Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

k86dr

Wietforum Chat Via Icechat & mIRC

Recommended Posts

Omdat higgley_town_heroe wel ervaring heeft met het kweken, maar niet met de PC, heb ik voor hem een handleiding geschreven waarin ik met handen en voeten uitleg hoe je via mIRC op de chatbox geraakt... Nieuwe generatie helpt oude generatie en omgekeerd :P

 

Ik dacht dat misschien nog meer mensen interesse hadden... Daarom post ik het hier maar even. Ik doe het stap voor stap... Als je dit hebt gedaan hoef je in de toekomst gewoon het progamma op te starten en alles gebeurt van zelf...

 

mIRC heeft het voordeel dat je makkelijker kunt chatten zonder vervelende webbrowsers en java toepassingen die problemen geven enzovoort... Het is leuk en je kan bovendien met honderduizenden mensen chatten over de hele wereld (mits je het juiste netwerk kiest...)

 

Here We Go...

 

Downloaden en installeren.

 

We gaan beginnen met het downloaden van mIRC KLIK HIER om mIRC te downloaden.

 

Volg nu de screenshots... (Let op: het kan wat verschillen omdat ik een Engelse versie van Windows heb...)

 

gallery_15039_4644_48000.jpg

 

gallery_15039_4644_9267.jpg

 

gallery_15039_4644_8029.jpg

 

De installatie is redelijk eenvoudig en gaat vanzelf... Gewoon 'Next' drukken en niks kan verkeerd gaan...

Dan zie je dit...

 

gallery_15039_4644_77629.jpg

 

Vink 'Run mIRC' aan en klik op 'Finish'...

 

mIRC configureren

 

Als je alles goed gedaan hebt moet je dit te zien krijgen... Dit is waar we het progamma gaan configureren...

 

gallery_15039_4644_34802.jpg

 

Nu vul je gewoon de gegevens in naar keuze:

 

Full Name: Dit kan eender wat zijn (voor je anonimiteit te behouden zet je niet je echte naam)

E-mail: Dit kan eender wat zijn (dit hoeft geen E-mail te zijn...)

Nickname: Vul je gewoon je nickname in...

Alternative: Dit hoef je niet in te vullen. Als je nickname bezet is op de chatbox neemt het progamma deze nick... Snappie?

 

Voorbeeld:

Full name: I Love Wiet

Email: Wiet

Nickname: Chatter

Alternative: Chatter1

 

Iedereen nog mee? :(

 

Je kan het configuratie menu trouwens ook naar boven halen als je op het icoon 'hamertje' klikt zoals op volgende screenshot... :o

 

<!--ImageUrlBegin--><!--ImageUrlEBegin-->med_gallery_15039_4644_89169.jpg<!--ImageUrlEnd--><!--ImageUrlEEnd-->

 

 

 

 

Ik stel voor dat jullie eerst even met de hond wandelen of :( want dit is het moeilijkste stuk... Maar als je dit achter de rug hebt is het ergste voorbij... Alhoewel...

 

Nu gaan we de chatserver van Wietforum aan mIRC toevoegen... :P

Hoe doen we dit?

 

gallery_15039_4644_75714.jpg

 

Ga dus met je muis naar 'servers' zoals aangetoond op de screenshot hierboven en klik op 'ADD'

 

Als het goed is zie je nu deze kader. Vul alle gegevens in EXACT zoals op de screenshot hieronder

 

//edit;

 

Tegenwoordig zitten we op irc.freenode.net

 

gallery_15039_4644_28781.jpg

 

En klik terug op 'ADD'

 

Iedereen nog mee? :(

We zijn er bijna... Maar nog niet helemaal...

 

Ga nu naar het volgende... namelijk 'options'...

 

gallery_15039_4644_9069.jpg

 

Zorg dat alles hetzelfde is zoals op de screenshot... Goed?

 

:(

 

Nu gaan we gewoon even verder met de configuratie... (Normaal hoeft dit niet allemaal, maar je kan het beter goed doen vanaf de eerste keer)

Ik ga er dus gewoon snel doorheen...

 

gallery_15039_4644_10297.jpg

 

gallery_15039_4644_50587.jpg

 

Volgende screenshot is wel belangrijk...

 

gallery_15039_4644_82217.jpg

 

 

DE CONFIGURATIE ZIT EROP

Als je nog mee bent, proficiat.

Als je niet mee bent... ook proficiat. :P

 

Het is een hele boterham, maar het is wel gedetailleerd.

 

Nu gaan we chatten

 

We gaan terug naar dit:

 

gallery_15039_4644_50755.jpg

 

Onderaan of vanboven de lijst klik je op 'Wietforum Chatserver' en je klikt 'Select' aan de rechterkant zoals op screenshot.

 

Dan kom je op dit weer uit. Dit zal ook altijd voorkomen als je mIRC opnieuw opstart. Je hoeft dan alleen maar op 'connect' te drukken!!!!

 

gallery_15039_4644_54242.jpg

 

 

Je klikt op connect ... en je krijgt dit te zien... Nu gaan we ervoor zorgen dat we automatisch de WietForum chatbox joinen als we connecten...

 

<!--ImageUrlBegin--><!--ImageUrlEBegin-->med_gallery_15039_4644_33925.jpg<!--ImageUrlEnd--><!--ImageUrlEEnd-->

 

 

We klikken op 'ADD'

 

Dan krijg je dit tezien... en je neemt alles exact over zoals op de screenshot hieronder.

LET OP het vinkje die ik geselecteerd heb... Dit gaat ervoor zorgen dat je bij de volgende keer als je mIRC opstart niks meer hoeft te doen.

 

gallery_15039_4644_44262.jpg

Druk op 'OK'

 

Zoek 'Wietforum' in de lijst en klik op join...

gallery_15039_4644_13707.jpg

 

:lol: WELKOM OP DE CHAT! :lol:

<!--ImageUrlBegin--><!--ImageUrlEBegin-->med_gallery_15039_4644_115647.jpg<!--ImageUrlEnd--><!--ImageUrlEEnd-->

 

 

 

Je zal misschien denken dat de kleuren nogal saai lijken, maar deze kan je ook aanpassen natuurlijk. Ik geef nog juist even mee hoe je dat doet...

 

Je zal op de balk van de iconen een icoontje zien met een aantal kleurenpotloden, als je daarop klikt bekom je dit.

 

med_gallery_15039_4644_152082.jpg

Daar kan je de kleuren naar eigen wensen aanpassen, en kan je het best gezellig maken.

 

 

Je hoeft niet te registreren... Als je niet registreert moet je gewoon wat langer wachten voordat je op 'Continue' kan klikken...

 

Zoiets dus...

 

gallery_15039_4644_52575.jpg

 

Ik kan je wel helpen met de registratie als je mij even op mIRC aanspreekt.

 

Als er nog vragen zijn mogen jullie deze altijd stellen. Als je wat meer informatie wil over mIRC kan je deze steeds vragen. Probeer wel de 'help' optie van het progamma te gebruiken vooraleer je een vraag stelt.

Google is ook nogaltijd onze vriend.

Edited by Mikeh

Share this post


Link to post
Share on other sites

leeft de chat hier nog joh?

Menig website is de chat dood omdat het gewoonweg "uit" is.

Wel leuk.....

Mezelf maar eens in een goed gesprek mengen op de chat.

Tijd geleden dat ik gechat heb.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

en terrecht als ik meer tijd heb zal ik het ook is ff instaleren ( ben nu flensjes aan het bakken voor de peopleop me werk en mezelf :lol: )

 

 

super

 

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom gebruik je perform om automatisch channel te joinen? Je kan ook gewoon bij het channel menuutje join on connect aanvinken?

 

Voor de rest goede uitleg, alleen maak je het met een paar niet echt nodige dingen, misschien een beetje te moeilijk voor de leek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, je hebt gelijk... ik zal het veranderen vandaag. Die perform is misschien een beetje teveel van het goede.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Netjes gedaan man...:lol: Toppie

 

Die perform is handig om bv jezelf te indentificeren met de nickserver...

 

/ns identify *password*

 

Zo word je meteen herkent en voorkom je dat je als gast gerenickt word. Dit geld overigens alleen voor leden die geregistreerd staan op de nickserver...:lol:

 

Grt Paffie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd, was een beetje krom van mij. Is aangepast.

 

Waarom gemakkelijk doen als het moeilijk ook kan? hehe

 

Vanavond zal ik eens kijken voor Icechat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat er een paar mensen hebben gevraagd ook een handleiding te schrijven om via IceChat op de chatbox te geraken, begin ik er maar aan.

 

IceChat is makkelijker te configureren dan mIRC... Je moet voor jezelf uitmaken wat je het prettigste vindt.. Ikzelf vind mIRC leuker en beter, maarja wie ben ik?

 

Downloaden en installeren.

 

We gaan beginnen met het downloaden van IceChat KLIK HIER om IceChat te downloaden.

 

Volg nu de screenshots... (Let op: het kan wat verschillen omdat ik een Engelse versie van Windows heb...)

 

gallery_15039_4650_30141.jpg

 

gallery_15039_4650_6936.jpg

 

gallery_15039_4650_93006.jpg

De installatie is redelijk eenvoudig en gaat vanzelf... Gewoon 'Next' drukken en niks kan verkeerd gaan...

Dan zie je dit...

 

gallery_15039_4650_46769.jpg

Vink 'Start IceChat' aan en klik op 'Finish'

 

gallery_15039_4650_103671.jpg

Vul je nicknaam in en klik op de groene pijl.

 

gallery_15039_4650_22054.jpg

Vul de server in... IRC.freenode.net

Klik op groene pijl...

 

gallery_15039_4650_51044.jpg

Klik op groene pijl.

 

Als het goed is kom je hierop uit...

<!--ImageUrlBegin--><!--ImageUrlEBegin-->med_gallery_15039_4650_19106.jpg<!--ImageUrlEnd--><!--ImageUrlEEnd-->

 

 

Selecteer de server ' irc.chattersweb.nl ' en klik op 'connect' zie screenshot hierboven...

 

Het kan gebeuren dat je dit tezien krijgt... Je moet je firewall de toestemming geven zodat IceChat een connectie kan maken met de chatserver...

gallery_15039_4650_70586.jpg

 

Nu gaan we Wietforum chat toevoegen aan de server... Klik op 'Favorite channels' zoals getoond op volgende screenshot.

<!--ImageUrlBegin--><!--ImageUrlEBegin-->med_gallery_15039_4650_62480.jpg<!--ImageUrlEnd--><!--ImageUrlEEnd-->

 

 

 

Klik op 'ADD'

med_gallery_15039_4650_12364.jpg

 

Vul 'Wietforum' in en klik op 'OK'

gallery_15039_4650_7849.jpg

 

Selecteer 'Wietforum' en druk op 'JOIN'

med_gallery_15039_4650_7070.jpg

 

 

PROFICIAT :lol: U bent nu op de chatbox van Wietforum en je kan chatten!

 

<!--ImageUrlBegin--><!--ImageUrlEBegin-->med_gallery_15039_4650_345278.jpg<!--ImageUrlEnd--><!--ImageUrlEEnd-->

 

 

 

Je moet maar eens kijken bij 'OPTIONS' om de kleuren aan te passen en nog andere instellingen te veranderen naar jouw wensen... Er zit een goed helpfunctie bij en Google is ook jouw vriend.

 

Ik hoop sommige mensen te hebben geholpen... trakteer me maar eens op een belgisch biertje :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat heel veel mensen hier blij mee zullen zijn ! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi duidelijk uitgelegd hoor, respect k86dr !

Vooral omdat het nogal een werk is, en veel "simpel" nadenken om het zoveel mogelijk "fool proof" op te schrijven :lol:

 

Hierom moest ik wel even lachen : "Nieuwe generatie helpt oude generatie"

Ik ben ook van de iets oudere generatie, heb vroeger nog BBS gedraaid, en was ook bij het begin van irc.

Ik beheer al jaren diverse kanalen op IRC, en heb ook diverse complete scripts geschreven.

Echt leuk dat dit "old school" chatten nog steeds leeft...ook bij de nieuwe generatie :lol:

Ik zal ook af en toe weer eens een kijkje nemen op de chat..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laat ik nou net hetzelfde gedacht hebben Soca :lol:

Desalniettemin (mooi woord) bedankt voor de duidelijke handleiding k86dr.

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jah, er zijn uitzonderingen natuurlijk :lol:

 

IRC is inderdaad iets leuk, jammer dat het een beetje op de terugweg gaat. Tegenwoordig moet alles met veel toeters en bellen zijn zoals MSN live enzo. Maar ik ben ervan overtuigd dat het binnenkort weer 'in' is.

 

Je kan inderdaad veel fun beleven op IRC.. Zo denk ik maar aan de Eggdropjes met de daarbijhorende TCL scripts, ongelooflijk wat je allemaal kan doen.

 

Ik weet niet hoelang IRC al bestaat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

IRC is bijna jarig.

IRC is oorspronkelijk ontworpen in Finland door Jarkko Oikarinen (beter bekend onder de bijnaam WiZ) in augustus 1988 om het programma MUT te vervangen op een BBS in Finland. Het is deels geïnspireerd door The InterChat Relay Network (kortweg Relay) dat draaide op het Bitnet netwerk. IRC is sinds toen uitgegroeid tot een wereldwijd netwerk. Later (na enkele kleinschalige pogingen) is er door politieke motieven een grote splitsing ontstaan, waaraan veel huidige IRC-netwerken hun leven te danken hebben.

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@k86dr, je zult het ongetwijfed duidelijk hebben uitgeleg, met scherm voorbeelden en al,...petje af!~ :lol:

 

Maar als ik naar al die schermpjes kijk :lol: dan ben ik er eigenlijk al klaar mee.

Heeft niks met jouw uitleg te maken, maar heb gewoon een hekel aan de enorme omslachtige rompslomp die je er voor moet uithalen,.....zal ongetwijfeld te maken hebben met mijn computer onkunde :(

 

Toffe actie, greetz BBB

Share this post


Link to post
Share on other sites

@big : Het is echt niet zo moeilijk, het lijkt gewoon veel omdat elke stap, vanaf installatie is uitgelegd.

 

Probeer IceChat maar eens... zal je zien dat het meeste vanzelf komt... Het is uitgelegd zodat kleuters het ook begrijpen, dan moet jij het zeker begrijpen.

 

Give it a try...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Shoutbox

 

De shoutbox is eigenlijk een mini-gastenboek; je bezoekers kunnen een bericht achterlaten op een pagina. Nu is het alleen verkleind en met minder mogelijkheden. In de shoutbox staat standaard altijd een maximaal aantal berichten, de rest is te bekijken op een aparte pagina.

Share this post


Link to post
Share on other sites
leuk maar waarom niet gewoon een shootbox veel makelijker toch

 

omdat een shoutbox zuigt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eerst had ik geen problemen om op de chat te komen maar nu geeft hij ineens telkens een foutmelding:

 

-

* Connect retry #2 irc.chattersweb.nl (6667)

-

* Unable to connect to server (Software caused connection abort)

 

Weet iemand hoe dit komt? Heb niks veranderd maar ineens begint hij hiermee. Op een andere locatie heb ik precies hetzelfde probleem....

 

WIL ER GRAAG WEER OP!!!

 

Priest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...