Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Guest Miss_J

Lucht En Ventilatie

Recommended Posts

Guest Miss_J

Hier willen we je de basisinformatie geven die nodig is om alle aspecten van ventilatie in je kast of tent goed te begrijpen. Ventilatie is nodig om twee belangrijke redenen:

1 De planten hebben konstant verse lucht nodig

2 De afvoer van warme lucht om te voorkomen dat het te heet wordt in de kweekruimte

 

Lucht

 

-Hoe veel kuub moet mijn afzuiging zijn?

Standaard regel is volgens mij net zoveel kuubs als watt, en 10 tot 20% overcapaciteit voor de zomermaanden is ook altijd handig. Heb je cooltubes, of spaarlampen, dan kan je lager gaan.

 

-Hoe deel ik mijn afzuig/aanblaas in?

Op zich is aanblaas niet nodig, als je inlaat maar groot genoeg is (iemand de formule?). Als je wel inblaas wilt, zorg dat je inblaas ongeveer 50% van je afzuig is, zodat je onderdruk hebt, en AL je lucht door je filter naar buiten gaat. Hierdoor kan er geen geur ontsnappen via andere kieren. Controleer voor onderdruk door een laken voor je open deur te hangen. Het laken moet dan naar binnen bollen.

Houd er bij het installeren van aan,- en afvoer rekening mee dat warme lucht stijgt. Hang dus de afzuiging zo hoog mogelijk en de inblaas zo laag mogelijk om een goede luchtcirculatie in de ruimte te bevorderen. Voor de verdeling van de ingeblazen lucht kan een dubbele bodem prima dienst doen. Installeer een plaat met gaten op regelmatige afstand van elkaar 12 tot 30 cm boven de bodem van je kweekruimte. Laat nu de verse lucht hieronder binnen komen of inblazen. Door de gaten zal de lucht netjes verdeeld worden tussen de planten en zo over het hele oppervlak van de kast verspreiden.

Als de ingeblazen lucht te koud is kan dit de potten te snel afkoelen, wat niet goed is voor de plant. Een te koude luchtstroom rechtstreeks op een plant kan eveneens problemen geven.

 

-Tot hoe ver kan ik mijn afzuiger dimmen?

Tot 30% zou zeker moeten kunnen zonder problemen.

Verder kan ook weleens. Lid Rookbommetje melde dat het 'm gelukt is tot wel 20% zonder dat dat problemen opleverde.

 

-Wat is een thermo/thermische dimmer/schakelaar of fancontroler?

Een dimmer die aan of uit gaat bij een bepaalde temperatuur. De goedkopere fancontrolers kan je instellen op een minimum, dit is wat de ventilator draait als de ingestelde maximum temperatuur nog niet is bereikt. Als de ingestelde maximum temp wordt overschreden zal de ventilator op 100% gaan draaien tot de temp er weer onder zakt. De duurdere regelen de snelheid van de ventilator trapsgewijs of traploos. Hierbij begint de ventilator langzaam sneller te draaien als de temp oploopt. Voordeel hiervan is dat het minder geluid geeft omdat de ventilator niet steeds van 30% naar 100% gaat en terug.

 

-Wat is de juiste verhouding tussen afzuiging en koolstof-filter?

Er zijn twee rekenregels:

1: je koolstoffilter moet gelijke tot 20% meer capaciteit als je afblazer hebben. Bijv: een 1000m2 afblazer moet een 1000m2 tot 1200m2 koolstoffilter hebben.

2: je koolstoffilter is net iets groter dan 50% van de capaciteit van je ventilator. Bijv: 1000m2 ventilator krijgt ongeveer een 600kuub filter.

 

Het filtert even goed, alleen zal optie 2 sneller verzadigd zijn dan optie 1. Filters kunnen erg zwaar worden. Dat kan een reden zijn om geen filter van 1200kuub te willen ophangen, maar te kiezen voor een 600kuub filter. Uiteraard is het ook mogelijk om via een Y-stuk twee filters op een ventilator aan te sluiten.

 

Hoe warm mag het maximaal zijn in de kweekruimte?

Ideaal is rond de 26 tot 28 graden ter hoogte van de toppen als de lampen aan zijn. Hoger kunnen ze wel verdragen, tot een graad of 32 is goed te doen als ze voldoende kunnen drinken en luchtcirculatie en verversing optimaal zijn. Maar het wordt dan wel moeilijker om ze in goed conditie te houden. Alles daarboven kan korte tijd (max paar uur) verdragen worden afhankelijk van de aanwezige ventilatie en mogelijkheid om water op te nemen uit het medium, maar is heel hard werken voor de planten en zal ze zeker geen goed doen.

 

Hoe koud mag het maximaal zijn in de kweekruimte?

Dit is sterk afhankelijk van de worteltemperatuur. Als de temperatuur van het medium niet verder daalt dan 18 graden, zullen de planten boven de grond best wat koeler kunnen staan zonder noemenswaardige problemen. In grote aardebakken, waar de grond niet snel afkoelt, zal het dus koeler kunnen worden in de kweekruimte. Staan de planten echter in potten welke makkelijker afkoelen, houd dan de temp in de kweekruimte boven de 18 graden tijdens de donkerperiode. Als het temperatuurverschil tussen licht-aan en licht-uit groter wordt dan 7 graden en de temperatuur te snel daalt nadat het licht uit is gegaan zal dit de planten enigzins afremmen in hun ontwikkeling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er leuk uit word vast weer een goed sticky maar wat je er misschien nog in kan verwerken:

Dat warme lucht naar boven stijkt dus je afzuiger altijd zo hoor mogelijk moet hangen.

Dat koude lucht natuurlijk over de grond dwarelt dus via de bodem moet worden ingelaten. (hoewel dit wel zorgt voor koude potten en wortels).

 

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm nog een vraagje over de lucht

ik zit nu op dag 6 groei lampen uit heb ik een bodem temp van 22,5 a 23 graden*verwarmingsmat*

mijn lv is 96% en temp met lampen aan rond de 27 a 29 graden

nu wil ik erg graag weten hoelang ik die lv nog zo hoog moet houden ?

gehele groei tot de kleine topvormingen onstaan ?

of op het moment dat de klok omgaat ?

 

gr skunky

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Skunky: zodra de stekken goed aangeslagen zijn en zijn gaan groeien kunnen ze voldoende vocht opnemen via de wortels en kan de LV langzaam naar beneden gebracht worden.

 

Ik hou in de bewortelingsfase een LV van +80% aan.

Na het planten van de stekken laat ik de LV al naar beneden komen naar een 60 a 70 % en na de eerste week in de grond zal ik ze gewoon aan de LV van de omgeving laten wennen als deze niet lager is dan 50%. In de winter wil het nog wel eens lager zijn, en dan blijf ik de LV omhoog brengen tot 50 a 60 %. Wanneer de planten een week of drie oud zijn zal je zien dat ze de LV zelf ook iets omhoog brengen en is extra hulp niet meer nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even over de filtercapaciteit:

 

Ik zie heel vaak in topics dat maar 50% wordt aangeraden. Dat kan in vele gevallen ook wel als je afzuiger maar max op 50% draait zou je zeggen. De filtercapaciteit is vastgesteld op enerzijds de hoeveelheid lucht die het filter kan verwerken, en anderzijds de effectiviteit van het filter bij die doorstroming. Als je méér dan de gespecificeerde capaciteit er doorheen gaat trekken dan krijg je last van stank. Dat zou er dus voor pleiten om een 1000 kuub filter op een 1000 kuub afzuiger te zetten. MAAR......

 

Je hebt te maken met drukval in je systeem, zeg maar weerstand. Ieder meter buis, iedere bocht, en zeker het filter zelf zorgt er voor dat er weerstand ontstaat (drukval, uitgedrukt in Pascal, pa). Alleen een filter zelf kan al voor 140 pa drukval zorgen! Een bocht doet daat een flinke schep bovenop (daarom moet je ook altijd met Y-stukken werken ipv T-stukken) en iedere meter slang geeft ook drukval.

 

Kijk eens wat deze drukval met je capaciteit doet:

gallery_5211_261_6303.jpg

Bron: RUCK ventilatoren RVK 160L

 

De effectieve capaciteit vermindert met maar liefst bijna 200 kuub! Da's meer dan 25% van de originele capaciteit. Voeg daar nog een paar meter pijp aan toe en twee haakse bochten en je zit op 50% van je maximale capaciteit op het moment dat je afzuiger VOL draait. Je begrijpt natuurlijk wel dat er met een grote fan meer capaciteit overblijft dan met bijv. een RVK125. Voorbeeld met een drukval van 140 pa:

gallery_5211_261_23005.jpg

Dat kost 40% capaciteit!

 

Vandaar dat in situaties met buis, bochten etc. 50% vaak wel veilig is. Maar dat is dus zeker niet in iedere situatie! Als je een filter, daar recht achter een fan en daar op korte afstand achter direct de uitblaas hebt dan is de drukval eerder 25 dan 50%. In dat soort gevallen krijg je dus wél last als je op 100% draait met een filter dat maar 50% capaciteit heeft. Je gaat dan 50% over de gespecificeerde waarde van het filter heen.

 

In de meeste situaties is het echter niet zo ideaal ingericht en gaat het dus over het algemeen goed.

 

Affijn, 50% is dus geen stelregel maar hangt sterk af van je installatie. Dan is er nog een ander probleem en dat ligt bij de fabrikanten van filters zelf. Ik zie specificaties die zeggen dat ze geschikt zijn voor een 800 kuub afzuiger, en specs die zeggen dat ze 800 kuub capaciteit hebben! Dat is wél heel wat anders. De eerste heeft dus maar een feitelijke capaciteit ie pak hem beet 25% lager ligt. Growshops vertalen dit ook vaak niet goed in hun aanbod.

 

Hoop dat ik het hier een beetje mee onderbouwd heb.

 

oh, en weer een reden waarom een wat grotere fan af en toe bést wel handig is, al was het maar omdat hij veel zachter kan draaien omdat hij relatief minder drukverlies heeft. Voor installaties met lange buizen en bochten moet je zeker rekening houden met minimaal 50% extra capaciteit voor je fan om dezelfde doorstroming te krijgen.

 

Zelf eens proberen? Zet maar eens een haakse bocht en een stuk slang op je uitlaat en kijk eens hoe dat, bij gelijke fansnelheid, verschil maakt met je temperatuur. Of haal al je slangen er eens vanaf en merk hoeveel meer er wordt afgezogen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog een vraagje he;

 

Als je een hokje hebt (bijv. 1mx1mx1m) dan heb je en inhoud van 1000ltr en opp van 1m2. Hoe moet ik dan mijn ksfilter berekenen? Is dat dan een 1m2 filter?

 

Alvast bedankt!

 

Growtjes

HH

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou, een vierkante meter zeker niet :wOOt

 

De capaciteit van je koolstoffilter hangt (als je het goed hebt gelezen) dus af van je extractie ventilator en de drukval. En de capaciteit van je extractieventilator hangt af van je lamp en je omgevingstemperatuur, niet direct van de inhoud van je kast. als je met TL kweekt zou je bijvoorbeeld minder afzuigcapaciteit nodig hebben dan met een 600 watt HPS. Een kleine ruimte warmt ook snel op en is moeilijker op temperatuur te houden. Raar maar waar, hoe kleiner de kast des te moeilijker, zeker met een flinke lamp er in.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als je een filter, daar recht achter een fan en daar op korte afstand achter direct de uitblaas hebt dan is de drukval eerder 25 dan 50%. In dat soort gevallen krijg je dus wél last als je op 100% draait met een filter dat maar 50% capaciteit heeft. Je gaat dan 50% over de gespecificeerde waarde van het filter heen.

Je bedoelt 25% ;)

 

Super interessante post! Ik zal de bochten in mijn systeem flauwer maken, dan hoeft de afzuiger minder hard te draaien. Feitelijk is dat heel logisch, toch vergeet je het snel tijdens het bouwen. Goede tip! ;)

 

Raar dat op wf de capaciteit van filters vaak 20% groter dan die van de afzuiging wordt aanbevolen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

is een afblazer een soort actieve inlaat? of een soort afzuiger? hoe groot moet dan de koolstoffilter en afzuigventilator zijn bij bv een hok van 2x2x2? en als je een te grote afzuigventilator en koolstoffilter hebt, heeft dat dan nadelige gevolgen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
is een afblazer een soort actieve inlaat? of een soort afzuiger?

en een inblazer een passieve aflaat? of een soort opzuiger? :)

 

hoe groot moet dan de koolstoffilter en afzuigventilator zijn bij bv een hok van 2x2x2?

:welcome: ook de stickies en de growguide niet gelezen he...

 

En wat schrijf ik nou net:

 

..de capaciteit van je extractieventilator hangt af van je lamp en je omgevingstemperatuur, niet direct van de inhoud van je kast. als je met TL kweekt zou je bijvoorbeeld minder afzuigcapaciteit nodig hebben dan met een 600 watt HPS.

 

Dus wat voor lamp en wat voor omgevingsfactoren zoals kamertemperatuur, lengte van de leidingen, bochten etc?

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

 

ik begrijp dat het aantal kuub van de ventilator kan worden beinvloed door omgevingsfactoren e.d. maar ik vroeg mij af wat jullie aanraden voor een kast van 2x2x2 want ik heb al meerdere keren gezocht op het forum maar staat erg onduidelijk hoe je nu berekend welke afzuiger en filter je nodig hebt. zo zegt alien:

 

"If you are not sure what size extractor fan to use, it's easy to work out. Simply calculate the volume of the growing environment to the nearest cubic metre. This is done by multiplying:

 

Length x Width X Height = Volume of your room in cubic metres (m³) and then multiply the answer by 20.

 

Ideally, air needs to be replaced every three minutes (or twenty times an hour). Therefore, just multiply the volume of your growroom by 20. Measure the height, width and length of your room.

 

 

For example, a room of 3 metres x 4 metres x 2.5 metres high = 30m³ and 30m³ x 20 changes per hour = 600m³ per hour. Once this has been calculated, you can select the correct fan. "

 

maar op het WF staat:

 

watt van de lamp(en)=afzuiging in m3 en koolstoffilter is 50% van afzuigventilator

 

omdat dat erg onduidelijk is, ga ik liever op ervaring van WF'ers af dan formules. daarom vroeg ik mij af wat jullie aanraden met jullie ervaring en kennis in gedachten welke ventilator en koolstoffilter er op een hok van 2x2x2 met een lamp van 1000w (zonder cooltubes) word aangeraden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1000 kuub dus, maar ik zou wel een wat grotere filter nemen dan 50% als je niet te veel bochtenwerk hebt. Als je in een hele koele ruimte staat volstaat een maatje minder maar een beetje overhead is wel lekker.

 

Die berekening is onzin. Voor een 400 watt lamp zou je dezelfde afzuiging nodig hebben als bij een dikke 1000 watt lamp?

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Dit topic is niet voor het bespreken van je eigen problemen maar een algemeen topic met informatie. Maak een eigen topic aan in De Bouwdoos.

2. Er is je gevraagd om je eerst voor te stellen in de wie is wie sectie, doe dat nu eerst.

3. Dit is een hobby kweekforum waar heel veel goede informatie op te vinden is. Voor het inrichten van een grote professionele kweekruimte zou ik mijn licht ergens anders gaan opsteken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

maakt het ook uit waar de lucht aanvoer op gericht is?? (op de plant of ernaast)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja niet recht op de plant richten

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Killsko

Stel ik koop ergens zo'n complete kweektent set.

En dan heb ik het over een 80x80 of een 100x100 tentje , met de bedoeling dat er een 400w HPS inhangt.

Gaat het dan lukken met de 300m3 afzuig en 300 m3 filter die erbij zit of zal het gaan stinken/ te warm worden? :wacko:

 

Killsko

Share this post


Link to post
Share on other sites
Stel ik koop ergens zo'n complete kweektent set.

En dan heb ik het over een 80x80 of een 100x100 tentje , met de bedoeling dat er een 400w HPS inhangt.

Gaat het dan lukken met de 300m3 afzuig en 300 m3 filter die erbij zit of zal het gaan stinken/ te warm worden? :wacko:

 

Killsko

 

 

ik heb een 400watt met een 500kub afzuiger en inblaas geen geurtje te bekennen....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Killsko

Bedankt voor je reactie , maar ik verwacht ook wel dat het met een 500m3 filer/afzuiger werkt het zit immers ook boven de kuub=wattage van lamp regel.

Mijn vraag was echter of die standaard setjes het ook nog aankonden met een 300m3 filter/afzuiger en een 400w lamp.

Maar ik maak zelf wel even een topic aan , want ik lees net dat dit niet de bedoeling is sorry hiervoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey ik heb waarschijnlijk een domme vraag maar hier komt ie

 

ik zuig momenteel aan met mn koolstoffilter

 

onder 3x600w op 2x2

 

geen 4 omdat de afzuiger er in staat en ruimte te weinig enzo \

 

bakken gecreeert van wasmachine bakken

 

maar kan je ook uitblazen in een filter

 

of is dat een heele gekke gedachte ?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan uitblazen in een filter, maar zo zijn ze oorspronkelijk niet bedoeld. Aan jou de keus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok bedankt :rofl

 

gaat de kwaliteit daarop voorruit / achterruit

of maakt het niets uit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je producten op een manier gebruikt waarvoor ze niet bedoeld zijn dan kan je er vanuit gaan dat dit niet optimaal is voor de werking en levensduur, maar dit is altijd lastig om met zekerheid te zeggen, aangezien er heel veel factoren zijn die hierin mee kunnen spelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...