Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

slappy

Slappezevers Guerilla Tactics 2008

Recommended Posts

Hey

 

Tot nu toe heeft het op alles gewerkt....

 

Bramen struiken zijn idd lastig, ik heb deze weggeknipt tot 10 cm boven de grond, in een droge week 2x round up erop gespoten en 2 weken later waren de stronkjes helemaal verdord.

 

Ik heb nu op deze plek wel nog steeds last van de bramen maar nu niet meer op de kweekplek zelf. Er groeien nog wel steeds stengels op de spots maar deze knip ik iedere keer af. als ik straks ga oogsten neem ik me tankje met round up mee en spuit de grond dan nog even in en de zeikanten van de plek. Als ik er dan volgend jaar kom doe ik de grond nog een keer en de zeikanten en ik kan weer beginnen.

 

Makkie toch?

 

Stekken raad ik je wel aan, t enige wat je nodig hebt is even een moedertje en als ik jou was zou ik hier gewoon DF voor nemen.... Zaden is leuk en aardig maar na een aantal jaar proberen kan ik je wel zeggen dat het gewoon niet helemaal lekker werkt, iig niet zo lekker als voorgegroeide stekjes. Mits je goede grond hebt kan je er dan namelijk van op aan gaan dat het gewoon mooie plantjes worden en het vrouwen zijn. Als je ze eind mei start met voorgegroeide stekjes krijg je mooi planten van 1.20-1.40 en rond de meter breed. dus tussen iedere stek +/- een meter a 1.2 ruimte houden dan komt het helemaal goed...

 

 

 

 

Groeten,

 

groningen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enige nadeel wat ik ondervonden heb van stekken maken en voorgroeien is, is dat je met kratten met planten moet gaan zeulen. En dat is verre van handig gezien mijn plek. Behoorlijke stress gehad dit jaar om ze er veilig heen te brengen...

 

Als je zaden pakt en ze meeneemt in je rugzak met wat bekers folie en een zak grond, kun je ter plaatse voorgroeien. Nadeel is dat je ze minder in de gaten kunt houden maar ik denk als je gewoon begint met zeg 500 zaden, je ZEKER genoeg vrouwen aan het eind van het jaar overhoud. De DF laat zijn/haar geslacht ook bijtijds zien volgens mij.

 

Ach tis nog ver weg, we zien tegen die tijd wel weer hoe het er voor staat. Ik ga iig de 2 beste spots wat uitbreiden, de andere spots laat ik allemaal vervallen.

 

Slappy

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey,

 

ik heb dit jaar mooie verhuisdozen gebruikt, dozen zijn verhuisdozen van 60*40*30. Normaal bedoeld voor borden e.d. Zijn stevige dozen!

 

Hierin passen 48 potjes van 7*7*7 en 28 potjes van 10*10*10, naar mijn mening is 7*7*7 precies goed om ze iets voor te groeien, als de potjes vol met worteltjes zitten breng ik ze er altijd heen....

 

zo een doos is makkelijk te tillen, en er passen er veel in. Ook een tip is gewoon met ochtendschemer je dozen te brengen.... heb rond dat tijdstip nog nooit iemand gezien :D

 

groeten,

 

groningen

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo weer tijd voor een update. De LR zaadkweek is compleet, heb een mooi zakje vol zaden voor volgend jaar. Ga ik mijn hele tuin mee volknallen. De tuin gaat goed, geen rot gevonden in de beginnende toppen ondanks de regen. De guerilla gaat als een speer, heb eindelijk een plek waar ik de komende jaren mee vooruit kan. Groeit allemaal als kool en de plekken zijn nu al groter gemaakt.

 

PICCAAAASS!!

 

DB zaadkweek, 6 planten in een potje, gaat straks mijn schuur in zodat ze de rest niet bevruchten.

 

gallery_6751_4928_35911.jpg

 

Overzicht tuin

 

gallery_6751_4928_39739.jpg

 

Mannetje DB, ondertussen al verwijderd.

 

gallery_6751_4928_67716.jpg

 

PP in volle glorie

 

gallery_6751_4928_63541.jpg

 

Ierdbei waarvan ik de hoofdtop en enkele zijtakken heb verwijderd omdat hier al zaad in zat.

 

gallery_6751_4928_35837.jpg

 

close up ierdbei

 

gallery_6751_4928_52722.jpg

 

verzameling DB's, paar mannetjes verwijderd.

 

gallery_6751_4928_4944.jpg

 

Een heel dikke ierdbei, ik begin nu toch wel een beetje terug te komen van mijn eerdere negatieve opmerkingen over deze soort. Dit is de eerste soort die ECHT vroeg is. We wachten af...

 

gallery_6751_4928_103829.jpg

 

close up

 

gallery_6751_4928_36383.jpg

 

De appels gaan lekker, zijn er wel al een hoop uitgevallen maar deze groeien nog vrolijk door.

 

gallery_6751_4928_131940.jpg

 

 

En dan nu de guerilla, alles gaat goed, jammer dat de slakken nog steeds de bladeren aan het opeten zijn, maar ze overleven het wel.

 

overzicht spot

 

gallery_6751_4928_148104.jpg

gallery_6751_4928_79327.jpg

 

close up ierdbei

 

gallery_6751_4928_47236.jpg

 

close up DF

 

gallery_6751_4928_17456.jpg

 

nog een close up

 

gallery_6751_4928_4026.jpg

 

DF

 

gallery_6751_4928_81877.jpg

 

ierdbei

 

gallery_6751_4928_69896.jpg

 

 

 

De andere spot. gaat allemaal heeeel gezond! Deze spot vandaag ook verder uitgebreid als voorbereiding voor volgend jaar. Wel onhandig dat er verschillende soorten met verschillende afbloeitijden staan. Ach... niet een heel groot probleem ;)

 

gallery_6751_4928_96200.jpg

 

gallery_6751_4928_51913.jpg

 

gallery_6751_4928_108617.jpg

 

gallery_6751_4928_10435.jpg

 

gallery_6751_4928_15817.jpg

 

 

De spot in het riet ben ik niet geweest. Ik geloof er toch niet echt meer in dus ik ga er mischien nog wel kijken aan het eind van het jaar om er een paar schimmel topjes te halen.

 

reacties welkom!

 

Slappezever

Share this post


Link to post
Share on other sites

Overigens heb ik geen last meer van de meeldauw in mijn tuin. Het sproeien heeft geholpen gelukkig. Wel heb ik in mijn guerilla al toprot op een paar plaatsen. Wat ik gevonden heb heb ik verwijderd. Maar wel balen dat het nu al rot. staan pas net in bloei ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey slappy, dat gaat wel lekker bij jouw ;)

bloei zit er mooi in zeg, vooral jouw DF gaat erg lekker zo te zien

 

ik hoop dat het weer aankomende tijd even beter wordt anders kunnen we het wel vergeten met onze vroege bloeiers

veel succes verder

 

laters :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja het ziet er allemaal mooi uit ;) Jammer dat de DBs nog niet bloeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vind je ierdbei een goede keus om guerilla mee te kweken? veel verzorging nodig?

 

Gaat lekker trouwens!

 

Groeten, Wouter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had ernstige twijfels over de ierdbei, ben er nog niet over uit. Ze hebben wat last van meeldauw waar andere soortjes in mijn tuin er geen problemen mee hebben. Daarnaast lijken ze wel constant in bloei te hebben gestaan. Maar nu is mijn mooiste en lelijkste plant een ierdbei.... Tjsa, voordeel is wel dat ze vroeg bloeien, op zich maakt me dat niet heel veel uit, als ze maar schimmel resistent zijn. Maar omdat ik verschillende soorten in mijn tuin heb staan is het handig met risico spreiding, als de ene klaar is moet de andere nog weken. Qua verzorging hoef je je nooit veel zorgen te maken buiten. Zorg voor een goede grond en dat laat moeder natuur zijn gang gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

slappezever ik heb ook mijn twijfels nog over de de ierdbei maar die vroege bloei is wel zo fijn(jammer dat we geen mooi weer hebben) ik had wel stukken toprot in een top maar de andere de ierdbei's gaan nog goed nog even wachten dan weten we of ze waard zijn voor volgend jaar weer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen idee wat ik er af kan halen. Is ook niet specifiek voor de soort. Enige zinnige wat ik je nu kan vertellen is dat ie mooi in bloei staat en ik geen rot heb in mijn tuin. Op de guerilla wel wat rot. Eind van het kweekjaar maak ik de balans op over wat ik nu echt vind van de ierdbei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou Slappezever,

 

Goed bezig man, de bloei zit er stevig in.

Wel spijtig dat de slakken nog zo actief bezig zijn.

Maar in dat hoge gras op je g-plek kunnen ze zich goed verstoppen.

Haal dat weg en je zult minder last hebben.

Kan natuurlijk ook zijn dat je het gras laat staan om minder op te vallen.

Je kan ook een plank in de buurt leggen waar de slakken zich onder verstoppen overdag dan kun je ze

makkelijk verwijderen. En/of je kan ook altijd nog slakkekorrels strooien.

Blijf je mooie topic volgen.

 

Succes

 

Grtz

 

Isan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo kijkbuiskindertjes :wOOt

Tis weer tijd voor de slappy show!

 

plek 1

 

Ierdbeis willen voor geen meter. Topjes klein en lijken al klaar te zijn (alle haren bruin) maar dit komt door de vele regen. Hier en daar wat rot eruit gehaald maar nog prima te beheersen.

 

gallery_6751_4928_59702.jpg

 

gallery_6751_4928_68151.jpg

 

Natte DF

 

gallery_6751_4928_20340.jpg

 

Plek 2

 

Stukje vrijgemaakt voor volgend jaar (te zien aan de voorgrond :D), dit is wel de beste plek van alle die ik uitgeprobeerd heb. De rechtse plant is even groot al in mijn tuin en dat heb ik in het wild nooit voor elkaar gekregen! Als ik de DF groot krijg hiero staat hier volgend jaar een veldje van :D

 

gallery_6751_4928_69144.jpg

 

natte DF, deze doet het goed, zat wat rot in maar niets ernstigs nog. Ben er op tijd bij, goed zoeken en alles netjes weggehaald.

 

gallery_6751_4928_50711.jpg

 

tis wel bladerige weed!

 

gallery_6751_4928_52775.jpg

 

en nat ook!

 

gallery_6751_4928_11198.jpg

 

mooi overzichtje van de PP's die er staan. Doen het ook goed.

 

gallery_6751_4928_56775.jpg

 

Tot nu toe gaat het allemaal goed. Ben nog steeds niet tevreden wat er gebeurd met de ierdbeis. In mijn tuin hebben ze last van de meeldauw gekregen (alweer). De wind heeft ook een grote tak afgebroken. Blijft een beetje een zorgenkindje die ierdbei. Maar wat ik al eerder opmerkte, die binnensoorten doen het buiten ook bijzonder goed tot nu toe. De pp in mijn tuin (fotos komen tzt) ziet er gezonder uit dan alle andere planten.... Zo zie je maar weer. Buitensoorten zijn ook niet heilig :lol: ;) :lol:

 

later!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nou Slappezever,

 

Goed bezig man, de bloei zit er stevig in.

Wel spijtig dat de slakken nog zo actief bezig zijn.

Maar in dat hoge gras op je g-plek kunnen ze zich goed verstoppen.

Haal dat weg en je zult minder last hebben.

 

Bedankt isan voor de interesse :D

Gras weghalen is niet echt een optie, kan het wel omspitten maar dan staat het er 3 weken later toch weer. En de grasmaaier gaat opvallen... Ik laat het zijn gangetje gaan, nu kunnen de slakken toch niet heel veel schade meer aanrichten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er stoer uit!

ik las net wat guerilla verslagen en heb spijt dat ik niet ook wat neergezet heb

ergens op een mooi afgelegen plekkie.

 

volgend jaar ga ik zeker een paar guerilla kweekies neerplanten her en der.

 

++1400++post++

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgend jaar 2-3 maal preventief spuiten met Fungicide, lavameel, bladvoeding, uitvloeier Mix.

Scheeld niet alles, maar wel erg veel problemen.

 

Groet, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

HJM;

Waar helpt lavameel bladvoeding en uitvloeier mix tegen? Fungicide? Is dat wel bio? Klinkt vrij ernstig namelijk :X

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kleine update,

 

Heb mijn ierdbeis in mijn tuin geoogst. Ze zien er niet slecht uit maar de toppen bleven klein en fluffy. Er zat hier en daar wat rot in dus had ik geen zin meer om langer te wachten. Ik weet nog niet wat ik er vanaf heb gehaald maar ik reken alleen de grote plant van de picca hieronder. De kleine 2e ierdbei heb ik voor mischien 5 procent geknipt, de rest weggegooid vanwege meeldauw en zeeeer fluffy niet te knippen toppen.

 

plantje

gallery_6751_4928_138404.jpg

 

closeup 1

gallery_6751_4928_42579.jpg

 

closeup 2

gallery_6751_4928_51986.jpg

 

closeup 3

gallery_6751_4928_31835.jpg

 

Dit weekend heel mischien tijd om mijn guerilla gedeeltelijk te oogsten, de ierdbeis daar zullen niet veel soeps zijn. Als het te klein en fluffy is kap ik het om.

 

Trouwens een goed ding die cannacutter. Heb daar alles mee gedaan, werkt goed, juist het kleine spul. Aanrader voor iedereen die een keer een goede oogst heeft gehad en geen lamme vingers meer wil hebben :verrygood

 

Slappy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zien er mooi uit, alleen erg zonde van de rot :verrygood

Keep the good work c'ming :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

@slappezever

 

Als je buiten niet steeds de opbrengst aan Botrytis en meeldauw wil weggeven moet je wat.

Preventief spuiten kan daar helpen. Een fungiside als Teldor (ontwikkeld voor de wijnbouw) hecht zich in de waslaag van de plant, en spoelt 3 uur na het spuiten ook niet meer af en is zo'n 4 weken werkzaam.

Een middel als Rovral is systemisch (wordt door de plant opgenomen en werkt van binnen uit) De wekingsduur is zo'n 3-4 weken. (ook goed tegen bodemschimmels als Fusarium)

 

Lavameel bevat oa veel opneembaar Silicium, dit werkt dubbel, schimmels hebben er de pest aan, en het maakt de cel wanden steviger en daardoor minder makkelijk doordringbaar voor schimmels en andere aantastingen.

 

Ook bevat het veel sporen, zodat het afweersysteem van de plant sterk blijft.

 

Als je dan toch aan het spuiten ben kan je net zo goed direct wat lekkers meegeven.

 

Bladvoeding voor een vette bek, appelstroop (oplossen in heet water met staafmixer) voor gratis korte en lange suikers en ijzer (ook wat sporen), zorgt ook voor een grotere laagdikte en een langere droogtijd, zodat de plant langer kan opnemen. Evt wat glycerine om dat effect te vergroten.

Om de oppervlaktespanning te verminderen een drup afwasmiddel. Je zal zien dat het blad direct egaal nat wordt en vrij lang nat blijft.

Later wordt het blad mooi groen en stevig.

Staan je planten onder des Heren hemel zou ik ook wat Pokon Groenkracht (sporen) bijmengen, omdat daar bijna altijd wel een gebrek is

 

"Wie de Heer laat boeren teelt distels"

 

Echter, lava en basaltmeel is niet fijn voor je spuit, dus haal een goedkoop ding bij de Action of zo.

 

Duhhhhhhhhhhhhhhhhhhh, genoeg voor nu, aan de wijn, groet, hjm

 

 

 

HJM;

Waar helpt lavameel bladvoeding en uitvloeier mix tegen? Fungicide? Is dat wel bio? Klinkt vrij ernstig namelijk :X

Share this post


Link to post
Share on other sites

En bio???????????????????????????????????

 

Dan blijft een gezonde plant. Zorg er voor dat er geen enkel gebrek optreed. (hoor/zie vaak gebreks ziekten op dit forum bij Bio kwekers)

Geef een goede bodem met een juist Klei-humus complex om de weinige voedingsstoffen optimaal te benutten.

Geef lava of basalt meel om sporen te verzekeren. (ook een deel van het klei-humus complex)

Kort en goed, als je Bio wil kweken moet je weten, niet geloven.

 

Weten vernietigd (meestal) geloof.

 

Maar....................de vakman/vrouw weet met Bio-teeld net zo goed te presteren dan met kunstmest.

Als je maar voorkomt dat je plantje er uit ziet als een krop sla bij de reform winkel.

 

Groet, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

HJM:

 

Als ik het goed begrijp kan ik de volgende mix tegen toprot maken;

 

Teldor of rovral (voorkeur?) met lavameel en appelstroop? En dat spuit ik over mijn bladeren heen? Hoeveel tijd voordat ik ga oogsten kan ik dat nog gebruiken zonder dat er allerlei residu achterblijft? In welke verhoudingen praten we?

 

Ben benieuwd want ik heb nog wat planten staan die nog een tijdje mogen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...