Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

ENCOD

Trekt Uw Plant Test De Wet Voor De Tweede Keer

Recommended Posts

Op zaterdag 3 mei 2008, vanaf 14.00 uur, zullen op de Vrijdagmarkt in Antwerpen enkele leden van de vzw Trekt Uw Plant het zaad planten van hun persoonlijke cannabisplant. Volgens een ministeriële richtlijn van januari 2005 wordt het bezit van max. 3 gram cannabis en een plant, door een meerderjarige, niet vervolgd. Het kan enkel aanleiding geven tot een vereenvoudigd proces verbaal, de cannabis wordt ook niet in beslag genomen.

 

Deze richtlijn is tot stand gekomen na 8 jaar van parlementaire debatten, werkgroepen, omzendbrieven, een drugsnota en een herziening door het Arbitragehof. De richtlijn is bedoeld om een situatie te scheppen waarin de individuele cannabisconsument (er zijn er zo’n half miljoen in België) zich op een veilige en wettelijke manier kan voorzien van cannabis. Daarmee zou deze niet langer afhankelijk zijn van de illegale handel in cannabis, met alle risico’s voor de volksgezondheid en openbare veiligheid die daarmee gepaard gaan.

 

In december 2006 vestigde Trekt Uw Plant een gemeenschappelijke plantage waarin een plant per lid zou worden geteeld. De uitvoering van dit voorstel werd vervolgens geblokkeerd door het parket van Antwerpen, en de definitieve gerechtelijke uitspraak in deze zaak is nog niet gevallen. Ondertussen heeft de Antwerpse rechter wel uitgesproken dat het recht op vereniging door de Grondwet is gewaarborgd, en bijgevolg, dat het bestaan van Trekt Uw Plant op zich geenszins strafbaar is.

 

Op zaterdag 3 mei worden in meer dan 220 steden ter wereld manifestaties gehouden voor de legalisering van cannabis, de zogenaamde Worldwide Marijuana March. Tevens is het maandag 5 mei nieuwe maan, de dag bij uitstek om nieuwe zaadjes in de grond te stoppen. Daarom geeft Trekt Uw Plant die dag het startsein voor het nieuwe kweekseizoen, op de Vrijdagmarkt in Antwerpen.

 

Vanaf 14.00 uur vindt een artistieke en informatieve namiddag plaats met deelname van diverse Antwerpse muzikanten en dichters. Enkele leden van Trekt Uw Plant zullen om 14.30 uur elk 1 persoonlijk cannabiszaadje planten in aparte persoonlijke stekblokjes. Deze persoonlijke stekblokjes worden níet samen gezet in een plantage. Elk van de leden houdt zijn persoonlijk stekblokje, met zijn persoonlijk cannabiszaadje erin, zelf bij en neemt die na afloop mee naar huis. Uit elk persoonlijk cannabiszaadje zal een persoonlijke cannabisplant groeien. Zoals toegestaan wordt door de wet.

 

We zijn benieuwd hoe het parket van Antwerpen dit keer zal reageren. Zal het gezond verstand zegevieren en zal men accepteren dat de teelt voor persoonlijk gebruik een manier is waarmee meerderjarige cannabisconsumenten, onder wie velen vanwege medische redenen, van cannabis kunnen genieten zonder dat sprake hoeft te zijn van criminaliteit en overlast?

 

Of zal het parket wederom ingrijpen, de initiatiefnemers oppakken, hun huizen doorzoeken, hun computers en mobiele telefoons afluisteren, etc?. Dan zal blijken dat 8 jaar van onderzoek, debat en besluitvorming (op kosten van de belastingbetalers) een maat voor niets is geweest, en de ministeriële richtlijn van januari 2005 naar de prullenbak verwezen kan worden.

 

Het parket zou op die manier laten blijken dat ze zelf de rechtsonzekerheid en rechtsongelijkheid in België bevordert. Waar het in andere regio’s (zie uitspraken van Politiecommissarissen in Brasschaat en Meulebeke in het Nieuwsblad van 11 augustus en 14 september 2007- http://www.trektuwplant.be/csc/IMG/pdf/Nieuwsblad.pdf) het principe van de teelt voor persoonlijk gebruik wordt gerespecteerd, zou dat in Antwerpen niet het geval zijn. De enige die van zo’n optreden zou profiteren is de illegale handel in cannabis, die zodoende een serieuze concurrent uitgeschakeld weet.

 

Namens Trekt Uw Plant

 

Kris Verdonck, Philippe Decraene en Joep Oomen

 

Lange Lozanastraat 14

 

2018 Antwerpen

 

www.trektuwplant.be <http://www.trektuwplant.be/>

 

info@encod.org <mailto:info@encod.org>

 

Tel. +32 3 293 0886 / +32 495 122 644 (Joep) / 0494 807 350 (Philippe) / 0486 - 357595 (Kris)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dacht eerst hoe het parket in huis zal reageren als je er planten op kweekt en ze eruit trekt hihihi. Het is een mooi initiatief op een markt mensen stekblokjes met een zaadje erin te geven. Ik neem aan dat jullie dan ook folders e.d. hebben met info over wiet, hoe het te gebruiken, hoe het te kweken en hoe het medicinaal gebruikt kan worden en wat is toegestaan en niet erbij geven ?

Super een vereniging/stichting vóór cannabis en de stimulatie tot het legalizeren van in belgië. Laat die pikkentrappers maar eens goed zien dat het prachtige plantje meer voordelen dan nadelen biedt voor de maatschappij. Als ik 6 red bull drink dan kan ik levensgevaarlijk zijn door de opgefoktheid maar als ik dan een blow rook ben ik weer rustig en relaxed en kan me weer prima concentreren op het verkeer e.d.

De cijfers liegen er niet om, gemiddeld 15 tot 20% van alle politie- en gerechtsarbeid heeft met cannabis te maken in Nederland. Zo zonde van al die tijd, ze winnen er alleen mee dat mensen weer naar de shop moeten kopen zodat er weer geld in het belasting laatje komt. Voor de rest is het zonde van hun tijd, laat mensen lekker hun hobbie uitvoeren en als ze he voor brood doen, laat ze dan belasting betalen en stel regels voor het kweken en verkopen op i.v.m. volksgezondheid en belasting.

Maar de druk uit europa stelt de regering verlegen en willen niet tegendraads zijn. Nu is het de taak van europa om met cijfers te komen van het gerecht, politie, ziekenhuizen en psychiaters om te kijken hoe het nou gaat in nederland vergeleken met de rest van europa op cannabisgebruik. Maarja, daar hebben ze geen zin in, ze laten ons gewoon meer belasting betalen zodat er meer ambtenaren kunnen worden ingehuurd om achter hun eigen staart aan te rennen, de staart van het gedogen, LEGALIZEER DIE BOEL GEWOON EN LAAT ONS MET RUST.

 

Succes met de vereniging en ik hoop dat ze het vrijdag toelaten !!!

 

Groetjes, Dub

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet je wat jij doet silica: Blijf lekker op je luie reet thuis zitten als er wat georganiseerd wordt.

Niemand verplicht je te komen, laat de anderen de kastanjes maar voor je uit het vuur halen.

Je zorgt met zo`n berichtje wel voor een erg gezellige sfeer op het forum.

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goede morgen allemaal,

 

Natuurlijk kan Silica zijn persoonlijke ervaringen wel delen die hij met Encod heeft gehad. De toon die wordt gehanteerd nodigt alleen niet uit tot een nuttige discussie.

 

Zoals je spreekt lijkt het eerder op een persoonlijke vervelende ervaring.

 

De vraag is dan ook hoe wij, de lezers, hiervan moeten denken.

 

Op de Encod bijeenkomsten die wij persoonlijk als nieuwsgierige Eindhovenaren hebben meegemaakt, kwam een heel ander beeld naar voren. Wij vonden de sfeer misschien wel iets te Cannabis/Hippie achtig in plaats van een politieke open beweging. Het is maar net hoe je er tegen aan kijkt.

 

Maar misschien wil Joep of een andere vertegenwoordiger van Encod nog reageren?

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Silica,

 

Ik weet niet waar je het over hebt. Op welke bijeenkomst doel je? Wanneer en waar hebben wij mensen aangezet tot gebruik van drugs?

 

ENCOD is een platform van 170 organisaties, bedrijven en individuen uit heel Europa, ik ga niet voor al onze leden spreken maar weet zeker dat er zeer weinigen onder hen zijn die het gebruik van eender welke drug niet serieus nemen.

 

Het initiatief dat hier wordt voorgesteld komt ook helemaal niet van ENCOD maar van Trekt Uw Plant, een vereniging van cannabisproducenten uit België.

 

Ik zou zeggen. welkom op 3 mei en oordeel nadien....

 

beste groeten,

 

Joep

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog WF-leden die komen 3 mei?

 

M'n vriendin en ik hebben besloten aanwezig te zijn...

 

Volledig mee eens Suf als iedereen op z'n luie reet blijft zitten verandert er natuurlijk niets ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Of zal het parket wederom ingrijpen, de initiatiefnemers oppakken, hun huizen doorzoeken, hun computers en mobiele telefoons afluisteren, etc?.

 

In antwerpen, LOL..

het parket grijpt niet in (tot de 5-de opeenvolgende zitting)

te weinig cellen voor iedereen op te pakken

te weinig manschappen en info om alles te doorzoeken (+ schending privacy)

computers en mobiele tels afluisteren? lol, die 21 man die voor heel belgie instaat voor computerveiligheid & periferie?

btw, dit is al zovaak gedaan..

remember de kweekplek waar iedereen zijn eigen plant kon zetten in een zelfde serre?.. alles hangt af van het in de juiste context te plaatsen, en goei advocaten te hebben

helaas ;)

+ laatste pogingen om legaal zaden te verkopen is .. in mineur geeindigd.. ik weet niet waarom, maar ze zijn allemaal dicht gegaan. op basis van.. geen idee (zaden zijn legaal in belgie aangezien er geen thc in zit)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onze steun hebben jullie ... maar dat wist je al Joep ;)

hoop snel nog van je te horen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zal er zijn in antwerpen. hahaha lekker in t openbaar blowen ;) :D lol. gaan ze dan 100en blowers een boete voorlegge? :D dacht het niet. daar zijn de belgische blauwen te lui voor :) ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ joep,Tof initiatief,maar...de vrijdagmarkt is heel klein!!De oude rijkswacht achter de markt (kloosterstraat) en 2straten verder de groten bureau van A pen (den Oudaan)......en daar hebben ze wel veel cellen.... :D

 

Zie dat u niet veel bij je hebd (juist genoeg om direct alles te kunnen opeten),Als het uit de hand loopt..... ;)

 

Als je niets bij je hebd ,krijgen ze geen huiszoekingsbevel..., je lampen thuis blijven lekker veilig!! :D

 

Het feit dat Belgie(Jo van Deurzen)de wet TERUG gaat verstrengen ,en ze o zo graag hun spierballen laten zien bij KLEINE manifestaties!!,om te laten merken dat het ze menens is hun War onn drugs verder te zetten; A la Amerik....zzzzzzzzzzzz :)

 

 

Pffff t zou allemaal zo leuk kunnen zijn ,maar ze kweken liever gangsters ;) ......Dan blijft de ( hun) economie draaien he!

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

jup red68 hier.

weet dat ik maar een geheugen heb van een paar daagen.

maar laat mij een dag of 2 ervoor de datum nog eens weeten, en ben zeker daar, zeker voor mijn eigen ziekte, en voor zo veele andere.

zal er zeker zijn .

gr red68 wietgrouwer.

en nu ga ik terug neer sannie zijn herijuana begint goed te werken.

fijne morgen voor ieder die moet gaan werken. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@legopatria:

 

Voor het bezit van max. 3 gram cannabis of 1 plant kunnen ze niemand lastigvallen (zie http://www.trektuwplant.be/csc/Ministeriele-Richtlijn ) mits er geen verzwarende omstandigheden zijn. In het openbaar blowen kan beschouwd worden als een verzwarende omstandigheid, maar dat ligt weer aan "de omstandigheden", als je begrijpt wat ik bedoel. Het is de 4e keer dat we dit evenement organiseren, er is nog nooit iemand bij opgepakt. Vorig jaar waren we met 100 mensen op het plein, er was politie in burger maar die trad niet op. Het jaar daarvoor waren we met 20 mensen, en het jaar daarvoor met 12. Die keer in 2005 stonden er ongeveer 500 politieagenten rondom het plein, er werd toen niet in het openbaar geblowd maar er was wel een tegendemonstratie van het Vlaams Belang die een stinkbom liet afgaan, over de hoofden van een begrafenisstoet die het plein net passeerde....

 

groene groeten,

 

Joep - www.trektuwplant.be

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Joep,Beste het is juist dit besluit dat dat KIEKE van een van Deurzen wil gaan aanvechten!!

 

25 JANUARI 2005. - Gemeenschappelijke richtlijn van de Minister van Justitie en het College van procureurs-generaal omtrent de vaststelling,

 

registratie en vervolging van inbreuken inzake het bezit van cannabis.

 

We gaan volgens mij terug naar AF ;)

 

,zeker nu er media belangstelling is voor het opperhoofd van het vlaams belang

 

ivm het steunen van de Sientology kerk in Belgie ,

 

die op hun beurt een supperprogramma hebben tegen drugs in de veralgemeende zin van het woord :D

 

Door het feit dat vb er op vooruit gaat(kortzichtigheid a la 1935),en nu int parlement enz...we erg ver van huis zijn aant geraken ivm legaliseren ..

 

Een politieke partij !Dat moeten jullie worden ,met een nieuw zicht op de toekomst en met de media gebruikend,het aan de kaak stellen van de falende

verkeerd gebrachte anti drugs programma s die ze steunen en miljarden kosten ...om water naar de zee te dragen...enz.

 

It s alle about money alle over the world.... ;)

 

Doe dat,en ik word lid :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...