Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

onno

Sterk Krullende Blaadjes In De Top, Verminderde Bloemproductie

Recommended Posts

Hoi wellicht kan iemand mij helpen met het volgende wat ik nog niet eerder gehad heb.

 

Na 3 en halve week groei gingen ze de bloei in. Duurde wat langer want heb ze 4x getopt voor ze eruit zagen zoals ik wil

en op de goede lengte. Na de 1e week bloei merkte ik al hier en daar hele kleine zilveren vlekjes op de bladeren.

Ik dacht komt wel goed, maar na de 2e week merkte ik voor het eerst dat de kleine blaadjes in de top bij de bloemen

achterover gingen krullen. Aangezien alles, ook de gekrulde, mooi licht glimmend groen was maakte ik me niet druk.

In de 3e week een keer met een lichte ertimec oplossing gespoten, voor de zekerheid dacht ik.

Na de 3e week ging ik maar eens met me lens kijken of ik wat zag. Ik zag dat er hier en daar minuscule worm-achtige,

witte beestjes van 1,5mm over een aantal bladeren renden. Niet over die krullende trouwens, maar over de grote fanleaves.

Dagen later zag ik ze ook in de potten (15L), deze zijn nog kleiner. Ze verstoppen zich snel in het donker als je gaat spitten.

I kben niet zo snel en inmiddels was het eind week 4 toen ik ging rondkijken op dit forum en n.a.v wat info over witte vlieg

de boel weer behandeld met wat ik voor handen had en in dit geval was dat vertimec. Maar dat werkt natuurlijk niet in de pot.

 

En nu dus in half week 5 en alles is nog steeds best mooi groen, maar in de toppen zijn die blaadjes nu sterk achterover

gekruld en daardoor ook smaller. De grote bladeren staan goed. Ik heb goede foto's ervan, ik zal proberen onderaan bij te

voegen. De dames lijken het druk te hebben met iets want ook de bloemvorming begint merkbaar achter te lopen. Misschien

zitten die kleine ettertjes aan onze wortels te vreten ofzo?

 

Vraag nu is, kunnen de fabriekjes bovenin nog recht worden, zo ja, hoe?

Kennis van mij heeft wel eens de korreltjes van Bayer tegen witte vlieg in het vat gegooid om de potten uit te roeien van die

kruipertjes.. iemand een idee hierover? Thanks alvast.

 

Binnenkweek

 

Soortje: PP

Bloei week 5

Stek

Aarde

laatste meting pH van het medium : 5,6

laatste EC meting van het medium : 6,0 ja is hoog maar komt waarschijnlijk door de voedingkorrels waarmee ik heb opgewaardeerd

Ph vat: 6,3

EC vat: 2,0

Temperatuur : 28,6 om 20,5 altijd

Luchtvochtigheid : 40%

 

gallery_16344_4861_673147.jpg

balen..

gallery_16344_4861_99539.jpg

andere dame

gallery_16344_4861_832227.jpg

en nog een en zo zien alle toppen eruit trouwens

gallery_16344_4861_470999.jpg

voorbeeld van blaadje met kleine zilveren vlekjes, niet scherp erop te krijgen die kleine vlekjes

gallery_16344_4861_839684.jpg

hier is wat aan de hand aan de rand van een blad maar dat is denk minder belangrijk nu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee dat is geen mozaikvirus, dit zijn echt gekrulde bladeren, mozaiek virus ziet er toch anders uit!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zou goed kunnen tot het iets heel anders is.Maar als ik het goed zie dan zie ik bij de laatste foto op de achtergrond één blad met dezelfde symptomen van Tobacco mosaic virus,maar ik ben maar een leek,dus vandaar tot ik ook zeg,MISSCHIEN heb je hier wat aan :verrygood

 

De rest zou ook de 2de variant van het rijtje kunnen zijn?

 

Tobacco mosaic virus - 151, Tobamo / tabaksmozaiekvirus -> De ons bekende soort, kromme bladeren en het duidelijke rare patroon op de bladen.

Tobacco leaf curl virus-Begomo (Geminiviridae) / tabakskrulbladvirus -> Veroorzaakt geen verkleuringen alleen gekrulde bladeren door de verminderde celdeling in de plant.

Tobacco mild green mosaic virus - 351, Tobamo / tabaksbontvirus -> Veroorzaakt vlekken op de bladeren en licht kromme bladeren en niet de duidelijke mozaiek tekening.

 

Greetz,Mr.newbie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hm ja ik heb me nu ook even verdiept in dat virus verhaal en het zou idd heel goed kunnen.

 

Ik had de lelijke stekken die ik voor niks had gehad en niet weg wilde gooien weer in conditie

gekregen maar zodra ik ze in de bloei zette leek idd de celdeling wel stil komen te liggen.

Dat is ook precies het moment dat ik merkte dat ik vliegjes en ongein had. Wellicht hebben die

wel een ziekte gebracht. het waren er veel iig. Nu is het gros morsdood maarja.

Het zal wel een of andere variant zijn van dat virus

 

Achja jammer.. we gaan vrolijk verder; volgende keer beter!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie op die wazige foto inderdaad een tmv blaadje op de achtergrond geloof ik, maar dat is niet het probleem denk ik.

Die beestjes zijn thrips, die zouden al dood moeten zijn na je vertimec behandeling, want dat is sterk genoeg om ook jou het loodje te laten leggen. (Daarom moet je ook handschoenen en een masker dragen als je dat spuit)

 

Je zit er hier en daar nogal wat naast als het om de ideale waardes gaat.

Die ph in je potten is te laag, en ik vind de ec in je vat ook wat hoog, maar ik heb nooit PP gehad, dus misschien kan die er tegen.

Als je een EC van 6 in je medium hebt, dan is het hoogst waarschijnlijk dat daar dus je probleem zit.

btw. korrels zijn niet om in potten te doen. Misschien daarom ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vertimec is een verboden spuitmiddel, om goed gegronde reden, en discussie daarover is wellicht ongewenst op het forum.

 

//even voor de goede orde; Ik hoop niet dat je dit nog durft te verkopen straks, ik denk niet dat je het zelf op gaat roken want dan had je er geen vertimec overheen gespoten maar behalve de half dode planten is het gewoon onverantwoord om iemand vertimec te gaan laten roken. Spuitmiddelen zijn altijd slecht, maar dit is levensgevaarlijk.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat het juist een educatieve waarde zou hebben als alle resultaten en gevolgen van Vertimec eens goed beschreven werden door iemand uit de praktijk. We hebben wel wat natuur- en scheikundige kennis op dit forum.

Misschien dat de nieuwe kwekers dan niet zo snel Vertimec accepteren van hun shop als ze iets tegen ongedierte zoeken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

LD-50: 1,5 mg·kg−1 (Ratte, oral)

 

Dat betekend dat 50% van de testgroep gestorven is bij een dosis van 1,5mg/kg lichaamsgewicht.

 

Nu denk je natuurlijk... Hoe giftig kan dat zijn ? Nou zo giftig...

 

Kaliumcyanide (cyankali) is ongeveer 30 keer MINDER giftig...

 

Oraal vs ingeademd, eh, dan is ingeademd net zo slecht.

 

En daarbij is het nog carcinogeen, het veroorzaakd tumoren etc.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vertimec is voor die idiooten die niet beter weten

Maar als je hier op het forum over die troep begint ben je voor mij een moordenaar

want ja je maakt hier mensen ziek mee en daar is weed niet voor bedoeld

 

komt door al dat gif eigenschuld dikke bult

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Jointje 20x schadelijker als sigaret"

 

"Joint bevat 5x zoveel schadelijke stoffen als sigaret"

 

"Blowers lopen 5.7x zoveel kans op long----EDIT----"

 

Dat zijn maar even een paar dingen...

 

Poeh, waar zat ookalweer vertimec overheen ?

 

Daarbij zit er zéér weinig teer in mijn zelfgekweekte wiet, en ja dat is gemeten...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad. Zou wel eens kunnen liggen aan de verhoogde ec-waarde in de bodem.

Een hoge ec-waarde betekent dat er veel (voedings)zouten in de bodem

aanwezig zijn. De plant kan niet voldoende water meer uit de bodem halen door middel van osmose.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag onno.

 

Niet zo fijn die toppen.

maar misschien een beetje off-topic, maar over die close-ups van die gevlekte blaadjes. Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar op bijna alle digitalefoto toestellen zit een ''bloemetje'' Deze optie is voor close-ups zoals ik al zei. Misschien dat je er in het vervolg iets aan hebt.

 

groetjes goodshit :smoke en trouwens nog succes met je toppen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bijzonder offtopic maar ik neem aan dat ik wel een enkele opmerking/mening terug mag geven - zonder een

discussie aan te willen gaan overigens.

Men moet zich niet zo druk maken over Vertimec. Het word in de landbouw en kassen het meest gebruikt.

En daar staan de groenten in de iedereen eet. Daar zit het dus in. Gaat u dan de boeren en de verspreiders

(supermarkten) ook voor moordenaars uitmaken. Vast niet. Er zijn richtlijnen of maximale residu waarden (MRL)

voor elk gekweekt product apart.

 

Dit is van de website van het product:

VERTIMEC® is erkend in prei, in perenbomen, in aardbeien, in sierteelt en ook in groenten onder bescherming:

aubergines, augurken, komkommers, paprika's, sla en tomaten.

Er staat ook een code 'Xn' gemeld: Schadelijk Product dat bij inademing, bij opname door de mond of bij

aanraking met de huid matige gevaren kan veroorzaken.

En voor de duidelijkheid matige gevaren is iets heel anders als doodgaan. Kijk eens op je pakje sigaretten wat daar staat.

 

Er zijn in het dagelijks leven veel meer dingen waar je pas echt en veel eerder dood aan zou kunnen gaan, of ka nker van kan krijgen.

Ik noem even alleen: stadse lucht (smog) en tabak.

 

Don't worry be happy. End of discussion.

 

ontopic: bedankt voor de reacties.

ik heb in totaal dus 2x een lichte vertimec oplossing gespoten voor de 4e week ongeveer, wat het beestjes probleem niet verholpen heeft.

zal wel te zuinig zijn geweest. daarna heb ik ook wat spul van Bayer gebruikt (Admire) en dat 1 keer in het vat gedaan en meegegeven over 4 dagen.

nu vliegt er nog steeds het eea rond maar de planten begonnen weer verder te gaan na een dag of 3-4. Ook idd deze 4 dagen en een paar vaatjes

daarna geen voeding meegegeven en ze reageerden er erg goed op, want inmiddels laatste week en ze zijn toch nog best stuk aangedikt.

 

wel vreemd dat die beestjes blijven leven. ik zie heel veel snelle witte 1mm beestjes tussen de wortelkluiten als ik er ff in wroet met m'n vinger.

maar waarschijnlijk vreten ze niet meer aan de wortels. volgende keer gaan er zeker biologische vijanden bij en ik denk zelfs preventief.

Edited by onno

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het rondvliegt is het misschien varenrouwmug.

Die leggen eitjes in je medium, en de larven doen zich tegoed aan jonge wortels.

Zien je planten er nog best aardig uit, zonder deze larven in je medium, hadden ze er een stuk beter uitgezien waarschijnlijk.

Mja..die larven zijn niet zo supersnel, dan denk ik toch eerder aan thrips. Ik denk dat je meerdere plagen hebt gehad.

Misschien de volgende keer eens afvragen hoe je daar allemaal aan komt.

 

Iedereen zijn mening over vertimec, maar als ik het zonder kan doen, dan doe ik dat liever.

Gaat er niet om of je er een beetje kk van krijgt, of een heleboel.

Ik weet dat het niet op mijn wietje zit, en dat idee alleen al laat het een stuk beter smaken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi wellicht kan iemand mij helpen met het volgende wat ik nog niet eerder gehad heb.

 

Na 3 en halve week groei gingen ze de bloei in. Duurde wat langer want heb ze 4x getopt voor ze eruit zagen zoals ik wil

en op de goede lengte. Na de 1e week bloei merkte ik al hier en daar hele kleine zilveren vlekjes op de bladeren.

Ik dacht komt wel goed, maar na de 2e week merkte ik voor het eerst dat de kleine blaadjes in de top bij de bloemen

achterover gingen krullen. Aangezien alles, ook de gekrulde, mooi licht glimmend groen was maakte ik me niet druk.

In de 3e week een keer met een lichte ertimec oplossing gespoten, voor de zekerheid dacht ik.

Na de 3e week ging ik maar eens met me lens kijken of ik wat zag. Ik zag dat er hier en daar minuscule worm-achtige,

witte beestjes van 1,5mm over een aantal bladeren renden. Niet over die krullende trouwens, maar over de grote fanleaves.

Dagen later zag ik ze ook in de potten (15L), deze zijn nog kleiner. Ze verstoppen zich snel in het donker als je gaat spitten.

I kben niet zo snel en inmiddels was het eind week 4 toen ik ging rondkijken op dit forum en n.a.v wat info over witte vlieg

de boel weer behandeld met wat ik voor handen had en in dit geval was dat vertimec. Maar dat werkt natuurlijk niet in de pot.

 

En nu dus in half week 5 en alles is nog steeds best mooi groen, maar in de toppen zijn die blaadjes nu sterk achterover

gekruld en daardoor ook smaller. De grote bladeren staan goed. Ik heb goede foto's ervan, ik zal proberen onderaan bij te

voegen. De dames lijken het druk te hebben met iets want ook de bloemvorming begint merkbaar achter te lopen. Misschien

zitten die kleine ettertjes aan onze wortels te vreten ofzo?

 

Vraag nu is, kunnen de fabriekjes bovenin nog recht worden, zo ja, hoe?

Kennis van mij heeft wel eens de korreltjes van Bayer tegen witte vlieg in het vat gegooid om de potten uit te roeien van die

kruipertjes.. iemand een idee hierover? Thanks alvast.

 

Binnenkweek

 

Soortje: PP

Bloei week 5

Stek

Aarde

laatste meting pH van het medium : 5,6

laatste EC meting van het medium : 6,0 ja is hoog maar komt waarschijnlijk door de voedingkorrels waarmee ik heb opgewaardeerd

Ph vat: 6,3

EC vat: 2,0

Temperatuur : 28,6 om 20,5 altijd

Luchtvochtigheid : 40%

 

gallery_16344_4861_673147.jpg

balen..

gallery_16344_4861_99539.jpg

andere dame

gallery_16344_4861_832227.jpg

en nog een en zo zien alle toppen eruit trouwens

gallery_16344_4861_470999.jpg

voorbeeld van blaadje met kleine zilveren vlekjes, niet scherp erop te krijgen die kleine vlekjes

gallery_16344_4861_839684.jpg

hier is wat aan de hand aan de rand van een blad maar dat is denk minder belangrijk nu

 

 

Hoi wellicht kan iemand mij helpen met het volgende wat ik nog niet eerder gehad heb.

 

Na 3 en halve week groei gingen ze de bloei in. Duurde wat langer want heb ze 4x getopt voor ze eruit zagen zoals ik wil

en op de goede lengte. Na de 1e week bloei merkte ik al hier en daar hele kleine zilveren vlekjes op de bladeren.

Ik dacht komt wel goed, maar na de 2e week merkte ik voor het eerst dat de kleine blaadjes in de top bij de bloemen

achterover gingen krullen. Aangezien alles, ook de gekrulde, mooi licht glimmend groen was maakte ik me niet druk.

In de 3e week een keer met een lichte ertimec oplossing gespoten, voor de zekerheid dacht ik.

Na de 3e week ging ik maar eens met me lens kijken of ik wat zag. Ik zag dat er hier en daar minuscule worm-achtige,

witte beestjes van 1,5mm over een aantal bladeren renden. Niet over die krullende trouwens, maar over de grote fanleaves.

Dagen later zag ik ze ook in de potten (15L), deze zijn nog kleiner. Ze verstoppen zich snel in het donker als je gaat spitten.

I kben niet zo snel en inmiddels was het eind week 4 toen ik ging rondkijken op dit forum en n.a.v wat info over witte vlieg

de boel weer behandeld met wat ik voor handen had en in dit geval was dat vertimec. Maar dat werkt natuurlijk niet in de pot.

 

En nu dus in half week 5 en alles is nog steeds best mooi groen, maar in de toppen zijn die blaadjes nu sterk achterover

gekruld en daardoor ook smaller. De grote bladeren staan goed. Ik heb goede foto's ervan, ik zal proberen onderaan bij te

voegen. De dames lijken het druk te hebben met iets want ook de bloemvorming begint merkbaar achter te lopen. Misschien

zitten die kleine ettertjes aan onze wortels te vreten ofzo?

 

Vraag nu is, kunnen de fabriekjes bovenin nog recht worden, zo ja, hoe?

Kennis van mij heeft wel eens de korreltjes van Bayer tegen witte vlieg in het vat gegooid om de potten uit te roeien van die

kruipertjes.. iemand een idee hierover? Thanks alvast.

 

Binnenkweek

 

Soortje: PP

Bloei week 5

Stek

Aarde

laatste meting pH van het medium : 5,6

laatste EC meting van het medium : 6,0 ja is hoog maar komt waarschijnlijk door de voedingkorrels waarmee ik heb opgewaardeerd

Ph vat: 6,3

EC vat: 2,0

Temperatuur : 28,6 om 20,5 altijd

Luchtvochtigheid : 40%

 

gallery_16344_4861_673147.jpg

balen..

gallery_16344_4861_99539.jpg

andere dame

gallery_16344_4861_832227.jpg

en nog een en zo zien alle toppen eruit trouwens

gallery_16344_4861_470999.jpg

voorbeeld van blaadje met kleine zilveren vlekjes, niet scherp erop te krijgen die kleine vlekjes

gallery_16344_4861_839684.jpg

hier is wat aan de hand aan de rand van een blad maar dat is denk minder belangrijk nu

 

 

Hoi,

 

Ik heb het zelfde probleem, krullende blaadjes in de top.

Wat heb je gedaan aan dit probleem.

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi,

 

Ik heb het zelfde probleem, krullende blaadjes in de top.

Wat heb je gedaan aan dit probleem.

 

Groetjes

 

Even me vorige post lezen. Succes!

 

Even ter info: Ze staan nu nog steeds! Veel langer dan normaal. En ze hebben een onvoorstelbare inhaalrace gemaakt.

Het zijn toch nog vetzakken geworden. Aangezien ik nog steeds geen een bruin stampertje zie, laat ik ze gewoon

staan. Ik denk dat ze de iets meer dan 2 weken dat ze stilstonden toch nog willen goedmaken.

Wellicht werkt mijn peptalk die ik ze om de paar avonden geef :-))

 

Het was in mijn geval een combinatie van te hoge EC/te lage PH en beestjes. Ze staan dan wel op aarde maar de 2 spoeldagen

met schoon water (op goeie temp) met een week ertussen corrigeerde dit nagenoeg. Daarna ook wat vloeibare calcium

meegegeven via voedingvat. De EC niet meer hoog gehad de afgelopen 4 weken. 1.3 tot nu 1.5.

Die kleine gekrulde blaadjes in de toppen zijn niet meer recht geworden, maar dat is niet echt boeiend. De fanleaves waren al goed.

Het 2e punt was de varenrouwmug bestrijden. Sinds ik dat spul van Bayer (Admire) met het elk voedingsvat meegeef, zie ik ze nog

steeds, ook die kruipertjes in de aarde, maar het lijkt alsof er niet meer aan de wortels gegegeten is, want de planten gingen er

weer voluit tegenaan. Ook zie ik nieuwe wortels.

 

Al met al heb ik deze ronde weer veel geleerd. En het opmerkelijkste is wel dat deze sessie voor een binnenkweek best lang duurt.

Deze stekken kreeg ik namelijk al voor 1-1-2008 halfdood van iemand die ze weg wilde gooien. Ze zijn met kerst 2007 afgesneden.

Ik besloot ze de kans te geven. Bij mij hebben ze er nog een week of 3 over gedaan om toch bijna 1 meter hoog te worden en in de bloei hebben

ze nog 2 en halve week stilgestaan en nu gaan ze dinsdag al hun 11e bloeiweek in. Dat vind ik toch heel wat, normaal doe ik alleen afbloeien

binnen 8 weken dan zijn ze glinsterend en wel klaar. Leuk om te zien dat ze alles uit de kast halen om toch alsnog flink groot te worden.

 

Missie geslaagd. Over en uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bijzonder offtopic maar ik neem aan dat ik wel een enkele opmerking/mening terug mag geven - zonder een

discussie aan te willen gaan overigens.

Men moet zich niet zo druk maken over Vertimec. Het word in de landbouw en kassen het meest gebruikt.

En daar staan de groenten in de iedereen eet. Daar zit het dus in. Gaat u dan de boeren en de verspreiders

(supermarkten) ook voor moordenaars uitmaken. Vast niet. Er zijn richtlijnen of maximale residu waarden (MRL)

voor elk gekweekt product apart.

 

Dit is van de website van het product:

VERTIMEC® is erkend in prei, in perenbomen, in aardbeien, in sierteelt en ook in groenten onder bescherming:

aubergines, augurken, komkommers, paprika's, sla en tomaten.

Er staat ook een code 'Xn' gemeld: Schadelijk Product dat bij inademing, bij opname door de mond of bij

aanraking met de huid matige gevaren kan veroorzaken.

En voor de duidelijkheid matige gevaren is iets heel anders als doodgaan. Kijk eens op je pakje sigaretten wat daar staat.

 

Er zijn in het dagelijks leven veel meer dingen waar je pas echt en veel eerder dood aan zou kunnen gaan, of ka nker van kan krijgen.

Ik noem even alleen: stadse lucht (smog) en tabak.

 

Don't worry be happy. End of discussion.

Houd jij je dan aan die richtlijnen voor die maximaal toelaatbare hoeveelheid residu? Was jij je wiet ook altijd voordat je het opROOKT?

 

En het excuus dat je van andere dingen ook k*nker kan krijgen is het slechte excuus ooit. Voor sommige dingen kunnen mensen nou eenmaal niet kiezen, maar mensen -zonder dat ze het doorhebben- opzettelijk vergiftigen is voor mij moord. En die zou ik dan ook persoonlijk opknopen aan de hoogste boom die ik kan vinden, of nog liever: stikken in hun eigen vertimec terwijl ze het spuiten zonder bescherming.

 

-als dit gezien wordt als flamen: dit soort bullpraat raakt me hard-

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi dat het tog nog geslaagd is

 

ben benieuwd hoe ze er nu bijstaan

 

laters da dende

Share this post


Link to post
Share on other sites
Houd jij je dan aan die richtlijnen voor die maximaal toelaatbare hoeveelheid residu? Was jij je wiet ook altijd voordat je het opROOKT?

 

En het excuus dat je van andere dingen ook k*nker kan krijgen is het slechte excuus ooit. Voor sommige dingen kunnen mensen nou eenmaal niet kiezen, maar mensen -zonder dat ze het doorhebben- opzettelijk vergiftigen is voor mij moord. En die zou ik dan ook persoonlijk opknopen aan de hoogste boom die ik kan vinden, of nog liever: stikken in hun eigen vertimec terwijl ze het spuiten zonder bescherming.

 

-als dit gezien wordt als flamen: dit soort bullpraat raakt me hard-

 

Geweld is zowieso niet de oplossing.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...