Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

eaker

Fancontrollers

Recommended Posts

Heb alle topics over fancontrollers doorgelezen. Ik begrijp dat als je de Afzuiger te veel "dimt", onder de 30%, dat de motor gaat brommen en niet gaat draaien met die lowbudget fancontrollers (toch nog rond de 75€).

 

Mijn vragen zijn:

1) scheelt het een hoop als ik ´m op 40% laat lopen (in mijn geval een RVK125, 360m3)? Ik vind ´m een klere herrie maken nu ;)

2) alleen fancontroller of fancontroller met thermostaat?

 

fan%20controler%202.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Het is niet de controler die je hoort, maar je afzuiger. Met dit type controlers zal je ook nog altijd houden dat ze je afzuiger naar 100% schakelen als de temp te heet wordt in de kast. En dat kan natuurlijk helemaal herrie maken (door de afzuiger). Maar het alternatief, een controler die de afzuiger trapsgewijs of zelfs traploos hoger zet, is vaak al echt een heel stuk duurder (begint bij 175 en hoger).

 

Je zou je afzuiger in een geisoleerde box kunnen hangen?

 

Vergeet daarbij niet dat de lucht die door slangen wordt geblazen ook het nodige geruis kan veroorzaken. Ook daar is geisoleerde slang voor te koop (sonodeck).

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb ook een klimatcontroler aangeschaft via een growshop op internet.

deze heb ik voor € 100,- gekocht.

deze draait op minimale touren maar liefst 20%, ik dacht hey !! na al die verhalen op internet dat hij min 30% of 40% moet draaien, heb ik eens nagevraagd aan de shop waar ik het heb gekocht.

hij melde aan mij dat als de afzuiger niet bromt, hoef je je geen zorgen te maken.

het ligt aan het type afzuiging.

als deze wel bromt, moest de min touren omhoog tot dat de brom weg was.

maar deze kan ik niet instellen, maar ik heb ook geen brom, dus zit wel goed zei hij.

helaas zijn deze klimatcontrolers ook niet meer te krijgen.

hier een fo'to van mn controler..

med_gallery_15528_4522_103557.jpg

 

 

 

dus het ligt aan de type afzuiging, maar welke waar bij hoort kan ik je niet vertellen.

maar dit is een goedkope maar wel profesioneele controler.

heb ook een fancontroler, die lijkt wel op de controler hierboven.

maar deze heb ik op mijn kaggel aangesloten.

die zie je weer links van kast.

 

gr afgaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okay, hartelijk dank allemaal. Ik schaf ´m meteen aan. Als ik die herrie maar een beetje onder controle krijg. Buren horen niks, maar ik wel, al is het maar een beetje (kast staat 1 kamer verder) Ik ben een van die mensen die z´n pc helemaal stil maakt :lol:

 

Ik heb al 3 meter isoleerslang "sonotube". Wat overblijft ga ik om die RVK afzuiger wikkelen.

Is dat link trouwens, ivm. brandgevaar? (dat die afzuiger teheet wordt als ik m inpak in isoleer buis?)

 

groetjes, saludos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi,

 

Een fan controller zal je altijd heel licht horen zoemen als de fan is geknepen, maar dat zal minder zijn als de fan van je pc.

 

De fan zelf zal je zonder deze te isoleren altijd horen, een slakhuis fan weer minder dan een buis fan.

 

Hier een voorbeeld hoe het evt. met een buis fan kan:

 

gallery_7406_450_24439.jpg

 

gallery_7406_450_11502.jpg

 

gallery_7406_450_27270.jpg

 

En dit kan je dan weer ophangen met snel binders!

 

gallery_7406_450_7471.jpg

 

 

 

Grtx,

Rain

Share this post


Link to post
Share on other sites

buisventilatoren brommen met een triac fancontroller. Maar het ligt er een beetje aan welk type je hebt. Kleine buisventilatoren brommen in mijn ervaring eerder dan de grote. Heel irritant, zeker die plastic types. Een kist helpt, maar extra sonodeck slang is aan te bevelen. De ene controller in combinatie met fan bromt harder dan de andere, en bij zekere toerentallen is het echt irritant. Overigens kun je de meeste fancontrollers afstellen op een minimum snelheid (of staan ze al zo afgesteld) waardoor je de knop inderdaad bijna helemaal terug kunt draaien, maar dat wil niet zeggen dat je ze tot die stand terugdraait.

 

Een fancontroller zoals jij afbeeldt is niks anders dan een goedkope dimmer en een thermostaat. Als je zelf een goedkope fancontroller wilt bouwen die niet bromt huppel je nu naar Radio Service Twenthe in Den Haag en koop je voor 14,95 een step-down transformator voor ventilatoren van 1A en daar hang je dan een thermostaat aan, een keuzeschakelaar, een relais en een keuzeschakelaar.

 

Zie vanaf HIER

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb gister nog een fancontroler aangeschaft.. ook budget voor 42,50 compleet dus geen gekke prijs, tis een met tempratuur sensor en toeren regelaar. Ik heb zowel de controler als de toeren regelaar nog niet horen brommen.. maar dat kon ook zijn omdat de VSA wel duidelijk wat bromde..even een paperclip er tussen dus :lol:

In mijn het nieuwe topic in de bouwdoos staat een mooi plaatje, topic ga ik nu maken..

 

laters, snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb net een "brons" (geen smscom, maar ziet er exact hetzelfde uit) fancontroller aangesloten op een RVK125 L1. Probleem: De fan bromt alleen maar: op 100% bromt ie (en draait amper), 0-90% bromt de fan niet maar draait ook helemaal niet. Direct aangesloten zonder controller draait de fan wel normaal.

 

M.a.w hier heb ik dus helemaal niks aan :verrygood Ik baal hier wel van (besteld via internet)

 

Is ie stuk? Of kan ik nog iets anders proberen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Eaker,

 

Maak eens een paar foto's en laat zien hoe je deze hebt aangesloten!

Dat praat een beetje makkelijker.

 

Hmmm heb net even gezocht op google kan niet veel fout gaan

met het aansluiten!

 

Grtx,

Rain

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, dan zal die wel stuk zijn. Je kan ´m maar op 1 manier aansluiten.

 

Ik zit er over te denken deze terug te sturen. en een betere te kopen:

 

http://growshop.wietforum.nl/smscom-controller-p-54.html

Kunnen fans nog steeds zoomen met deze controller?

 

Deze kan 2640 watt aan, 5 standen, maar lijkt me een beetje overkill voor 1 125L1 rvk.

TMU_toerenregelaar_12_ampere.jpg

 

Wat zoemt niet, of vooral wat laat de fan niet zoemen, en is geschikt voor een 125L1 rvl (360m3)

 

alvast bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon buisafzuiger weg doen en een 500cub softbox kopen zit je zomer en winter goed en je hoort ze bijna niet dus je hoeft ze niet te dimmen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mjah...dan moet je er alsnog een paar meter sonodeck aanhangen hoor.

Ik heb een 1500 boxed, en die draait op 20% momenteel. ((Op een goedkope dimmer :verrygood ))

Hij bromt niet, maar er komen wel "waai geluiden" uit de box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan alleen geen softboxen vinden hier in Spanje :verrygood

 

Is dit misschien een oplossing, zit alleen geen thermometer aanvast. Of is die SMSCOM SPC 7 amp. beter, handiger?

 

Ruck%205%20standen%20regelaar.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okay thanks :verrygood

 

Iemand nog ervaring met die Ruck fancontroller van pagina 1 (5 standen)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo allemaal,

mijn vriend gebruik deze fancontroler niet meer ik kan hem krijgen.

Mijn vraag is, is deze een goede toestel?

gallery_13451_4688_72381.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Okay thanks :verrygood

 

Iemand nog ervaring met die Ruck fancontroller van pagina 1 (5 standen)?

ja, die is goed. loopt een topic over in de electrohoek, ook hoe je er een thermostaat op kunt aansluiten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat whazzup al eerder zei: een halogeendimmer kan ook, heb mijn afzuiger STORK door kennis een dimmer laten installeren want wist zelf niet of dat kon, haha echt waar, is installateur in dorp kende ik van vroeger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op het forum vind ik niks over de BTC 8 A klimaatbeheerser, zie handleiding hieronder:

 

https://www.leafman.nl/images/BTC_gebruiksaanwijzing.pdf

 

Deze laat de fan ook brommen zoals de SMSCOM SPC?

 

Trafo gestuurde 5 standen thermostaat types zijn zo prijzig, onder de 250€ heb ik ze nog niet gevonden. Ik woon in Spanje en moet ´m als het goed is in NL bestellen (30€ verzending)

 

Iemand enig idee? (desnoods een PM)

 

Uiteindelijk koop ik toch wel een goeie, want ik koop liever in 1 keer een goeie, dan eerst een slechte en later goeie :=)

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 jaar later eindelijk commentaar. Tnx! <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

ow dat zie ik nu ook net pas, hoop in ieder geval dat je er nog wat aan hebt.

 

greetz knockie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...