Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Guest Miss_J

Licht

Recommended Posts

Guest Miss_J

Een basisbehoefte van de plant is licht. De plant heeft ander licht nodig dan alleen dat wat wij kunnen waarnemen. Een normale gloeilamp is niet de juiste kleur en heeft vaak niet de intensiteit die nodig is om je plant te laten leven. Vergeet niet dat je de zon moet nabootsen!

De meest gebruikte lampen zijn de HPS lampen, spaarlampen en TL-buizen. Waarbij van belang is dat ze de juiste lichtkleur, aangegeven in Kelvin hebben.

 

Hoe lang moeten de lampen branden?

Stekken, zaailingen en planten in de groei hebben 18 uur licht en 6 uur donker nodig.

Om te bloeien zal de lichtcyclus veranderd moeten worden in 12 uur licht en 12 uur donker. Afhankelijk van de soort zullen dan na 1 tot 2 weken de eerste bloeiverschijnselen waarneembaar zijn.

Het overgang van de lampen van 18 naar 12 uur licht kan ineens gemaakt worden door te beginnen met een licht of donkerperiode van 12 uur en daarna in dit ritme door te gaan.

 

Wanneer moeten de lampen branden?

Over het algemeen heeft het s'nachts branden van de lampen een paar voordelen:

- in de winter heb je warmte in het koudste deel van de nacht

- in de zomer profiteer je van de koelte van de nacht

- het stroomtarief is goedkoper

Dus als het kan is het handig om in de zomer pas later op de avond de lampen aan te laten gaan en te profiteren van de koelte van de avond en de ochtend. Een ritme van 17:00 tot 11:00 voor de groei en 21:00 tot 09:00 voor de bloei is dan een aanrader. In de winter zou je dit nog een paar uur naar voren kunnen halen: 17:00/11:00 en 19:00/07:00 of 20:00/08:00.

 

Hoe hang ik mijn lampen op?

Lampen van verschillend Wattage hebben een verschillend oppervlak dat ze beschijnen. Bovendien zullen reflectoren ook nog van invloed zijn op het te beschijnen oppervlak. Een reflector is soms bij te buigen en dus kan je bij de normale kappen voor HPS de reflector aan twee kanten bijstellen. Laat dit meewegen in hoe je de lampen ophangt.

 

Kan je kweken onder een gewone lamp of spaarlamp ?

Nee, lichtsterkte (aantal lumen) en kleur is onvoldoende.

 

Kan je kweken onder een zonnebank ?

Behalve dat dit erg prijzig zal zijn, nee.

 

Kan je kweken onder een broedlamp ?

Nee, deze geeft warmte, geen licht.

 

Kan je kweken onder halogeen ?

Nee (al zijn er bij die het doen), deze geeft teveel warmte af,

te weinig lumen en het verkeerde spectrum

(wel beter als de gewone lampen)

 

Kan je kweken onder straatlantaarns ?

Nee, dit zijn wel natriumlampen, maar meestal lage druk

en geven een te eenzijdig soort licht

 

Kan je kweken onder tl ?

Ja, groeien gaat heel goed, maar afbloeien zal duidelijk een stuk minder opbrengen.

Lichtkleuren 11 (daylight), 21 (coowhite), 31, 33 (coolwhite), 82 (warmwit, bloei) zijn het meest geschikt.

Je hebt in TL-buizen verschillende lengtes:

- 59cm => 18W

- 90cm => 30W

- 120cm => 36W

- 150cm => 58W (circa 5200 lumen)

(combinaties 1:2 warm/koelwit schijnen beter te werken)

Er is alleen dicht bij de buis genoeg licht voor de plant, dus zal de lamp op een paar centimeter afstand van de planten moeten hangen en zal je de planten eigenlijk op een horizontaal vlak moeten laten groeien en bloeien om de het best gebruik te maken van het licht.

 

Waar kan je het best onder kweken?

Wit met een beetje blauw licht bevordert gezonde groei; geel licht is belangrijk voor de bloeifase.

Voor wortelen van stekken en de groei is TL heel geschikt. TL kan ook gebruikt worden voor de bloei (met juiste kleurcode) maar de opbrengst zal lager zijn. Voordeel is dat TL nauwelijks warmte afgeeft en dus geen warmteproblemen zal veroorzaken. In een te koele omgeving zal je misschien juist eerder bij moeten verwarmen.

HPS wordt nog het meest gebruikt en kan voor beide fasen worden gebruikt. Ze geven wel de meeste warmte af.

Spaarlampen zitten qua lichtafgifte en warmteafgifte tussen TL en HPS in.

 

Hoeveel lumen (lichtsterkte) geeft een natriumlamp ?

150 Watt -> 14500 Lumen, ? (wel zeldzaam)

250 Watt -> 31000 Lumen, effectief oppervlakte 0,5 m2

400 Watt -> 55000 Lumen, effectief oppervlakte 0,7 m2

600 Watt -> 98000 Lumen, effectief oppervlakte 1,2 m2

1000 Watt -> 115000 Lumen, effectief oppervlakte 1,7 m2

 

Afstand tussen lamp en plant ?

250Watt: minimaal 20cm

400 Watt: minimaal 40 cm

600 Watt: minimaal 50 cm

1000 Watt: minimaal 90 cm

Gebruik je extra koeling (luchtgekoelde kappen, watergekoelde lampen, extra pc-fannetjes onder je bulb) dan kun je ze lager hangen.

TL tussen 5-10 cm.

 

-Wat reflecteert het beste? Mat-witte verf of zwart-wit folie?

(van beste naar slechtste)

witkalk

witte grondverf

mat witte verf

zwart/wit folie

hooglans verf

alu-folie

 

Waarom moet mijn kweekruimte absoluut lichtdicht zijn?

Wij forceren natuurlijk heel veel in onze groeicyclus binnenshuis. En dan wordt het evenwicht een stuk delicater, blijkt. Het is nu eenmaal een feit dat planten nogal in de war kunnen raken als het verduisteren binnnenshuis niet goed gebeurd. Een kier waar dan altijd licht doorheen komt kan ervoor zorgen dat de planten niet in bloei raken of uit de bloei weer terug in groei gaan, of allerlei rare stress-symptomen vertonen, zoals vervormd blad en de aanmaak van luchtige vervormde toppen met rare bladgroei. Vandaar het advies om te controleren op lichtdichtheid door desnoods een poosje in je kast te kruipen met de deur dicht :lol: .

Strooilicht van maan en sterren zal voor planten buitenshuis minder schadelijk zijn omdat hier het hele proces van groeien en bloeien een stuk rustiger gebeurd. Nu wil het idd gebeuren dat een plant, te dicht bij een straatlantaarn niet goed wil bloeien. Dus ook buitenshuis kan te veel licht in de donkerperiode van invloed zijn.

 

Hier nog een aantal nuttige links naar belangrijke topics

Lichtinfo, alles over licht

Licht

Zelf aansluiten van alle elektra

Share this post


Link to post
Share on other sites

jij kan wel snel typen zeg :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vroeg me al lange tijd af waarom het indoor 100% donker moet zijn terwijl dit outdoor niet het geval is en ik snap het nog steeds niet hellemaal, hoe kan een klein gaatje meer stres veroorzaken dan de weerkaatsing van de maan en de duizende sterren aan de hemel, laat staan de gigantische lichtvervuiling die in onze streken toch zeer hoog licht.

 

Eneh, je kan wel kweken met spaarlampen... ik ben het nu aan het doen en er zijn genoeg verslagen te vinden van mensen die kweken met spaarlampen, vooral wel in de groeifase dan, voor het bloeien is het idd niet de beste methode, maar het iswel mogelijk, vergelijkbaar met TL lampen.

 

EllaWeeDnaV

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,EllaWeeDnaV.

De reden voor volledige duisternis ligt dacht ik meer in het kleurenspectrum van het licht.

Maan- en sterrenlicht heeft een anderen kleurensamenstelling dan de meeste kunstmatige lichtbronnen,dus het lichtdicht maken van de ruimte geldt meer voor "onnatuurlijk" licht(lantaarnpaal,huiskamerverlichting etc.).

 

Grtz.Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pfffff kweken is moelijker dan het lijtk :dribble:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik had even een vraagje....

ik heb 4 wietplanten onder een spaarlamp van 60 watt staan.

gaat dat lukken denken jullie?

alvast bedankt.. tim

 

//edit by mikeh; onnodig quoten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja wat noem je lukken,.....Er zal heus wel wat aankomen :tu

 

Dan heb ik ook nog een vraagje:

Stel je jezelf og wel even voor in de "Wie is Wie" sectie van het forum, zoals je is verzocht in je "Welkomsbericht"

 

Alvast bedankt voor je medewerking

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

hoeveel gram schatten jullie dat er dan van mijn plantjes afkomt?

 

bedankt,

 

Tim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Straatlantaarns langs provinciale wegen zijn 150W HPS.

 

Belichting voor monumenten etc. is vaak HPI of HPS.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Help..Dit leek mij echt de holy grail....

 

90W LED Grow Light Illuminator UFO = 400W HID < 600W

2nd Generation Illuminator UFO with Tri-Band Spectrum

 

deze lampen kosten 400 euro

Er word veel over beweerd..maar heeft iemand ervaring?

 

Hoeveel kost 1KW in belgie?

Enig idee?

Ofwel als ik 18 uur 600 watt gebruik..hoeveel zou mij dat ongeveer kosten?

Kan iemand mij de beste voeding voor op aarde binnen.;tip geven?Canna?...

En Hoe hou ik de vochtigheid hoog genoeg..ik verwarm met een blazertje(gebruikt veel)

In een kleine gesloten kamer

Hartelijk dank!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat je zelf het best veel kan googlen en hier in het forum veel lezen.

 

wel te merken dat LED's enig voet aan de grond krijgen.

 

combineren van lichtbronnen kan zeker wel, in feite maak je op die manier het spectrum voor de plant aantrekkelijker. hoe je dat aanpakt ben ik aan het uitzoeken voor mezelf voor als de kogel de verkeerde kant door de kerk gaat.... als er een verbod mocht komen ga ik ook 'underground' ..maar niet thuis!

 

succes

 

ps

hier zie je al wat resultaten met spaarlampen, kant en klaar aangeleverd.

 

en dit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vraag je

 

Kan je je planten die je eerst hebt laten groeien voor 2 weken onder 18\6 terug setten naar 12\12 om se iets groter te laten worden :verrygood

 

Greets Ro

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vraag je

 

Kan je je planten die je eerst hebt laten groeien voor 2 weken onder 18\6 terug setten naar 12\12 om se iets groter te laten worden ;)

 

Greets Ro

Er is iets mis met je vraag!!!!

En ik spreek uit ervaring..ik zou planten zeker niet eerst effe laten bloemen en dan terug groeien!

Ik heb verleden zomer gezien wat het doet.....

Niet doen!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeveel lampen van hoeveel watt zouden jullie mij aanraden voor een opervlakte van 4mx4m?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb mijn zaden laten uitkomen onder de TL, maar deze is op het moment gewoon 24 uur per dag aan. Plantjes zijn nu opgekomen ( nog geen echte blaadjes).

 

Moet ik ze nu in de homebox op 18/6 zetten of zo laten op 24 uur?

 

Gr,

De Dominee

Share this post


Link to post
Share on other sites

-Wat reflecteert het beste? Mat-witte verf of zwart-wit folie?

(van beste naar slechtste)

witkalk

witte grondverf

mat witte verf

zwart/wit folie

hooglans verf

alu-folie

 

 

Witkalk is nogal moeilijk om aan te komen.

Is witte grondverf niet giftig onder die lampen??

Weet iemand dit.

Edited by ibo78

Share this post


Link to post
Share on other sites
-Wat reflecteert het beste? Mat-witte verf of zwart-wit folie?

(van beste naar slechtste)

witkalk

witte grondverf

mat witte verf

zwart/wit folie

hooglans verf

alu-folie

 

 

Witkalk is nogal moeilijk om aan te komen.

Is witte grondverf niet giftig onder die lampen??

Weet iemand dit.

 

klop dit bovenstaande wel, dat witte grondverf beter reflecteerd dan alu folie?

anders, ik heb de hele boel met anti detectie folie gedaan, nu net éen grote spiegel!!

zou ik de boel wit moette kalken...

Share this post


Link to post
Share on other sites
klop dit bovenstaande wel, dat witte grondverf beter reflecteerd dan alu folie?

anders, ik heb de hele boel met anti detectie folie gedaan, nu net éen grote spiegel!!

zou ik de boel wit moette kalken...

 

Het verschil tussen de 2 is dat bij iets als anti detectie folie of aluminium folie het licht convergeerd waardoor er zogenaamde "hot spots" worden gevormd, je kan dit vergelijken met fikkie steken met een vergroot glas. Doordat al het licht door 1 punt gaat (het brandpunt) krijg je dus plekken die veel meer licht ontvangen.

 

Bij witte verf, mat, divergeerd het licht bij de terug kaatsing wat zorgt dat je geen hot spots krijgt en het licht overal met even grote intensiteit de plant belicht.

 

Mvg

 

Otter

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, helemaal mee eens. goedkope witkalk bv

Share this post


Link to post
Share on other sites

goed om te weten maar 1 ding mis ik wat ik hier al heel vaak heb gelezen en als je het moet weten of vinden lukt dat natuurlijk niet!

 

de vraag is wat is de formule ook alweer kwa licht/watt opbrengst:)

 

watt x .....= opbrengst ofzoiets herinner ik me

 

ik hoor het wel

 

gr jp

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT leer quoten, lees hier hoe we het graag willen.

 

kasper aan grapjes heb ik niks:p(het kan wel kloppen maar daar heb ik niks aan:p)

 

zocht de formule :P

 

poging nummer 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...