Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Choppie

DROGEN van de TOPPEN (uitgebreid)

Recommended Posts

wat voor aquarium heb je meeste die ik ken sluiten zogoed als hermetis af, of zit er geen kap op.

en dan nog is het verwarmt.

geen kap en verwarmt (tropisch 30*C ) kan je binnen 1 week een halve centimeter water kwijt raken.

 

en kan de droog/rijptijd niet verlengt worden door het koeler te maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja geen kap en +-29water temlperatuur, ik verlies idd veel water :icecool dus voor jou niet geschikt om mijn toppen te laten drogen in mijn kamer ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

een vriend van me heeft me gezegt dat je de toppen niet moet ophangen.

hij heeft enkele jaren geleden een manier bedacht om het is dozen te doen, volgens hem werkt het (zelf getest op zijn kweek).

 

het is vrij simpel:

- je knipt de toppen zodat ze in 1 of meerdere dozen passen.

- je legt een laagje zout op de bodem van de doos

- daarover leg je een dubblele laag keukenpapier met wat toppen op (zie dat de toppen het zout niet raken, wiet met zoutsmaak lijkt me niet goed)

- daarover weer een dubbele laag keukenpapier

- het deksel erop en klaar is kees!

- je moet de doos wel af en toe eens opendoen om te luchten en na max 5dagen moet je de dubbele lagen keukenpapier verversen

 

je kan ook meerder lagen toppen leggen, maar dat raad mijn vriend af (kans op rot stijgt).

de doos moet wel van plastiek ofzo zijn, want met karton gaat het niet.

 

heeft iemand anders dit al eens geprobeerd, zoja wat was het resultaat?

zijn er hier grote nadelen aan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT ivm onnodig quoten. Klik..lees..leer HIER aub.

 

Dit lijkt mij wel een een goed plan. Heb zelf een paar plantjes staan die ik zondag ga knippen.

Was al van plan om kartonnen boxen aan te schaffen. van die CURVER dingen ;x

 

Het idee van zout had k zelf nog niet opgevat maar zo te zien zijn er al mensen die dit doen...... Zijn de resultaten werkelijk beter als je droogt met een laag zout of zit dit bij ons tussen de groene oren :blink: ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zout is onzin. Als keukenzout zo goed zou werken dan zat het wel in die dure vochtvreters, die ook niet werken (hebben maanden lang nodig om een beetje vocht te verzamelen). Goede ventilatie heeft veel meer zin. Zie punt 2 in de eerste post van dit topic.

 

Het blijft raar dat zoveel kwekers 9 weken of langer er een dure lamp boven zetten en dan het verpesten door de oogst niet goed te drogen. Drogen is een essentieel onderdeel van de kweek. Als je geen goede droog ruimte hebt, zul je de bloeiruimte moeten gebruiken (zonder de lamp aan natuurlijk). Alle andere huis-tuin-en-keuken oplossing zijn gewoon zonde (en best wel dom).

Share this post


Link to post
Share on other sites

:blink: Goh zijn ze die campagne weer opnieuw begonnen ofzo?

 

Nog iets over dat koolstoffilter. Ipv een tweede te kopen kun je ook een klein hokje (evt. van een doos) maken, je aanvoerslang in tweeen knippen en de doos daar tussen zetten zodat de lucht die je aanzuigt door de doos gaat en de geur dus weer gefilterd wordt via het kweekhok.

 

<--[Kweekhok]<---[drooghokje/doos]<--- venster/lucht

 

Simpel en effectief. Alleen zorgen dat je niet al te vochtige lucht aanzuigt.

 

Bij mij is dat drooghok ook een voorgroeihok:

=> www.wietforum.nl/uploads/1186221540/gallery_12231_2841_18513.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

4 a 5dgn drogen genoeg, gewoon in je hok drogen in het donker waaiers op de hoogste stand, afzuiging goed aan, en ff om de 4 uur een uurtje je lampen aan en klaar is kees..

 

 

bij mij is de wiet binnen 5 dgn al droog, zonder zout..

 

gewoon de waaiers op de hoogste stand afzuiging flink aan en een lage luchtvochtigheid.

 

om de 4a5 uur de lampen ff een uurtje aan en mijn wietje is binnen 5 dgn droog.

 

En als ik wat jij zeg zou moeten doen met die hoeveelheid planten mag ik wel wat bussen zout en rollen 'keukenpapier' gaan halen haha! :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 a 5dgn drogen genoeg, gewoon in je hok drogen in het donker waaiers op de hoogste stand, afzuiging goed aan, en ff om de 4 uur een uurtje je lampen aan en klaar is kees..

bij mij is de wiet binnen 5 dgn al droog, zonder zout.

 

LAMPEN AAN?

THC wordt afgebroken wanneer het bloodgesteld wordt aan licht.

lijkt me niet ze goed voor het resultaat, maar het zal inderdaad wel snel drogen...

 

(ik heb maar een kleine kweek, dus moet ik ook niet zo enorm veel drogen)

 

Dat zout is onzin. Als keukenzout zo goed zou werken dan zat het wel in die dure vochtvreters, die ook niet werken (hebben maanden lang nodig om een beetje vocht te verzamelen).

 

zout neemt wel degelijk vocht uit de lucht.

in een kleine ruimte als een doos heeft het voldoende effect, maar is natuurlijk niet bruikbaar in grote ruimtes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja leuk ff snel droge :specool

 

je wiet moet eerst rijpen,

het woord drogen is eigenlijk f*^#@*@ fout je moet is weten hoeveel gras er verkocht wordt.

een bannaan verkopen ze toch ook niet helemaal groen die dingen zijn twee weken ofmeer onderweg in donkere gekoelde containers.

note" een rijpe bannaan is zoet

maar het gaat er dus ook om dat je wiet een bepaald proces afloopt (rijpen) waardoor het wiet blijft en geen hooi word.

wat dus wel gebeurt als je het vocht eruit zuigt dat nodig is om te rijpen.

zoek ook maar is naar het bewaren van wiet waar bij je je wiet in een wek pot bewaard en steeds beter gaat smaken omdat het niet uitdroogt en door rijpt.

zout zal ook je wiet leegzuigen met een keuken papiertje er tussen.

zout lost ook op in vocht dus kans is groot dat het in het pappiertje/toppen trekt.

meestal rijpen mensen(die voor zichzelf kweken) hun wiet 2 a 3 weken voordat ze het gaan roken.

 

mja tenzij je het alleen voor het geld doet het zelf niet rookt en het je niet boeit, kan je natuurlijk wel ff je lampen aan gooien.

om ook nog ff goed de fotosyntese opgang brengen. :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites
zout neemt wel degelijk vocht uit de lucht.
Dat heb ik ook niet ontkent. Het gaat om het tempo. Als je denkt dat je wiet er merkbaar sneller door droogt dan heb je het mis. Die minimale tijdwinst ben je al kwijt aan het openmaken van all die kilos zout pakken. Onzin dus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je gefoceerd droogt gaat je wiet naar de klote

heb je niet geleze ofzo

 

rasta bac

je kan ook ff een goede analoge thermometer kopen met luchtvochtigheidsmeter en

je weet het zeker niet ernstig duur 10 eu dat je er al eentje hebt.

het ligt er aan hoeveel je luchtvochtigheid is, dat ligt dan weer aan hoe groot je aquariumis en hoeveel centimeter water je verliest en hoe groot je kamer is.

en dan nog als het heel warm op je kamer is dan komt er veel vocht uit je wiet wat dan voor roting kan zorgen als dit niet geventileerd word.

en als het koud is zal dit veel langzamer gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het gaat mij ook niet om snel te drogen.

ik ben van plan 2weken te drogen en daarna, zoals harry321 zegt, het een tijdje te bewaren in tupperwarepotten.

het is gewoon een alternatief voor ze op te hangen, omdat ik geen ruimte hiervoor heb.

het zout was bedoeld om toprot te voorkomen.

 

MAAR ik heb van enkele mensen gehoord dat RIJST het vocht beter opneemt.

en aangezien dat rijst niet oplost in vocht, is dat ook al geen probleem meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan je geen bamboe stokjes(ijzerdraad) door een doos steeken kan je ze heel mooi in de doos ophangen, heb ik nu ook werkt goed, bovenkant afdekken en paar keer luchten.

ik heb een doos van 60x40x70 hangt niet vol maar denk dat je daar wel al 60 gram(droog) in kan hangen zonder dat het tegen elkaar hangt want als je het neer legt kan de lucht er niet lekker langs.

staat nu ook gewoon op me kamer heb nergens last van lekker luchtje

Share this post


Link to post
Share on other sites

daar had ik ook al aan gedacht, maar ik dacht eigenlijk dat veel moeite voor niets zou zijn.

de vraag die ik me dan stelde was: is het echt nodig dat ze hangen?

ik had al eens gezocht op het forum of iemand daar een rede voor gaf, maar die heb ik niet gevonden.

de enige rede die ik kon bedenken was dat de sappen (=de suikers) in de stengel en bladeren beter naar de toppen vloeien.

 

weet iemand echte de rede waarom ze moeten hangen?

ik kan natuurlijk een deel van de toppen laten hangen in een doos zoals harry321 en een deel leggen zoals ik eigenlijk van plan was om het verschil te zien...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dingen die moeten drogen hang je nou eenmaal op. Betere airflow en kan het aan alle kanten gelijkmatig drogen. Het aanzuigen van de sappen gebeurt ook als je ze neerlegt en is ook omdat de plant als het ware doorgaat nadat ze gekapt is.

 

@STM: het verschilt heel erg per soort zout en soort rijst. Gewoon keukenzout neemt niet zoveel vocht op als veel mensen willen denken. Dan kun je beter een Bison vochtvreter halen. Maar verwacht ook daar geen wonderen van.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou ik vond het nou niet bepaalt moeite stok door een doos steeken stoeltje er naast

ijzerdraadjes(wel gelamineert met plastic) van 10 cm aan beide kanten omgebogen. een aan eenkant nog een keertje (in het midden van het boogje horizontaal) buigen zodat je een ring krijgt waar je steel in kan hangen .

een maat die onverwachts langskomt ronselen omte knippen en daarna als je klaar bent met een top

gelijk het steelje aanhaken met het ringhaakje boven de onderste zijtakjes dan voorzichtig aan de onderste takjes ophangen

hierdoor kan je top er ook niet uitvallen

dan op het stokje hangen met het haakje aan de anderekant , dat haakje beetje ombuigen kan het er ook niet af vallen :smoke

en het hangt alsof je een proffesionele droog kast heb :engel

en als je veel kleine topjes hebt kan je die ook rijgen en dan het ijzerdraad aan bijdekante ombuigen zodat het er niet afvalt en dat je een haakje hebt om het op te hangen ziet er dan ook nog uit alsof het nog een heel takje is :specool

nou vond ik dit erg makkelijk bovenkant van de doos is gewoon open ik hoefde daardoor niet moeilijk te doen

kan er ook gemakelijk bij om een topje ff te bekijken of om er uit te halen

 

oja je hangt ze onderste boven zodat het vocht zich gelijk verdeelt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een vraagje beste kwekers;

 

Ik ben van plan mijn toppen te gaan drogen in een garage/schuur. Deze is niet geisolleerd en heeft flink wat isolatiegaten, dus ik denk dat er hier een redelijk lage temperatuur kan ontstaan, denken jullie niet? Nu is mijn vraag, of dit een probleem is en hoe ik dit evt. op kan lossen, ik heb vernomen dat kranten vocht opnemen, dus misschien slim om flink wat kranten te gebruiken. Misschien een soort van kachel die enkele uren per dag aan staat? ( lijkt me niet zo'n goed idee om een gaskachel 2 weken aan een stuk aan te hebben staan ). Zijn er misschien meer kwekers die het in een afgesloten, maar redelijk open schuur/garage drogen?

 

Mvg,

 

Sap :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je je toppen ophangt, dan klimt de eventuele spint er uit. Da's ook een voordeel. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik ben van plan mijn toppen te gaan drogen in een garage/schuur. Deze is niet geisolleerd en heeft flink wat isolatiegaten..

Verwarmen tot 18 graden, donker houden en DROOG houden! Fan erbij, maar niet gericht op de toppen, zorg voor circulatie en afzuiging / filtering, het kan behoorlijk stinken!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar had hij (sapperdeflap) al eerder een eigen topic voor geopend.

Waarschijnlijk waren de antwoorden, die op hetzelfde neer komen, niet naar meneer z'n zin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tnks voor de info zou er zker veel aan hebben 1 van deze maanden :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

hahaha, sorry kerel, maar dat is helaas niet zo;) Ik heb deze vraag een tijdje terug gesteld, maar kreeg er helaas een hele tijd geen reacties op.. toen dacht ik; misschien heb ik mijn vraag in het verkeerde topic gesteld en/of wordt er hier niet veel op gelezen. Vandaar dat ik zelf een topicje heb geopend en daar mijn vraag alsnog in gesteld. Mijn excuses als ik verwarring heb laten ontstaan;)

 

Lekker weekendje was het wel zeg!

 

Bedankt voor jullie reacties

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi, ik ga dit weekend oogsten en ik ben dat van plan in kartonnen dozen met visdraad alleen heb ik vandaag al 9 takken opgehangen en mijn doos was al gevuld. Ik heb nu nog 2 planten en 3/4 van een andere planten over om te oogsten maar als ik dat allemaal in dozen moet hangen dan heb ik 20 kartonnen dozen ofzo nodig en dat is wat veel. Ik heb enkel een tuinhuis en een zolder vol rommel tot mijn beschikking en ik woon nog thuis. Ik had al gedacht om in een doos een net (maar met hele kleine gaatjes) te hangen en daar alle topkes op te leggen. Weet iemand wa ik nog kan doen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...