Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Choppie

SPINT, Spint en nog meer spint

Recommended Posts

ben bezig met het maken van een duidelijk en compleet overzicht mbt spint, hier alvast een opzet. Ik hoop dat men hier wat aan heeft. Aanvullingen zijn overigens van harte welkom !

 

 

Spint, wat is het:

 

Het volwassen vrouwtje is ovaal en aan de achterkant afgerond.

De kleur kan variëren van oranje, lichtgeel of lichtgroen tot donkergroen, rood, bruin of zelfs zwart.

De mannetjes zijn kleiner en actiever dan het vrouwtje. Zijn lichaam is smaller en achteraan iets spitser.

Bij volwassen mannetjes en vrouwtjes zijn er meestal twee grote zwarte vlekken aan elke kant van het lichaam aanwezig. Bij ongunstige omstandigheden gaan de vrouwtjes in diapauze en verkleuren binnen drie tot vijf dagen oranjerood. Bij gunstige omstandigheden komen ze weer voor de dag en gaan ze eieren leggen.

 

Zowel larven, nymfen als adulten veroorzaken schade aan de plant doordat ze zich voeden met plantensappen. Ze bevinden zich voornamelijk aan de onderkant van het bladeren, waar ze de cellen aanprikken en leegzuigen. Deze cellen verkleuren geel en bij veel schade verkleuren de bladeren geheel geel; uiteindelijk kan je plant eraan doodgaan.

Een ander duidelijk kenmerk is het ontstaan van spinsels (nestjes) om en rond je toppen.

als jij al nestjes ziet zitten dan ben je al flink besmet, als je eenmaal besmet ben krijgt de spint er nooit meer helemaal uit. Het kan voorkomen dat je vroegtijdig moet oogsten om toch nog wat binnen te kunnen halen, anders kan je hele oogst verdwijnen.

Spint kan zich verspreiden door je hele kast door over te lopen van blad naar blad of door de lucht (spinseldraden).

 

 

 

Wat kan je er tegen doen:

 

Vingeren:

Je kan proberen ze met je vinger dood te gaan duwen, maar dat is een beetje dweilen met de kraan open.

Elke moord is weer een voortplanting minder, maar winnen zal je waarschijnlijk niet van ze (beperken wel).

 

Knoflookwater:

Snij een paar teentjes knoflook fijn en doe deze in warm water, dek dit af en laat het afkoelen (laten trekken voor 1-2 uur). Daarna de knoflook er uit zeven en met een plantenspuit het water op de bladeren spuiten (boven en onder !!), daar houden die “krengen†niet van.

 

aftreksel van de pyretrumbloem:

de plant moet van alle kanten goed bespoten worden, vooral de onderkant van het blad. Het is aan te bevelen s’avonds te behandelen, want overdag droogt de vloeistof veel vlugger op. En als de vloeistof is opgedroogd, zijn de werkzame stoffen afgebroken en uitgewerkt. De bespuiting zonodig na een week herhalen.

 

Biobest:

dit verspreid een onaangename geur zodat beestjes je planten gaan mijden. De bladeren van boven en onderen bespuiten en weg is de spint. Niet helemaal weg, maar de spint wordt wel zeldzaam. Biobest is niet chemisch, het lijkt wel een soort van zeep die enorm stinkt en die een vetlaagje op je bladeren achterlaat.

 

temperatuur omlaag en de luchtvochtigheid omhoog

(vochtigheid rond 90%, pas op voor toprot !) want van deze omstandigheden houdt de spint niet.

 

Stofzuigen:

neem een kruimelzuiger en probeer zoveel mogelijk spint en nestjes op te zuigen, doe dit echter wel voorzichtig zodat je plant niet beschadigd. Hiermee kan je een spintplaag onder controle houden. Een stofzuiger met een borstelkopje erop schijnt ook goed te werken (dan wel met verstelbaar zuigvermogen !)

 

roofmijt:

ga naar een growshop en haal roofmijt en zet deze uit

Maar als je echt al webben om je toppen hebt hangen helpt het inzetten van roofmijten ook al niet meer.

Het vrouwtje van de roofmijt voedt zich in alle stadia van haar ontwikkeling met kasspint. De optimale werktemperatuur voor de roofmijt ligt rond de 25°C. Bij twintig graden doodt een volwassen roofmijt dagelijks vijf volwassen spintmijten of twintig larven en eieren. Bij 25°C verloopt de ontwikkelingscyclus ongeveer twee keer zo snel als die van spintmijt. Per dag kan een vrouwelijke roofmijt vijf eieren afzetten. Ze kan bij afwezigheid van spint enige tijd op water of honing overleven, maar om eitjes te leggen moet ze wel spint kunnen consumeren. Als de prooidichtheid afneemt gaan de roofmijten op zoek naar nieuwe spintplekken. Dit zijn bruin/rode mijtjes (kannibalen dus want spint zijn ook mijten) en zijn iets groter dan de spint. Je koopt ze als larven en het duurt 1-2 weken voordat die roofmijten goed op gang zijn.

Het is eigenlijk het verstandigst om elke oogst preventief roofmijten uit te zetten. Als er geen spint is dan sterven die roofmijten en als er wel spintjes zijn dan worden ze opgevreten door die roofmijten

 

Gaasvlieg:

Een volwassen gaasvlieg, chrysoperla carnea, is groenkleurig en heeft zeer grote transparante vleugels. Het zijn de larven van de gaasvlieg die zich vooral voeden met bladluizen, maar ook met spint en wittevlieg. De larven kunnen 20 tot 50 bladluizen per dag verorberen. De gaasvlieglarven worden per 500 in een kartonnen plaatje verpakt. De verpakking is goed voor ongeveer 50m2. Door verwijdering van de fijne gaas kunnen ze op de planten uitgestrooid worden

 

 

Je kunt nog proberen om te spuiten met water met een beetje afwasmiddel, met masai of met wat spiritus.

Maar of dit nu werkelijk bevorderlijk is voor je planten is ook maar zeer te vraag (meningen verschillen hierover).

 

 

 

Andere natuurlijke vijanden van onze (andere) vijanden:

Galgmug tegen Bladluis.

Aaltjes tegen de Taxuskever.

Sluipwesp tegen Witte vlieg.

Roofkevertjes tegen Wolluis.

 

Deze zitten vaak/altijd op kartonnen kaarten

Consumenten kopen een besteldoos, waarin een bestelkaart en een folder over de leverbare nuttige insecten zit.

(beschikbaar in tuincentra en de growshop) Wanneer de bestelkaart volledig ingevuld, opgestuurd wordt naar betreffende firma, bezorgt de post de insecten aan huis. De insecten worden bij voorkeur ingezet onder glas: bijvoorbeeld in een hobbykas of serre.

De Aaltjes zijn geschikt om zowel binnen als buiten worden ingezet

 

 

Nuttige linkjes (ook over andere beestjes):

 

http://www.voscapelle.nl/insecten.htm#Spint

 

http://www.biobest.be/

Share this post


Link to post
Share on other sites

wel, ik zal het jullie nog wel is laten weten dan... heb er tevens een waterbadje met tabak bijzitten, zou ook helpen.... (nicotine is gif!)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het is eigenlijk het verstandigst om elke oogst preventief roofmijten uit te zetten

 

Choppie, ik deed dit vroeger ook maar het heeft totaal geen zin. Heb je geen beestjes dan sterven ze uit, weg 20 euro.

 

Een betere bio oplossing vind ik de roofwants. Is 1,5 keer zo duur maar je heb er veel meer aan. De roofwants is het om het even of ie nou trips, spint of iets anders tegenkomt (is een actieve jager), hij zal ze om zeep helpen. Bovendien bij roofwants zie je tenminste wat gebeuren, roofmijt daarentegen is met het blote oog nauwelijks te zien (dat zegt nix natuurlijk, maar voor dat geld wil ik wel wat zien :) ). Ik kon ze met moeite onderscheiden in het containertje en nadat ik deze in de tuin had uitgezet heb ik er nooit iets van teruggezien. Roofmijt moet je wel op verschillende plekken uitzetten en het liefts per plant (maar ja dat is natuurlijk niet altijd goed meer mogelijk).

 

Roofwantsen kan je op een plek uitzetten, die gaan toch gelijk op jacht en springen vanzelf over.

 

Maar alle biooplossingen blijven toch maar doekjes tegen het bloeden. Hoewel je een overkill aan beesten uitzet, ze houden de plaag onder controle, maar meer ook niet.

Flink met Dettol aan de gang tussen de oogsten en schoon werken bereik je meer mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Choppie deze kan er ook nog bij:

 

Masai van Bayer. Zeer effectief spuitmiddel tegen spint. Nog steeds op biologische basis en word volgens mij gemaakt van het extract van de bast van een Masai boom. Dood zowel spint als eitjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

van bayer? :s

 

ik vertrouw het alvast niet :)

 

ach, ik zou zoiezo niet veel op men planten willen doen zo dicht bij oogst.....

 

weet iemand of het kwaad kan ze gewoon te laten zitten?

op die 2 weken gaan ze men plant toch niet kapot eten, maar als ik dan shit maak van het knip-afval, zit het daar dan niet bij? :s en tussen de weed? :?:

Share this post


Link to post
Share on other sites
van bayer? :s

 

ik vertrouw het alvast niet :)

 

ach, ik zou zoiezo niet veel op men planten willen doen zo dicht bij oogst.....

 

weet iemand of het kwaad kan ze gewoon te laten zitten?

op die 2 weken gaan ze men plant toch niet kapot eten, maar als ik dan shit maak van het knip-afval, zit het daar dan niet bij? :s en tussen de weed? :?:

 

Eerst je verdiepen in de materie voordat je gaat miauwen over Bayer. En het spuiten van Masai doe je dus niet 1 week voor oogst. Voor het overige spint is reuze agressief en zuigt al je plantencellen leeg en in een rap tempo. Het ie niet alleen het spinrag wat je ziet, de schade is veel groter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

de spinrag is bij mij zo goed als niet te zien, alleen de witte/gele stipjes in men bladeren...

ik heb er overigens al wel even last van, want ik kan me herinneren die stipjes enkele weken (misschien zelfs een maand?) geleden ook gezien te hebben, maar ik zocht er toen niet echt iets achter.

In een snel tempo zou'k het dus al zeker niet noemen :)

en hoewel ik iedere dag men plant doorzoek ben ik nog maar 2 van die grote beesten tegengekomen, voor de rest alleen kleine zwarte stiptjes...

 

En ik heb reden genoeg om bayer niet te vertrouwen, ze zijn in mijn richting (wetenschappen) een hele reclame campagne komen voeren om verder te studeren in de chemie en bij hun te komen werken....

Ik vond het schandalig! zitie te lullen over dat alles geen kwaad kan en dan laten ze zo beelden dervan zien.... raad is?

 

iedereen in van die beschermingspakken.... maar als ze het ergens dumpen is het niet gevaarlijk meer hoor!

 

ze durfden zelfs te verkondigen dat het kernafval dat ze in boom onder de grond steken geen kwaad kan, dat het veilig weg zit,...

ik hou me er wel wat mee bezig, en heb er al beelden van gezien, een persentage van die vaten is gewon door en door geroest!

 

bayer is niets voor mij, sorry :D

 

ps: ohja, kan iemand me nu verder helpen met of ze geen kwaad kunnen voor de wiet/hasj?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kwestie van prioriteiten stellen, of je kweek de mist in en trouw aan je principes of andersom. Leven bestaat uit keuzes nietwaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zou een aftreksel van rabarber kunnen maken. Of van Paardestaart (Heermoes)

Die heb ik vorige week geplukt. Dat laatste beschermd je ook nog tegen meeldauw, wat niet slecht is als je vol in de bloei zit :D

 

Verder kun je natuurlijk een pakje shag in warm water laten weken en je planten daarmee besproeien. Doe er dan wel een paar druppels plantaardige olie bij als "sticking agent". (mooi engels woord is dat). En een druppel afwasmiddel. Daar drogen insecten van uit. En het middel dringt beter door in de insecten. Beetje alcohol erbij is ook goed! Allemaal goed te krijgen.

 

Heb je hier wat aan? Zelf gebruik ik Pyrethrum. Dat is afgebroken zodra het opdroogd (zal vast wel niet helemaal). Ik ga om de oogst Pyrethruym vs. NeemOil doen. Preventief. Beginnen als het kloontjes zijn. Stoppen als ze bloeien... en dan bidden :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kwestie van prioriteiten stellen, of je kweek de mist in en trouw aan je principes of andersom. Leven bestaat uit keuzes nietwaar.

 

 

dus spint kan wel kwaad voor je wiet? (ik doel dus op de toppen zelf he)

 

en dat zijn alvast wat leuke middeltjes lola, maar gaat dat ook geen smaak afgeven aan de toppen?

anders zal'k er daar wel is eentje van proberen... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

over spint: http://www.bazaar-roosendaal.nl/html/kweek....html#anker0007

 

Ongedierte

 

Het grootste gevaar bij de binnenkweek is spint, een spintmijt die op planten leeft. Wanneer de plant hiermee besmet is, zie je aan de bovenkant van het blad kleine wiite vlekjes (spint) verschijnen. De spintmijtjes zelf zitten aan de onderkant van het blad te eten en zijn zo klein, dat ze met het blote oog nauwelijks zijn te zien. Bij hoge temperaturen vermenigvuldigt spint zich enorm snel en is uiteindelijk zo talrijk dat de diertjes de plant volledig inspinnen met hun webben.

 

 

spint trips wittevlieg fruitvlieg

 

 

 

Spint: wordt het best bestreden met behulp van de roofmijt Phytoselius persimilis.

Trips: staan op het menu van de roofmijtsoort Amblyseus cucumeris.

Witte vlieg: wordt door de sluipwest Encarsia formosa gegeten.

Fruitvliegje (Varenrouwmug): De larven van het bekende vliegje beschadigen de wortels. Een bepaalde soort nematoden zet ze echter buitenspel.

 

Let op het zijn zeer miniscuul kleine insecten. Het fruitvliegje en witte vlieg zijn 1,5mm, de trips 1mm en de spint 0,5mm.

 

Insecteneieren zijn bijzonder slecht houdbaar, daarom worden ecologische ongediertebestrijders in Nederland, België en Duitsland door een postorderbedrijf gedistribueerd. De betaling loop via een bestelkaart die in de growshop verkrijgbaar is. De insecten dienen na levering direct in de kweek te worden uitgezet.

 

Een huismiddel

Een ecologisch verantwoord insecticide kun je eenvoudig zelf fabriceren. Los gewoon een paar druppels biologisch afwasmiddel en ethylalkohol (spiritus) op in water. Hier kun je planten kort in onderdompelen of je kunt de oplossing erop sproeien. Aangezien deze methode alleen levende dieren doodt en niet de eieren, dient het procédé na enkele dagen herhaald te worden.

 

Er is ook een kant en klare insekten spray verkrijgbaar in een spuitbus.

 

Het gebruik van echt gif kost meer tijd en geld dan het onderhouden van een natuurlijk evenwicht tussen schadelijke insecten en roofinsecten. Het vermindert immers de kwaliteit en dus ook de waarde van je product! Bovendien kun je als konsument zelf schade ondervinden van het gebruik van chemisch vergif.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intratuin Nederland attendeert u op de volgende plantenbelager: Spint

 

Klik hier http://www.intratuin.nl/enc/content_encycl...p?id=2&subid=12 om deze plantenbelager te bekijken.

 

Met vriendelijke groeten,

Intratuin Nederland :verrygood

 

Insecten op bestelling

Bij Intratuin kun je natuurlijke vijanden van ongedierte bestellen. De volgende nuttige insecten zijn leverbaar: galgmug tegen bladluis; sluipwesp tegen witte vlieg; roofmijt tegen spint en trips; aaltjes tegen taxuskever en varenrouwmug en roofkevertjes tegen wolluis. Koester ook de lieveheersbeestjes in de tuin. Zij zijn heel effectief tegen bladluis. Lieveheerstbeestjes, oorwurmen en vooral de larven van lieveheersbeestjes en zweefvliegen eten grote hoeveelheden luizen. Zweefvliegen bijvoorbeeld worden aangetrokken door afrikaantjes. Pissebedden, hoe onappetijtelijk ook, zijn effectieve schimmelbestrijders.

Edited by Anoniempje55

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan je roofmijten op Internet bestellen en laten leveren in België ?

 

Weet iemand een goed adres op t Web?

 

K heb gezien dat er verschillende soorten roofmijt bestaan die zich ieder voeden met een specifiek insect; het moet dus wel degelijk de juiste soort zijn, nl. Phytoselius persimilis (thx to Anoniempje :verrygood )

 

Op de site van Intratuin wordt wel vermeld dat roofmijt een natuurlijke vijand is, maar k zie nergens mogelijkheid om het beestje te bestellen....

 

btw, lookspray heb ik geprobeerd, en t heeft inderdaad reuze geholpen maar heb toch nog last van die "krengen", er blijven er weinig over maar dat kweekt ongelooflijk vlug. Dus ga ik nu voor roofmijt. 20€ las ik op de topic? Over hoeveel beestjes gaat t dan?

 

Let me know where, so my ladies are safe....

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo allemaal,nou ik wil dan ook wel wat zeggen.

ik had ook vanalles geprobeerd,maar niks hielp.....tot mijn laatste 4 kweekjes.

die behandel ik nu met BAYTHROID(BAYER)idd intratuin.

ik zet m`n afzuiging uit en zet 3 fans neer die ik dan volluit laat draaien ik spuit flink en laat dat 10 min "inwaaien".

dit alles doe ik net nadat ze gepakt hebben en dan nogmaals als de eerste hele kleine toppies komen.

ik probeerde allemaal shit niks hielp...dan maar zo`n huis,tuin,keukenzooi...en verdomd...

Share this post


Link to post
Share on other sites

%#!*&%$&*$%&*! ....heb gister net me planten een grote behandeling gegeven...zag ineens dat ze op me planten zaten...%#!*%# ..dat verklaard dus me kalium-tekort-lijkend-probleem...

 

Schrok me de klere toen ik de webjes zag...maar na een grote beurt met water+spiritus was het na gevoel voor 90% weg ...volgende dag geen webjes meer...en nog maar 2 van die stipjes dood gedrukt.

 

Ook heb ik met een spons bladeren afgenomen om de eitjes weg te halen.

Je zal er nooit echt helemaal vanaf komen maar het process minderen is in igg een optie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Start eens een kweek met zaailingen , dan begin je altijd zonder spint . Bovendien zijn ze voor spint minder aantrekkelijk. Waarom dat precies het geval is zou ik niet weten .

 

Stel je zet in je hok zaailingen en stekken door elkaar heen ,en zet er bewust spint in uit ,dan zijn de stekken het eerst de lul !

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

;) ..ow... denk dak volgende x maar eens met zaad begin dan.

Spint is echt horror...je maakt ze dood ...en dood ...en killed eitjes etc etc ...maar die krengen blijven maar komen ...dingen die ik in natuur nog lang nie zal begrijpen.

 

Thnx voor het advies Atmo.

 

BrainFart

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb nu gespoten met een of ander spul van de growshop..en zit in de vierde week bloei..aardig wat topjes nu al.

maar ik moest wel..bijna alles was aangetast..goed nat gemaakt en over een dag of vier met alleen water nasproeien..hoop dat het dan minder wordt met die spint.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het warmere weer nu kan weer zorgen voor explosieve toename , dus blijf opletten

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik moet nog een week en heb spint op meerdere planten...geen webben alleen spint en sommige bruine tyfeslijertjes onderaan de bladeren waarvan enkele dood geplet.......

 

moet ik er nog wat tegen doen voor deze oogst of kan het wachten tot de volgende ronde?

Share this post


Link to post
Share on other sites

PFFFF, beetje oud topic :smoke

 

Hier kan/mag je niks meer aan doen

 

Had je ook kunnen vinden als je de moeite had genomen om wat beter te zoeken :wave:

 

suc6 Tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke

Ik had kleine spint massa's op mn planten, en heb me plantjes inmiddels helemaal van onder tot boven gesprait, met water klein beetje afwasmiddel spiritus en klein beetje plantaardige olie.Over een aantal dagen doe ik dit weer omdat er dan weer nieuwe eitjes zijn uitgekomen. Alleen mijn vraag ik over 7 dagen heb ik weer gesprayd is het mogelijk om daarna alsnog roofmijd of gaas vliegen in de kast uit te zetten ? en is het slim om de planten ook nog een x te sprayen met alleen water ?

 

gr skunky

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...