Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Florist

Etmaal Temperatuur

Recommended Posts

hallo

ik ben nieuw hier en zal mezelf even kort voorstellen

ben 26jaar en bezig als teeltman in de groenteglastuinbouw

 

 

nou lees ik veel hier ook omdat ik zelf graag een plantje opkweek etc :lol:

 

iets wat ik op me werk heel erg belangrijk vind is de etmaaltemperatuur

voor de binnenkwekers is dit een heel interesant stuk en kan je met zekerheid zeggen dat dit ten goede komt aan de plant

 

 

etmaaltemp houd in de gemiddelde temp op een dag 24uur

deze temp is een vaste richtlijn en maakt dus niet heel veel uit hoe je deze indeelt

de beste temp voor een plant is rond de 20graden

nou als je met belichting werkt is dit moeilijk te realiseren op een warme dag

 

stel je hebt je lampen op 12/12 staan en je temp gaat met lamp aan naar een 24graden (omgeving)

dan zou je eigenlijk snacht een temp van 16 moeten realiseren voor optimaal resultaat

dit is lastig maar zkr het proberen waard ik denk dat iedereen er winst mee kan boeken

 

nog wat puntjes:

cel strekking/deling

overdag groeit een plant heel weinig dit is omdat hij bezig is met cellen delen

snacht gaat hij over naar disimilatie en gaan de cellen strekken

heel simpel waarom een plant meer groeit snachts

 

osmose (worteldruk)

hoe drinkt een plant hoe krijgt deze plant voeding?

doordat er zouten in de wortels zitten en zout vocht aantrekt, trek je als het ware het vocht in de plant

als je de temp van de wortels hoger maakt worden ze aktiever (dus zorgen dat een plant ook een goede temp in de grond heeft op een warme zomerdag anders verbrand hij)

als je ec van je voedingswater te hoog is (dus meer zouten) droogt de plant uit

dit komt door die osmose

je keert nu het verhaal om er zitten nu meer zouten buiten de wortel dan in de wortel en trek je dus het vocht uit de plant

de plant gebruikt water voornamelijk om zichzelf te koelen

(zet eens een plant op een zak kunstmest deze droogt helemaal uit)dit komt door de omgekeerde osmose(worteldruk)

 

 

voedingsgebreken:

als je boven in de kop voedingsgebrek krijgt ligt het meestal aan je sporelementen

vanaf ondering geel worden is vaak N gebrek

allemaal heel simpel maar wel effectief

 

 

co2:

ongeveer 90%van alle vaste stof van de plant is gemaakt van koolstof © ook heel makkelijk dus

 

 

stress:

op hete zomerdagen of met veel belichting is het beter om de planten sochtend niet teveel te dieven buigen knakken etc

doe dit net voordat het donker word of de lamp uitgaat

als je aan de plant zit levert het stress op doe jij dit met veel licht krijgt de plant het moeilijk

de planttemp kan zelfs 9graden oplopen en gaat er al helemaal niet beter van groeien

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ik hoor wel wat jullie er van vinden :D

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey man, leuk verhaaltje.

 

wist dat niet met dat dieven en buigen...doe het in vervolg tegen de tijd dat de lichten uitgaan.

ga zeker je advies aannemen..

 

gr pitoe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk dat zijn weer een paar nuttige tips! Vooral die laatste van het ideale 'snoei' moment :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ideale snoeimoment is niet net voordat de lampen uitgaan..... want dan kunnen de wonden niet indrogen... en dan heb je dikke kans op botrytis.. zeker met die nachttemp. die jij graag aanhoud(16).... kweet niet wat jou mening daarover is..... maar ik hoor het graag :P

 

gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

is het niet zo m.b.t. dat uitdroogen na het snoeien, dat er stoffen in de plant zitten die zorgen voor afdichting van de wond.

net als mensen dan,maar dan geen witte bloedligaampjes , maar groene cel ligaampjes hehe.

 

ik weet wel dat er met bomen pas in het najaar gesnoeid moet worden anders bloed deze te hard en kan de wond niet dichten, dit i.v.m. de sapstroom.

als de boom groeid kan het niet, maar in rust periode..dus herfst wel.

 

maar dat geld niet voor heesters en eenjarigen enz..

 

dus tel me what's treu !!! Florist tel us...

 

goede topic deze...

 

gr pitoe !

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik lees net zelf ook mijn verhaal en heb het wat lastig neergezet :P

 

 

 

@osmose het ging meer over buitenteelt (op een hete zomerdag)

op het moment dat jij je lichten uitdoet of de zon gaat onder is het niet zo dat die temp ineens omlaag valt.

op een zomerdag heeft die plant het gewoon heel erg moeilijk om zichzelf te koelen

+dat zomers er bijna geen kans is op infectedruk (sporen van bortytis worden het meeste terug gevonden in het voor en zeker najaar)

-als jij zorgt dat je hokkie schoon is is dit gewoon de beste oplossing

-als je weet dat je hokkie of eerdere problemen met rot had of dat er sporen aanwezig zijn idd sochtends doen!

zorg hier dan ook dat je grond temp niet te hoog is ivm vocht uit de wonden drukken

 

 

 

 

@pitoe

als je bij een plant een wond maakt is dit hetzelfde als bij een mens

de wonden zullen geheeld moeten worden

ik weet niet precies welk stofje oid maar er gebeurt idd wel wat

bij bomen etc kan je de groei belemmeren door te gaan snoeien

dit zijn dan ook extreem houterige gewassen die met een wond idd grote moeite hebben

 

eenjarigen(wiet bv) moeten in een jaar zich voort kunnen planten vandaar de ze snel groeien, geen hout aanmaken,en grote aantallen zaad

meerjarigen(heesters,bomen) pakken jaren aleen om te groeien en zich sterk te maken,om na die jaren nog een aantal jaar zich voort te kunnen planten

deze maken dan ook veel meer hout aan tegen wind etc om de natuur te overleven

eigenlijk zijn ze een soort langzame computer en rekenen ze uit wat ze moeten doen om te overleven en voort te kunnen planten

ze doen overal langer over zeker wonden helen

 

 

ik hoop dat het nu een beetje duidelijk is

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik lees net zelf ook mijn verhaal en heb het wat lastig neergezet :P

 

@osmose het ging meer over buitenteelt (op een hete zomerdag)

op het moment dat jij je lichten uitdoet of de zon gaat onder is het niet zo dat die temp ineens omlaag valt.

op een zomerdag heeft die plant het gewoon heel erg moeilijk om zichzelf te koelen

+dat zomers er bijna geen kans is op infectedruk (sporen van bortytis worden het meeste terug gevonden in het voor en zeker najaar)

-als jij zorgt dat je hokkie schoon is is dit gewoon de beste oplossing

-als je weet dat je hokkie of eerdere problemen met rot had of dat er sporen aanwezig zijn idd sochtends doen!

zorg hier dan ook dat je grond temp niet te hoog is ivm vocht uit de wonden drukken

 

ik hoop dat het nu een beetje duidelijk is

 

Buitenteelt of binnenteelt maakt niet zo veel uit(buiten koelt het vaak een stuk harder af als binnen in de tuin :P )..... koelen daar heeft die moeite mee ja als de temp. boven de 30 uitkomen(probeer met wat meer details te komen).... en je hebt het hele jaar door botrytisdruk zij het wat lager in de zomer.... en je zegt als je zorgt dat je hokkie schoon is.... maar volgens mij vliegen sporen door de lucht ..... dus m.a.w je kan het altijd met je meenemen die ellende.....

Het is absoluut niet de beste oplossing.... en dat zou jjij als tuinman moeten weten.... draai in de zomermaanden maar 2 vergelijkbare tomatenplanten even strak in, 1 s'morgens en 1s'avonds kijken welke na een week de meeste lengtegroei(ontwikkeling)heeft behaalt.....

 

Gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

die test van het indraaien heb ik nog niet gedaan maar ik geloof je wel

 

en plant koelt zichzelf niet op omgevingstemp maar op zn eigen temp

je haalt 2dingen even door elkaar

 

straling (zon of lamp) veroorzaakt geen hogere omgevingstemp in eerste instantie

straling verwarmt objecten die de kleuren opnemen (wit niet dus maar juist wel zwart)

 

ook al is het 30graden buiten die plant zal het niet moeilijk hebben

staat de volle zomerzon erop dan krijgen we wel problemen

de straling verwarmt de plant niet de omgeving

 

kijk maar naar jezelf jij gaat ook niet echt zweten als je met 30graden in de schaduw zit

maar het zweet breekt je uit als je in de volle zon komt of bezig bent

 

daarnaast spreekt bij koelen de vd en grotere rol dan je omgevingstemp

 

nog even terug te komen op dat draaien

en plant maakt overdag suikers aan en groeit over het algemeen snachts dat weten we

nu kan je in mijn inzien de plant beter storen voor de nacht dan voor de dag

ik heb liever wat minder lengte en wat meer suikers/power

 

dus nu zou je ook de proef met de hoeveelheid productie en moeten doen ipv lengtegroei want daar "draait" het toch om

 

 

tuurlijk hebbie ook botrytis in de zomer de sporen en infectiedruk zijn aleen minder ik zeg niet uitgesloten

willie echt geen rot ken je beter 3x signum erover jagen voor het eind :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

He Florist leuk dat je reageert.

Alleen als het buiten 30 graden is zonder straling dan heeft de plant het slechter dan met straling, omdat de plant zonder straling wel heel drastisch snel zal verminderen in kracht.

Niet de straling wel de temp. dat is een zeer dodelijke combinatie voor een plant....

Het VD is allesbepalend voor de verdamping maar zonder luchtbevochtigingssysteem krijg je je VD niet onder de 10 met 30 graden

 

nu om even terug te komen op dat draaien...

Ik heb liever ook een wat stugger gewas met meer power. maar de snelheid erin houden staat bij mij op nmr 1 mooi gewas is leuk maar niet als je dat 4 a 5 trossen jaarrond gaat kosten om een mooi stug/sterk gewas neer te zetten.

Na lengtegroei has ik tussen haakjes de ontwikkeling gezet dat is alles in 1 en daar zit de bloeisnelheid uiteraard ook bij.

 

Gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om eens terug te komen op de start van dit topic :o

Ik weet niet met welke gewassen je in de glastuinbouw werkt.. maar ik heb zelf enige ervaring met de tomaten teeld op steenwol en hier werd ook met etmaal temperaturen gewerkt.. Ter compensatie werd er buivoorbeeld na een hete dag sterk gelucht om het in de kas snel af te laten koelen. Ik heb me tuin door de kas-eigenaar laten vertellen dat het ook een rol speelde in de vruchtontwikkeling, iets dat natuurlijk alleen hier geldt.

Warschijnlijk ook een kwestie van suiker verwerking en algemeen het stimuleren van de juiste processen binnen de plant voor een evenwichtige ontwikkeling.. dus om te voorkomen dat je doorgeschoten staken met half ontwikkelde vruchten krijgt, geen idee if I've made eny sense backthere.. I hope so.. Ben benieuwd..zal zelf ook eens wat meer research doen....

 

Laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...