Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
greylighte

Organisch Bemesten

Recommended Posts

Ik ga binnenkort weer mijn grondje voor bereiden en heb op het advies van Dame Blanche ( R.I.P ) een zak organische mest gekocht bij de welkoop.

 

Dame Blanche zei zelf veel succes te hebben met kippenmest korrels, dus hier heb ik ook om gevraagd. Ik heb toen een 25 kilo zak meegekregen met de volgende info er op:

 

 

 

 

Merk: agrifirm

Samengestelde organische meststof NPK 10-4-8

 

10 % stikstof waarvan:

 

4,5 % stikstof afkomstig van verenmeel,meel van koeken van oliehoudende zaden, beendermeel, vinassekali, cacaodoppen.

4 % ureumstikstof

1,5 % reststikstof

 

4 % Fosforzuuranhydride oplosbaar in water en neutraal ammoniumcitraat.

 

8 % kaliumoxyde oplosbaar in water

 

40 % Organische stof afkomstig van verenmeel, meel van koeken van oliehoudende zaden,beendermeel, vinassekali, cacaodoppen.

 

 

 

Ik geloof dat Dame Blanche 5 kopjes kippenmest per 60 liter plantgat aanhield, heeft iemand advies over de hoeveelheid ik het best zou kunnen aanhouden?

 

 

Ik kweek in 65 liter kuipen met een mix van 70% voorbemeste canna grond met cocos en 30% grond uit een bos waar heel veel brandnetels groeien ( betekent veel stikstof geloof ik? )

 

 

Ik heb niet veel ervaring met deze manier van bemesten, dus alle info helpt.

 

 

Later

 

Grey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik al jaren kippenmest korrels!

Is echt top!

 

 

KEEP IT HIGH

PIETJE WIETJE.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is iets anders dan gedroogde kippenmest, gedroogde kippenmest is naar mijn weten niet echt goed voor je grond vanwege de ammoniak die vrij komt. Ik geloof dat je het dan eerst echt een langetijd moet drogen 1 a 2 jaar voordat het echt geschikt is om je planten mee te voeden.

 

Als het goed is heeft de meststof die ik nu heb een flink aantal weken nodig om effectief te worden en blijft het zeker een heel seizoen voeding afgeven.

 

Volgensmij was het zo dat de mest eerst moet worden opgegeten en uitgescheten door wormen ;) waarna bacterien en schimmels het verder verwerken tot geschikte voeding voor je planten. Wormen zullen worden weggedreven door de ammoniakgassen die er vrij komen uit je kippenstront waardoor het heel langzaam word afgebroken door bacterien en schimmels. Dus bij overbemesting zal je grond lange tijd niet meer bruikbaar zijn.

 

Maar zoals ik zei weet ik er het fijne ook niet van, dit is wat ik in andere topics heb opgestoken.

 

De kippenmest die DameBlanche gebruikte was trouwens al voorbewerkt en in korrels geperst. Dit geeft nauwelijks meer ammoniakgas af.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dit is iets anders dan gedroogde kippenmest, gedroogde kippenmest is naar mijn weten niet echt goed voor je grond vanwege de ammoniak die vrij komt. Ik geloof dat je het dan eerst echt een langetijd moet drogen 1 a 2 jaar voordat het echt geschikt is om je planten mee te voeden.

 

Klopt, minstens 3 jaar laten compesteren!

 

die 25 kilo zak voeding, zou prima aanvulling op je grond zijn, staat er geen mengverhouding achter-op de zak?

 

succes Greylighte

Share this post


Link to post
Share on other sites

EDIT//Farmers House!

@greylighte: Lees nog maar eens in het topic van DB!!!

Kippemest bevat alle voedingsstoffen en sporenelementen in de beste verhouding.

1 pot met de 3 grondsoorten bij iedere soort telkens een theekopje K.

 

KEEP IT HIGH!

PIETJE WIETJE.

Share this post


Link to post
Share on other sites

D.B. had het over 1 koffiekopje op een plantgat in de 2 jaar ,maar dit is in de buiten grond

IK zou half kopje op 50 liter binnen gebruiken en dan elke draai opnieuw

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 theekopje per 10 liter potgrond volgens dame blanche ,werkt prima en je hoeft nix toe te voegen tijdens de groei of bloei.

ik meng sinds de topics van dame blanche mn eigen grondje .

20 liter potgrond (florabella potgrond plus) welkoop

20 liter cocopeat( welkoop)

10 liter perliet (growshop)

2 theekopjes agifirm gedroogdekippestront (welkoop)

2 theekopjes beendermeel (welkoop)

1 theekopje bac grondverbeteraar ( growshop)

half theekopje basaltmeel van de welkoop

en een half theekopje kalk (welkoop)

ik voeg ook velda bacterial toe (welkoop)

en schimmels van pokon.(welkoop)

ik meng dit alles in een speciekuip en doe het daarna in een paar zakken en laat het een paar maandjes staan.ik kweek op potten van 4 liter. ik zuur mn water af naar 6.0 en knallen maar in kast en op balkon gaat prima.

nooit problemen gehad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Macerror, dat grondje zal prima voldoen :P

 

en in de bloei nog wat Guano en Maerl toevoegen, helemaal perfect, ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Macerror

 

Klinkt dope, maar daar ga ik niet aan beginnen voor een grote buitenkweek. En dit is ook geen gedroogde kippenmest check bovenaan de pagina.

 

Mijn vraag is meer of iemand een indicatie heeft hoeveel je het best van deze exacte mest kan gebruiken en in welke periode.

 

Mijn binnengrond is trouwens vrij simpel, potgrond, cocosaarde, klei korrels, bacto en nog enkele andere grondverbeteraars.

 

 

Grey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Had ook ff een vraagje...

Hoe groeien de planten op grond met verse paarde mest vermengd.

Ik wil dit jaar een guerilla kweek gaan doen... is zowie zo mijn eerste kweek.

Heb al wat lowryders staan in een bak met wat paardenmest en die zien er tot nu toe goed uit.

Lekker donker groen.

Maar het zou kunnen dat die de bemeste grond nog niet bereikt hebben, want het zijn nog kleine planten (6cm groot.)

Is het een goed idee dit te doen.

Ze komen in open plekken in het bos "niet de beste plek maar er is nix anders hier'

 

Met de groeten van een absolute beginner :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben zelf altijd erg gecharmeerd van Pre Mix van BioBizz.

Dat is een mengsel van diverse biologische meststoffen, voeg 5% toe aan je grondje en klaar is kees.

Plagron heeft ook zo'n voormix.

Beiden zijn makkelijk mee te nemen in het veld.

 

Verder natuurlijk vis emulsie, vismix heet dat bij Biobizz, want het is aangelengd met zeewier extract.

Je neemt een fles en en gieter mee, schept wat water uit een sloot of zo en lengt dit aan met Vis. Dit maakt de grond vet zodat ze beter vocht vasthoudt en zorgt voor een goede voedingsbodem voor bacterien.

Voor guerilla teelt kan het handig zijn om een groene muur rondom je planten te maken. Gewoon extra veel vis oplossing rondom de planten gieteren en je creert een hoge uur van onkruid. Ook handig om paden dicht te laten groeien.

 

Als je teelt in de buurt van enige beschaving is wormenmest natuurlijk ideaal om door je plantgat te spitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12-10-18 Werkt het best :P

 

Dit verschilt nogal per omstandigheden en soort plantje, ¨ras¨

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit staat er in het topic over grondverbetering van DAME BLANCHE!

 

Al verschillende malen heb ik individuele mensen advies gegeven op dit forum over de grondverbetering in het plantgat.Nu heb ook niet de wijsheid in pacht maar het is mij wel meermalen gelukt om meer dan 500 gram per plant te halen.Weliswaar is ook veel afhankelijk van de zomer en dan specifiek September. In elk geval kun je dingen oppikken.Welnu:Begin met het graven van een kuil van 50 x 50 x 50cm. en gooi dit naast de kuil.Alvorens dat je dit doet moet je bij growshops langsgaan om te vragen naar gebruikte aarde en cocos,hebben ze dat niet hang een briefje op.Je zult versteld staan hoeveel reacties je krijgt.Men is vaak wat blij om eraf te zijn.Bij mij brengen ze het vaak.Nu koop je bij een tuincentrum kippemest in biksvorm.Een merk is:FARMERS HOUSE maar er zijn meerdere merken.De verpakking is in 25 KG zakken.Kippemest bevat alle voedingsstoffen en sporenelementen in de beste verhouding.Denk maar aan een vogel die een kers met pit heeft gegeten hij zal deze zaad ergens dumpen met de nodige voedingsstoffen die in de evolutie is ontwikkeld.Nu gaan we met 3 ltrs. potten en de potgrond ,cocos en kippem. naar de kuil.In de kuil stort je steeds 1 pot met de 3 grondsoorten bij iedere soort telkens een theekopje K. Niet meer want dan krijg je overvoeding.Na 9 ltr. alles met de schep mengen.Je gaat zolang door tot je een bult op de kuil hebt die zo hoog is dat de aarde de tuin oppervlakte bedekt.De rest van de uitgegraven grond verspreid je over de tuin,Na een paar weken zul je zien dat het behoorlijk met wormen is bewoond.Deze doen ook hun werk voor jou en je planten.De eerste 2 jaar moet je geen nieuwe korrels er bij doen want de voeding die je nodig hebt komt steeds weer beschikbaar door de samenwerking van bacteriën en wormen.Gegarandeerd veel en heerlijke buds.Mijn hoogste opbrengsten waren van Purple Power in Groningen genoemd maar ook wel Dubbel Paars of Brabants Paars.Maar mijn hoogste opbrenger was ongeveer 730 gram in de 80 er jaren van een kruising tussen Dame Blanche x MisterX(eigen soortje)

 

BRON.

 

 

 

En dit staat er op de site van Farmers House: Farmers House Organische Bodemvoeding, NPK 4½-3-2

 

In het onderstaande overzicht vindt u de verschillende voedingselementen van Farmers House Organische Bodemvoeding en de opneembaarheid hiervan door de plant.

 

 

Stikstof:

Het percentage stikstof in deze meststof is 4½%.

De opneembaarheid hiervan kan worden verdeeld in drie fasen:

- 45 % mineraal stikstof; deze is direct beschikbaar voor de plant.

- 37 % eerstejaars stikstof; 55 % van deze stikstof komt twee maanden na het strooien vrij voor de plant.

- 18 % reststikstof; komt een jaar na het strooien vrij.

 

De minerale stikstof in pluimveemest komt in twee vormen voor, namelijk nitraat- en ammoniakstikstof. Deze verhouding verschuift geleidelijk naar nitraatstikstof.

Dit wordt veroorzaakt door het zogenaamde nitrificatieproces.

(NH4+ + 2O2 -> NO3- +2H+ +H2O).

 

Eerstejaars stikstof en reststikstof zijn in de meststof aanwezig als eiwitstikstof en niet direct opneembaar voor de plant. Door mineralisatie worden deze omgezet in ammoniumverbindingen en nitraten. Dit kan worden verklaard aan de hand van de verteerbaarheid van de ruwe celstof. Deze is verdeeld in drie hoofdgroepen:

- cellulose (goed verteerbaar)

- pectine (goed verteerbaar)

- legnine (slecht verteerbaar)

 

De verteerbaarheid van een product is af te leiden van de C/N-verhouding. Een lage C/N-verhouding (10) is goed verteerbaar, een hoge C/N-verhouding (80) is slecht verteerbaar.

De C/N-verhouding van Farmers House Organische Bodemvoeding ligt in het algemeen tussen 6 en 10.

 

 

Fosfaat:

Het percentage fosfaat in deze meststof is 3%.

Onderzoek heeft uitgewezen dat fosforzuur in organische bodemvoeding voor planten gelijkwaardig is aan fosfaten, zoals die voorkomen in de verschillende soorten kunstmest.

 

Kali:

Het percentage kali in deze meststof is 2%.

De kali komt in de organische bodemvoeding voor in de vorm van goed oplosbaar kaliumwaterstofcarbonaat (KHCO3). Voor de plant is organische bodemvoeding dan ook een goede kali-leverancier.

 

Naast de genoemde voedingselementen komt er tevens kalk en organische stof voor in deze meststof.

De 9,6 % kalk in deze meststof zorgt ervoor dat er per saldo een pH-neutrale werking wordt verkregen.

Het organische-stofpercentage van Farmers House Organische Bodemvoeding is 68 %. De organische stof bevordert een goede bodemstructuur en zorgt ervoor dat vocht en voedingsstoffen worden geabsorbeerd. Zonder een regelmatige aanvoer van organische stof is er geen bodemleven mogelijk. Het gevolg Van weinig of geen bodemleven is dat de voedingsstoffenomloop wordt verstoord.

 

Door gebruikmaking van organische bodemvoeding wordt het gewas regelmatig van de benodigde voedingselementen voorzien.

 

gallery_13511_4844_135682.jpg

 

BRON.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb mijn lowy's ook extra organisch bemest wel enekel fosfor + stikstof hier van heb ik 35 gr per 4l5l6l7l pot( was ongeveer 1/3 kopje....................

 

nog geen problemen gehad...... :P .....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...