Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Choppie

BLADLUIS (hoe en wat) uitgebreid

Recommended Posts

Bladluis:

Bladluizen vormen vaak een groot probleem, temeer daar luizen zich in rap tempo voortplanten.

Het zijn vraatzuchtige, gele, groene of zwarte rotbeestjes.

Bladluizen behoren tot de familie van de Aphididae. Ze behoren allemaal tot de onderorde van de Homoptera en de orde van de snavelinsecten (Hemiptera). . Bladluizen zijn een halve tot zeven millimeter lang.

Hun mondapparaat is uitgerust met een zuigsnuit (rostrum) hiermee onttrekken ze voedingsstoffen aan planten, de eiwitten in deze plantensappen zijn hun voedingsbron. Een volwassen luis doet niets anders dan eten en zich vermenigvuldigen.

 

Voor hun eigen verdediging kunnen ze niets anders dan hun wasafscheiding inzetten. Een glibberige en plakkerige suikerafscheiding via de twee buizen aan het achterlijf, dit zijn de voor de luis overbodige plantensuikers (zgn. honingdauw).

 

Honingdouw is weer een voedingsbodem voor allerlei bladschimmels, welke ook weer ernstige gevolgen zullen hebben voor de plant (groei van de plant wordt hierdoor ook belemmerd en overlijden raakt in zicht). Aantastingen op jonge bladeren geven later misvormde bladeren.. Verder kunnen de luizen nog virussen overbrengen.

En of dat nog niet genoeg is: de jonge luizen worden levend geboren en beginnen direct met het opnemen van plantensappen.

Het beeld van de aantasting van blad bestaat hoofdzakelijk uit:

glimmend en plakkerig worden, verwelken, verkleuringen of verminkingen

 

 

 

Hoe kom je eraan?

Kan meekomen vanuit de shop, maar ook een niet goed ontsmette kast is garantie voor nieuwe overlast. Bladluizen hebben door hun metamorfose soms vleugels. Je ziet die generaties dan ook door elkaar bestaan. In de lente brengen vleugelloze vrouwtjes, de stichtsters, andere vrouwtjes voort. Ze hebben wel of geen vleugels al naargelang de hoeveelheid voedsel die er beschikbaar is èn de weersomstandigheden. De bladluizen die kunnen vliegen, gebruiken luchtstroming om van de ene naar de andere plant te verhuizen. Daar worden dan weer nieuwe kolonies gesticht. Al die kolonies ontstaan zonder dat de vrouwtjes zijn bevrucht. Ook mieren verhuizen bladluizen naar andere planten.

 

Bestrijding:

Aphidoletes aphidimyza; Galmuggen -> in het donker zijn de galmuggen actief en zoeken via de geur van honingdauw de bladluiskolonies op. Bij de bladluis worden kleine oranje eitjes afgezet, waar de galmuglarven uitkomen. De volgroeide larven zijn eveneens oranje. Deze larven verlammen de luizen en zuigen deze leeg.

 

Lieveheersbeestjes:

Adalia bipunctata rood met 2 zwarte stippen (voeding: bladluis)

Exochomus quadripustulatus zwart met 4 rode stippen (blad- en schildluis)

Coccinella septempunctata rood met 7 zwarte stippen (bladluis en insectenlarven)

Coccinella undecimpunctata rood met 11 zwarte stippen (bladluis en insectenlarven)

Propylea quatuordecimpunctata geel met 14 zwarte stippen /tekening (bladluizen)

Tytthaspis sedecimpunctata geel met 16 zwarte stippen (bladluis en meeldauwschimmels)

Anatis ocellata (oogvleklieveheersbeestje) rood met zwarte stippen (bladluizen en insectenlarven)

Hippodamia convergens ………………………………. (bladluis)

Chrysopa, beter bekend onder de naam "gaasvlieg",is een inheemse predator die vaak spontaan in kassen en open lucht voorkomt. De larven zijn uitermate vraatzuchtig en efficiënte bladluisbestrijders.

 

Sluipwespen:

Aphidius colemani tegen oa de katoen- en rode luis,

Aphidius ervi en Aphelinus abdominalis , tegen de grotere soorten luis. Het voordeel van Aphelinus abdominalis is, dat een volwassen vrouwtje het parasiteren verscheidene weken volhoudt en dat ze ook aan gastheervoeding doet.

 

Een echte veelvraat van bladluizen! De Harmonia axyridis, te gebruiken tegen alle soorten bladluizen (als iemand weet waar aan deze soort te komen, graag een seintje).

 

 

Eenvoudige middelen:

- Het huis-tuin-en-keuken middel bestaat uit het besproeien van plant met lauw water met zeepsop, al dan niet met spiritus (zeer diverse meningen over dit laatste). Herhaal de bespuiting na 3 - 5 dagen. Zonder spiritus zal alle luis hiermee niet voor de volle 100% sterven, maar wel voor een groot deel verwijderd worden, met spiritus wel 100% sterfte.

Maar er wordt ook genoeg gewaarschuwd tegen het gebruik van spiritus, want ook plant zelf kan/zal een flinke oplazer krijgen. En de bodem raakt verontreinigd.

- Of kook pijptabak of shag in water. Spuit het concentraat op de bladluizen. Herhaal de bespuiting een week lang om de dag (dit kan men ook met knoflook doen ipv met tabak).

- Bladluizen houden niet van kou. Een stevige waterstraal doet ze verkleumen. Soms helpt het als de aantasting niet al te groot is.

- Vloeistofconcentraat van Alsem of vlier helpt ook redelijk goed.

 

Andere (biologische) middelen:

Primicarb, Fleur bladluis, AA Fleur vloeibaar, Spruzit, plantschoon, luizendood vloeibaar,

Pomanal (tegen wolluis, schildluis, dopluis en spint), ECO Luisspray, Brimex biobest Insectenspray

 

.... en weg was de luis :lol:

 

 

aanvulling is van harte welkom

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn ervaring met bladluis en het bestreiden daarvan:

 

Maak een mengsel van ouderwetse groene zeep, een beetje spiritus en water.

Een liter bevat bij mij: 2 eetlepels groene zeep, 2 borrelglaasjes spiritus, de rest water.

Om grondverontreiniging tegen te gaan doe ik het als volgt:

 

Gebruik een zachte spons en doop deze in het mengsel. De meeste bladluis bevind zich meestal aan de onderkant van het blad. Leg 1 hand aan de bovenzijde van het blad en wrijf met de natte spons aan de onderkant van het blad de luis weg. Wrijf van de stam af. De bladluis op andere plaatsen (bv de stam) ook met de spons verwijderen. Omdat ik niet binnen kweek, kan ik de planten na ongeveer een uurtje neerleggen en met een plantenspuit met KOUD water afspoelen. Ik herhaal deze behandeling na 3 a 4 dagen.

 

Groeten, Djoekie

Edited by Djoekie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey, gisteren wat fouten ontdekt op mn bladeren en heb een anti- bladluis/slakken/mieren middel erop gespoten, maar is dit bladluis??

 

gallery_20793_7714_13306.jpg

 

gallery_20793_7714_200332.jpg

 

gallery_20793_7714_155476.jpg

 

gallery_20793_7714_316533.jpg

 

gallery_20793_7714_268589.jpg

 

Alvast bedankt!

 

Grtz

Insomnia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Ik heb zo te zien net hetzelfde probleem als Insomnia. ;) De 3 plantjes van mij hebben er nu alledrie inmiddels last van. Ik merk op dat er veel gaten in de bladeren zitten en ook vele gele stukken blad zijn verschenen. Ik heb inmiddels ook al wat bladluis kolonies gesignaleerd en snel het blad afgeknipt. Toch ga ik er vanuit dat de plantjes nog steeds bewoond worden door bladluis. :rolleyes: Aangezien ze nu al in de bloeifase zitten wil ik graag een voorzichtige manier van aanpak mits dit mogelijk is. Wat is de beste manier om mijn planten te genezen en de volgende keer het probleem te voorkomen? :verrygood

 

m.v.g.,

 

Sowietso

Edited by sowietso

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb ook bladluis gezien op mijn highway delight... ook zijn een aantal bladeren misvormt, ze lijken opgefrommeld op bepaalde plaatsen... komt dit door de bladluizen of is er misschien een andere reden, ik probeer zoveel mogelijk te zoeken maar niemand blijkt dezelfde problemen te hebben... =S

 

willem

Share this post


Link to post
Share on other sites

die Harmonia axyridis heb ik deze ochten in men huis gevonden!

ik wou weten welke soort het was dus het ik er afbeeldingen van opgezocht en deze komt er mee overeen..

nu weet ik niet of 1 beestje veel helpt?

 

Grtz. GP

 

EDIT: om specifieker te zijn is het de: H. axyridis, kleurvariant succinea, heeft een roodoranje basiskleur, met 0 tot 19 stippen.

Er werd verzocht om dit aan te geven omdat ze blijkbaar niet veel voorkomen dus dat heb ik dan maar gedaan :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had ook last van bladluis en heb dit middeltje nog gevonden

 

Pyrethrum vloeibaar 1ml mengen met 1 liter water

( bladluizen, tripsen, wantsen, witte vlieg, rupsen kevers. )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...