Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

BeeKaa

Het Maken Van "feminized" Zaden

Recommended Posts

Goedenavond mensen,

 

Een van de dingen die mij bezighoud is het maken van "feminized" zaden,

De druppel die mijn maatbekertje deed overlopen is de mooie soort "Black Jack", waar ik ook alleen feminized zaad van had,

die ik toch wel wilde vermeerdere op een of andere manier.

Deze soort wil ik zeker voor langere tijd in mijn bezit hebben.

 

Om vrouwelijke zaden te maken moet de plant bestoven worden met stuifmeel wat het liefst van een 100% vrouwelijke plant afkomt.

De vraag is:

Hoe kom je aan dat stuifmeel??

 

het antwoord:

Een vrouwelijke plant zo ver "stressen" dat ze mannelijke bloemen gaat aanmaken en zichzelf en misschien haar zusjes/dochters mee bestuifd.

 

nou zijn er een aantal manieren om dit te doen. (voor zover ik weet, en dat is niet veel :lol:)

 

1. De plant in de 12/12 periode een aantal keren bespuiten met chemische preparaten

(Colloidaal zilver oplossing (STS), Gibberelic Acid- oplossing)

Alleen het fabriceren van deze oplossingen vereist de nodige kennis en apparatuur.

ik heb hier al wat info over maar post het pas als het ook daadwerkelijk waar is en werkt.

 

Over Giberelic Acid wou ik alleen even kwijt dat het maken van een oplossing doseringen vraag van ver achter de komma (space kees zn woorden)

dus voorlopig geef ik dat ook maar op.

 

maar nou stuitte ik dus op een stukje van soma, en dat zou best wel eens waar kunnen zijn,

hij zegt dat als je een plant zon 2 weken langer laat staan dan ze eigenlijk kunnen, dat ze dan mannelijke banaantjes aan gaan maken om toch nog bevrucht te raken (soort nood-mechanisme)

 

hij verzamelt die banaantjes als eerst bij het oogsten en bewaart ze goed gelabeld..

deze brengen namelijk vrouwelijke planten voort omdat ze geproduceerd zijn door vrouwelijke planten.

Dus als je stekken van dezelfde planten af laat bloeien en hiermee bestuifd dan krijg je dus feminized zaad :(

Dus eigenlijk helemaal zoals in de natuur!! geen chemisch goedje nodig!!

 

hier ff het stukkie dan in het engels:

Creating feminized cannabis seeds is an art. Just like art, there are a few different methods of application. I have written about some of my different methods of making seeds in previous HIGH TIMES articles. I have used gibberellic acid, pH stress, light stress, and fertilizer stress to force my female plants to make seeds. All of these methods are harsh on the plants, and some, like the gibberellic acid, are not organic. In my search for cleaner, more earth-friendly ways of working with the cannabis plant, I have found a new way to make feminized seeds.

 

Feminized seeds occur as a result of stress, rather than genetics. All cannabis plants can and will make male flowers under stress. Certain strains like a higher pH, some a lower one. Some like a lot of food, some like much less. There is quite a lot of variety in marijuana genetics, and you can’t treat every plant the same way.

 

It takes many harvests before you really get to know a particular strain. Just like getting to know human friends, it takes time. I have grown the same strains for close to a decade, and am truly getting to know every nuance the different plants exhibit. I can recognize them from a distance. I must say that I get a lot of help from my friends, both in making seeds and in learning new and better ways of working with this sacred plant.

 

I named this new method "Rodelization," after a friend who helped me realize and make use of this way of creating female seeds. After growing crop after crop of the same plants in the same conditions, I noticed that if I flowered the plants 10-14 days longer than usual, they would develop male "bananas." A male banana is a very slight male flower on a female marijuana plant that is formed because of stress. Usually they do not let out any pollen early enough to make seeds, but they sometimes do. They are a built-in safety factor so that in case of severe conditions, the plant can make sure the species is furthered.

 

To me, a male banana is quite a beautiful thing. It has the potential of making all female seeds. Many growers out there have male-banana phobia. They see one and have heart palpitations, they want to cut down the entire crop, or at the very least take tweezers and pluck the little yellow emergency devices out. I call them "emergency devices" because they emerge at times of stress.

 

In the Rodelization method, the male banana is very valuable. After growing your female plants 10-14 days longer than usual, hang them up to dry, then carefully take them off the drying lines and inspect for bananas. Each and every banana should be removed, and placed in a small bag labeled very accurately. These sealed bags can be placed in the fridge for one or two months and still remain potent.

 

For the next phase, you need to have a separate crop that’s already 2 1/2 weeks into flowering. Take your sealed bags of pollen out of the fridge, and proceed to impregnate your new crop of females. To do this, you must first match the female plant and the pollen from the same strain in the previous crop. Shut all the fans in the growroom down. Then take a very fine paintbrush, dip it in the bag of pollen, and paint it on the female flower. Do this to each different strain you have growing together. I have done it with up to 10 different kinds in the same room with great success.

 

I use the lower flowers to make seeds, leaving the top colas seedless for smoking. This method takes time (two crops), but is completely organic, and lets you have great-quality smoke at the same time you make your female seeds. If you’re one of those growers who’s never grown seeds for fear of not having something good to smoke, you will love this method.

 

You can also use this pollen to make new female crosses by cross-pollinating. The older females with the male bananas can be brought into the room with the younger, unpollinated females after they are three weeks into flowering. Turn all of the circulation fans on high, and the little bits of pollen will proceed to make it around the room. Do this for several days. Six to seven weeks later, you will have ripe 100% feminized seeds; not nearly as many as a male plant would make, but enough to start over somewhere else with the same genetics.

 

As a farmer who has been forced to move his genetics far away from where they started, I know very well the value of seeds. My friend Adam from ThSeeds in Amsterdam has a motto that I love to borrow these days: Drop seeds not bombs.

 

Dat verklaard ook waarom Herijuana bij velen banaantjes laat zien..

omdat dit een hele korte bloeier is en al snel zon 2 weken langer dan normaal staat te bloeien :(

(bij mij vertoonden ze alle3 banaantjes)

 

Het wil natuurlijk niet altijd zeggen als je banaantjes ziet dat ze dan al over de oogstdatum heen zijn..

het kan ook gewoon ordinaire stress zijn..

maar ik denk dat een geoefend oog wel het verschil zal zien.

 

hopelijk hebben jullie hier wat aan,

ik heb het in ieder geval alvast in mijn lange termijn geheugen gezet, en ik ga het ook zeker proberen!!

 

Dikke knipoog aan spewey,masteryero, power p en KTM.. alsjeblieft jongens

hopelijk meteen antwoord op de topicvervuiling in mijn bloeitopic :lol:

 

Gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi verhaal BeeKaa :lol:

 

we gaan het van de zomer wel eens bekijken dan laat ik mijn plant wel wat langer staan.

Toch klinkt het allemaal wel aannemelijk maar het is toch erg ingewikkeld :lol:

 

ik ga het eerst maar is porberen met dat spulletje van cees.

 

 

 

P.s sorry van het vervuilen van je topic maar je weet hoe dat gaat he

als het eenmaal in je hoofd zit lul je er gewoon graag over :(

en op dit momend kan ik er ook alleen maar over lullen tot het vrouwtje bevallen is en die kraamverzorgster niet meer door mijn huis loopt :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi en duidelijk verhaal BeeKaa! Ik blijf je met argusogen in de gaten houden. :lol:

 

@ Power P

GVD!!! kraamverzorgster, die had ik niet ingecalculeerd, Spewey gaat z'n kweekschema 2008 aanpassen, thanks!

 

gr.

 

Spewey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeker mooi verhaal

Der heeft iemand jaren geleden op HD is iets over geschreven , ik weet alleen niet meer wie en wanneer precies

Nu heb ik in het begin hier een kweek gehad die niet goed ging en alleen maar zaad produceerde,de zaden die in die kweek zaten heb ik vernietigt en gebruikt voor het vissen

van deze kweek had ik een paar rookbare toppen bewaard en kwam daar dus later banaantjes en een hoop zaad in tegen ,met het zakje waar het in zat heb ik in de kweek die ik toen had een zijtop bevrucht en daar heb ik zaden van,

Van die zaden is er nog geen één mannelijk geworden voor zover ik weet ,wel zijn er een paar verscheenen met banaantjes in de laatste fase van de bloei

Ik heb deze zaden ook buiten geprobeerd en dat ging ook goed, geen last gehad van tuinverlichting stress

 

Dus uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat dat werkt en het is heerlijk om met je eigen vrouwelijke zaden te werken ,vind ik

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

@power p

 

vervuilen??

het is toch on topic :lol:

 

 

@spewey

 

thanks ey :(

 

(toch nog goed dat power p over de kraamverzorgster begon dan!)

 

@buble

thanks voor de bevestiging :(

nou kan mijn dag helemaal niet meer stuk :lol:

 

ik begrijp dat je dat stuifmeel nog best lang hebt bewaard in die zak?

of had je nog een lopende ronde?

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik bedoelde je andere topic vriend :lol:

 

 

sorry nou doe ik het weer :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

:lol:

 

ik nou ook :lol:

 

zo blijven we bezig

 

maarre hou me op de hoogte over hoe en wat van die GA spray

 

Hier had ik een stukkie tekst staan erover

 

LINK

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Over hoelang laten staan praten we dan?? tot er geen blad meer aan zit??

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee heb het niet lang bewaard gewone droog tijd en ja had al nieuwe zaailingen staan van het zelfde reguliere ice-zaad ,dus het is hermastuifmeel van icexice bevruchting geworden

 

Ik heb ook al eens met Gibb.zuur lopen klote ,teminste me maatje ,maar dat is nooit wat geworden

 

Op het moment zijn we een beetje aan het testen, hoever we kunnen gaan qwa lichtstress voor herma's verschijnen en of hoe te voorkomen , ik heb het vermoeden dat je herma's kan voorkomen door s'nachts te stresse met lichte kou,graad of 10/12 en overdag wat warmer,graad of 30 of meer , maar ja het is nog een beetje vaag ,ik weet niet hoe het werkt maar wel dat het werkt ,

Lichtstress veroorzaak ik door ,het hok niet lichtdicht te hebben en/of een tl in het hok onder een klokje af en toe aan te laten gaan .

 

Ik ben chauffeur met hele groene vingers maar geen bota-nieces ofzo ,heb ook fruitbomen en de tuin staat vol met van alles en nog wat ,liefst eetbaar of rookbaar

Maar heb nooit een opleiding of wat dan ook gehad in die richting ,dus begrijp af en toe niet hoe het werkt maar wel dat het werkt

Succes

 

Buble

 

PS. BBB zolang tot de plant het zelf op geeft en de meeste bladeren vergeelen ,11 / 12 weken voor een normale bloeier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gibberlic acid oplossinkje, coming up, nee valt te regelen maat.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die methode van Soma is trouwens op zijn minst omstreden, heb er meerdere berichten over gelezen op andere fora.

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom zijn feminized zaden zo duur ?

wat zijn female zaden? ze zijn tekoop maar bestaan ze wel?

er hebben een aantal mensen flink geld aan verdiend

tis te vroeg gelanceerd en te weinig over bekend en heeft eigenlijk alleen maar ellende

gebracht.

we willen de lusten en niet de lasten.

de tijd van de stekjes ligt nu ver achter ons en komt ook niet weer terug

met rouwvoet en balkenende word het een moelijke tijd .

een tevreden roker is geen onruststoker

ik blijf kweken uit zaad sterke planten en er zijn er geen 2 gelijk.

ik heb makkelijk praten want ik kweek voor de hobby en de fun puur en alleen voor mezelf louter eigen gebruik en passie.

als ouwe hippy zeg ik laten we een machine uitvinden waarmee we een echoscopy van onze zaden kunnen maken om te zien of het een mannetje of een vrouwtje word dan houden we het tenminste een beetje puur.

glibber acid een stofje het zit ook in de zaden van de komkommer .

niet dat ik me er om bekommer . ja sorry ik kan er nix aan doen ik ben nog opgegroeid met de oude bijbel ,,het marihuanagroeiboek ,,haastige spoed is zelden goed preekte men toen.

female seeds ? het zal mijn tijd wel duren !

keep em green and pure

 

mac error

 

 

 

p.s. succes met julie thread

en als het lukt ben ik de eerste die wel een aantal female of desnoods feminized zaden wil kopen

al was het alleen maar om j.p. en rouwvoet dwars te zitten . keep up the good work

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een leuk verhaal macerror :lol:

 

En even over dat zaad dat je wil kopen,dat mag hier dus niet op het forum

maar dat had je natuurlijk al gelezen voordat je je aanmelde op het forum in het regelement :lol:

 

 

groeten Power :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat wordt hoe dan ook een heel lang test traject. Daar je niet alleen de plant wilt zien bloeien, maar vooral het om zaad van deze 'vrouwtjes' te zien kiemen,..

 

Uit deze vorm van hermafrodie zich niet dominant in je zaad zeg je?

Share this post


Link to post
Share on other sites

of de methode van soma werkt, geen idee.

of de man zijn feminised seeds zo produceert, waarschijnlijk niet.

 

de zaadboeren die ze maken houden bepaalde info achter, het is zo simpel dat iedereen ze kan fabriceren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Persoonlijk zou ik voor de STS manier gaan, lekker straight forward, en het enige wat je doet is je plant een reactie laten geven op een levensbedreigende manier. Van je sts eindigd niets of vrijwel niets in je zaadje. Van biologisch is er eigenlijk niet te spreken.

 

Natuurlijk is die manier van Soma nog hyppie-er verantwoord, maar who cares, als het zaadje nog steeds het zelfde zaadje wordt, het scheelt heel wat moeite om het anders te doen. Want bij de methode van Soma weet je nog niet welke stek herma vrij is...

 

Dan moet je dus 3 keer een hele grow doen, eerst zet je een stel moeder planten, in de orde van honderden/duizenden. Daar kies je de 10-20 mooisten uit en daar neem je dan stekken van en kijkt welke herma-vrij zijn. Die kun je dan daarachteraan meteen mannelijke bloemen laten vormen, maar of een herma-vrije plant dit zo snel doet is nog maar de vraag, of hier de fout zit in Soma's manier is af te vragen. De bloemen wat er waarschijnlijk niet veel zullen zijn moet je wegsnijden en proberen te oogsten, een heel arbeidsproductief werkje want je moet het tussen de wiet vandaan gaan snijden/knippen en daarna moet je een nieuwe stek opgroeien (of synchroon) welke je daarmee bevrucht.

 

Doe het dan zo:

Nadat je de hermavrije stekken gevonden hebt neem je 2 batches van die stekken. 1-2 weken eerder zet je de "male" stekken in de bloei waar je eerst STS op gedaan hebt. Deze zullen mannelijke bloemen gaan vormen. De vrouwelijke stekken van deze plant hou je er bij, en tada, bevruchting. Even afbloeien en female seeds.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het simpel was ,waarom zijn die zaden dan zo duur ?

Als je weet hoe het werkt is alles simpel !

Zaden produceren is niet moeilijk ,maar heb je dan goed zaad ?

Kijk naar de mense die hier bezig zijn met het ver-edelen van zaden ,er wordt eerst getest op verschillende manieren ,door verschillende mensen en dan gaan ze pas de markt op of niet

Goeie stabiele zaden kosten tijd en energie

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoveel duurder zijn ze niet ?

 

De prijs zit hem in het selecteren van de herma-vrije stekken, dit kost een hele periode om te selecteren.

 

Daarbij is de prijs van die zaden nooit veel meer dan 2x de prijs van regulier zaad, en dat is allezinds terecht want er komen kansmatig 2x zoveel vrouwen uit... Plus het voordeel dat de kweker heeft met het NIET uitselecteren van de vrouwen.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De aanleg om herma te creeeren zit gewoon in alle cannabis planten.

Dus een zuivere genotypisch( XX) vrouw die met een late herma (XY) gekruist is geweest zal ook het Y chromosoom gaan tentoonspreiden in sommige van haar afspring.

 

Als de vrouw in de eerste plaats genotypisch al niet vrouwelijk was maar een XY, en deze gekoppeld is aan een andere XY (= late herma), dan krijg je 50% man/50% vrouw met een scheit hoeveelheid geno- en feno-typische herma's er onder.

 

Dit soort zaad word in de handel zelfs gewoon aangeboden als zijnde gefeminiseerd zaad, en als je er dan klachten over hebt is het standaard andwoord van de leverancier dat je ze wel gestressed zult hebben....!

 

Gefeminiseerd zaad... Bezint eer ge begint !

 

Gibberilic accid creeert mogelijkheden om zuvere XX zaden te creeren, maar hoeveel mensen er zijn die dat nu ook daadwerkelijk kunnen.... ?

(in dat geval spreekt men dan ook van zuiver vrouwelijk zaad, omdat het geen Y chromosomen bevat.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is in praktijk echt nog niet zo makkelijk om female of Feminized seeds te maken. Die prijs zit echt in de veel grotere aandacht en tijd die de kweker moet investeren en m.i. helemaal terecht. Goed stabiel fem zaad heeft dusdanige voordelen dat het echt wel loont om deze in te zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helemaal gelijk in whazzup, toch is het voor een hobbyist mogelijk om gestabiliseerd fem zaad te maken, alleen is het lastiger om dan ALLE gewenste eigenschappen er in te krijgen. (en hoeveelheid)

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nog wel een aantal Gibberaline oplossingen liggen, ik heb er op school ook nog een tijdje mee geprutst. Daarbij is voor mij zowiezo gebleken dat er sprake is van een zeer delicaat evenwicht, de oplossingen op voorraad zijn trouwens 0,05Mol; 0,1 Mol; 0,15 en 0,2 Mol. Per oplossing zijn 8 planten neergezet en behandeld met de oplossing.

Tijdens de expirimenten bleek dat de 0,2 Mol oplossing werkelijk van iedere dame een herma kon maken, dus de 100% female zat er bij ons blijkbaar niet tussen. De 0,15 Mol oplossing spaarde 2 planten in het test veld van 8, deze bleven helemaal female en de andere 6 werden dikke herma's. Bij de 0,1 Mol oplossing was het resultaat wonderlijker, deze leek echt de vrouwelijke bloei te stimuleren en er deden zich dan ook helemaal slechts 2 Herma's voor in dit veldje. Omgekeerd evenredig aan de 0,15Mol concentratie dus. De werking van de 0,05 % oplossing is ook nu nog steeds niet helemaal duidelijk, ik heb nog geen tijd gehad om er verder mee te prutsen maar de resultaten waren het meest hoopgevend van allemaal.

Omdat het namelijk gaat om de productie van vrouwelijk zaad.. Wanneer een zaad plant besprayd werd met een GA oplossing van 0,05 Mol welke we op lieten drogen voor de bestuiving resulteerde dit in uitzonderlijk mooi afgebloeid zaad. Ik hoop dat het een stap in de goede richting is, maar dat zeg ik met een slag om de arm..omdat er nog maar 8 zaden van zijn getest waaruit 6 mooie dames kwamen en twee herma's, iets dat misschien ook nog toevals treffer genoemd kan worden.

De werking van GA binnen de wietplant is waarschijnlijk veel complexer dan verondersteld.. Ik denk dat het een soort balans is die het geslacht van de plant bepaald. De mannelijke bloei word onderdrukt en de vrouwelijke bloei stimuleerd, hiervoor zijn wel exact de juiste concentraties nodig. Bij een te hoge concentratie lijkt het effect wel omgekeerd (mannelijk juist stimuleren en vrouw onderdrukkend), wat resulteerd in herma's.

Ik denk dus dat wanneer een hele zaadplant een verhoogde GA concentratie heeft, dat de nakomeling als embryo in de top en later in het zaadje ook deze concentratie overneemt en eenmaal ontkiemt zelf ook op pijl houdt. Als je zaadplant dus in de top exact de juiste concentratie heeft voor het stimuleren van de vrouwelijke bloei, dan zal deze door het zaad (erin) overgenomen worden.. althans zo is de hypothese :lol:

Tis zoals Kees en Whazzup al zeggen een stuk complexer en daardoor logisch dat die zaden net even wat duurder zijn dan gewone.. je hebt idd ook gewoon nog een 2x zoveel vrouwen voor de zelfde prijs :(

Vragen, opmerkingen we gaan verder.. ik krijg weer zin om extra om te prutsen... nog meer mensen :lol:

 

Laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites

He snowy!

het is toch juist de bedoeling om een gedeelte van de plant mannelijke bloemn te laten aan maken?

dus als je alleen een tak met het spul behandeld en daar komen mannelijke bloemen aan is dat toch juist goed.

En als die mannelijke bloemen aan die tak de vrouwelijke bloemen bestuifd dan zou er vruowelijk zaad uit moeten komen toch?

 

 

pfffffffff :lol: je zou er pijn va in je hoofd krijgen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is een methode ja, je gaat eerst een moeder stressen.. kijken of ze goed vrouwelijk blijft. De mooiste vrouwelijke planten pak je eruit. Je bespoeit ze met een hogere GA oplossing om de mannelijke bloei te stimuleren en laat de plant mannelijke bloemen aan maken..

Deze planten zijn dan van nature volledig vrouw en kunstmatig man, zonder het Y verhaal erin. Werkt ook inderdaad power P, de andere manier heeft mijn persoonlijke interesse omdat het gaat om een iets minder ingrijpende verandering van de hormoonhuishouding van je plant.. Wat je nu doet is feitelijk een overdosis geven :lol:

 

laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...