Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

keesthemad

Micro/fluo Doe Je Zo...

Recommended Posts

Ik vind dat het wel eens tijd is voor een duidelijk overzicht van hoe of wat je moet doen bij het mini-growen. Want feit is dat het goed mogelijk is om goed te growen en dat er veel mensen zijn die weinig gebruiken maar toch hun eigen rokertje willen groeien. Nou, laat het zo zijn dat ik deze mensen, mijzelf incluus wil helpen met dit topic. Ik eis alvast heel vriendelijk een sticky want dat is wat makkelijker. Ik ga hier zoveel mogelijk aspecten van het microgrowen behandelen. Ik hoop dat iedereen die begint met microgrowen hier wat van leert want ik zie veel goede kweekjes, maar af en toe zie ik er één tussen zitten waarbij ik dan toch denk, dat had met een klein beetje inspanning veel beter gekund.

 

 

Licht

 

Wellicht het belangrijkste van het growen, en ook een veel bediscussieerd onderwerp. Licht is niets anders dan golven van deeltjes, de wetenschap is er nog niet uit of licht golven zijn of dat het deeltjes zijn, dus ik maak het even makkelijk voor ze. Licht heeft een bepaalde golflengte dat bepaald de kleur er van. Van alle golflengtes kunnen wij maar een zéér klein deel zien. Straling zoals van kernafval is ook licht, met een hele korte golf, deze korte golven zijn niet goed voor levende wezens. Aan de korte kant van het zichbare spectrum zit UV, dat is net niet zichtbaar voor het menselijk oog en ----EDIT----verwekkend. Ook is het niet goed voor planten. Een klein beetje maakt niet uit, maar wat meer en ze gaan dood.

 

Bij micro kweken zijn enkele lichtbronnen populair: TL; CFL (spaarlamp); Laag(W) hps en sinds kort zijn er ook wat LED kweekjes. Ik ga van iedere vorm van licht even de voor en nadelen kort en bonding op een rijtje zetten.

 

TL:

TL buizen zijn goedkoop in de aanschaf en hebben een rendament qua lichtopbrengst dat iets onder een HPS zit, een hoog wattage hps zit er ver boven (130lm/W) maar een hps van 100W scheelt niet veel met een TL qua lichtopbrengst per watt. Tot dusver zijn veel discussies geweest over "dieptestraling" wat zou missen bij TL. Dieptestraling bestaat niet. TL's verdelen het licht heel goed, je hebt dus niet één lichtbron, waar je dus voor moet zorgen is dat de wanden van je hokje goed reflecteren, anders verlies je zeer veel licht en dat is zonde. TL's hebben wel een BETER spectrum (betere golflengtes licht, wat de plant beter kan gebruiken) dan hps lampen maar hierover zal ik mijn persoonlijke mening een beetje aan de kant laten want die discussies zijn eerder gevoerd.

 

Bij TL moet je goed opletten dat je genoeg licht op de vierkante meter neer hangt, net zoals bij alle andere lichtvormen natuurlijk, dit is een veelgemaakte beginnersfout. Ik kweek zelf met zo'n 430W/m2, dat is redelijk doorsnee. Dit houdt in dat mijn hokje een redelijke standaard maat heeft, 60x40 waar ik 6 TL buizen in heb gestopt. Dit hokje is precies 0,25m2.

 

TL's zijn er in verschillende standaardlengten maar de meest gebruikten zijn 18W(+/- 60cm) en 36W(+/- 120cm) De hokjes bij micro worden hier meestal op aangepast. In werkelijkheid zijn ze dus vaak 65 of 125 cm breed en een x aantal cm's diep. Ik raad aan om per m2 toch wel 400W op te hangen, dit kun je simpel uitrekenen door de oppervlakte van je hokje te berekenen en dan te kijken hoeveel lampen je er in wilt plaatsen.

 

De lampen zelf: Ik koop altijd Philips of Osram lampen omdat deze 20% meer licht geven dan de B-merk lampen, en toch dezelfde hoeveelheid stroom gebruiken. Je bent dief van je eigen portomonnee als je die buizen niet koopt, ze verdienen zichzelf zo terug. Mijn oude "mastec" buizen van de gamma waren voor 50% kapot na SLECHTS 3 maanden, terwijl philips buizen het prima blijven doen voor jaren.

 

Er zijn bij TL's verschillende lichtkleuren welke allemaal een ander doel hebben. Ik gebruik zelf kleur 33 en 827. Ik zal het even kort toelichten:

 

* 29 - warm wit

* 33 - neutraal wit

* 36 - kleur vergelijkbaar met flame gloeilamp

* 827 - extra warm wit

* 830 - warm wit

* 840 - koel wit

* 865 - daglicht

* 930 - warm wit

* 940 - koel wit

* 950 - daglicht

* 965 - daglicht

(*thx wiki)

 

Hier zie je dus al de kleurtemperaturen voor stana. 29=2900K (kelvin) 827=2700K 965=6500K, de notatie is een beetje vreemd maar zo moet je het maar bekijken.

 

578px-Color_temperature.svg.png

 

Voor in de groei heeft een plant voornamelijk veel aan blauw licht, als je de plant lekker klein wilt houden en dus lekker compact kweken, écht micro, dit zegt niets over de opbrengst, dus denk niet, ik wil ze groot hebben, blauw licht zorgt ook voor vertakkingen, met alleen rood licht krijg je stengels zonder takken.

 

In de bloei is rood licht voornamelijk handig. De 827 buis geeft het meeste hiervan en ik raad dan ook aan om 827 buizen te gebruiken bij het bloeien. Je hoeft niet alleen 827 buizen te gebruiken maar een mengsel van een aantal buizen blijkt vaak beter te zijn. Ik gebruik zelf een verhouding van 1:2 33:827, en dat werkt prima.

 

Speciaal aan TL buizen is dat de VSA (het apparaat dat warm wordt) buiten het hok geplaatst kan worden om er voor te zorgen dat je hok niet te heet wordt. Dit is wel handig. Ook zijn er speciale TL buizen, reflex buizen genaamd welke een ingebouwde reflector hebben waardoor het licht ipv 360 graden weg gaat maar 160 graden weg gaat, dit spaart licht uit, waardoor de planten beter groeien.

 

CFL (spaarlampen):

Eigenlijk hetzelfde als TL's, alleen zit hier de VSA ingebouwd en is de TL opgevouwen. Spaarlampen zijn enkel verkrijgbaar in kleur 827 over het algemeen en zullen dus een erg geel licht geven, dit kan geen kwaad.

 

Bij spaarlampen gelden eigenlijk alle regels die ook gelden bij TL's, je moet ze goed reflecteren. Spaarlampen zijn er van 4-25W ongeveer, het beste haal je gewoon 15W spaarlampen, deze zijn goed verkrijgbaar. Let wel goed op de lumenwaarde die er op staat. Weer zijn Philips en Osram lampen het beste.

 

HPS (natriumlamp):

Deze lampen zijn makkelijk om mee te werken, 250W versies zijn nog redelijk te krijgen in NL, maar voor andere wattage's moet je goed zoeken. 250W is goed voor ongeveer 0,5m2. 150W voor 0,25m2 en daaronder heb je nog 100W en 70W.

 

Natriumlampen hebben ook een VSA, deze kan electronisch zijn of magnetisch. Een electronisch VSA is duur maar bespaard wel electriciteit, als je een lampsetje koopt krijg je er een VSA bij, meestal een magnetische.

 

HPS lampen zijn er maar in één kleur, geel. Dit geel is prima voor bloeien, voor groeien wat minder maar het kan er nog wel mee, als je écht wilt uitsloven kun je mits je de kabels onder de 2 meter houdt een HPI lamp inschroeven en dezelfde VSA gebruiken, deze zijn er in alle gangbare wattages welke ik net opgenoemd heb en zelfs 35W. Maar deze zijn behalve in 250W uiterst lastig te krijgen.

 

HPS lampen hebben 1 lichtpunt en ook één warmtepunt, daarom lijkt het alsof ze veel warmte afgeven, maar per Watt die ze trekken geven ze MINDER warmte af dan TL lampen of welke verlichting dan ook (ook LED). Hun voordeel is de gigantische hoeveelheid licht, ongeacht de kleur.

 

Je moet een HPS omdat deze niet meer handwarm is een ruime afstand van je planten af houden, daar moet je dus rekening mee houden in je hok.

 

LED:

Over led valt veel te vertellen, maar ik zal het niet écht behandelen. Als je met led wilt kweken is het aan te raden eerst eens veel te gaan lezen, want een beetje fatsoenlijke lamp kost 600,-. En dat is voor de gemiddelde microkweker te veel.

 

 

De ruimte

De ruimte zelf moet van een goed materiaal zijn en van een bevredigend formaat.

 

Wat je jezelf af moet vragen is eigenlijk, wat is mijn doel, hoeveel gebruik ik, geef ik nog iets weg aan vrienden, wat voor soortjes wil ik kweken etc. etc. etc.

 

Wat gebruik ik?

Opbrengst is redelijk gelijk aan opppervlak, natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar over het algemeen is je oppervlak daar een redelijk bepalende factor voor. Je kunt er vanuit gaan dat je nooit een kilo zult trekken van een enkellaagse teelt op 0,25m2. Ga er vanuit dat je met een 300g/m2 een redelijke schattingh hebt (mits je je aan die 400W/m2 houdt), dit haal je de eerste ronde misschien niet maar met een beetje liefde moet je dat wel kunnen halen.

 

Als je dan dus 50 gram gebruikt per 12 weken inclusief je vrienden enzo dan zou je kunnen zeggen, ik ga voor 0,25m2 (60x40 bijvoorbeeld). Hier moet je dat wel vanaf kunnen halen. Dit is een erge doorsnee maat.

 

Wat voor soortjes wil ik growen en hoe?

Als je alleen lowryders wilt groeien dan hoeft je hokje niet zo hoog te zijn, maar als je sativa's af wilt bloeien zonder dat je gaat scroggen dan kun je maar beter een hok van boven de meter hebben. Een redelijk gangbare maat voor een microhokje is 1m. Je kunt hier vrijwel ieder soortje in kwijt, als je sativa's een beetje opbind dan blijven ze wat lager, indica's kun je waarschijnlijk gewoon afbloeien. Bij de bouw moet je er ook van uit gaan dat je wortels (de pot) een ruimte innemen en dat je een ruimte nodig hebt tussen de lamp en je planten, bij TL is het mogelijk dat de planten tussen de buizen doorgroeien, mits er goed geventileerd wordt. Bij CFL niet, deze worden te warm.

 

Denk over dingen na als, waar gaat de verse lucht in, en waar gaat de oude lucht uit. Ventilatie is érg belangrijk en het moet niet te heet worden.

 

Enkele materialen die je kunt gebruiken voor het bouwen van een hok:

MDF (mits HEEL goed afgelakt).

Andere houtsoorten mits niet verlijmd en anders goed aflakken.

Gipsplaat.

 

Isolatie:

Isolatie is ook een ding, dus je hok goed isoleren met steenwol of radiatorfolie is een aanrader. Planten groeien namelijk niet alleen van licht, temperatuur is de factor die de groei bepaald, alleen temperatuur is ook niet goed, maar zonder warmte geen groei.

 

Reflectie:

Licht raak je kwijt in een muur als deze niet reflecteerd, reflecteren kan op verschillende manieren, je kunt een wit geverfde muur hebben, niet ideaal maar reflecteerd redelijk. Zwartwitfolie, ook niet ideaal maar wel een extra barriëre tussen je hok en de (vochtige) kweek. Reflectiefolie is waarschijnlijk ideaal, het zorgt er voor dat je 95% van je licht op de planten krijgt, de radiatorfolie heeft ook deze eigenschap dus kan hier goed voor gebruikt worden als dubbelrol.

 

Lichtdichtheid:

Planten worden gek (stressen) als ze licht in hun nacht krijgen, ze kunnen dan herma worden en je kweek verzieken, zorg er dus voor dat het allemaal goed lichtdicht is.

 

Waterbestendig/werend:

In je hokje kan wel eens iets lekken dus zorg er voor dat je geen problemen met je electronica krijgt in zo'n geval.

 

 

Afzuiging

 

Afzuiging is erg belangrijk voor de planten omdat deze leven van lucht en het koelen van je hok is ook nodig. Je kunt afzuigen met PC ventilatoren, maar voor een ruimte van meer dan 0,25m2 is dit écht niet meer aan te raden, dan kunnen ze het gewoon niet aan. Zorg er altijd voor dat de afzuiging aan de andere kant van het hok zit als de afzuiging (onder, boven). Voor de grotere installatie's zijn er buis/slak ventilatoren, deze kosten misschien wat maar zijn wel een stuk beter dan PC-fans.

 

Een filter is ook wel aan te raden, deze zijn te koop bij de growshop en voor kleine filters zelfs nog bij de bouwmarkt. Je moet een koolstoffilter hebben, deze zorgt er voor dat je dames niet verstoord worden door bezoek van de man met de blauwe pet. Er zijn genoeg manieren te vinden om deze in te bouwen en te gebruiken.

 

Electra

Het is ALTIJD verstandig als je met kweken bezig bent om met een relais te kweken, een paar spaarlampen kan nog goed op een tijdklok maar zodra het boven een paar uit komt en je in de buurt van de 100W gaat zitten dan is de mogelijkheid dat de tijdklok vast loopt en doorbrand, dit kan je feestje ruineren en zelfs je huis in de as leggen, niet doen dus, relais er tussen, deze kosten vrijwel niets en kun je bij de growshop halen, ze leggen je ook uit hoe je het aan moet sluiten, doen ze dat niet ga je naar een andere growshop.

 

Zorg er altijd voor dat geaard is wat geaard moet zijn en je geen open draden hebt liggen. Geen draad met vaste kern zonder pijpjes, etc. Over dat verhaal kan whazzup waarschijnlijk een stuk meer vertellen want ik doe ook nog wel eens fout, maar wees nooit beschamend om te vragen, want beter vragen dan een afgebrand huis.

 

Ik hou het hier even bij, mocht er nog iets vergeten zijn dan komt het er binnenkort wel bij,

 

Vragen en opmerkingen mogen altijd!

 

Kees.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi, duidelijk en overzichtelijk Kees! :lol:

 

Ik verwacht nu echt de vraag : "Welke tl buis kan ik het beste gebruiken?" niet meer te zien.

 

gr. Spewey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo kees, je hebt goed je best gedaan :lol:

Wat knal jij effe een hoop nuttige info neer zeg, er zijn een hoop mensen die telkens weer vragen over licht hebben, hier is dus het antwoord voor heel veel vragen.

Dit zal een mooi topic worden voor de echte micro kweeker.

Thanks voor alle info die je voor ons neerzet.

 

Grtz Lowryder :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toppie start! :lol:

 

Gaan we maar meteen sticky maken.

 

Nog even over de spaarlampen en TL's: Je gaat nog even voorbij aan de T5 lampen (een dunnere versie van de gewone T8 TL buis) met welke zeer goede resultaten geboekt worden. Deze zijn er in diverse lichtopbrengsten (High Output types).

 

Electronische VSA's voor TL's geven veel minder warmte, een beter rendement en vaak ook een betere lichtopbrengst. Ze kosten wel wat meer maar dan ben je ook gelijk van een hoop warmteproblemen af. Je kunt ze gewoon op de lamp laten zitten wat ook weer veel bedrading scheelt.

 

Ook al bestaat "dieptestraling" volgens jou niet zul je toch moeten toegeven dat de meeste succesvolle TL kweekjes worden gedaan in scrog en moet de afstand van de lamp tot de plant heel kort zijn.

 

Verder kun je naast kiezen voor een TLD Reflex lamp (die vaak wat moeilijker te krijgen is) voor een aquarium TL-reflector. Niet zo goedkoop maar erg effectief.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad, de afstand tussen lamp en plant is vaak erg kort ja. Maar erg veel goed reflecterende hokjes met een fatsoenlijke hoeveelheid licht zie je dan ook niet, mijn eigen inclusief, daar mag ook nog wel wat licht bij...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed topic, goede informatie! De stickystatus zeker waard!

 

Thomson

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey die kees,

ziet er al netjes uit hoor.

 

uhm vraagje,

waarom zou je met tl kweken als je per vierkante meter ruim 400 watt verbruikt?

De effectieve benutting van energie en gebruikt licht is dan toch veel rendabeler met een hps lamp?

 

Oftewel welke argumenten kunnen de kweker sturen om wel of niet met tl te werken?

 

Geen strikvraag hoor, maar wel de moeite waard om collectief een waarheid voor te vinden.

 

grietzel van wietzel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hah weetje,

 

Ik wist gewoon dat je met een leuke opmerking zou komen.

 

Ten eerste worden TL's veel minder warm, minder brandgevaar dus.

Als je gepakt wordt zal je minder serieus genomen worden.

De lichtverdeling is perfect, bij hps heb je toch echt slechte planten in de hoeken.

Laag wattage hps (denk aan 100-150W) is slecht te krijgen.

 

En als belangrijkste: De superieure kwalitiet van je wiet, want het is écht lekkerdere wiet hoor...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

goed bezig kees!!

 

ik heb hier nog een onafgemaakt "micro boek"

alleen BK is te lam om het allemaal over te typen haha

 

je bent me voor geweest, dus het is je geraden om het af te maken :lol:

anders moet ik als nog helpen :lol:

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is er zeker eentje om te volgen...

 

Staat een hoop nuttige info bij elkaar, ik krijg al dadelijk zin om m'n hokje lichtjes te verbouwen :lol:

 

Nu wacht ik nog op info over temperatuur, voeding, ec, ph, want hier wil ik best ook nog wat over leren...

 

Thanks

Share this post


Link to post
Share on other sites

hye ktm mooi overzichtelijk dit :lol: super :lol:

 

 

@ weetjuh : tl hokken kun je ook lager houden je hok hoeft in principe nooit hoger dan een meter te zijn !!!1 je zou duzzz makkelijk op 2 meter hoogte een dubbele kweek kunnen houden !!! daarbij minder warmte dus ze zullen je niet of nauwelijks kunnne pakken met va die hiite camera's!!!

 

hier trouwens nog ff een site toevoegen zodat iedereen meteen weet waar je die relaxte tld reflex tl's kan haen inb alle maten en kleueren :(

 

www.luckylight.nl

 

kan dus iedereen ze gewoon vinden :( en bestellen

 

 

 

@ jorizzz

 

een beetje zoeken kan ook wel heah temperatuur geef ik hier dan maar alvast kado met lamp rond de 23 graden ( sommige zeggen zelfs tot 28 graden ) met lamp uit nooit kouder dan 18 graden en rond 21 graden zou wenselijker zijn !!!! al is bodem temperatuur van 23 graden belangrijker dan omgevings temperatuur. luchtvochtigheid in je kabinet ( hokkie ) in de groei tussen de 60 en 80% en in de bloei tussen de 30 en 40 % zijn ideale omstandigheden, ec eerlijk gegd boeit het me neit zo kijk ik niet na ph waarde altijd tussen de 5,8 en 6,2 ( al verschil hier ook nog wellis iemand van mening hierover ) deze ph waardes zijn uiteindelijk bodem waardes !!!

 

duss grond van je ph bijvoorbleed 7 ph in wateren met een ph van rond de 5 wachten dat het rond de 5,8 tot 6,2 is !!! dan stekken zetten heb je een grote ph schommeling van bijv 3 ph niet meteen een dosis van 9 ph er tegen gooien maar staps gewijs door middel van wat minder water te geven op een dag per beurt maar wel vaker !!! tot die weer ruim de 5,8 tot 6.2 zit.

 

dit zijn wel belangrijke factoren netals je afzuiging die moet wat onder druk creeren maar niet te veel !!! bij tl's heb je trouwens de helft aan kuubs nodig dan als wattages.

 

 

en zo zijn er nog wel wat andere dingen maar zijn wat minder van belang

Share this post


Link to post
Share on other sites

BK, en alle anderen, als je een stukje toe te voegen hebt, typ het maar uit, ik zet het er wel tussen...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@masteryero

 

Thanks voor de info, ik moet blijkbaar toch nog wat aan m'n temperatuur werken, want deze gaat echt wel te laag... Het is inderdaad waar dat je alles kan opzoeken, maar als je een topic hebt die over de belangrijkste aspecten van het micro-kweken gaat is het net zo handig om deze topics ook te behandelen :lol:

 

Een tweede ding is dat ik graag de werkwijze in 1 en hetzelfde topic blijf volgen als absolute beginner.... Een werkwijze die door vele bekeken en bijgewerkt is...

Voor ik mijn hokje begon te bouwen heb ik eerst een 2-tal maanden alleen maar fora en handleidingen gelezen, maar de meningen van mensen lopen soms zo uiteen dat je toch het liefste alle info van een beperkte groep mensen op 1 bepaalde plaats wil volgen om zo niet in de verwarring te komen (zo heb ik bijvoorbeeld ooit gelezen dat een temp van 10°C ook werkbaar is, of dat TL's absoluut onbruikbaar zijn voor de bloeifase,...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt prima bloeien onder TL, het grootste bezwaar is als je temperatuur te laag blijft. Bij hps heb je hier weinig last van maar met TL wat minder, oplossing is meer licht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Echt heel erg bedankt.

 

Zoals jullie zien ben ik nog een groetje. Ik waardeer het echt, dat de ervaren kwekers de beginnende kwekers zo'n uitleg geven! Dit topic heeft me ontzettend geholpen met mijn kennisuitbreiding over het kweken van micro/fluo. Duurt niet lang meer en dan zal ik zelf van start gaan. Met deze informatie in mijn achterhoofd, moet ik toch een leuke ervaring rijker kunnen gaan worden.

 

Mijn dank is groot! :verrygood

 

Gr. Kweek Addict

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee Kees / anderen.

 

Ik heb lampen TL-lampen gekocht. De verkoopster vertelde me, dat de lichttemperatuur Cool White hadden. Toen ik thuis de TL in de armatuur deed, viel me op dat er kleur code ''765'' opstond. Je vertelt hierboven, dat 965, 6500 Kelvin is. Ook las ik op dit forum dat 865, 6500 Kelvin is, en goed te gebruiken is voor de groei.

 

Is 765 dan ook 6500 Kelvin, en te gebruiken voor groei?

Share this post


Link to post
Share on other sites

765 is idd gelijk aan 650oK

 

en dit is idd blauw!! licht en dus uiterst geschikt voor de groei..

 

dit zal resulteren in korte internodes!

 

( ik heb zelf ook 865 buizen voor de groei :verrygood )

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke! Dat is mooi. Wel stom dat de verkoopster dingen vertelt die niet waar zijn, maar dat resulteert in dit geval dus in een goede afloop. Heb nu 72 Watt (2x 18W kleur 33 & 2x 18W kleur 765) op 0.6m x 0.5m.

 

Bedankt voor het snelle antwoord BeeKaa.

 

Gr. Kweek Addict

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik kan en mag nix posten ik ben een micro fluoman 150 watt hps ,mh man.

lid vanaf 2006

kan nix posten mag nicx posten

neem van mij aan 150 WATT hps watt is meer dan

genoeg voor eigen gebruik voor 1 persoon.

meer dAN genoeg geen rechter krijgt je voor schut.

Je eigen rokertje 100% bio een ruck 125 LS IN mijn ROOM 1.20 BIJ 0.90 BIJ 1.50. rainmanconcept met die dubbele bodem.

150 watt hps /mh verticaal grow altijd +- 16 planten 5 tot 9 gram per plant

altijd 12/ 12

ik kweek blue tops

nlx

nycd

sour nlx

top 44

rebelshacks

mexican sativa

lowryder

northern lights

e.v.a

keep um green

150 watt rules!!

ect

keep um green!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik kan en mag nix posten ik ben een micro fluoman 150 watt hps ,mh man.

lid vanaf 2006

kan nix posten mag nicx posten

neem van mij aan 150 WATT hps watt is meer dan

genoeg voor eigen gebruik voor 1 persoon.

meer dAN genoeg geen rechter krijgt je voor schut.

Je eigen rokertje 100% bio een ruck 125 LS IN mijn ROOM 1.20 BIJ 0.90 BIJ 1.50. rainmanconcept met die dubbele bodem.

150 watt hps /mh verticaal grow altijd +- 16 planten 5 tot 9 gram per plant

altijd 12/ 12

ik kweek blue tops

nlx

nycd

sour nlx

top 44

rebelshacks

mexican sativa

lowryder

northern lights

e.v.a

keep um green

150 watt rules!!

ect

keep um green!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

respect voor alle tl growers sowieso iedereen in de micro fluo ( i will always follow you)

vooral

mensen als beeka hulde ook op i mack geweldige threads an inspirator

goed werk kleinschalig goeie resultaten liefde voor het plantje en de hobby.

hulde.. in deze tijden.

rouwvoet balkenende de micro fluo kan wel eens heel interessant worden

in deze moeilijke tijden.

 

 

 

p.s . 150 watt hps schoppen ze me mn huurhuis uit ?

weet jij het ?

 

en joh we leven al zolang in een vervelende

tijd !!!

 

 

keep um green !!

 

 

mac error

Share this post


Link to post
Share on other sites

heey Mad man

 

cool topic lekker informatief

 

ik ben nu aan het brainstormen voor een voorgroeikastje

 

deze is 53x49x164(LxBxH)

 

ik dacht eraan om hier 5 x 18 watt tl in te hangen zit ik dan goed ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat denk ik helaas niet werken, 18W TL's zijn 60cm.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Excuses moi voor de bump, maar had hem nog niet eerder gezien. Heel mooie post Keesthemad, die had ik ook wel willen lezen voor ik begon. Het hoeft allemaal niet zo groot om een lekker eigen wietje te bouwen :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoals ik zelf ook heb gemerkt, je leert het met vallen en opstaan. En het leuke is dat je met deze hobby nooit uitgeleerd bent!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...