Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Guest Miss_J

Lucht En Ventilatie

Recommended Posts

als je een filterdoek aan de binnenkant maakt is de werkt exact hetzelfde.

Share this post


Link to post
Share on other sites
-Hoe veel kuub moet mijn afzuiging zijn?

Standaard regel is volgens mij net zoveel kuubs als watt, en 10 tot 20% overcapaciteit voor de zomermaanden is ook altijd handig. Heb je cooltubes, of spaarlampen, dan kan je lager gaan.

Sorry hoor maar dit is toch volstrekt belachelijk? begrijp ik het nu goed dat je wil zeggen dat je bij een lamp van 500W per uur 500m3 moet verversen? en wat als zo'n kamertje nu maar 30m3 groot is? dan ververs je dus elke 4 minuten de gehele inhoud van de kamer? sorry hoor maar dat is toch veel en veel te veel.

 

en wat nou als je een kas hebt van 2000m2? en lampen van 500W? dan doe je er drie dagen over voor de plantjes weer wat verse lucht krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hoeft het niet te geloven hoor: als je het beter denkt te weten dan duizenden forumleden, dan doe je het toch op je eigen manier.

Een tent met 2 kuub inhoud en een lamp van 600 watt, vraagt om ongeveer 600 m3 afzuiging.

Bij vol vermogen wordt de lucht dan zelfs 300 keer per uur ververst.

Dus in een kas van 2000 m2, met boven elke m2 een 600 watt lamp heb je gewoon 1,2 miljoen kuub afzuigcapaciteit nodig.

Aangezien je niet natuurlijk kunt beluchten door het openzetten van ramen heb je voorts nog een gigantische hoeveelheid verse lucht nodig, die met aanzuigers naar binnen komt.

En ongeveer 7000 ampère aan elektriciteit voor de lampen en de randapparatuur.

Binnenwiet telen is altijd een gesloten teelt: dus alles wordt gewoon aangestuurd door elektronica en dat kost veel energie.

Een tent van 1.5m * 1.5m * 2.0m met een 1000 watt lamp kost je ongeveer 100 euro in de maand aan elektriciteit.

(4.3 ampère/uur)

 

Voor de goede orde: een gewoon woonhuis is meestentijds afgezekerd op 1 keer 35 ampère of 3 keer 25 ampère.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sorry hoor maar dit is toch volstrekt belachelijk? begrijp ik het nu goed dat je wil zeggen dat je bij een lamp van 500W per uur 500m3 moet verversen? en wat als zo'n kamertje nu maar 30m3 groot is? dan ververs je dus elke 4 minuten de gehele inhoud van de kamer? sorry hoor maar dat is toch veel en veel te veel.

 

Je ontbeert wat info.. aanvoer co2, afvoer opgebruikte lucht, warmte HPS bulb wat van belang is en waar wij wel maar jij geen rekening mee houdt.

 

Ieder zijn ding, wij hebben ons lesje geleerdt vd binnenkweek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beetje aparte vraag, maar anno 2014 denken we allemaal aan duurzaamheid.

Nou is het op dit gebied nog veel dingen te veranderen.

Mits je er voor open staat.en financieel toe laat

Nu kwam deze noob met een mini windmolen op youtube en media ' bewonderd als je nog bijvoorbeeld een harde uitstoot van lucht hebt en met behulp van een wintmolen een extra lamp bv mee op kunt hangen is het efficient alleen over hoeveel tijd het terug verdiend heb ik me niet in verdiept .. :dribble:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm ligt het aan mij of mis ik de vraag ....

 

Maar om je fictieve vraag alvast te beantwoorden ,niet alles wat youtube laat zien is waar .... net zoals een ventilator in je aanzuigbuis van je auto steken ook geen turbo druk geeft :innocent:

 

Murdoch was net wat vlugger :D

Edited by speedy weedy

Share this post


Link to post
Share on other sites
-Wat is de juiste verhouding tussen afzuiging en koolstof-filter?

Er zijn twee rekenregels:

1: je koolstoffilter moet gelijke tot 20% meer capaciteit als je afblazer hebben. Bijv: een 1000m2 afblazer moet een 1000m2 tot 1200m2 koolstoffilter hebben.

2: je koolstoffilter is net iets groter dan 50% van de capaciteit van je ventilator. Bijv: 1000m2 ventilator krijgt ongeveer een 600kuub filter.

 

Euhm... Dit snap ik niet... 20% meer is dus eigenlijk te veel, +50% is voldoende (maar moet sneller vervangen worden). Kan je daaruit besluiten dat een nog grotere filter nog langer mag blijven?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn de filters zoals Can of Rhino ook verkrijgbaar in doe-het-zelf zaken? Of is dit soort filters enkel bij growshops te krijgen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geluid wat die dingen produceren en dat ze in no-time de cannabis geur in zeg week 6 doorlaten?

Filter bij dhz zaak halen krijg je scheve blik, ga je lasdampen afzuigen in je schuurtje ofzo?

Bij een GS niet en daar hebben ze ook nog eens alles wat je zoekt op filter gebied.

 

Je 1e post over de 20 en 50%... lees nog eens goed.. afblazer (afzuiger) en ventilator staat er niet 2x afzuiger

naast dat ik die stelregels wel heel erg krom uitgelegd vindt zoals het er nu staat, stelregel 2 gaat helemaal nergens over.. wat nu als je geen ventilators gebruikt dan..

 

Groter is echt niet altijd beter qua filter, afstemmen op elkaar en goed letten op interne flensmaten ipv alleen op gewicht en de aansluitflens maat gaat je heel veel helpen bij keuze goede filter die lang mee zal gaan.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites
:whistle: k weet dat sommigen graag naar de ikea mogen gaan maar serieus om daar nou een afzuigkap te halen voor in je hok wat denk je nu zelf.....als je wel eens die grote hokken geruimt ziet worden hoeveel afzuigkappen tel jij dan ?....eerlijk is eerlijk ergens rond 1985 zag je t nog wel eens maar tegenwoordig toch niet meer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor een klein TL kweekje werken die dingen toch best aardig? Ik heb in ieder geval met die Ikea koolstof filters best goeie ervaringen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikea kweek

Share this post


Link to post
Share on other sites

maakt het een verschil of de koolstoffilter in de tent hangt of erbuiten ?

 

 

 

Stom van mij , antwoord staat een pagina terug , dat heb je als je te snel bent .

 

sorry

Edited by wille78

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heeft iemand een idee welke afzuiging nodig zou zijn bij een hok of tent met 2x300 watt led lamp? ruimte zou 1m2 zijn en 1m60 hoog

 

Ik neem aan dat het minder zou zijn dan bv bij een hps lamp omdat men het enkel voor de geur en verse lucht zou doen en niet voor de warmte

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leds geven oook een berg warmte hoor... zeker bij die goedkope china rommel is het rendement niet veel beter dan bij hps.

Een 250 of 500 kuub softbox en filter icm een controller lijkt me wel een mooi uitgangspunt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vraagje: heb ik afzuiging nodig, en hoeveel m² ?

 

ik ga binnenkort tneon 2 x 75 watt kopen, én ga pcventilatoren, op de deurkens placeren, vn mijn zolderkast ... .

 

dekast is

 

met de breedte 40 en de lengte ongeveer 1 meter of ietsken minder ... .

 

zie topic dance worlds + orange bud voor kast ... .

 

dus welke afzuiging, en welke koolstoffilter ?

 

Alvast bedankt op voorhand, medeforummers ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Tom

Hey dan heb ik een vraagje , kan ik inblaas en uitblaas op 1 klimaat controller steken en de temparatuur regelen op 26graden, moet de inlaat ook 24 uur werken ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afhankelijk van t vermogen van je controller kan dat,  ik heb 1500m3 afzuig en 750m3 inblaas samen aangestuurd door één frequentiecontroller. Weet je zeker dat je inblaas nooit harder draait als je afzuiger. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...