Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
chuck_schuldiner

Soort Van Witte Duizendpootjes In Mijn Aarde

Recommended Posts

hoi iedereen

 

Sinds een paar dagen heb ik ongedierte opgemerk in mijn aarde. Ik kweek momenteel 5 jack hammers die 7 weken bloei achter de rug hebben. Ze staan in 11l potten met grow mix. Ik meet geen ph of ec. Temperatuur is met lamp aan tussen 24 - 28 graden en LV rond de 25- 40%.

Als ik van bovenaf water geef merk ik dat er beestjes naar boven komen, ze lijken op miniscule duizendpootjes die over men aarde kruipen en springen. Geef ik van onderaf water dan kun je ze in het water zien zwemmen. Last van vliegjes heb ik totaal niet, alleen die witte krengen.

Ik heb geprobeerd ze onder de microscoop te leggen en het lijkt hierop.

 

med_gallery_12538_4233_42140.jpg

 

In het begin viel het aantal mee maar nu krioelt het er gewoon van als ik water geef.

 

Zijn deze jongens schadelijk en wat zou ik het beste kunnen doen om dit te verhelpen?

 

Alvast bedankt voor de raad.

 

gtz chuck

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb nog wat verder gezocht en denk dat het dus de varensrouwmuglarven zijn. Kbegrijp dat hier dus nematoden moeten meegegeven worden met het water.

Zijn deze ook verkrijgbaar bij de grow shop? Ik bestel namelijk niet zo graag via internet.

 

Ksnap eigenlijk niet hoe die krengen in men aarde zijn geraakt, heb namelijk nooit 1 vliegje gezien in mijn kast en al men 5 potten zijn ervan vergeven.

 

gtz chuck

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien heeft je aarde buiten gelegen bij de gs

 

mooi pica btw iets voor de growguide.

 

gr trash

Share this post


Link to post
Share on other sites

Springstaartjes!

Had ze ook in mijn 5 literpotten en krijg als het goed is morgen Bodemroofmijten(Hypoaspis Miles) binnen om een nieuwe infectie tegen te gaan.

 

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk,weer wat geleerd! :( @Mad Scientist.

De foto lijkt inderdaad van de wortelduizendpoot maar ik vind echter niks over het springen bij de wortelduizendpoot,meer dat ze ook komen bovendrijven als je bewatert en ik geloof dat de foto ook niet van een echt beestje bij jou is,chuck_schuldiner?

Ik heb geprobeerd ze onder de microscoop te leggen en het lijkt hierop.

Meer als voorbeeld van waar het op lijkt.

Maar een van de twee moet het toch haast wel zijn,hoop ik :smoke .

 

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites

allereerst allemaal bedankt voor de snelle reactie. Het diertje wat ik onder de microscoop zag was nog een jonge versie van de wortelduizendpoot.

@Aad: Idd, die foto heb ik zelf niet gemaakt, had hem hier ook op wietforum gevonden een tijdje geleden.

De grond lag binnen in de growshop maar ben er toch vrij overtuigd van dat deze toch al aanwezig was in de grond.

 

gallery_12538_4233_5323.jpg

 

De eerste foto, zo heb ik hem kunnen zien onder de microscoop.

 

In het begin sprongen ze ook niet, maar moment dat ik ze wou proberen op een proefglaasje te krijgen kun je zien springen.

Zodra ik de kans heb maar eens na de gs gaan om bodemroofmijten te gaan halen.

 

@mad scientist: echt thx kerel voor het geven van 100% zekerheid.

 

Dit verklaart mss ook waarom de bloei van men jack's redelijk gestaag gaat.

 

In ieder geval, nu weet ik waar ik mee te maken heb.

 

Topic kan gesloten worden. Deze info kan eventueel wel bij een sticky gevoegd worden want er niet echt iets te vinden heir op het wietforum en zodat andere mensen ook voorbereid zijn.

 

gtz chuck

 

ps: wat zou ik toch doen zonder WF :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan er best zo snel mogelijk iets aan doen,heb er ook last van gehad

en je ziet je planten snel achteruit gaan,heb ze weggekregen met nema's :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt me toch het beste om nema s direckt toe te voegen bij klaarmaken van grond...

 

In zakken grond zitten meststoffen die erg gegeerd zijn door insecten.

 

We lijken wel dezelfde dierentuin te hebben, gehad :smoke

 

Mijn leger nema s heefd goed gewerkt,had het ook (meegekregen) en is totaal verdwenen .

Share this post


Link to post
Share on other sites
De eerste foto, zo heb ik hem kunnen zien onder de microscoop.

 

In het begin sprongen ze ook niet, maar moment dat ik ze wou proberen op een proefglaasje te krijgen kun je zien springen.

Zodra ik de kans heb maar eens na de gs gaan om bodemroofmijten te gaan halen.

Nog even voor de duidelijkheid, Springstaartjes zijn dus géén Wortelduizendpoten. Misschien heb je ze allebei, maar de foto die je in je eerste post zette is de Wortelduizendpoot. Ik denk inderdaad dat de larven al aanwezig waren in je grond toen je die kocht. Zo te lezen zijn de beestjes er lastig uit te krijgen. De grond stomen is nogal arbeidsintensief (en je kweek is om zeep) en werkt maar matig en er zijn weinig natuurlijke vijanden bekend. De roofduizendpoot wordt wel genoemd, maar ik heb geen idee of die op zichzelf ook weer een plaag kan vormen. In de chrysantenteelt wordt hij wel succesvol ingezet in elk geval. Daarnaast schijnt er een knoflookextract op de markt te zijn wat de wortelduizendpoten uit hun schuilplaats jaagt zodat ze daarna beter te bestrijden zijn, maar ook dit klinkt me niet echt als een definitieve oplossing in de oren. Kijk hier voor meer info.

 

Zoals Legiopatria1 al suggereert denk ik dat je in de toekomst deze fase beter kunt proberen te voorkomen door preventief nematoden toe te voegen aan je nieuwe grondje. Voorkomen lijkt beter dan genezen bij dit ettertje. Sterkte!

Share this post


Link to post
Share on other sites

alright, nematoden zullen het dus worden. Morgen na school ff rap langs de GS rijden. Heb hieruit weer een wijze les geleerd, volgende kweek zal ik dus nema's toevoegen aan de grond.

Het zijn ook inderdaad springstaarten waar ik last van heb, wortelduizendpoten springen niet en elk exemplaar wat ik wou proberen te vangen sprong weg.

Spijtig dat ik zo laat pas er over begin, want ze zullen al flink wat schade hebben berokkend.

Om het wat te verhelpen kan ik nog eens wortelstimulator meegeven zodat de wortels zich ook wat kunnen herstellen.

 

Echt baalen, zo klein en zo een schade kunnen berokken.

In ieder geval thx voor de snelle replies. Volgende keer ben ik hierop voorbereid. Een gewaarschuwd mens is er twee waart (of zit ik nu gans mis met deze uitspraak? ;) )

 

dikke thumbs up voor mad_scientist en legiopatria1 :verrygood

 

gtz chuck

 

btw very interesting links

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok ik ben gisteren naar de GS gereden om nematoden of bodemroofmijten te halen. Spijtig genoeg kosten deze rond de 48 euro en dat kon ik er niet aan geven. Heb daarom ook op aanraden van de eigenaar een flesje liquid soil attack van bioshark gekocht. 18.50 euro

Wat een stank zeg. Deze heb ik gisteren meegegeven en merkte al dat een stuk minder springstaarten waren. Nu juist ook men planten water gegeven en deze keer zag ik er echt maar enkelen kruipen.

Dit werkt dus best wel goed. Normaal moet je het om de 28 dagen meegeven maar als er tegen volgend weekend nog springstaarten zijn of nog extra bijgekmen dan geef ik nog eens de helft van de voorgeschreven dosis mee.

 

Ik hou jullie wel op de hoogte over de veranderingen. Dan weten we ook of bioshark een goed betrouwbaar product is.

 

gtz chuck

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die nematoden moeten goedkoper kunnen hoor. Ik heb eens online zo'n kaart besteld en kreeg voor een Euro of 18 de nematoden netjes thuisbezord door Biobest.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Die nematoden moeten goedkoper kunnen hoor. Ik heb eens online zo'n kaart besteld en kreeg voor een Euro of 18 de nematoden netjes thuisbezord door Biobest.

 

Dat zijn niet de juiste nematoden Mad.. die werken alleen tegen larvan van varenrouwmuggen.. Ik heb de vorige ronde ook last gehad van springstaarten en er toen het e.e.a. over opgezocht.. Op zich zijn ze niet heel erg schadelijk, maar in grotere hoeveelheden kunnen ze wel schade toe brengen aan de wortels.

Om ze biologisch te bestrijden zul je Hypoaspis Miles moeten inzetten, en deze zijn inderdaad erg prijzig. Voordeel is wel dat ze ook tripslarven en varenrouwlarven te lijf gaan, en ze kunnen zich zelfs voeden afgestorven plantmateriaal wat zich op de bodem bevind. Ze zijn redelijk lang houdbaar in de verpakking, omdat deze met voedsel mijten (copramijt) word geleverd.

 

Springtails are tiny, wingless, primitive animals commonly placed into the insect order Collembola. They are so unusual that some experts classify them as non-insects. Springtails are one of the most abundant and diverse animal groups on earth with over 6,000 described species and an estimated eight times as many remaining to be identified.

 

The springtails have worldwide distribution and occupy a diverse habitat range that includes soil, algae, old snowbanks, beaches, caves, cisterns, vacant bird nests, tropical rain forest canopies, tidal pools, deserts, the surfaces of freshwater ponds and streams, and even the frozen terrain of Antarctica. However, they are most abundant in warm, moist environments. Economically important species in North Dakota and Minnesota sugarbeet fields are the soil-inhabiting springtails.

 

Soil-inhabiting springtails are usually regarded as beneficial to soil health because they assist with decomposition of soil organic matter and can have a positive impact on soil structure. In addition to decaying organic matter, common food sources are the spores and hyphae of soil-borne fungi, including those of certain strains of the potato and sugarbeet pathogen Rhizoctonia solani Kuhn. Also, they have often been used as indicator species in insecticide persistence and environmental quality studies. However, under optimal environmental conditions, severe springtail infestations can develop and cause significant harm to cultivated plants.

 

bron: http://www.ag.ndsu.edu/pubs/plantsci/rowcrops/e1205w.htm

 

Meer info over Hypoaspis Miles: http://greenmethods.com/biocontrols/hypoaspis/

 

Succes met de bestrijding in ieder geval, kun je ons laten weten of ze wegblijven na het gebruik van dat bioshark spul?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ze zijn redelijk lang houdbaar in de verpakking

Ligt eraan wat je lang noemt,ikheb deze op 11-3 binnen gehad en volgens het stickertje bovenop was het "use before" 18-3.

med_gallery_40_15_545735.jpg

dus maar een weekje en ze adviseren ook ten zeerste om ze zo snel mogelijk na ontvangst uit te zetten.

Voor de rest klopt als een bus :verrygood

 

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat zijn niet de juiste nematoden Mad.. die werken alleen tegen larvan van varenrouwmuggen..

Ah sorry. Ik had Steinerma SP en die inderdaad gehaald specifiek tegen varenrouwmuggen. Thanx voor de correctie. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

via internet zijn ze inderdaad goedkoper te verkrijgen maar ikzelf bestel niet zo graag via internet, daarmee.

@thomas: Weg zijn de springstaarten niet, ze zijn wel sterk gedaald in aantal. Volgend weekend nog eens bioshark meegeven (halve dosis) en dan hoop ik het onder controle te hebben.

 

gtz chuck

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo allemaal,

ik kweek al een hele tijd op hydrokorrels.

Ik heb al een geruime tijd last van deze beestjes. Ik ben tot vandaag in de veronderstelling geweest dat het om de varenrouwmug ging en heb dan ook regelmatig nematodes gebruikt (nematode V1) ;) .

Ik kwam er deze keer toevallig achter omdat ik zag dat de beestjes ook kunnen springen.

De huidige kweek moet ik helaas afbreken omdat de plantjes zwaar achterlopen.

Het aantal is zo groot dat ze de wortels van mijn plantjes aanvreten ;) .

Als de bak gevuld is met water dan zie je ze gewoon naar de opervlakte komen en ze verstoppen zich ook in de steenwol pluggen.

 

Gan nu eerst de bak vol laten lopen met water en dan ga ik de bovenste laag met korrels wegscheppen.

 

 

grtz,

beo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wortelduizendpoot is lichtschuw en met name gevoelig voor droogte.

 

kunnen je plantjes wel hebben!, hennep heeft het liever wat droger dan nat!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...