar zal ook ph eens nameten, doe normaal alleen maar 1x per week bij het afzuren van nieuwe ton met voeding.

En mijn ec, week 4 bloei zat ik op 2.1, week 5 de fles een beetje uitgeschoten ec 2.4, week 6 (nu dus) ec 2.4, laatste keer voeding, nu nog 2 weekjes schoon water met enzymen dacht ik zo......

 

Ben ik weer, ph is 6.2, in 3 dagen van 5.9 naar 6.2 gegaan...niet echt rampzalig toch, alleen aan de eindes van mijn voedingsweken misschien wel op 6.5 gezeten...zal hier in het vervolg toch even beter op letten

Heb ook het idee dat de groei al een paar dagen bijna stil staat, mijn toppen worden niet dikker, beginnen al wel bruine haartjes op mijn k2 te komen, maar dat is normaal heb ik gelezen

 

Motivatie is sowieso een beetje zoek, zit meer te denken aan volgende keer. Ben begonnen met 100 plantjes onder 4x 600W, na 3 week groei 20 weggedaan, dus 20st per lamp...na 2 week bloei weer 16 weggedaan, nu dus nog 64 plantjes. Mijn eerste keer, zonder enige knowhow begonnen...zolang het goed gaat is het leuk, maar als er iets minder goed gaat is het moeilijker ingrijpen voor een beginner met 'te veel' plantjes...heb nu ook tripsen, ongeveer 3e van mijn planten aangetast, natuurlijke vijanden is nog te kort tijd, dan maar spuitbus gehaald...jesus wat meurt die troep, planten aan alle kanten goed nat spuiten staat erop.......daaaaaaaaaag, dan maar wat minder wiet...ben nu een wietkoning-growbox aan het ontwerpen, 1 lampie....ja, lijkt me veel leuker nu

------

 

stanley:

Ik bedoelde de ph van je grond.

Ik dacht dat jij [esho] op grond kweekte maar ik heb me zeker vergist?

---------

 

kwei:

hallo ik las dat het misschien een voedings gebrek. een van jullie wilde weten wat voor voeding ik gebruik. ik gebruik top max,bio bloei,soms ook n 27%,ik zou graag wat meer info willen krijgen over het hoe ik het beste daar water mee kan geven opaarde. bvd vriendelijke groetjes kwei

-------

kwei:

Esho schreef:

Dat was het nu dacht ik juist...geef 'altijd' (mijn eerste kweek ) enzymen mee, en nu juist sinds een dikke week niet meer...nu beginnen ook ineens de bladeren geel te worden. Heb kleine 4ltr potten met cocos, misschien omdat het wortelgestel wat dichter is dan bij grote pot heb ik sneller last van die zouten...maar zal ook ph eens nameten, doe normaal alleen maar 1x per week bij het afzuren van nieuwe ton met voeding.

En mijn ec, week 4 bloei zat ik op 2.1, week 5 de fles een beetje uitgeschoten ec 2.4, week 6 (nu dus) ec 2.4, laatste keer voeding, nu nog 2 weekjes schoon water met enzymen dacht ik zo......

 

hallo escho ik las dat je hondert planten heb staan. ik wil je het advies gefen om er geen hondert maar 99 neer te zetten wan t als ze je dan pakken is jhe straf aanzienlijk kleiner als het goed is vriendelijke groeten kwei

 

Ben ik weer, ph is 6.2, in 3 dagen van 5.9 naar 6.2 gegaan...niet echt rampzalig toch, alleen aan de eindes van mijn voedingsweken misschien wel op 6.5 gezeten...zal hier in het vervolg toch even beter op letten

Heb ook het idee dat de groei al een paar dagen bijna stil staat, mijn toppen worden niet dikker, beginnen al wel bruine haartjes op mijn k2 te komen, maar dat is normaal heb ik gelezen

 

Motivatie is sowieso een beetje zoek, zit meer te denken aan volgende keer. Ben begonnen met 100 plantjes onder 4x 600W, na 3 week groei 20 weggedaan, dus 20st per lamp...na 2 week bloei weer 16 weggedaan, nu dus nog 64 plantjes. Mijn eerste keer, zonder enige knowhow begonnen...zolang het goed gaat is het leuk, maar als er iets minder goed gaat is het moeilijker ingrijpen voor een beginner met 'te veel' plantjes...heb nu ook tripsen, ongeveer 3e van mijn planten aangetast, natuurlijke vijanden is nog te kort tijd, dan maar spuitbus gehaald...jesus wat meurt die troep, planten aan alle kanten goed nat spuiten staat erop.......daaaaaaaaaag, dan maar wat minder wiet...ben nu een wietkoning-growbox aan het ontwerpen, 1 lampie....ja, lijkt me veel leuker nu

 

tip geen 100 maar 99 planten neer is een stukbeter als je gepakt word scheel een stuk in straf en boete als het goed is

------

 

Esho:

had ook 99, eentje per ongeluk geknapt in begin.....en eh, stanley mijn situatie staat ergens bij hydro geloof ik

-------

 

stanley:

Als jouw ph zo erg varieert dan is het waarschijnlijk dat het daaraan ligt esho.

Dan worden niet alle voedingsstoffen opgenomen.

Door die enzymen hebben ze dan wat meer voeding kunnen opnemen maar je ph van je voedingswater moet [redelijk] stabiel zijn.

 

En je zal je wel aan een voedingsschema houden, maar als dit niet zo is dan moet je volgens mij uitkijken met een te hoge ec op kokos.

Die andere kokoskwekers hadden het volgens mij over een lage ec waarde op voor op kokos.

 

En kwei, we hebben toch echt meer info nodig om mee te kunnen denken [er stonden meer vragen bij].

-------

 

Esho:

stanley schreef:

 

maar je ph van je voedingswater moet [redelijk] stabiel zijn.

 

dan moet je volgens mij uitkijken met een te hoge ec op kokos.

Die andere kokoskwekers hadden het volgens mij over een lage ec waarde op voor op kokos.

 

[er stonden meer vragen bij].

 

Cannasite zegt ec 2.8...maar zal inderdaad mijn voedingswaarden regelmatiger checken voor de zekerheid...en trouwens mijn bladeren worden niet zozeer van onderaf geel, maar gelijkmatig over hele plant...en de blaadjes worden gelijkmatig lichter over hele blad en niet zozeer dat het gele bij de bladpunten begint...mijn eerste idee een paar dagen terug was te veel water, stond er allemaal een beetje treurig en slapjes bij...het zijn vooral de planten die ik handmatig water heb gegeven omdat de druppelaars niet werkten en de planten langs het looppad waar ik vaak met mijn broek langs de plantjes kom...oftewel de planten die ik de laatste tijden regelmatig aangeraakt heb, opzij schuiven etc...kan dit ook gele vlekken tot gevolg hebben....blijf zoeken naar oorzaken he

---------

 

kwei:

hallo allemaal ik las dat jullie nog wat meer over mij voeding en zo weten als je me effe laat weten wat je nodig heb om mij advies te geven dan kan ik dat ook effe op schrijven en hier neer zetten.

rozes are red violets are blue I am so fucking stoned so are you

--------

 

stanley:

Esho dat gelijkmatig geel worden zal heel goed door die varierende ph kunnen komen, dan is het duidelijk een teken van voedinggebrek.

Ik heb zelf nog nooit gele plekken kunnen ontdekken door het aanraken van je planten.

 

Kwei, beschrijf je situatie eens zo goed mogelijk.

Bv. hoe groot zijn de potten waar je planten in staan?

Hoe vaak geef jij je planten voeding?

Hoeveel water geef jij aan je planten en per hoeveel dagen?

Watvoor grond heb jij [gewoon potgrond of een speciale grondmix]?

 

In iedergeval uitkijken met pure N of welke voedingsstof dan ook want die concentraties zijn altijd erg hoog.

-------

 

kwei:

hallo allemaal ik las dat je nog meer info wou bij deze kweek op potten van 7 liter op al mix ik gaf ze om de dag een halfe liter. maar dat vond ik niks ik ga nu proberen om elke dag 150ml te gfeven kijken of dat beter gaat.

EEN JOINT IN DE MORGEN IS EEN DAG ZONDER ZORGEN.

-------

 

stanley:

Je moet op grond niet elke dag watergeven, dan is je grondje continue nat.

Misschien de bovenkant van je grond niet maar daaronder wel.

 

Door teveel vocht kan je ook gele bladeren krijgen.

Je bladeren hangen dan met de zijkanten en uiteinde's van de bladvingers naar beneden gekruld.

 

Je zal nooit je gele bladeren weer groen krijgen door enkel alleen meer water te geven.

Als je planten echt vocht nodig hebben dan zie je dat gelijk want dan hangt alles helemaal naar beneden.

 

Het meest waarschijnlijke is dat je voedingsgebrek hebt.

Maar in de bloei moet je zeker geen pure N [27%] gaan geven.

 

In de bloei moet je bloeivoeding gebruiken, daar zit meestal veel P in.

 

En wat dat watergeven betreft: je kan beter pas watergeven als de grond voor een groot deel droog is.

Dat zal bij 7 literpotten ongeveer 1x in de 2-3 dagen zijn [ligt er natuurlijk aan hoeveel water ze krijgen en hoeveel water ze verbruiken].

 

Teveel watergeven gebeurt heel vaak bij onervaren kwekers en daarmee kan jij je planten meer verpesten dan dat je planten voedingsgebrek hebben.

---------

 

kwei:

hallo ik las dat ik het beste om de 1-3 dagen water kan geven maar kan je mij ook vertellen hoe veel ik het beste kan geven

----------

 

THC:

bij mij heb ik ook ondekt dat de onderste bladeren geel worden. Ik ga ze nu eens minder water geven. Tot hoeveel graden mag je gaan, om goed te zijn voor je planten. bij mij in mijn serre kan het er soms 40graden zijn ? Ventilatie bied dan uitkomst

---------

 

stanley:

kwei schreef:

hallo ik las dat ik het beste om de 1-3 dagen water kan geven maar kan je mij ook vertellen hoe veel ik het beste kan geven

 

Je moet proberen je grond zo egaal mogelijk nat/vochtig te maken en pas weer water geven als de grond weer bijna droog is.

Het ene plantje gebruikt meerwater dan de ander.

 

Ik schat dat je al snel 0,5 liter water kwijt bent om een 7 literpot egaal nat te maken, maar het zal iets minder of meer kunnen zijn [dat zijn dingen die jij zelf moet uitvinden, dat hoort bij een goede balans vinden].

En je moet niet proberen om in 1x een halve liter water per pot te geven want dan stroomt meer dan de helft onderuit je pot zonder dat alle grond nat is, dus eerst een scheutje water en die eventjes inlaten trekken [kan je ondertussen je andere 7 liter potten ook een scheutje water geven en dan weer opnieuw rondgaan].

--------

 

kwei:

Stanley ik wou je tot zo ver bedanken voor je raad ik hoop dat ik er wat aan heb.

Als ik meer vragen heb dan horen jullie het wel.

 

---------------------------------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------------------------------

 

8 ) Onderwerp: Gele vlekjes op blad

 

Gwiet:

Ik ontdekte vandaag bij een aantal van mijn planten kleine gele vlekjes op het blad, ze zitten hier en daar verspreid over de plant.

Ik vroeg me af of het misschien aan de hoogte van de lamp kon liggen, deze hangt nu effe op 35 cm. maar ik hang hem weer wat hoger (40-45cm).

De temp. in mijn hokie is niet hoger geweest dan 30 graden dus ik denk dat het hier niet aan ligt.

--------

 

stofke:

mijn planten staan outdoor, maar ik heb er eentje in bloei staan en is bijna gereed, maar die krijgt ook meer gele bladeren, heb nog van andere mensen gehoord dat ze ook verkleuring krijgen of andere problemen met hun bladeren. maar de knoppen komen meestal wel goed, de plant steekt al zijn energie in knoppen maken.

 

hoop dat dit u kan helpen, de echte oorzaak weet ik niet, mischien een klein tekort aan iets. of vochjtdruppels op de bladeren die daarna inbranden door het licht.

 

------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------

 

 

9) Onderwerp: geel bruine blaadjes die hangen

 

ganjaganaj:

ik heb 20 top44 plantjes ze moeten nog 3 a 4 weken.

8 van de twintig plantje zien er heel vreemd uit. Ze worden eerst licht geel en gaan hangen en daarna worden ze bruingelig en de blaadjes worden helemaal droog.

De bovenste toppen lijken verbrand. Mijn lamp staat hoger dan 1 meter. De rest van de 20 plantjes staan er wel goed bij.

 

Ik kweek op cocos grond en geef canna a en b. ik geef bijna elke dag voeding en geef meestal 1 keer in de week alleen maar water. Als ik zie dat de grond nat is geef ik een dag geen water.

 

Weet iemand wat ik moet doen. Anders trek ik die acht planten er uit.

Onderwerp: help spoed help

Wie heeft er antwoord op mijn vraag. Want hoe langer ik wacht hoe erger het word.

---------

 

masterlee:

heb je geen butrot jonge.

 

buig je top is opzij en een stukje open dan zie je het snel genoeg.

 

als je toppen naar de knoppe gaan denk ik niet direct aan voeding

--------

 

THC:

misschien teveel water of teveel voeding of het kan ook omgekeert zijn.

Ik heb het ook nog maar pas voorgehad en ik gaf teveel water

 

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

 

10) Onderwerp: bovenste bladeren geel

 

torke:

Mijn K2's bloeien nu 4 weken en vertonen reeds serieuze geelverkleuringen van de bovenste bladeren. Vooral diegene die het meest licht krijgen zijn er het ergst aan toe. Toch staan er al mooie topjes op. Iemand raad?

----------

 

smokie:

ik denk dat ze wat voeding kenne gebruiken, maar asl het een stikstokfffiee terok ois zal ju da niey meer kenne verheluh

 

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

 

11) Onderwerp: blad vergeelt; nerf blijft donker..

 

winnie:

question :

 

na 1 week bloei.... soortje santa maria, warm in het hok nu natuurlijk, fijn vochtig gehouden potjes, nieuwe aarde, geef canna flores na in de groei canna vega gedaan te hebben.. zijn getopt.

 

blad vergeelt; nerf blijft donker.. wie kan me vertellen wat hier gebeurt?

bladeren krullen trouwens ook een beetje naar boven.

 

kan dit een secundair probleem als Mg of Fe zijn?

TIA.

--------

 

silverhaze:

10 liter Canna voeding geeft ruim 2500 liter voedingsoplossing

1liter geeft 250 liter

100 ml geeft 25 liter oplossing

10 ml geeft 2.5 liter.

Sterk spul dus nooit teveel geven.......

Quote:

 

TERRA VEGA

Deze meststof geeft de plant alle voedingsstoffen die nodig zijn tijdens de groeifase. Het zorgt voor een krachtig groeiende plant met grote vitale groeischeuten. Het is tevens een ideale voeding voor moederplanten die gebruikt worden voor stekken.

 

TERRA FLORES

Deze meststof stimuleert de vruchtzetting en geeft de plant alle voedingsstoffen die nodig zijn voor een optimale groei. FLORES is geliefd bij ervaren kwekers, het zorgt voor een onovertroffen THC-produktie, grote toppen en mooie vruchtdozen.

 

 

pH, N, K, Mg, IJzer, Zink, Zwavel, kunnen allemaal oorzaak zijn.

net als teveel water.

 

http://www.overgrow.com/faq/browse.php?qa=951

 

ik voeg koraalalgkalk toe aan de grond.

Dit bevat naast Calcium ook veel Magnesium.

----------

 

yannis:

nog een leuk overzichtje dat ik nog gevonden heb op de vorige versie van het forum

En volgens de tekst is het op t eerste zicht inderdaad een tekort aan Mg

 

http://www.wietforum.nl/forum3b/topic.asp?TOPIC_ID=16

---------

 

BIG BUD:

ik moest bij mij zeker 70 ml flores gebruiken om 10 L aan te maken met een ec van 1.9/2.0 en daar jij zegt dat het voor 10 L maar 40 mag zijn zit je toch met een hele lage ec

 

en m'n ph valt er ook mee omlaag, volgende keer toch eens een ander merk gebruiken

---------

 

Milan:

'Epson salts' == bitterzout, of ook wel Éngels zout'

--------

 

silverhaze:

is niet voor hydro bedoeld die informatie, denk ik.

Ik neem aan dat voor grond lagere waarden te hanteren zijn......!

Dat houdt meer vast namelijk, dus is er gevaar voor o.d.

 

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

12) Onderwerp: Aantal blaadjes word geel

 

ikbenhetnietmeer:

Ik heb enkele wiet planten staan, maar het viel mij op, dat er bij de bloeiende plantjes een aantal groen-geele en geele blaadjes tussen zaten.

 

Deze heb ik eraf getrokken, omdat ik weet dat

a) wiet is groen

 

en ook omdat de onderste toppen teweinig licht krijgen naar mijn gevoel, wat wel duidelijk zichtbaar is het groote verschil v/d toppen boven en onder.

 

waarom worden sommige blaadjes geel, is dat normaal als planten bloeien?

---------

 

ikbenhet:

ik lees dus net na gebruik van zoek dat het aan de voeding zou kunnen liggen(te weinig).

 

Dat denk ik niet, ik geeft ze elke 2/3 dagen van day x en y spul.

 

waarom zijn sommige van mijn blaadjes geel?

 

begon pas echt te flippen toen ik las 'beter een half blad dan geen blad', want heb net de gele blaadjes eruit getrokken.

 

Andere blaadjes zijn wel mooi groen!

 

gaat eerst eens op mijn gemak een joint draaien, kom ik zo weerkijken of dit forum daadwerkelijk werkt. ken ik gelijk zoeken naar wat jullie denken dat de beste voeding e.d. is.

 

Teveel water? ik dacht altijd dat dat niet uitmaakte, teveel water loopt er toch gewoon uit bij de gaatjes eronder? ik dacht als de aarde maar niet te nat is wanneer het licht uit weer uit gaat.

 

ik dacht dat ik een joint ging draaien, bzt

 

------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------

 

 

13) Onderwerp: Gele blaadjes?

 

mentos:

In mijn wietplanten in m'n tuinkas komen langzamerhand enkele gele blaadjes in. Is dit normaal? hebben jullie dat ook? misschien komt het omdat de herfst in aantocht is...

---------

 

$t0n3d:

Het is normaal dat er wat geel aan komt je kan moeilijk verwachten dat ze 100% groen blijven

---------

 

maggot:

mescien ligt het aan je voeding of geef juh te veel water

----------

 

$t0n3d:

Moet je ff kijken naar stofke z'n planten die hebben ook wat gele plekken en die heeft superplanten dus ............ een beetje geel kan geen kwaad

---------

 

Grasshopper:

mm wazig.. mijn k2 staat nu zo'n 43 dagen in bloei, dikke toppen, wit v/d kristallen en allle blaadjes zijn nog knalgroen!! is dit dan goed of nie ??

lijkt me wel toch ??

--------

 

spaceman spiff:

ondervoed???

 

meestal is gewone grond niet goed genoeg... voedingssuplementen kopen...

 

dan gaan de gele blaadjes weg...

---------

 

666:

Enkele geel /of alles geel

---------

 

mentos:

enkele... vroeg me af of dat slecht was. geef ze ook xtra voeding nu.

 

--------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------

 

 

14) Onderwerp: bladeren worden geel

 

gwiet:

Ik zit nu in de 5 de week van de bloei en ik moet elke dag al aardig wat afgestorven gele bladeren weg halen.

Ik had de indruk dat dit bij mijn vorige en eerste teelt wat later opgang kwam.

Ik weet niet goed wat ik hiermee aan moet, of weer wat stikstof geven of misschien wat minder water omdat ik dacht dat m`n grondje misschien iets te nat zou kunnen zijn.

Ken iemand dit probleem misschien of heeft iemand een goede tip

----------

 

H3AdTr1P:

Hehe jeps ik heb precies hetzelfde voor met mn huidige plantje...

vinned ook maar raar...

 

misschien komt het gewoon wel door de hitte van de afgelopen dagen... en hier op me kamer is het nu ook weer niet echt om te zeggen frisjes

----------

 

silverhaze:

Geen stikstof meer bijgeven.

Als jij grond gebruikt blijft die stikstof tijdens de hele bloei

nog aanwezig en dat beinvloed de smaak.

Als jij denkt dat de grond te nat is zou dat zo kunnen zijn.

Als de plant minder bladeren heeft door die vergeling, kan

de plant ook minder verdampen, dus minder water nodig.

ff die vinger flink in de grond en je weet genoeg.....

 

Geef je wel p-k voeding?

---------

 

gwiet:

Ben volop bezig met PK 13-14 op m`n grondje maar krijg wel steeds meer het ideen dat het komt doordat de grond te nat is.

Ga de laatste weken maar wat op het water bezuinigen denk ik

Later jojojoo

 

---------------------------------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------------------------------

 

 

15) Onderwerp: gele bladeren

 

Ali:

Half juni heb ik een plant buiten gezet, in een pot van ongeveer 11 liter. Deze plant is flink gegroeid, maar de laatste tijd worden er bladeren geel die er daarna afvallen. De plant zit nu aan het begin van de bloei, en ik wil m eigenlijk weer naar binnen verhuizen, maar ik vraag me toch af waardoor die bladeren geel worden. Is dit een heel gewoon verschijnsel of voedsel gebrek of...?

alvast bedankt, ali

---------

 

BIG BUD:

hoe groot is ie, 11L is wel klein voor buiten, misschien zijn de wortels aan't verstikken, of is inderdaad het voedsel op, voed je bij

---------

 

ed:

lijkt mij voedselgebrek.wat je kan doen is natuurlijk beetje voeding derbij.wat ik zelf ook gedaan heb is je potje gewoon op de aarde zetten.de wortels zzoeken dan zelf een weg naar beneden door de draingaatjes.

 

voeding:terra vega

--------

 

Ali:

okay, er van uitgaande dat het voedsel gebrek is, waarmee moet ik dan bijvoeden?

 

Ik heb hier wel een flesje pk 13/14 staan, en nog een ander proefmonster (gekregen op hennepbeurs) maar dat is volgens mij meer een toevoeging.

 

Kortom: met welke voeding moet ik bijvoeden?

---------

 

ed:

had al gezegd:terra vega

 

zou toch echt probere wat ik heb gedaan.ik heb ook een 11 liter potje.maar heb er een struik in staan van ong.1 meter 50cm breed.gewoon op de aarde zetten en voeding toevoegen..zal wel kijken of ik nou eindelijk een cameratje op de kop ken tikken.dan ken ik het je laten zien.

---------

 

Ali:

ok, zal kijken of ik binnekort ook even een fototje kan plaatsen.

 

bedankt, ali

 

---------------------------------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------------------------------

 

 

16) Onderwerp: blaadjes licht groen tot geel.

 

Shorty:

zie me topic, 2 van de 6 planten zijn nu 10 dagen in de bloei en de 2 andere zijn spontaan 2 dagen geleden in de bloei gegaan.

 

maar nu gaan ze in eens licht groene en gele bladeren vertonen, ik geef ze al dubbele portie voeding (alga groei, n-p-k = 4-6- 4ml per liter en ik doe nu 8ml per liter, moet ik nu al beginnen met p/k 13/14 ??

 

EDIT: het is geen over voeding, had daarvoor eerst normaal gegeven en 4 dagen helemaal niks en nu dus dubbel om te herstellen, want dat had ik ergens gelezen.

---------

 

Dalton:

Volgens mij klopt de voedingsverhouding niet??

 

4-6-8, volgens mij had ik dit ook op mijn pokon flesje staan.

 

Wat voor voeding gebruik je?

 

het lijkt me dat daar het probleem zit.

Ik zou eens naar de growshop gaan en een flesje (bloei)voeding halen. Ik denk dat dat helpt.

----------

 

Shorty:

het is ook maar groei voeding. maar ga wel p/k 13/14 halen

-------

 

MASTER:

Gooi je er niet teveel voeding door? lijkt wel of ze te korten hebben ik geef ook veel minder voeding dan jou en heb ook nog steeds geen problemen in de bloei nja een enkel blad dat verwelkt misschien moet je je grondje wel spoelen maar dat weet ik niet zeker dat zou je ff onze wietdokter stanley moeten vragen:-)) in ider geval veel succes.

-------

 

Shorty:

heb gisteren voor het eerst weer voeding geven ze hadden daavoor 4 a 5 dagen geen voeding gehad om ff te spoelen en zagen toen er nog goed uit, deed dit door de hele kweek heen en toen gingen ze dus de bloei in en toen begon het gele/licht groene dus wat moet ik nou doen, denk niet dat het een te kort is.

-------

 

MASTER:

Shorty schreef:

zie me topic, 2 van de 6 planten zijn nu 10 dagen in de bloei en de 2 andere zijn spontaan 2 dagen geleden in de bloei gegaan.

 

maar nu gaan ze in eens licht groene en gele bladeren vertonen, ik geef ze al dubbele portie voeding (alga groei, n-p-k = 4-6- 4ml per liter en ik doe nu 8ml per liter, moet ik nu al beginnen met p/k 13/14 ??

 

EDIT: het is geen over voeding, had daarvoor eerst normaal gegeven en 4 dagen helemaal niks en nu dus dubbel om te herstellen, want dat had ik ergens gelezen.

 

Quote:

heb gisteren voor het eerst weer voeding geven ze hadden daavoor 4 a 5 dagen geen voeding gehad om ff te spoelen en zagen toen er nog goed uit, deed dit door de hele kweek heen en toen gingen ze dus de bloei in en toen begon het gele/licht groene dus wat moet ik nou doen, denk niet dat het een te kort is.

 

Waarom geef je deze info niet meteen bij je eerste vraag??

--------

 

Shorty:

vergeten, zit op me werk en ben een beetje suf van me werk

 

-----------------------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------------------

 

 

En indien men dit helemaal gelezen heeft ( :wink: )

heeft men vast geen vragen meer over dit onderwerp,

heb je die nog wel; of wil je gewoon nog reageren op een bepaald deel.......

dan kan dat natuurlijk !

 

Hoop dat het hiermee een beetje overzichtelijk is geworden/gebleven,

zoniet dan hoor ik dat ook (graag) :roll

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja de mijne staat er nu dus niet tussen,

mijn bladeren verdorren, ze bloeien nu heerlijk, ze worden dus bruin, krullen op en verdorren, ze worden eigenlijk niet eens geel, terwijl mn planten echt een hoeveelheid water zuipen.

Wat doe ik fout?

2 Ice planten

Geen voeding meer

vanaf 5 sept in de bloei

3 liter water per dag.

BUITEN

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan kloppen dat je probleem er nog niet bijstaat.

Deze selectie gaat over onderwerpen mbt gele blaadjes,

de bruine blaadjes moeten nog komen (meer vragen over geel).

 

Denk zelf dat het aan je voeding zal liggen/heeft gelegen,

wat gebruikte je eerst als voeding (en dosering) ?

Kan verder ook liggen aan een te hoge ph waarde.

 

Als je engels een beetje goed is raad ik je aan om voorlopig even hier te kijken:

http://www.overgrow.com/faq/browse.php?qa=97

(daar kan je al wat wijzer worden, staan ook duidelijke foto's bij)

 

Ben zelf binnenkweker dus al wat lastiger te beantwoorden...

zijn er veel bladeren die omkrullen en verkleuren of een paar,

kan bij buitenplanten meestal geen kwaad als het er maar een paar zijn.

zeker niet als ze onderin zitten.

 

Misschien dat een ander je nu direct verder kan helpen

of handig, een nieuwe vraag hierover te openen,

lezen ze mogelijk eerder.

(doe ik wel gelijk :wink: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...