Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Fristi

Top44 Stekje In Een Oude Computerkast

Recommended Posts

Hoi hoi allemaal,

 

ik ben ook bezig met een Top44 kweekje onder HPS maar aangezien ik na die kweek niet meer verder mocht doen van mijn vriendin (ze vond het te groot worden), zijn we tot een compromis gekomen om mij toch micro te laten kweken.

 

Mijn allerliefste schat heeft me zelfs het materiaal gegeven :rofl Bij het opruimen van haar oude kamer zijn we een oude pc tegengekomen (Pentium 2 ofzo) en bij het zien van die kast knipperde er een (spaar)lampje aan bij mij :engel

 

Die pc is dus op mijn demonteertafel terecht gekomen en ik heb er professioneel (yeah right) al zijn ingewanden uitgesleurd. De dingen die je nog voor prutserijtjes kunt gebruiken heb ik aan mijn pa gegeven (CD-rom, harde schijf van 15 gig, diskettestation, ...). Mijn pa is nogal gefascineerd door computers.

In de pc zaten 2 ventilatortjes en die heb ik gehouden (perfect voor toe- en afvoer van lucht). Als voeding hiervoor heb ik een 12V adaptor gebruikt die hier ook nog rondslingerde.

 

De binnenkant van de pc heb ik met zwart-witte folie afgeplakt. Dit was een restantje van mn groter hok.

 

De verlichting bestaat uit 4 spaarlampen. 2 van 11W en 2 van 18W dus dat is samen 58W. Voor 1 plantje meer dan genoeg denk ik. De lampen zijn op een plank vastgevezen die in witte folie verpakt is. En als reflectors heb ik n paar blikjes doormidden gesneden en tussen de lamp en de plank gevezen. Een grote vrees van me is dat de blaadjes van de plant te dicht bij de lampen zou komen en hierdoor zal verbranden. Om dit te voorkomen heb ik n 2 liter waterfles in de lengte doorgesneden en over de lampen gehangen zodat er 1 cm tussen de lamp en de fles is. Zo kunnen de blaadjes niet verbranden :( (in theorie toch)

 

Het stekje komt van 1 van de stekken die in mn ander topic aan het groeien zijn. Die stekken groeien in scrog en het stekje die ik gesneden heb had toch nooit kans om boven het net te komen. Dus hier deed ik ook geen verlies :D

 

En het stekpotje is ook zelfgemaakt van zo'n potje die oplost in de grond. Ik heb het potje in stukjes geknipt en in een liter water wat laten weken. Eventjes met de mixer erdoor waardoor het een bruine brij werd. Deze brij even gefilterd met een doek zodat ik een iets dikkere brij overhield. en deze brij heb ik dan in een schotel voor ijsblokjes gegoten. Laten drogen met een tandenstoker erin en VOILà, een zelfgemaakt stekplugje :wOOt

gallery_15223_4906_245818.jpg

 

Het enige wat ik nog niet in huis had rondslingeren was een pot die een perfect formaat had (19 cm x 38 cm en liefst niet te hoog). Even naar het tuincentrum om de hoek geweest en een langwerpige pot met schotel gekocht voor 2,65 euro. Deze was 2 cm te lang, maar met de boorden eraf te zagen paste het perfect.

 

De pot is gevuld met een bodempje hydrokorrels die ik ook nog ergens rondslingeren had met daarboven de restjes potgrond die hier rondslingeren. Het is een mix van 2 soorten potgrond (1 soort die 1kg mest per m³ heeft en vocht vasthoud en 1 soort die maar 0,5kg mest per m³ heeft en heel luchtig is - het grotendeel van de mengeling is de luchtige grond)

 

Voilà, en zo ben ik geïnstalleerd voor een bedrag van 2,65 euro. Dit is dus dè budgetkweek :no :D :D

 

Hier de foto's:

 

Dit is de kast zonder stekje.

 

gallery_15223_4906_430521.jpg

 

Een fotootje van de lampjes met hun geïmproviseerde reflectors

 

gallery_15223_4906_33015.jpg

 

En een fotootje van heel de boel met het reeds (lichtjes) gewortelde stekje en de lampjes aan. Een halve waterfles over de stek om de LV wat hoger te houden.

 

gallery_15223_4906_687618.jpg

 

En als ik de zijkant van de pc dicht doe zie je enkel een pc met wat zwarte folie (very disguised :wOOt )

 

gallery_15223_4906_26614.jpg

 

Jullie zullen je wel afvragen waarom ik het stekje helemaal rechts geplant heb. Wel, hier de uitleg:

Ik zal nog met wat balkjes en touw een scrognet maken voor boven de stek. De stek zal ik dan geleidelijk forceren om onder het net te blijven groeien zodat ze eigenlijk horizontaal groeit. De uitschieters zullen dan boven het net komen en de hoofdtop zal ik dan op het eind ook boven het net laten komen.

 

Dit is dus een volledig probeer/pruts/cheap-ass probeerseltje dus als het verkeerd loopt: het koste me maar 2,65 euro :wacko:

 

I'll keep you guys posted.

Share this post


Link to post
Share on other sites

had je de voeding uit de pc niet kunnen gebruiken ??

of was het een werd de power van de pc via moederbord gestuurt !!

is toch kick je ventilatie met de pc power konp aan te zetten !!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zou mss wel mogelijk geweest zijn, maar die voeding had tè veel draden erin zitten da ik dacht: "laten we da maar met een adaptortje doen en die voeding achterwege laten".

 

Trouwens, had toch geen plaats meer om de voeding in de kast te krijgen. En temperatuursgewijs ging het ook n moeilijke opdracht worden. Maar zou idd wel vet cool geweest zijn :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm..bitterballen ? Lekker!

 

hehehe...sucses.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da's al diverse malen/jaren gedaan ronny.

Alleen het resultaat valt meestal een beetje tegen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik doe het nu gewoon maar als probeerseltje hoor Soca. De opbrengst moet van een ander hok komen :wacko:

 

Kzal al blij zijn als er genoeg afkomt voor 1 jointje :wOOt (van gigantische proportie :engel )

Share this post


Link to post
Share on other sites

fristi:ziet er leuk uit maar als je toch scroggt en onder het net kan je misschien beter die halve colaflessen van je lampjes afhalen dat lijkt me dan overbodig en scheelt weer de zo broodnodige lumen.

ik ga dit volgen.

 

houzgroen :wOOt

 

 

macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is eigenlijk best wel n goed idee Macerror. Kzal ze er af halen en als de toppen later te dicht bij de lampen komen kan ik ze nog altijd terughangen. Met spaarlampen heb ik idd de lumen nodig :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk dat je zo bezig bent maar wrom koop je niet goedkoop een dressoir ofzo dan heb je genoeg ruimte voor 5 planten en ben je niet strafbaar bezig en wel genoeg voor jezelf te roken ik bedoel wat heb je aan een 10 gram dasd toch zo op??

Share this post


Link to post
Share on other sites

jah precies flessen weg warmte zal het niet aan liggen mischien kan je mijn topic eens lezen

bij mij zitten mijn blaadjes best vaak tegen de spaarlampen aan en nog steeds geen extreme verbranding

wel dat de blaadjes erg droog worden !!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Lowriderss

Ik heb ook nog een kast van 1,5 vierkante meter in mijn tuinhuis staan. Daar zal mijn opbrengst van komen. Dit is maar een probeerseltje :smoke

 

@ Ricop2

Dan heb jij best wel veel geluk gehad Ricop. Ik heb in mn groot hok n beetje proberen bij te verlichten met spaarlampen en na 1 dag zat er tegen elke spaarlamp een blad gegroeid die volledig verbrand was. Dus met die ervaring pas ik wel n beetje op :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben benieuwt wat je gaat oogsten, op een engelse site die ik eens ben tegengekomen op een topic (vraag me niet meer wat of waar) spraken ze van 52 max in een pc kast, als je het tegoei aanpakt! Maarja we geloven niet meer in sprookjes he :smoke .

Mijn voorgroeihok voor mijn guerilla-kweek is trouwes ook een pc-kast! Alleen ben ik wel niet vanplan ze daar langer dan een week of 2 te houden.

Veel succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi hoi iedereen,

 

hier een wekelijkse update.

 

Het stekje is dus heel goed aangeslegen en begin al een nieuwe set blaadjes te produceren. Volgens mij is ze n klein beetje gegroeid (0,5 cm ofzo) dus het gaat wel vooruit.

 

Op voorstel van Macerror heb ik de flessen die over de lampen hingen eraf gedaan om toch maar iets meer lumen te hebben.

 

Ik heb er deze week ook een scrognet ingestoken. Deze heb ik gemaakt van n meter balk en wat touw. Dit was wel een huzarenwerkje hoor. Mocht ik geweten hebben dat het zo'n prutswerk zou zijn zou ik gewoon een netje in de doe-het-zelf zaak gekocht hebben. Maar dit is een BUDGETKWEEK dus, geen extra geld verspillen als je het zelf kunt maken :D

 

Het ventilatortje die de toevoer regelt heb ik ook verplaatst tot net onder de lampen. Het maakte zo'n gerucht als het tegen de pc kast aan het daveren was, net een stofzuiger. Dus heb ik die met een stuk elektrische kabel onder de lampen laten zweven. Je hoort het ventilatortje nog altijd maar het is al veel minder dan dat het tegen de kast aan hing. En ik heb gemerkt dat de afvoer ventilator zo hard zuigt dat er zobiezo een grote hoeveelheid verse lucht in de kast gezogen wordt. De luchtregeling in mn kastje is dus geworden: passieve invoer - actieve uitlaat - ventilatortje voor luchtbeweging.

 

Wel merk ik dat de bovenste laag van de aarde al heel droog staat (komt zelfs van de rand los). Kan dit kwaad? Ik lees :smoke hier veel op het forum dat je de planten best van onder water geeft (wat ik nu ook doe), maar resultaat is wel dat de toplaag poerdroog staat. Wat info van ervaren kwekers zou hier welkom zijn :P

 

En als laatste wat fotografisch materiaal zodat jullie je fantasie niet hoeven te gebruiken :)

 

gallery_15223_4906_113304.jpg

 

gallery_15223_4906_434283.jpg

 

gallery_15223_4906_60704.jpg

 

Tot de volgende

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geef ook vanonder water, het droog staan is volgensmij geen probleem. Steek wel soms je vinger diep in de grond om te voelen hoe nat het onder is, anders gaan je wortels rotten als het te nat is.

 

Succes!

,Greentim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lampen moeten er dichter op.

Effectief licht wat van die lampjes afkomt komt hooguit 10 cm ver.

De lampen moeten dus minder dan 10cm van je plantje staan, liefst 3-5 cm. max.

Die 2 lampjes links doen op dit moment dus niets voor je plant, en die er recht boven staan doen ook maar heel weinig.

Dat zal ook de reden zijn dat ze zo langzaam groeit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

aloha fristi je hebt een heel netjes netje gemaakt ziet er strak uit .

soca heeft gelijk de lampen moeten er veel dichter op.

je kunt om je watergiften te regelen zo n seramisvochtmeter gebruiken

die verkopen ze ook gewoon los of per twee.

als de grond los raakt van rand moet je die gaapende ruimte wel ff opvullen

anders droogt je grond langs de zijkanten veel te snel uit.

die computerfans kun je het best ophangen met rubbers of elastiek

dan geven ze veel minder lawaai .

 

:smoke

 

houzgroen

 

 

macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fristi, scrognetje wat lager...

 

Lampen wat lager...

 

Lekker naar links toe scroggen en tegelijkertijd ook de breedte pakken... Ben je bijna bij het einde, 12/12.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Owkay, veel reacties van wietforumgangers met faam die zeggen dat het allemaal lager moet. Dan doen we dat dus ook - alhoewel het geen sinecure is.

 

Het scrognet is lager gehangen waardoor ik het plantje al wat naar links kan buigen. Probleem is hier nu wel dat het net maar aan de rechterkant vast hangt met schroeven en links alleen maar met ducktape. Geen te stevige opstelling dus (en het hangt scheef volgens mij - maar beter krijg ik het niet).

 

De lampen zijn ook zo laag mogelijk gehangen. En hier ook hetzelfde probleem als met het net. Rechts hangt de plank alleen maar vast met 2 schroeven en links zelfs helemaal niet. De plank steunt gewoon op de ventilator links.

 

Bij het verlagen van de lampen zijn die natuurlijk ook naar beneden gedonderd - geen schade voor het plantje, maar het scrognet heeft wel mijn goedkope reflector blikjes tegen zich gehad. Resultaat: een touw van het net door :) GVD

 

Als ik de opstelling van nu bekijk schiet er niet veel meer over van de originele (propere) opstelling en ziet het er meer een zootje uit. Maar de lampen zitten nu toch dichter (ca. 5cm boven het net) :smoke

 

Fotootje van de aanpassingen

 

gallery_15223_4906_171036.jpg

 

gallery_15223_4906_342374.jpg

 

gallery_15223_4906_328023.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Whahahahaahaha prachtig, "jullie" Hollanders ook... :smoke

 

Als ik dit in marokko vertel geloven ze het van hun leven lang niet.

 

 

 

 

Ik geloof alleen niet echt dat je er wat te roken af zult halen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

 

 

 

Ik geloof alleen niet echt dat je er wat te roken af zult halen...

daar zou ik wel bij willen zijn haahhahaah ,, en hij haalt er zeker wel een zakje van 20 van af of mischien wel 15 gram maar moet die flessen wel verwijderen en het netje iets lager .. ht lijkt mij slim om nu al voor te gaan buigen , doe je dat niet dan groeit je pc kast BOEM VOL MET DIE LAMPEN

en als het dAN NOnog vochtig is ook lijkt mij niet handig ,, ik zou alvast wat buig voorbereidingen treffen !!

Share this post


Link to post
Share on other sites

20 gram? :P

Je bedoeld 2 gram zeker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...