Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

No-Zem

Ablacteren

Recommended Posts

Ik heb dit maar in de outdoor sectie geplaatst..

Ik vroeg me af of iemand dit al eens getest heeft...

 

Bij deze methode wordt een boom, die voorzien is van een eigen wortelstelsel, als het ware tegen een andere boom van dezelfde soort “geplakt”. Tot op het moment dat de geablacteerde boom met de boom waarop hij is aangebracht is vergroeid, zal hij zijn eigen wortelstelsel behouden. Is de samensmelting van de beide bomen of meerdere bomen een feit, dan pas snoeien we de wortels van de aangebrachte boom of bomen weg.

 

Bij beide bomen wordt een kleine wond gemaakt door de schors ter plaatse te verwijderen. Ook kunnen we onder een hoek van 45 graden een inkeping in beide bomen aanbrengen. Door de bomen als het ware aan elkaar "te plakken" is het ablacteren een feit. Let er wel op dat de cambium zich raken, werk dus nauwkeurig. Persoonlijk geef ik de voorkeur om een inkeping te maken. Ik kan de bomen beter in elkaar passen waardoor met een grotere zekerheid een vergroeiing plaats kan vinden.

Om te voorkomen dat de bomen onderling verschuiven kan men ze vastzetten met een messing spijkertje of enttape. Zodra de sapstroom in het late voorjaar optimaal is, kan er een ablactatie plaatsvinden. In principe kan men het gehele groeiseizoen door ablacteren. Stel ze echter nooit bloot aan enige vorm van vorst. Dus vorstvrij overwinteren.

Deze techniek is bijzonder geschikt ter verbetering van takkenstelsel of wortelgestel. Bomen welke voorzien zijn van een lange stam kunnen op elke willekeurige plek nieuwe "wortels" ontvangen.

 

Tijdens de nazorg is het van belang dat de plek waar de boom of bomen zijn aangebracht, niet kan uitdrogen. Zorg er dus voor dat de boel goed is afgedekt of werk met vochtig mos ingewikkeld in plastic.

Het groen van beide bomen of welk aantal dan ook, moet steeds opnieuw veel worden beneveld. Let wel dat daarbij naast het gewone water geven niet nog eens teveel water door dit benevelen in de aarde terecht komt.

 

Bonsaikunst.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

gheghe wel een leuke methode :lol:

 

blijft leuk om ermee te spelen..

 

Enten is ook zoiets..

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd... heeft wat weg van enten..

Misschien een outdoor testje.. want ik wil wel weten wat het eindresultaat is.

Dit zou wel vroeg in de groei moeten gebeuren lijkt me omdat het maar een éénjarige plant is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

is het niet een beetje hetzelfde als je oude aarde incl. levende wortelkluit te gebruiken??

ik had het idee dat als zich er in de pot een wortel/schimmelstelsel bestaat.

 

dat een nieuwe stek/zaailing dan ook gebruik maakte van die wortle.

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb dit wel eens geprobeerd, echter zonder succes, het plantje ging slap hangen. Ik had een snelgroeiende plant genomen, een soort klimop.

 

Kees.

 

PS: dit heet ook wel enten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kennen jullie gedachten lezen ofzo lol :lol:

 

zat hier vandeweek aan te denken ahah

meteen antwoord gevonden :lol:

thnx guys

 

 

grtz lip

Share this post


Link to post
Share on other sites

jha ik word hier ook soms bang van al een paar keer meegemaakt op het forum dat ze net iets eerder een topic maken dan mij. want mijn ma heeft ook een boom in de kamer staan dat zijn ook 3 samen gesmolten bomen .

 

 

ik weet niet of het werkt ik geef het weinig hoop

ook omdat een wiet plant niet echt een bast heeft

het kan goed kloppen dat je plant slap gaat hangen

want aan de buiten kant van de stam lopen de vaten die van de bladeren naar de wortles gaan ( zit voedsel in ) en ja als de wortels niks geen voeding krijgen dan doen ze niks en gaat je plant slap hangen

Share this post


Link to post
Share on other sites
PS: dit heet ook wel enten.

Enten is toch wat anders hoor Kees. Dat is het vermeerderen van planten door het plaatsen van een scheut in een inkeping van een stam van een andere plant.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik weet niet of het werkt ik geef het weinig hoop

ook omdat een wiet plant niet echt een bast heeft

het kan goed kloppen dat je plant slap gaat hangen

want aan de buiten kant van de stam lopen de vaten die van de bladeren naar de wortles gaan ( zit voedsel in ) en ja als de wortels niks geen voeding krijgen dan doen ze niks en gaat je plant slap hangen

Hoop doet leven toch.. ?

Maar de wortels nemen gewoon voeding op, pas als de aangebrachte plant zich gezet heeft zouden de wortels er af kunnen..

Ik had afgelopen zomer een afgebroken tak, deze had ik meteen weer 'gezet" met raffia... no problemo..

med_gallery_11071_2549_154090.jpg

Dus theoretisch gezien moet ablacteren ook te doen zijn.. en als het te doen is zou je van 10 - 5 planten kunnen maken... met het gedoogbeleid als achterliggende gedachten.... :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

He No-zem dat is een goeie ,

als je tak afbreekt halverwege of later , de wond en tak een beetje bewerken en in elkaar terug enten ,daarna wel je tak ondersteunen en afsmeren met boomwond pasta

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites
daarna wel je tak ondersteunen en afsmeren met boomwond pasta

Misschien wel beter om dat te gebruiken.....

Maar ik had geen wondpasta bij de hand.. en zo werkte ook. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat van die wortels en zo had ik geleerd met biologie :lol:

tja dat gedoogd beleid :lol: haha ik zie het al voor me een boom van 2 meter in je achter tuin met om de centimeter een tak :(

er aan gelijmd

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb ooit gehoord van iemand die dus een berkenboom had geablacteerd (as dat een woord is ;) ) met een wietplant. maar doet dat dan niks aan de smaak enzo??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omg_early guy je hebt bijna dezelfde vraag als mij:

 

Ik zat me af te vragen of je wietplanten misschien ook op een andere plant kan enten en dat je dan gewoon 1 mega plant van gaat laten groeien dat zou ideaal zijn m.b.t. het gedoogbeleid. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
dat zou ideaal zijn m.b.t. het gedoogbeleid. ;)

Dat is idd de achterliggende gedachte.... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar staan al een paar topics over volgens mij.

Als ik het me goed herinner werkt het alleen met Hop.

Iets wat ze in de 70's al eens onderzocht hebben.

 

Als zoiets zou kunnen zou het nu onderhand wel bekend zijn. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ow.. die heb ik dan gemist,.. niks gevonden, wel gezocht op het forum.

Is er dan nog een andere benaming voor Ablacteren ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik had er nog nooit van gehoord voor dit topic, maar uit de beschrijving blijkt toch wel duidelijk dat het echt wat anders is dan het enten waar iedere keer weer naar vewezen wordt. De twee planten behouden hun oorspronkelijke wortelstelsel totdat de "samensmelting" een feit is, op dat moment worden de wortels van de tweede boog weggesnoeid en hou je dus één wortelstelsel over. Het staat niet voor niets bij de Bonsais.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahja, het is toch wat ingewikkelder dan enten.

Je zet 2 planten tegen elkaar, en hoopt dat ze aan elkaar vastgroeien.

Moeilijk zat, met de korte levensduur en schimmelgevoeligheid van onze plantjes denk ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...