Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Afghani1

Zijn Er Al Mensen Die Kweken Met Cmh (niet Verwarren Met Mh)

Recommended Posts

Ik kreeg deze week een tip in de growshop over Ceramic Metal Halide. Dit is niet het zelfde als MH.(Metal Halide)

 

Even de verschillen duidelijk maken. Metal Halide is voornamelijk geschikt voor de groei daar het een blauw spectrum bevat. Ceramic metal halide is FULL spectrum, dus alle kleuren zitten er in. De lamp behuizing(het glas) is UV block.

 

CMH WORD NIET ZO WARM EN IS AL LEVERBAAR VANAF 35 Watt(70, 150, 250, 400, 600, 1000, etc) (heb ook al prof systemen gezien waarbij 1 12000watt (nee geen tik fout) bulb wordt geplaatst)

 

Ook leuk is dat ze gemiddeld 100 lumen per wat leveren DUS met deze 2 eigenschappen OOK EEN PERFECTE VERVANGING VOOR TL

 

Ik heb me inmiddels behoorlijk verdiept in ceramic metal halide en kon er in eerste instantie niet zoveel over vinden. De jongen de ons altijd perfect helpt bij de growshop vertelde ook nog dat het in amerika heel populair is dus uiteindelijk besloot ik om eens op amerikaanse forums te zoeken en daar is wel het een en ander te vinden.

 

Je vindt voornamelijk discussies over wat is belanrijker Yield of Raisin(opbrengst of harsproductie)

 

Na veel gelezen te hebben kwam ik zelfs uitspraken van Ed Rosenthal tegen die bevestigd dat de gebruikelijke HPS lampen iets meer wiet op leveren dan een CMH lamp bij gelijk vermogen. De CMH lamp levert echter een hardere bud op met een veel hoger hars gehalte, dus meer THC, CBN, ETC De kwaliteit van de wiet wordt dus veel beter.

 

Ik vond ook verslagen van mensen die hingen gewoon beide op dan hoeven ze niet te kiezen wat ze liever hebben, ze genieten dan beide voordelen.

 

CMH is verkrijgbaar van philips en wordt verkocht onder de naam Philips MasterCoulour

 

Ik heb al even uitgezocht welke soorten er zijn.

 

De bruikbare zijn vooral:

 

Mastercolour CDM-R Dit is een spot uitvoering met reflector

Mastercolour CDM-TP Dit is een hardglazen Tube uitvoering (TP=Tube Protected)

 

Er zijn ook bulbs die in een HPS lamp passen. In sommige gevallen kunnen ze er zo in, er zijn multi purpose ballasts voor. Het grootste verschil is dat CMH heeft geen ignitor nodig.

 

De overige modelen zijn ook zeker wel bruikbaar alleen ze zijn niet protected dus moeten ze in een armatuur met een hardglazen onderplaat.

 

MIJN VRAAG IS ER AL IEMAND DIE HIER GEBRUIK VAN MAAKT. En wat vinden jullie belangrijker opbrengst of harsproduktie.

 

ZIJN ER GEINTERESEERDEN (IK heb eventueel het een en ander aan PDF materiaal beschikbaar)

 

Heb ook al links gevonden(buitenland) waar je de apparatuur kunt bestellen, ben nieuw op het forum dus ik moet nog even uitzoeken hoe ik die hier in zet, maar als er geintereseerden zijn is de link zeker beschikbaar.

 

Ik heb er al twee dagen studie in gestopt vragen stellen is ook geen probleem.

 

Zijn er mensen die weten waar je in nederland de juiste spullen kunt krijgen voor een redelijke prijs.

Share this post


Link to post
Share on other sites

geintresseerd ben ik wel :wOOt

 

veel weet ik er niet over.. ik heb het al eens gezien op icmag..

toen dacht ik dat het een of andere aftandse ouwe kwiklamp was..

 

maar dit klinkt toch beter!

 

misschien een idee om alleen de laatste weken zon keramische metal halide lampie erboven te knallen..??

Als de wiet toch alleen nog maar moet zwellen?

Want het zwaarste van een top is toch echt de hars!

 

Ik hou dit in de gaten! want van de voordelen van een beter spectrum ben ik overtuigd!

 

gr

 

BK

 

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Link mag je posten hoor...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@BeeKaa:

 

Dat heb je goed gezien, das inderdaad de bedoeling voor als je met HPS Kweekt. Alleen je stroomkosten lopen wel dubbel, de vraag is als je gaat combineren, moet je als je 400HPS hebt hangen ook 400W CMH toevoegen, Ik denk (dit is berust op speculatie) dat je 200WHPS/200WCMH setups moet maken voor een vierkante meter. Alles boven 38.000 lumen heeft geen zin meer op 1m2 (bron: kastwiet) de overcapaciteit van de lamp is alleen interesant voor de levensduur. Je lumens haal je met die 2 wel.

 

Maar ik denk dan wel vooral voor de TL kwekers onder ons, dat waneer je de lampen ook in de voorgroei gebruikt de plant als beter ontwikkelde, sterkere plant de bloei in gaat wat ook zijn voordelen heeft. MAW TL kan wel weg gezien CMH dezelfde eigenschappen of betere, heeft geen slechtere. Scrogg bakken gaan bij gelijke vermogens of zelfs iets minder meer en betere kwaliteit opleveren

 

@keesthemad:

 

De info van philips:

 

http://www.lighting.philips.com/in_en/arch...res&lang=en

 

DIY MH SETUP

http://www.drugs-forum.com/growfaq/966.htm

 

Een mijns inziens niet al te dure leverancier van dit mooie speelgoed

http://www.bltdirect.com/products.php?cat=...hilips+Ballasts

 

De lampen kun je wel bij klusspullen.nl etc bestellen

 

lampbank.nl heeft spots/downlighters in het assortiment, echter de site is onoverzichtelijk en prijzen vinden is moeilijk, ik heb ze al een mail gestuurd, mochten ze er op reageren dan wil ik het resultaat hier wel posten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yes geintereseerd!

kwaliteit boven opbrengst hier,,,,,,1 en al oor!!

!!!

Er is iemand op opengrow die ze gebruikt geloof ik

thnx

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou er is een voordeel van TL ten opzichte van een HP-lamp.

 

De belichting komt niet vanuit 1 punt.. wat een hele hoop schaduwvorming en dus minder ontwikkelde topjes voorkomt.

 

Verder ben ik razend benieuwd naar een kweekverslag met deze lamp.

 

voorlopig houd ik het nog even bij HPS...

laten we eerst maar eens 100% zelfvoorzienend worden en dan gaan we pas het THC omhoog krikken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok die is nieuw voor mij, ik heb ook alleen ervaring onder HP lampen maar ik ben op dit moment wel bezig met een PLL diepvrieskast en een een dubbellaags scrog TL bak + moeder/stek/vorgroeihok, (verslagen volgen)en ik ben zeker van plan tl en pll te gebruiken, heb er erg veel over gelezen en naar rond gevraagd tot ik die tip kreeg over CMH ben ik daar in afgedwaald omdat het zo machtig interessant klinkt allemaal. Maar is het dan ook zo bij TL, en de buis is bijv 2850 lumen, dat de buis overal 2850 lumen geeft als ik er drie planten onder zou zetten. Ik nooit helemaal begrepen hoe ik dat moet zien krijgt iedere plant 2850 of moet ik het delen door drie en er een paar bij hangen?

 

Ik zou ook gezien de toch nog hogere kosten voor de heftigere systemen, mijn 144Watt 827 TL per laag aan willen vullen met 2 x 35W CMH alleen ik zit dan wel met het probleem dat TL dicht op de plant moet terwijl CMH wel diep kan stralen, dus kan wel hoger worden geplaatst maar het lijkt me geen optie die dingen door de tl te laten stralen. Je zit dus wel even met hoe dit te plaatsen. Ook in de voorgroei/moeder ruimte heb ik 144W TL en ook die zou ik wel willen aanvullen met CMH alleen aan te zetten als ik op korte termijn weer stekken moet hebben. Als ik een tijdje niets nodig heb laat ik alleen de TL branden.

 

Ik hoop hiermee grotere opbrengsten te halen door dat ik toch even per laag 70W x gem 100 lumen is 7000 lumen aan de ruimte toevoeg en een fullspectrum hoop ik mee te bereiken dat ik een keer zo stoned word van de helft aan wiet :wOOt

Edited by Afghani1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@hupla, ok bedankt voor de tip, welke zoekterm heb je gebruikt daar, ik kan op ceramic metal halide of CMH niets vinden, wil het zeker graag lezen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het rendement van een GreenPower is ongeveer 1,5 keer zo hoog als een CMH overigens, met zijn licht meer in par voor de plant dan een lamp niet speciaal gericht op kweken. Full Spectrum is niet altijd beter voor de plant, het geeft wel optisch een mooiere verlichting, maar met meer licht in de niet bruikbare golflengtes. Ik durf dus wel te zeggen dat een GP wellicht zelfs 2 x zoveel bruikbaar licht oplevert. Zelf een Agro, met meer blauw licht "ingebouwd", presteert nog 30% beter, dus in totaal op par schat ik dat ook minimaal 1,5-2 keer beter.

 

Nou heeft een GreenPower in een daglichtloze omgeving ook extra blauw licht nodig, dus zaak is om daar blauw licht in de juiste par bij te krijgen. Philips adviseert hiervoor (niet voor niets) de HPI T-plus. Een HPI lamp is minder efficiënt met slechts 87 lm/W, maar geeft deze wel in het juiste gebied af, waardoor de deze lichtsterkte ook niet zomaar kunt vergelijken met de CMH.

 

Er zijn veel testen met UV verlichting momenteel. De straling in het UV bereik is bij de CMH lampen volgens mij vrij hoog, wellicht dat daar het geheim in zit want qua lichtopbrengst en par springen ze er niet echt uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Whazzup, bedankt voor je reactie, mischien een domme vraag maar wat is een green power?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een vraag, niet echt over de lamp.

 

Meer hars lijkt me fijn, maar hars is het medium waar THC in opgelost zit. Ik vraag me af of bij meer hars er ook daadwerkelijk meer THC in zit. Als ik meer huil vraag ik me af of er in die laatste tranen nog steeds evenveel zouten e.d. zitten. Dat is volgens mij niet gegarandeerd. Door koude heb ik al eens grote druppels hars aan mijn toppen gehad, maar had niet het idee dat daar ook meer werkzame stoffen in zaten.

 

Heeft iemand dit al eens gemeten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@afghani

greenpower is een lamp van philips

 

@whitetooth..

 

dat is slim.. zo had ik er nog niet over gedacht..

hars zonder THC is eigenlijk gewoon 100% organische "wietverzwaarder" dus?

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb die GreenPower even opgezocht, en ik lees op site van philips dat hij iets meer blauw heeft dan een agro bulb en dat hij een constantere stabielere lumen output geeft dan een son-T Plus.

 

Dus geen fullspectrum, waarvan ik zeker van de voordelen ben overtuigd.

 

 

Hier nog even een link met alle info verzameld, de grafiekjes erbij voor de juiste impressie

 

http://hg420.com/showthread.php?p=177697#post177697

Share this post


Link to post
Share on other sites
(heb ook al prof systemen gezien waarbij 1 12000watt (nee geen tik fout) bulb wordt geplaatst)

 

Haal daar is tegen de gram per watt mee :smoke :) :P !

Share this post


Link to post
Share on other sites

verzachtende omstandigheden "ik gebruikte maar 1 lamp" :smoke :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hahah 12duizend wattt, dan heb je een flink partylicht.

Ben je verblind voor een week als je daarin kijkt. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Jepdat zijn ze, alleen dit kun je ook wel in nederland bestellen, het gaat er even om een ballast, lampvoet, condensator of compleet armatuur te vinden zonder dat die van over de oceaan moet komen en ook nog betaalbaar is! Ik heb ze wel gezien voor een leuk bedrag, maar de vervoerkosten intercontinental liegen er niet om!

 

Lampbank.nl heeft diverse downlighters ceramic metal halide, ik heb ze een mail gestuurd wat ze kosten en of ze ook ballasts etc leveren (zag later op hun extreem onoverzichtelijke site dat ze die hebben) maar ze reageren niet!

Share this post


Link to post
Share on other sites
....CMH WORD NIET ZO WARM ...

 

Kan iemand dit bevestigen ? En zoja, hoe warm wordt ie dan wel? Warmer dan tl veronderstel ik...

 

Thanks

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...