Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Choppie

3 manieren van ontkiemen (uitgebreid)

Recommended Posts

zo sweatleaf

 

sorry maar dat is onzin

 

zaadjes hebben geen licht nodig om het oppervlakte te vinden

 

na miljoenen jaren van evolutie hebben ze wel geleerd hoe dat moet.licht warmt aarde op.ze voelen dat heus aan..water zakt in de aarde dat voelen ze ook.onder de aarde is het altijd vochtiger

 

;-)

wie weet wat nog allemaal.

ik zette mijn zaadjes ruim 2cm onder de grond.daar schijnt geen licht meer

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ontkiem men zaadjes nu tusse twee washandjes,gewoon natmake in plastiekzakje en late ligge

kwame vijf van de vijf zaadjes uit :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

"crazy_noci "Zou goed kunnen wat je zegt maar het zit misschien toch anders :

 

Een zaad is in staat een paar fotoontjes te 'zien' ,dat is heel weinig licht , voor ons te weinig om waar te nemen . Blauw licht is energierijk en snel (korte golflengte ) . Dit geeft blauw licht het vermogen in het substraat door te dringen, heel weinig ,maar genoeg om de groei richting te bepalen . Ook tot op 3 cm diep nog .

 

De witte spruit van een aardappel kan ook het licht vinden blijkt uit een proef waarbij de aardappel in het donker in een kartonnen doos zit en alleen via een doolhof met de buitenlucht in verbinding staat. Hij groeit richting uitgang hoe je de doos ook plaatst.

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

crazy_noci,

 

ik beweer helemaal niet dat zaadjes licht nodig hebben om de oppervlakte te vinden. Het is echter wel zo dat de meeste zaden alleen in het licht kiemen. Ik weet alleen niet zeker of dit ook geldt voor zaden van Cannabis sativa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het vinden van de oppervlakte is voor een gekiemd zaad niet zo moeilijk; de stengel zal altijd in de tegenovergestelde richting van de zwaartekracht groeien.

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
crazy_noci,

 

ik beweer helemaal niet dat zaadjes licht nodig hebben om de oppervlakte te vinden. Het is echter wel zo dat de meeste zaden alleen in het licht kiemen. Ik weet alleen niet zeker of dit ook geldt voor zaden van Cannabis sativa.

Ik beweer dat wel ! ze kunnen in het donker wel openen maar als er da nog steeds geen licht bij komt zal de wortel op den duur niet meer groeien .

 

Omdat ik genoeg zaad heb ben ik met kiem-testjes begonnen . bv 10 zaden in een glas water ,slechts een deel van de zaden opende de rest wou maar niet zelfs niet na 1 week . Deze test heb ik meerdere keren gedaan ,steeds hetzelfde resultaat . In de grond met een boterham zakje er bovenop (tegen uitdroging ) en in het licht kwamen ze allemaal op !!

 

In de natuur is er tenslotte ook elke dag licht . er is geen twijfel mogelijk dat licht in ieder geval een rol speelt . Er bestaat een artikel in het Highlife archief waar dat uitgebreidt staat beschreven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

fotoontjes lol

 

weet je ik las vorige keer dat er zelfs dingen bestaan als neutrinos

die zweven door de ruimte en zijn zo klein en hebben zo en rotvaart dat ze gewoon los door de aarde gaan en niets hun tegenhoud ;-)

 

mss gebruiken ze dat wel

 

 

:verrygood

 

dat weet ik natuurlijk ni

 

er zijn vast vele manieren om te ontkiemen en vele manieren zullen wel werken anders zouder er niet zoveel planten zijn dus

 

er is vast genoeg info in deze thread

 

 

( crazi voor iets he... ;-) )))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik was niet aan het speculeren hoor!!!

Dankzij Einstein weten we al lange tijd dat licht uit deeltjes bestaat ,waaronder de fotonen.

 

Dat wat een mens donker vind kan voor een zaad al genoeg zijn om hem richting te geven. Het zaad moet dus niet te diep in de grond zitten omdat daar helemaal geen of te weinig lichtdeeltjes komen. Stop maar eens een zaad op 5 cm diepte in de grond , dat wordt niks .

 

Alle planten op aarde die in de natuur staan komen voort uit zaden die onder de juiste omstandigheden konden kiemen , heel veel zaden zullen ook nooit een plant worden. willen we ons zakje Cannabis zaden optimaal benutten dan zullen we ons toch moeten verdiepen in de manier van ontkiemen zodat er zoveel mogelijk zaden het tot plant kunnen schoppen. Er zijn veel manieren die tot slechte resultaten leiden , ZONDE !

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog één ding over het wel/niet kiemen in het donker:

als je er echt zeker van wilt zijn, dan moet je een aantal zaden (droog) eerst een dag in een donkere kamer zetten en dan vervolgens de volgende dag er wat water bijdoen. Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat er geen licht bijkomt.

Als de zaden dan kiemen zijn ze dus niet afhankelijk van het licht en als ze niet kiemen zijn ze er wel van afhankelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Omdat ik genoeg zaad heb ben ik met kiem-testjes begonnen . bv 10 zaden in een glas water ,slechts een deel van de zaden opende de rest wou maar niet zelfs niet na 1 week . Deze test heb ik meerdere keren gedaan ,steeds hetzelfde resultaat . In de grond met een boterham zakje er bovenop (tegen uitdroging ) en in het licht kwamen ze allemaal op !!

 

De laatste methode lijkt mij ook idd de beste.

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij heb ik nog geen antwoord gehad op mijn vraag om zaden te ontkiemen in de mapito :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zal best kunnen, maar het is zonde van de tijd dat ze in je growbox staan. Zaai je nieuwe generatie 3 weken voor het eind van de bloei in potjes met zaai- en stekgrond. Er is genoeg info te vinden op dit forum hoe je dat moet doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
volgens mij heb ik nog geen antwoord gehad op mijn vraag om zaden te ontkiemen in de mapito :verrygood

Als de zaadjes goed omsloten blijven en vochtig dan zou het moeten kunnen , proberen zou ik zeggen . Maar aangezien je d emannetjes er nog tussenuit moet gaan pikken zou ik er niet mee in je bloei hok beginnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

paar dagen geleden ff een testje uitgevoer, 5 x skunkxpowerplant & 5 x phoenix haze zaden in stekkenblokjes in een bakje met zo'n halve centimer water gezet, vandaag zijn ze allemaal uitgekomen. Dit is dus de methode die ik voortaan ga gebruiken om te ontkiemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe diep ongeveer in het stekplugje gestoken?

Stonden ze konstant in een halve cm water?

Wat was de samenstelling van dat water?

Stonden ze onder licht of donker?

Laat je ze gewoon tot een centimeter of 15/20 voorgroeien in alleen dat blokje?

Share this post


Link to post
Share on other sites

- ongeveer een centimer diep

- nee, ik heb 't dagelijks aangevuld tot zo'n halve centimeter, en op een gegeven moment was 't water zelfs helemaal weg, weet niet hoelang dit geweest is, maar ze zullen 't in die tijd met 't water wat in 't blokje zat gedaan moeten hebben

- 99,9% h2o en voorderest 't gebruikelijke scala aan troep uit 't leidingwater

- ze stonden onder licht, wat 24 uur per dag aanstond.

- nee, alhoewel .t misschien wel zou kunnen, maar ik heb ze toen ze een centimer of 5 waren en de 2e set echte blaadjes begon te vormen in potjes aarde gezet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heel simpel, ge neemt stekkenblokjes (glasvezel) ge doet er u zaadjes in( 1 per blokje). ge neemt wortelstimulator, maakt de blokjes nat en zet ze in een doos. zo kan er geen licht aan. daarna zet ge ze waar het warm is. 1 dag later is 90% gekiemt. ge laat ze staan tot ze allen mooi zijn bovengekomen, ongeveer 5 dagen later. nu kun je ze planten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
heel simpel, ge neemt stekkenblokjes (glasvezel) ge doet er u zaadjes in( 1 per blokje). ge neemt wortelstimulator, maakt de blokjes nat en zet ze in een doos. zo kan er geen licht aan. daarna zet ge ze waar het warm is. 1 dag later is 90% gekiemt. ge laat ze staan tot ze allen mooi zijn bovengekomen, ongeveer 5 dagen later. nu kun je ze planten.

 

Ik doe het helemaal op dezelfde manier en heb op die manier zelden een zaadje

die niet lukt .

 

Voor mij is er maar 1 manier van ontkiemen en het is deze .

 

Mvg

palmleaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

'glasvezel' bedoel je geen steenwol?

 

En als ik het goed begrijp laat je ze eerst in het donker boven komen. Daarvoor zou ik nooit kiezen omdat gelijk in het volle licht moeten staan als ze boven komen, zelfs al als ze nog niet een srechtop staan .

Share this post


Link to post
Share on other sites
'glasvezel' bedoel je geen steenwol?

 

En als ik het goed begrijp laat je ze eerst in het donker boven komen. Daarvoor zou ik nooit kiezen omdat gelijk in het volle licht moeten staan als ze boven komen, zelfs al als ze nog niet een srechtop staan .

Dus jij adviseert gelijk onder tl?

Hoeveel uur licht? 24 of 18 uur?

 

Is het raadzaam om zo'n groei kastje aan te schaffen incl.warmte matje die de temp. op 20/24 graden houd?

 

7552.jpg

 

Als je de bovenste kap eraf haalt kun je mooi 5 tl's erop leggen(tl's zijn ongeveer 60 cm lang en het kweekbakje 59 cm..)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo'n bak is echt voor stekken bedoeld, maar kan wel voor zaailingen als je het deksel er afhaalt. Extra bijverwarmen is niet nodig als de temp maar niet te ver onder de 18 graden ligt .

 

Onder 18 uur licht is prima . He tkan met TL maar ook Natrium hoge druk lampen zijn bruikbaar .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...