Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
de glazenwasser

Aansluiten Variac

Recommended Posts

hee! :lol:

 

ik heb een nieuwe, grote afzuiger (2500m3) gekocht. deze nieuwe (nouja, tweedehands eigenlijk...), grote afzuiger geeft ook een nieuwe, grote brom als ik 'm dim met een trafodimmertje. ik zat een rond te neuzen op marktplatz en waarempel zie ik daar een kast met 2 220v, 2,5amp variacs erin te koop staan voor een paar tientjes. ik ben in m'n auto gesprongen en heb dat ding opgehaald natuurlijk!

 

nieuwe, grote kast met 2 variacs erin

med_gallery_8244_1084_317368.jpg

 

ik heb alleen een probleem: ik weet niet hoe ik 'm moet aansluiten en heb geen zin om tijdens het experimenterem de stoppen eruit te knallen! daarom zou ik graag willen weten van een electro-man welk draadje waar gaat...

 

op zich is ie redelijk rechtdoorzee bedraad van binnen

med_gallery_8244_1084_217677.jpg

 

 

DIN rail aansluiting

med_gallery_8244_1084_218966.jpg

 

 

Schuntermann variac

med_gallery_8244_1084_362760.jpg

 

 

alvast bedankt!

 

de glazenwasser... :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi spul die variac alleen zwaar aan gewicht

Is toch gewoon plus en min en aarde aan sluiting ,check het plaatje

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

gevonden!

variac_revealed2.jpg

 

ja echt een mooi ding zeg! super te dimmen en idd. niks geen brom! :lol:

 

ik heb er al een thermostaat tussen zitten die 'm op het moment alleen aan en uit schakelt. zodra ik een harde en zachte stand nodig heb laat ik gewoon een omschakelrelais tussen de 2 variacs schakelen! :lol:

 

laters!

Share this post


Link to post
Share on other sites

yep dat zijn ze glazenwasser :lol: Zo aansluiten en gaan met die banaan, mooiste systeem wat je kunt wensen.

 

Heb er net eentje van 2 ampere van marktplaats gesleept voor nog geen 2 tientjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeer nette apperaat!!

En idd, ze worden snel onbetaalbaar en zwaar,.

 

Als je schakelt, schakel dan tussen de spanningen die de variacs afgeven; en niet de variacs zelf.

Om zo je relait en je aardlek te sparen van de klappen die dit veroorzaakt,..

Je hebt uiteindelijk ook de 3e stand om te schakelen; volluit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jaa, tis een zeer luxe systeem in vergelijking met wat ik gewend was. :lol: ik had eerst zo'n dim module die werkt met fase aansnijding op een 700 m3 afzuiger en dat werkte eigenlijk prima. maar ik had nu voor de 2500 m3 een trafo dimmer (ook fase aansnijding) die op lage toeren prima werkte, maar als ie in het midden- tot drie kwartgebied kwam leek het alsof het een afzuiger met diesel motor was! :(

 

ik zat nog ff naar zo'n zelfbouw 4 standenschakelaar zoals die van jou te kijken, whazzup, maar zo'n marktplaats vondst is natuurlijk helemaal makkelijk! :lol:

 

zwaar is die kast zeker, meuk, maar 2e hands zijn ze prima te betalen iig. (professioneel bedrade brandkast met 2 goeie variacs voor e50)! nieuw heb ik ze gezien va. 55 euro maar dan heb je wss. wel een "made in china" ipv. een degelijke duistse schubermann :( bovendien is het toch wel heel makkelijk om tussen de 2 variacs te schakelen, aangezien ik ook behoefte heb aan een 'zachte' stand.

 

goed idee om tussen die uitgaande spanningen te schakelen lijkt me. op die manier zat het ook bedraad toen ik 'm kocht. ik heb nu de 2e variac wel losgekoppeld aangezien hij toch niet gebruikt wordt (ik schakel nu alleen aan / uit). de variac die niet is ingeschakeld op dat moment zou dan als het goed is geen stroom moeten verbruiken, toch?

 

groeten! :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...