Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

homegrown

Verlengkabel Vanuit Meterkast Met Randaarde?

Recommended Posts

In mijn kleine slaapkamer waar ik 2 a 3 lampen van 600 watt wil gaan ophangen heb ik geen geaarde stopcontacten. In mijn meterkast zit wel een geaard stopcontact op dezelfde groep als de woonkamer en badkamer. Deze bevind zich op 6 meter van de slaapkamer. Is het verstandig om een verlengkabel te nemen vanuit het stopcontact van de meterkast naar de kweekkamer? Deze sluit ik dan aan op een relaisbox die beveiligd is met een zekering waar max 4 lampen van 600 watt inkunnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moet geen probleem zijn.

Goed dat je de installatie geaard wilt hebben!!!

 

Je kunt ook alleen een aardedraad leggen naar het stopkontakt van de kweekruimte.

 

succes,

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeker geen probleem, lijkt me enkel wat onhandig zo'n kabel door je gang.

Of word die mooi weggehangen langs de muur of erdoor getrokken?

 

El Fish

Share this post


Link to post
Share on other sites
Moet geen probleem zijn.

Goed dat je de installatie geaard wilt hebben!!!

 

Je kunt ook alleen een aardedraad leggen naar het stopkontakt van de kweekruimte.

 

succes,

green-lady

 

 

Bedankt, eindelijk wat reacties!

Green-lady hier heb ik ook aan zitten denken. In de meterkast hangt namelijk een metalen blokje met wat dikke blanke draden, ik heb me laten vertellen dat deze voor de aarde zijn. Als ik hier een aarde draad op vast maak en dan via de meterkast naar het stopcontact in de slaapkamer trek, moet deze dan geisoleerd liggen? Het lijkt me namelijk zelf niet te doen om via de leidingen in de muren een aarde draad bij te trekken.

En stel ik gebruik toch een verlengkabel, zijn draden van 1,5mm dan genoeg of beter van 2,5mm?

Gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou altijd geisoleerde draden gebruiken, ook al is het je aarde draad.

 

Dat blokje met die blanke draden is inderdaad je aarde aansluiting.

 

4 x 600 watt op 1,5 mm2 gaat niet goed, vooral omdat je ook nog een paar meter door je woning heen moet.

 

2,5 mm2 is echt het minimale wat je moet gebruiken hiervoor.

 

 

Suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik zou altijd geisoleerde draden gebruiken, ook al is het je aarde draad.

 

Dat blokje met die blanke draden is inderdaad je aarde aansluiting.

 

4 x 600 watt op 1,5 mm2 gaat niet goed, vooral omdat je ook nog een paar meter door je woning heen moet.

 

2,5 mm2 is echt het minimale wat je moet gebruiken hiervoor.

 

 

Suc6

 

Ja ok dus gewoon zo'n geel groene draad, die bevestig ik dan op dat blokje en trek ik zo door naar het stopcontact, maar moet deze draad dan in een leiding/buis liggen of kan die via bv plinten en langs de muur lopen?

Gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon over de muur joh, niet te moeilijk over doen, :o

het is een aarde draad dus zolang er niks fout gaat bij je installatie komt hier geen stroom doorheen

 

grts ganjajan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ahum.. volgens mij zien jullie iets over het hoofd.. ook de woonkamer en de badkamer zijn al aangesloten op die groep. Nou trekken die relatief weinig stroom maar ik vermoed toch dat je maar een 16A stop op die groep hebt. Op een B16 automaat mag je eigenlijk maar 3 x 400 watt veilig aansluiten. En dan liefst via een 2,5 mm kabel voor alle zekerheid. Een verlengsnoer is niet de beste optie, zeker niet volgens installatievoorschriften.

 

als je het netjes doet trek je gewoon de aarde draad door naar het stopcontact. Gezien het feit dat je in je badkamer waarschijnlijk ook aarde hebt zal er in een centrale doos (meestal in het plafond bij een lamp bij een centraaldozen systeem) ook een aarde draad zijn verwerkt die je kunt doortrekken naar je stopcontact. Direct uit de meterkast is ook een goede oplossing en vergeet ook even de aardlekschakelaar niet. Maximaal 4 groepen op een aardlekschakelaar overigens :o.

gallery_5211_1240_126234.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaja, daar is @whazzup weer met zijn lijstje :)

(jammer dat de 600-watter er nog niet bij staat) :o

 

Misschien een optie om via een centraaldoos (bijv. in het plafond) een aardedraad te zoeken (groen/geel),

en vanaf daar door te lussen via een lasdop via de officiële buis naar het ongeaarde stopcontakt in je

slaapkamer. (eigenlijk een herhaling van wat @whazzup al zei!)

Vervang dat stopkontakt door een geaarde, en alles loopt volgens de installatievoorschriften, via de aardlek

naar je meterkast.

 

Als er ongeaarde stopkontakten in je slaapkamer zitten, zitten er maar 2 draden in die buis. Je kunt altijd

proberen om er nog een 2.5mm² aardedraad door te schuiven (zonder speciaal gereedschap). Als er weinig bochten in zitten gaat dat zeker lukken!

 

succes, green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...